2019-10-03, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Batteriet ger ju likström. På 1980-talet använde vi seriemagnetiserade kommutatormotorer men i dag använder man borstlösa motorer. För att reglera effekten pulsar man spänningen men då använder man möjligheten att man kan styra pulsbredd och frekvens och då är det ingen fördel att ha växelspänning som ingångsspänning.

Visst är asynkronmaskinen intressant både som generator och motor. Den är otroligt enkel och robust men den passar dåligt där man behöver variera varvtal och effekt. Den kräver också att man hanterar den reaktiva effekten.

Man kan ju diskutera om 20 TWh är mycket eller lite men vi kanske kan enas om att det är inte försumbart.

Ja tyvärr har vi byggt fast oss i ett växelströmssystem och det innebär naturligtvis problem att byta. När jag var barn bodde jag i Värnamo i ett hus med 120 V DC utom i ett 220 V AC - uttag i köket och på 1950-talet bodde jag i ett hus med likström i Göteborg. Med ett solcellstak får vi ju tillgång till likström i huset. Men jag tror att vi bör använda 300 V DC hellre än 120 V DC.

Tycker du asynkronmotorn funkar dåligt i Teslan?? Och man slipper permanentmagneten ju?

Solceller och batterier ger likström, men alla andra generatorer ger ju växelström.

Eller finns det moderna likströmsgeneratorer som kan konkurrera med synkrongeneratorn?

Jag är maskinare... men växelström har ju en roterande rörelse inbyggd, och roterande rörelser vill vi ha i slutändan.

Så jag ser inte riktigt vitsen med likström... vårt land är rikt på vind, vatten och vågor... men solfattigt stora delar av året.
Citera
2019-10-03, 13:47
Medlem
Ribbentropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifeIsElectric
Plantera gärna träd. Men temperaturen sjunker redan ändå.

http://www.temperature.global/

Förresten, du har aldrig planterat ett enda träd va? Jag själv har planerat massor.

2 grader är vad klimatmodellernas prognos säger. De har alltid haft fel.

Satellitmätningarna bearbetade av UAH med Roy Spencer visar nu att september månad var den varmaste sen mätningarna påbörjades 1979. Varför ska man tro mer på temperature.globals uppgifter då är min fråga.
Citera
2019-10-03, 15:51
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är märkligt att inget material som kommer från klimatförändringsförnekare någonsin presenteras i vetenskapliga tidskrifter.

Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Det är mycket märkligt att du ger den högre trovärdighet än NOAA och Menne et al Micke.Andersen. Det är liksom som att jämföra en ding ding värld med tidskriften Science.

Duger den amerikanska riksrevisionen?

https://www.gao.gov/highlights/d11800high.pdf

Citat:
USHCN stations meet NOAA’s siting standards and management requirements to varying degrees. According to GAO’s survey of weather forecast offices, about 42 percent of the active stations in 2010 did not meet one or more of the siting standards.
Citera
2019-10-03, 16:07
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Duger den amerikanska riksrevisionen?

https://www.gao.gov/highlights/d11800high.pdf
Det är ju inte vad frågan handlar om. "Poor siting" - stationer är ju precis vad som utreds av Menne et al. Det har gett en kall bias på maxtemperatur och en varm på minimumtemperatur. Något större bias för maximumtemperaturen och i sin helhet "we find no evidence that the CONUS average temperature trends are inflated due to poor station siting*.", om något en kall bias eftersom den var större än den varma för minimitemperaturer. Att det finns stationer dåligt belägna behöver du inte tala om. Det erkänner alla källor. På frågan hur de påverkat temperaturtrenden (i USA, enbart) skriver du:" att hälften av den globala uppvärmningen mellan 1979-2008 beror på slarv med mätstationer" vilket är vad du har att backa upp, med trovärdiga källor såklart. Alla vetenskapliga källor som refererats i denna diskussion säger att du har fel.

Klimatförnekare har usel källkritisk förmåga, annars hade de ju inte varit klimatförnekare.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2019-10-03 kl. 16:19.
Citera
2019-10-03, 19:24
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Det är ju inte vad frågan handlar om. "Poor siting" - stationer är ju precis vad som utreds av Menne et al. Det har gett en kall bias på maxtemperatur och en varm på minimumtemperatur. Något större bias för maximumtemperaturen och i sin helhet "we find no evidence that the CONUS average temperature trends are inflated due to poor station siting*.", om något en kall bias eftersom den var större än den varma för minimitemperaturer. Att det finns stationer dåligt belägna behöver du inte tala om. Det erkänner alla källor. På frågan hur de påverkat temperaturtrenden (i USA, enbart) skriver du:" att hälften av den globala uppvärmningen mellan 1979-2008 beror på slarv med mätstationer" vilket är vad du har att backa upp. Alla vetenskapliga källor som refererats i denna diskussion säger att du har fel.

Lustigt att du fortfarande hakar upp dig på den ursprungliga utredningen som NOAA kom med efter att ett gäng forskare hade påpekat brister i deras mätstationer. Ett år senare när den amerikanska riksrevisionen också påvisade bristerna så gjorde NOAA en test för att se effekterna av urbanisering. Amerikanska energidepartementet har också påpekat effekterna av urbanisering och andra förändringar i markanvändning.

Här är ett brev från USA:s handelsdepartement som också bekräftar bristerna i mätstationerna.

https://www.oig.doc.gov/OIGPublications/STL-19846.pdf

Citat:
NOAA acknowledges that there are problems with the USHCN data due to biases introduced by such means as undocumented site relocation, poor siting, or instrument changes. The agency has taken steps to improve data quality by implementing enhanced quality control steps and algorithms (referred to as USHCN Version 2) and having them peer reviewed. According to the peer reviews we examined, the resulting dataset improves upon the algorithms in the prior Version I data.

Distorted data? Feds close 600 weather stations amid criticism they're situated to report warming

Citat:
Data from hundreds of weather stations located around the U.S. appear to show the planet is getting warmer, but some critics say it's the government's books that are getting cooked -- thanks to temperature readings from sweltering parking lots, airports and other locations that distort the true state of the climate.
Citera
2019-10-03, 20:03
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Lustigt att du fortfarande hakar upp dig på den ursprungliga utredningen som NOAA kom med efter att ett gäng forskare hade påpekat brister i deras mätstationer. Ett år senare när den amerikanska riksrevisionen också påvisade bristerna så gjorde NOAA en test för att se effekterna av urbanisering. Amerikanska energidepartementet har också påpekat effekterna av urbanisering och andra förändringar i markanvändning.

Här är ett brev från USA:s handelsdepartement som också bekräftar bristerna i mätstationerna.

https://www.oig.doc.gov/OIGPublications/STL-19846.pdf

Distorted data? Feds close 600 weather stations amid criticism they're situated to report warming
Du skriver precis samma sak som tidigare, bara i längre form. Jag hänvisar till mitt tidigare svar (som du citerade i det inlägget jag här svarar på).

Förstår du vad diskussionen handlar om? Den handlar inte om bristande mätstationer. Den handlar, återigen, om hur dessa påverkat trenden. Du menar:
"att hälften av den globala uppvärmningen mellan 1979-2008 beror på slarv med mätstationer."

Den vetenskapliga litteraturen som refererats säger att du har fel. Har du annan vetenskapligt publicerad litteratur som ger dig rätt, hänvisa då till den.

Från din länk som inte var Fox news :
Citat:
Significantly, the type of thermometers used in many of these stations changed when the stations
were re-sited. Menne, Williams, and Palecki’s analysis determined that the cool bias for
maximum temperatures caused by the change in the thermometers exceeded any warm bias
produced by re-siting the stations. The net cool bias due to changes in thermometers and re-siting
of stations is largely removed by the Version 2 algorithm for documented and undocumented
station changes. More specifically, this algorithm removes most of the bias due to station
changes, regardless of whether it is warm or cool.
The Version 2 algorithms are critical to climate data since they are applied to past and present
USHCN data, thus allowing historical data to be comparable to current data. Better historical
records are important to the climate community since newer climate networks such as USHCN-
M and USCRN, both of which are discussed later in this report, do not have a significant data
history.

Precis som jag skrev.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2019-10-03 kl. 20:18.
Citera
2019-10-03, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribbentropp
Satellitmätningarna bearbetade av UAH med Roy Spencer visar nu att september månad var den varmaste sen mätningarna påbörjades 1979. Varför ska man tro mer på temperature.globals uppgifter då är min fråga.

"Bearbetade" betyder exakt vad? Vilken data relaterar UAH:s anomalier till? Vilka "justeringar" har gjorts i den datan?

Jag förespråkar nollhypotesen: all information som pekar på att inget konstigt pågår är mest trovärdig. Det är det mest rimliga och mest vetenskapliga. Temperatur.global använder råa medelvärden utan justeringar. Där har du anledningen till varför de är trovärdiga.
Citera
2019-10-03, 20:12
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Tycker du asynkronmotorn funkar dåligt i Teslan?? Och man slipper permanentmagneten ju?

Solceller och batterier ger likström, men alla andra generatorer ger ju växelström.

Eller finns det moderna likströmsgeneratorer som kan konkurrera med synkrongeneratorn?

Jag är maskinare... men växelström har ju en roterande rörelse inbyggd, och roterande rörelser vill vi ha i slutändan.

Så jag ser inte riktigt vitsen med likström... vårt land är rikt på vind, vatten och vågor... men solfattigt stora delar av året.

Det är inte så lätt att säga något kortfattat om det här.

Om man vill överföra en rotation på 3000 rpm från en generator vid kvarnforsen till en kvarn nere i byn är trefas 50 Hz ett oslagbart system. Men hur ofta är det det man vill? Om man ökar varvtalet kan man ta ut mer effekt ur en mindre maskin. I våra hushållsmaskiner (dammsugare, vispar, borrmaskiner mm) sitter det inte växelströmsmotorer utan högvarviga så kallade allströmsmotorer det vill säga likströmsmotorer som går att köra på växelström genom att både rotorström och magnetiseringsström byter riktning när strömriktningen ändras. Det är kommutatormotorer med kolborstar men i moderna maskiner använder man i stället borstlösa motorer.

Under oljekrisen räknade vi mycket på vilka besparingar industrin kunde göra på varvtalsreglering alltså att likrikta och hacka med en frekvens som gav önskat varvtal.

I bilar använde man förr likströmsgeneratorer med kommutator men numera använder man synkrongeneratorer med diodbrygga för likriktning.

En kolvmaskin har en fram-och-återgående rörelse. Via ett vevparti kan man omvandla den till en rotation. Om man vill ha sinusformad spänning med konstant frekvens kan man ha nytta av rotation. Om man vill ha likström, till exempel för att ladda ett batteri, kan man använda den fram-och-återgående rörelsen direkt. Man kan ta bort det stora tunga och dyra vevpartiet.

Den kanske allvarligaste nackdelen med växelströmssystem är att man kan inte koppla in en synkrongenerator utan infasning. Den måste gå med synkront varvtal och rätt fasläge när man ansluter den. En asynkrongenerator kan man koppla in direkt men den fungerar bara så länge nätet förser den med reaktiv effekt. Vid ett strömavbrott slutar alltså asynkrongeneratorer att fungera. Och i ett nät med många små producenter kan det bli oklart vem som bestämmer frekvens och fasläge. Det gör att man kan motivera strikta regler för vem som får koppla in vad och för hur det får göras. I ett likströmsnät kan man låta vem som helst koppla in vad som helst via en spärrdiod.

Även energi från vind, vatten och vågor kan behöva lagras som likström i batterier.

Sedan finns det ju en massa andra problem till exempel förluster på grund av reaktiv effekt, skillnad i gångtid mellan olika vägar i stora nät, risk för elolyckor och problem med kabelkapacitans vid till exempel sjökablar.
Citera
2019-10-03, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
1982 skaffade jag solceller till sommarstället. Jag märker ingen förändring av dem.

Och de producerar inget vidare heller. Det finns liksom inget som kan bli sämre.

Citat:
När alla utvecklingskostnader är avskrivna finns det ingen anledning att solceller skulle kosta mer än andra taktäckningsmaterial. Kisel är, näst efter syre, det vanligaste grundämnet i jordskorpan. Ett solcellstak kanske betalar sig på 20 år. Ett tegeltak betalar sig aldrig.

Prova bygg ett hus utan taktäckningsmaterial. Det blir en dyr affär på ett år.

Vad ska du göra med tungmetallerna i solcellerna när de är kass? Ska vi andra betala för hanteringen?

Vad händer med tungmetallerna när det blir ordentlig storm? Hagel?

Jag anser att alla miljöproblem som kommer av solpaneler ska bekostas av ägaren.

Kolla bilderna i länken:

https://www.google.com/amp/s/www.forbes.com/sites/michaelshellenberger/2018/05/23/if-solar-panels-are-so-clean-why-do-they-produce-so-much-toxic-waste/amp/

The problem of solar panel disposal “will explode with full force in two or three decades and wreck the environment” because it “is a huge amount of waste and they are not easy to recycle.”

Återigen, solceller är det dyraste sättet att producera el. Det är inget Svensson ska syssla med när det knappt är lönsamt för företag utan bidrag.

Citat:
Naturligtvis måste vi återvinna gamla batterier.

Vad spännande, eftersom det inte finns en plan för det och vi badar snart i använda batterier. Hur återanvänder man batterier, och vad innebär ett "uttjänt" batteri?
Senast redigerad av LifeIsElectric 2019-10-03 kl. 20:34.
Citera
2019-10-03, 20:26
Medlem
Citat:
Det är mycket märkligt att du ger den högre trovärdighet än NOAA och Menne et al Micke.Andersen. Det är liksom som att jämföra en ding ding värld med tidskriften Science.

Ah, kolla där. Inte ett enda sakargument, bara irrelevans.
Citera
2019-10-03, 20:31
Medlem
Citat:
Klimatförnekare har usel källkritisk förmåga, annars hade de ju inte varit klimatförnekare.

Ähem...

Skulle du kunna visa de experiment i kontrollerad miljö där koldioxid har bevisats kunna värma upp någonting?
Citera
2019-10-03, 21:00
Medlem
Ribbentropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifeIsElectric
"Bearbetade" betyder exakt vad? Vilken data relaterar UAH:s anomalier till? Vilka "justeringar" har gjorts i den datan?

Jag förespråkar nollhypotesen: all information som pekar på att inget konstigt pågår är mest trovärdig. Det är det mest rimliga och mest vetenskapliga. Temperatur.global använder råa medelvärden utan justeringar. Där har du anledningen till varför de är trovärdiga.

Ja de beräknar alltså den globala temperaturen med hjälp av satelliternas mikrovågssensorer som du säkert känner till.
Man justerar väl löpande mot väderballongers temperaturdata vad jag förstått.
Vore det inte långsökt att klimatskeptikern Roy Spencer skulle manipulerat värden att visa för högt?
Normalt sett brukar ju UAH:s temperaturserier ej tilltala alarmisterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in