Citat:
Batteriet ger ju likström. På 1980-talet använde vi seriemagnetiserade kommutatormotorer men i dag använder man borstlösa motorer. För att reglera effekten pulsar man spänningen men då använder man möjligheten att man kan styra pulsbredd och frekvens och då är det ingen fördel att ha växelspänning som ingångsspänning.
Visst är asynkronmaskinen intressant både som generator och motor. Den är otroligt enkel och robust men den passar dåligt där man behöver variera varvtal och effekt. Den kräver också att man hanterar den reaktiva effekten.
Man kan ju diskutera om 20 TWh är mycket eller lite men vi kanske kan enas om att det är inte försumbart.
Ja tyvärr har vi byggt fast oss i ett växelströmssystem och det innebär naturligtvis problem att byta. När jag var barn bodde jag i Värnamo i ett hus med 120 V DC utom i ett 220 V AC - uttag i köket och på 1950-talet bodde jag i ett hus med likström i Göteborg. Med ett solcellstak får vi ju tillgång till likström i huset. Men jag tror att vi bör använda 300 V DC hellre än 120 V DC.
Visst är asynkronmaskinen intressant både som generator och motor. Den är otroligt enkel och robust men den passar dåligt där man behöver variera varvtal och effekt. Den kräver också att man hanterar den reaktiva effekten.
Man kan ju diskutera om 20 TWh är mycket eller lite men vi kanske kan enas om att det är inte försumbart.
Ja tyvärr har vi byggt fast oss i ett växelströmssystem och det innebär naturligtvis problem att byta. När jag var barn bodde jag i Värnamo i ett hus med 120 V DC utom i ett 220 V AC - uttag i köket och på 1950-talet bodde jag i ett hus med likström i Göteborg. Med ett solcellstak får vi ju tillgång till likström i huset. Men jag tror att vi bör använda 300 V DC hellre än 120 V DC.
Tycker du asynkronmotorn funkar dåligt i Teslan?? Och man slipper permanentmagneten ju?
Solceller och batterier ger likström, men alla andra generatorer ger ju växelström.
Eller finns det moderna likströmsgeneratorer som kan konkurrera med synkrongeneratorn?
Jag är maskinare... men växelström har ju en roterande rörelse inbyggd, och roterande rörelser vill vi ha i slutändan.
Så jag ser inte riktigt vitsen med likström... vårt land är rikt på vind, vatten och vågor... men solfattigt stora delar av året.