2019-10-03, 15:56
Medlem
Inget om vårdnadshavarna ansvar i det hela? Låta honom rymma ut mitt om nåtterna med låtsasvapen? Bara tänker högt.
Citera
2019-10-03, 15:57
Medlem
volvo 240s avatar
Bra att poliserna blev friade. Hade det handlat om någon utan downs so siktat på polisen med ett gevär så hade det inte varit något tjafs alls. Det kunde lika gärna varit ett riktigt gevär och vi haft tre döda poliser.

Ja det är såklart sorgligt och den som skaffat Erik vapenreplikan bör ju känna sig jäkligt dassig nu.
Citera
2019-10-03, 16:05
Medlem
Innerfittefetts avatar
En väntad och riktig dom. Tror inte åklagaren överklagar då han inte hade nåt att komma med.
Åtalet hade aldrig kommit till om det inte var för det tragiska med en downie som offer.
Citera
2019-10-03, 16:06
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Vem av föräldrarna gav honom en vapenreplika som var lik ett riktigt vapen?

Och visst bär föräldrarna en stor skuld till att det blev som det blev, med en bättre tillsyn över sonen så hade denna incident där poliserna ansåg sig nödgade att avfyra skarpa skott aldrig uppstått.

Självklart så skulle dom haft ett "överlås/sjutillhållarlås" som låses så han inte kan rymma.
Precis som man har på en demensavdelning på äldreboende. Dom skall inte kunna komma ut.

Jag anser att domen ur juridisk synvinkel är helt korrekt.
Självklart att poliserna på plats inte gjorde rätt med facit i hand men livet är inte så konstruerat
att man har facit innan händelsen inträffat.

Vi ( dvs oss i samhället ) får skylla oss själva för den poliskår vi har skapat.
Tjänar man bättre på att gå fordon på gymnasiet och köra lastbil för Schenker än att studera och
bli polis så har vi ju gjort det valet. hade poliser varit välavlönade med bra arbetsvillkor och bra arbetsmiljö och hög status så skulle helt andra typer av människor söka till yrket.
Så är det ju inte idag, tyvärr
Citera
2019-10-03, 16:09
Medlem
Snutäcklena skjuter när det är en uppenbar mupp, när blatteäcklen anfaller då backar snutarna men så fort en mupp står på en trapp 10 meter bort å viftar med en liten kniv då jävlar skjuts det för att döda, om en mupp vinglar omkring med en plastpistol då skjuts det för att döda!
Var tog elpuffrorna vägen? Å när snutarna väl får fram puffran då skjuter man alltid för att döda!

Om snutarna sköt lika mycket i andra våldssituationer (apor) då skulle jag inte bry mig! Nu blir jag bara förbannad, å snutarna är förmodligen övertygade om dom gjorde rätt!!

Snutfittan i USA som gick in i fel lägenhet å sköt grannen fick ett piss-straff, 10 år förmodligen ute efter 3 år!
Om snutarna är så jävla rädda för sitt liv kanske dom skall skola om sig till konditor eller liknande istället för att vara en livsfara för vanligt folk på stan! Fyfaan!
Citera
2019-10-03, 16:13
Medlem
Hellioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostplump
Snutäcklena skjuter när det är en uppenbar mupp, när blatteäcklen anfaller då backar snutarna men så fort en mupp står på en trapp 10 meter bort å viftar med en liten kniv då jävlar skjuts det för att döda, om en mupp vinglar omkring med en plastpistol då skjuts det för att döda!
Var tog elpuffrorna vägen? Å när snutarna väl får fram puffran då skjuter man alltid för att döda!

Om snutarna sköt lika mycket i andra våldssituationer (apor) då skulle jag inte bry mig! Nu blir jag bara förbannad, å snutarna är förmodligen övertygade om dom gjorde rätt!!

Snutfittan i USA som gick in i fel lägenhet å sköt grannen fick ett piss-straff, 10 år förmodligen ute efter 3 år!
Om snutarna är så jävla rädda för sitt liv kanske dom skall skola om sig till konditor eller liknande istället för att vara en livsfara för vanligt folk på stan! Fyfaan!
Det var ju faktiskt väntat. Dom håller varandra om ryggen. För att få polisen fälld behövs videomaterial. Fyfan
Citera
2019-10-03, 16:14
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Att det ens gick till rättegång är ett underbetyg för rättsväsendet. Vill man inte bli skjuten ska man inte vifta med vapen - och vill man inte att ens barn ska bli skjutna så låter man inte barnen vifta med vapen.
Citera
2019-10-03, 16:15
Medlem
Bluebeast72s avatar
Rättvisan vann, vi kan inte ha kriminella o downare springades med vapen i city nattetid. Klarsynt o trygg dom.
Citera
2019-10-03, 16:15
Medlem
Nostradamus72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KFCnogger
Inget om vårdnadshavarna ansvar i det hela? Låta honom rymma ut mitt om nåtterna med låtsasvapen? Bara tänker högt.

Fast det är väl knappast rimligt att räkna med att om en person med intellektuell funktionsnedsättning rymmer så kan denne bli skjuten av polisen? Jag har svårt att se föräldrarna kan lastas för att det slutar så här. Det ligger väl närmast till hands att tänka att det här är en serie olyckliga omständigheter som sammanfaller och som leder till en djupt tragiskt händelse.
Citera
2019-10-03, 16:22
Medlem
Nostradamus72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Han riktade ett vapen mot poliserna, det fanns inget "tro och Känna " för den som stod på andra sidan mynningen i det läget.

Så länge vi har poliser som är intresserade av att komma hem levande från sitt jobb så får du nog räkna med att polisen skyddar sig själva och MAJORITETEN i första hand, och inte den MINORITET( varav en ytterst liten del är mongoloider som inte begriper kommandon som " lägg ned vapnet) som får den briljanta iden att knalla runt på stan med vapen,och detta helt oavsett orsak.

Det finns ett sätt att förhindra det och det är att ge fan i att leka på stan med vapenreplikor .

Bara att tugga i sig .

Jag kan förstå att polisen öppnar eld mot en upplevd fara men det jag har svårt att förstå är hur man skjuta 25 skott. Jag kan inte erinra mig ett enda fall när man skjutit så många skott. När man grep Mattias Flink, en militär som man visste hade mer eller mindre precisionsskjutit sju personer, så sköt polisen typ två skott.

Något måste ju gått riktigt snett här oavsett om det var korrekt att polisen avlossade skott.
Citera
2019-10-03, 16:25
Medlem
Scrip7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradamus72
Fast det är väl knappast rimligt att räkna med att om en person med intellektuell funktionsnedsättning rymmer så kan denne bli skjuten av polisen? Jag har svårt att se föräldrarna kan lastas för att det slutar så här. Det ligger väl närmast till hands att tänka att det här är en serie olyckliga omständigheter som sammanfaller och som leder till en djupt tragiskt händelse.
Nej, han hade lika gärna ramlat ner i något vattendrag och dött eller sprungit ut framför en lastbil eller något sådant. Det stora problemet är att föräldrarna inte var uppmärksammade på att en person med en treårings intellekt kunde rymma från deras bostad så enkelt.

I övrigt är domen helt korrekt. Många olyckliga händelser som inte ska belasta poliserna i tjänst.
De blev utkallade att en person gick omkring med vapen, de fick veta att i närheten av platsen så fanns det en person som tidigare hotat att skjuta poliser och att han hade tillgång till sprängmedel. När de kommer till platsen så säger de att de är poliser, men han lyssnar inte och gör en rörelse med pistolen mot poliserna. Givetvis så skjuter de honom på plats. Tycker synd om poliserna som kommer leva med detta resten av sina liv.

Föräldrarna har väldigt mycket skuld i det som inträffade.
Citera
2019-10-03, 16:29
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Domen säger att det inte är brottsligt att vara en inkompetent polis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in