Citat:
Ursprungligen postat av
RedX
Rekryterares gallring sker ju dock inte i första hand för den sökandes skull, utan för arbetsgivarens. Blir du bortgallrad från en arbetsgivare kan du söka dig till nästa. Det sitter inte en statlig kommitté och förbjuder dig att arbeta inom en viss sektor, för ”din egen skull”.
Att du inte behöver söka licens för att köpa en trisslott eller en snusdosa beror nog inte i första hand på praktiska problem utan på att det skulle innebära en väldigt kränkande behandling av människor - och att det i grunden baseras på en syn på individen som oförmögen att hantera sitt liv på egen hand.
Som sagt; jag förstår problemet du är ute efter att lösa och jag tror också att det ligger i allas intresse att personer inte prostituerar sig av ”fel” anledningar. Men vad som är rätt eller fel är till syvende och sist subjektivt och rätten att fatta det beslutet bör i slutändan ligga hos individen själv.
Jag är inte helt oresonlig i frågan och kan möjligtvis tänka mig ett system där ”licensen” innebär att vederbörande är testad för könssjukdomar och har genomgått någon form av grundläggande teoretisk utbildning. Inte heller har jag något emot att någon bildar en förening som ”certifierar” prostituerade (jämför m fair trade-märkningar etc). Men ditt konkreta förslag innehåller en del godtycke och åldersgränsen förstår jag inte alls. Sätt åldersgränsen där du drar myndighetsåldern, så kan du argumentera för att höja den i stället.
Ett litet tillägg; är det verkligen självklart ur feministiskt perspektiv att ta ifrån kvinnan rätten att själv välja vem som ska knulla med henne och varför? Jag tänker mig att ett sant feministiskt perspektiv skulle innebära en argumentation för kvinnans rätt att själv bestämma över sin egen kropp. Jämför exempelvis med abortfrågan. Många kvinnor mår fruktansvärt dåligt efter att ha genomgått en abort. Många ångrar sig resten av sina liv. Men ändå argumenterar ingen feminist så vitt jag kan se för att beslutet om en kvinna ska få genomgå en abort ska ligga hos psykologer och läkare, vars uppgift blir att bedöma om hon är lämpad för aborten. Hennes kropp, hennes val. Även om konsekvenserna av ett felaktigt beslut kan bli ödesdigra.
Personligen ser jag det inte som negativt att man skyddar andra från att skada sig själv, och speciellt inte i de fall de själva inte förstår vilken skada de åsamkar sig. Anser du att traffickingoffer, människor med outvecklat konsekvenstänk, missbrukare och personer med psykisk ohälsa är förmögna att själva hantera sitt eget liv på ett bra sätt?
Det är 18 års gräns både för att få köpa trisslotter och för att få köpa snus. Hur många procent av personerna mellan 18-25 års ålder som köpt trisslotter tror du råkar ut för negativa konsekvenser senare i livet av det beslutet? Hur många procent av personerna mellan 18-25 års ålder som köpt snus tror du råkar ut för negativa konsekvenser senare i livet av det beslutet? Hur många procent av personerna mellan 18-25 års ålder som sålt sex tror du råkar ut för negativa konsekvenser senare i livet av det beslutet?
Det får mig att upprepa frågan du inte svarat på, och jag hoppas du svarar ärligt på den: Skulle du själv vilja bilda familj med en kvinna som är eller har varit prostituerad, och vad tror du majoriteten av män svarar på den frågan?
Anledningen till att jag satt åldern till 25 har jag redan svarat dig om, men vi tar det igen. Innan frontalloben är färdigutvecklad vid 25 års ålder är man mer känslostyrd och riskbenägen, en yngre person är mer dopaminkänslig och har därför lättare att söka sig till snabba kickar och snabba cash, och har betydligt sämre konsekvenstänk. Det kan göra att det som just då känns som ett bra sätt att tjäna några tusen i timmen, kan knäcka personen psykiskt när den blir äldre och inser vad den gjort och konsekvenserna av det.
Om du tittar närmare på de kriterier jag anser ska gälla för en licens:
*Inga misstankar om trafficking
*Minst 25 år (Hjärnans konsekvenstänk är inte färdigutvecklat förrän vid 25)
*Ej missbrukare
*Ingen psykisk ohälsa
Anser du att ett traffickingoffer har rätten att fatta beslutet om sexsäljandet själv?
Anser du att en person som ännu inte är mogen nog att se konsekvenserna av sitt handlande ändå bör sälja sex trots att risken är stor att den får dras med negativa konsekvenser resten av sitt liv?
Anser du att en missbrukare kan fatta genomtänkta beslut kring sin framtid när abstinensen gör den desperat efter pengar till droger?
Tror du att en person med psykisk ohälsa kommer må bättre eller sämre i längden av att prostituera sig?
Vad ett feministiskt perspektiv anser kan jag inte svara för, det jag skriver är enbart mina egna åsikter. Enligt mig är det en väldigt stor skillnad mellan att lägga sig i en persons privatliv och att hindra den från att skaffa ett jobb den inte är lämpad för och kommer må dåligt av.
Om man ska jämföra att bli hindrad från att sälja sexuella tjänster för att man inte är lämpad för det med något så är ju abort knappast likvärdigt, mer likvärdigt är det ju då att bli hindrad från att sälja barnvaktstjänster för att man inte är lämpad för eller skulle må dåligt av att ta hand om barn. Även det tycker jag vore bra, eftersom det ökar personens chans att själv må bra.