Citat:
Ursprungligen postat av
RedX
Att skydda andra från att skada sig själva är inte negativt i sig, men det finns gränser där man till slut måste acceptera att andra människor har en egen vilja och en rätt att fatta egna beslut över sina egna liv, även om de besluten inte är optimala. Det finns mängder av personer som har problem att göra det, men det innebär inte att vi behöver tvinga in alla medborgare i ett system där man behöver söka tillstånd för att göra aktiviteter som i slutändan inte skadar någon annan.
Sedan ett klargörande; du tar vid flera tillfällen upp traffickingoffer. Det är en helt annan fråga enligt mig, åtminstone i Lilja 4-ever-fallen, där kvinnan ifråga inte frivilligt prostituerar sig utan är tvingad till det (alltså på riktigt tvingad till det). Man kan såklart lagstifta mot människohandel och slaveri utan att samtidigt lagstifta mot sexköp under samtycke. Att bunta ihop de två frågorna är nästan i nivå med att bunta ihop sex utanför äktenskap med våldtäkt. Nyckelfrågan är om något tvång är involverat eller ej.
Du frågar om jag skulle vilja dela mitt liv med en prostituerad (eller tidigare prostituerad). Jag förstår inte alls varför det skulle vara relevant för frågeställningen. Vi har väl inte sexköplagen för att svenska män ska kunna gifta sig med "obefläckade" kvinnor? Svaret på frågan är nej, det skulle jag inte. Jag skulle heller inte köpa sex om det vore lagligt. Men det finns en massa saker som jag inte skulle vilja att min fru ägnar sig åt som jag ändå inte tycker att vi ska göra olagliga. Vara otrogen för att ta ett exempel. Jag förstår att din uttryckliga tanke kanske inte är att vi ska tvinga kvinnor att söka licens för att göra saker som deras framtida män eventuellt inte skulle uppskatta, men eftersom du tycker att frågan är relevant att ställa tycker jag att du åtminstone borde fundera över om den typen av tankegångar alls ska påverka svensk lagstiftning.
Jag förstår också ditt resonemang om att hjärnan inte är färdigutvecklad innan 25, men någonstans måste man ju klippa navelsträngen och låta människor fatta sina egna beslut, även om de inte alltid blir de bästa. Vi har satt myndighetsåldern till 18 och efter den åldern anses man vara mogen nog att fatta sina egna beslut om precis allt (frånsett att i butik köpa alkohol över 3,5% som vi nog i ärlighetens namn skulle kunna låta dem göra utan att samhället skulle kollapsa).
Poängen med abort var att man i den frågan för resonemanget att kvinnans kropp är hennes egen att besluta över, oavsett om det beslut hon fattar visar sig vara det rätta eller ej, oavsett om hon är över eller under 25 och oavsett om hon har missbruksproblematik eller psykiska problem. I prostitutionsfrågan gör man en 180-graders vändning och anser plötsligt att kvinnan inte alls ska anses vara kapabel att fatta beslut om sin egen kropp. Med ditt förslag måste hennes rätt att besluta om hennes egen kropp först prövas av en panel av psykologer och läkare. Dessutom skulle hon behöva vänta i sju år efter myndighetsåldern innan hon ens får ansöka om att pröva det tillståndet. Får hon tillståndet beviljat kommer hennes namn att finnas med i statliga register över "registrerade sexsäljare". Jag gissar att de flesta sexsäljare helst skulle slippa det.
Anledningen till att jag frågade om du själv vill dela liv med en prostituerad och om du tror andra män vill dela liv med en prostituerad är i högsta grad relevant för ifall en ung tjej (som p.g.a. sin ålder är mer känslostyrd och riskbenägen, mer dopaminkänslig och har sämre konsekvenstänk), bör tillåtas sälja sex.
Jag är nämligen övertygad om att det är en stor majoritet av männen som precis som du inte vill dela liv och bilda familj med en kvinna som varit eller är prostituerad. Att då låta unga tjejer förstöra sina chanser till att hitta en bra man att bilda familj tillsammans med innan de förstår konsekvenserna, det tycker jag är grymt. Det är en helt annan sak om en person med färdigutvecklad hjärna tar ett väl genomtänkt beslut att sälja sex, då är det ett medvetet val.
Om din sexåriga son tror att han kan flyga för att han har en Superman-tröja på sig och försöker göra det från taket på en hög byggnad antar jag att du vill att någon hindrar honom.
Men om din nittonåriga son som saknar konsekvenstänk tror att han kan flyga och försöker göra det från taket på en hög byggnad, då vill du alltså att personerna runt om resonerar som du?
”Han har en egen vilja och en rätt att fatta egna beslut över sitt eget liv, även om de besluten inte är optimala”
och
”Någonstans måste man ju klippa navelsträngen och låta människor fatta sina egna beslut, även om de inte alltid blir de bästa”.
Nåja, fördelen i det fallet är ju att din son slipper lida länge, även om det i mina ögon är en otäckt kall människosyn att inte göra vad man kan för att förhindra lidande. Då är det värre för de som får lida i ett långt liv för saker de gjorde innan deras hjärnor var utvecklade nog för att förstå konsekvenserna.
Det jag gjort är att ta upp traffickingoffer som en av fyra kategorier som jag tycker ska hindras från att få licens för att sälja sex, jag har INTE buntat ihop trafficking och sexköp. Människohandel och slaveri är redan olagligt (liksom sexköp).
Vi tänker helt klart olika. Eftersom jag vill att så många som möjligt ska må så bra som möjligt så anser jag att sexköp ska vara tillåtet OM det i hög grad säkerställs att personerna som säljer sex gör det frivilligt och inte kommer må dåligt av det.
Du däremot verkar anse att sexköp ska vara tillåtet oavsett hur säljarna mår eller vilka konsekvenser det kommer ge, och att psykisk ohälsa och svinnet av människor är något man får ta.
Om alternativen enbart vore att behålla den nuvarande sexköpslagen eller att släppa sexhandeln fri så skulle jag helt klart välja att det ska vara straffbart att köpa sex, eftersom det är alternativet som orsakar minst lidande.
Återigen så går det inte att jämställa beslutet om abort (alltså valet mellan att döda sitt eget barn och att bära, föda och ta hand om barnet trots att man egentligen inte vill ha det), med att inte få en licens för ett yrke som man inte passar för.
Våra två yngsta barn kom till trots preventivmedel och trots att vi inte ville ha fler barn. Men hade någon försökt tvinga mig att döda barnet i magen så hade jag hellre dödat den personen än barnet, trots att vi egentligen inte ville ha fler barn.
Hade någon däremot sagt åt mig att jag för tillfället inte uppfyllt kraven för att få licens för ett yrke så hade jag ryckt på axlarna och antingen satsat på ett annat yrke eller kämpat för att uppfylla licenskraven längre fram.
De flesta som säljer sex vill säkert vara helt inkognito både för anonymitetens skull och för att det är mer lönsamt att inte betala skatt. Men ett sådant register kan vara mer skyddat än en patientjournal, och att slippa skatta för intäkterna skulle de flesta andra företagare också vilja.