2019-10-03, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Ok, det var ett bra tag sedan jag diskuterade det här i en tidigare vända så jag måste läsa in mig på detaljerna igen.

Återkommer inom kort.
Jag har kollat igenom inlägg där du nämner Chandlers video, men där förklarar du inte vad WTC 7 pysslar med under de åtta sekunderna jag frågar dig om.
Så återigen:

Enligt dig sprängs de inre kolumnerna först, utan att det registreras av mikrofonen. Därefter sprängs de yttre kolumnerna vilket registreras svagt på reporterns mikrofon.

Genom att jämföra film 1. med vad som sägs i film 2. framgår att den globala kollapsen inleds 8 sekunder efter de inspelade ljuden

Film 1. https://youtu.be/U8950hcKZXw
Film 2. https://youtu.be/ERhoNYj9_fg

Enligt film 2. pågår de påstådda explosionerna medan kvinnan säger "..they advised us to leave because we had.." vilket är ungefär mellan T 0:11 - T 0:13 i film 1. Eftersom det tar 2 sekunder för ljudet att nå fram till mikrofonen blir slutsatsen att ljuden som registrerats av mikrofonen uppstår vid WTC 7 ungefär mellan T 0:09 - T 0:11 i film 1.

Enligt film 2. har byggnaden inte ens börjat falla (i global kollaps) när reportern säger "This is it" utan fallet startar strax efter reportern säger "This is it" vilket i film 1. blir vid T 0:19

Om man slår ihop påståendena i det du skriver med vad vi ser i filmerna och vad som påstås i film 2. får man att först sprängs de inre kolumnerna, utan att det registreras, och vid T 0:11 har även de yttre kolumnerna sprängts, vilket registrerats av mikrofonen (med 2 sekunders fördröjning pga avståndet). Ändå startar den globala kollapsen inte förrän vid T 0:19.

Vad pysslar fasaden på WTC 7 med under de 8 sekunder den svävar fritt efter att både yttre och inre kolumner sprängts?
Citera
2019-10-03, 14:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Du får nog hitta på något bättre än de här teorierna om källaren.. WTC7 var ju konstruerat ovanpå en gammal kraftstation/ställverk som byggdes på 1960-talet. Kraftstationen tog upp mer än halva ytan upp till våning 3 (och stack delvis även ut utanför byggnaden) och verkar inte ens ha haft några källarplan. Detta innebar att WTC7 var konstruerat som tre delar, ställverket, den utökade grunden samt huvudbyggnaden som stod som en egen konstruktion från de kraftigt förstärkta våning 5-7 som byggdes som en bas för byggnaden och där krafterna omfördelades från pelarna uppåt till de pelare och kraftstationen som utgjorde våningarna under..
Gick inte kolumn 79 ner under markplanet, menar du?

Igen:

Jag har läst igenom ”Blast Scenario” i appendix D, men hittar inget om hur stor del av kolumnen som försvagades innan man landade i minst ”4 kg RDX”, eller varför den delen i så fall var ett maximum som kunde skäras/försvagas innan sprängning.

Här hittar du bättre?

https://tsapps.nist.gov/publication/...?pub_id=861611

Jag hittar heller ingenting om ljuddämpande material, så som sprängmattor, eller hur mycket dB som hade gått ut till omgivningen om deras sprängladdning hade sprängt av deras kolumn längst ner i källarplanet.

Här hittar du bättre?

Det är ju självklart så att varje seriös studie av ett hypotetiskt ”blast scenario” måste ta hänsyn till att det i så fall måste ha varit ett inside job och att dessa i så fall bör ha gjort allt som går att göra för att dölja att det var en CD = inside job.

Det helt självklara utgångsläget.

Gjorde man det, menar Du?
Citera
2019-10-03, 16:26
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Den gick ner i en nybyggd kassun precis intill ställverket.
Dock var plan 5-7 väldigt annorlunda konstruerade än övriga plan med mycket kraftigare våningsplan och ett belastningsfördelande system av balkar och fackverk som fördelade belastningen mellan gamla och nya kassuner (dvs mellan de gamla kassunerna som byggdes i samband med ställverket och de nya kassuner som adderades när man bestämde att göra en större byggnad än planerat.
Över våning 7 var dock wtc7 en "normal" stålramskonstruktion.

Om du läser Nists rapport så ser du att byggnaden rasar först vid kolumn 79 upp till penthouse (det östra) och därefter sprider sig kollapsen horisontellt just från plan 7.

Skulle någon kolumn kollapsat under våning 5 hade knappast penthouse kunnat rasa först - då hade hela bärplanen 7-9 stått emellan.

Citat:
Igen:
Jag har läst igenom ”Blast Scenario” i appendix D, men hittar inget om hur stor del av kolumnen som försvagades innan man landade i minst ”4 kg RDX”, eller varför den delen i så fall var ett maximum som kunde skäras/försvagas innan sprängning.
Här hittar du bättre?
Ja jag ser att du skriver det igen - varför vill du att jag ska svara på det igen? Har du guldfiskminne eller bara tråkigt?

Citat:
Jag hittar heller ingenting om ljuddämpande material, så som sprängmattor, eller hur mycket dB som hade gått ut till omgivningen om deras sprängladdning hade sprängt av deras kolumn längst ner i källarplanet.
Här hittar du bättre?
OK, börjar bli uppenbart att det är fråga om guldfiskminne. Se gårdagens inlägg för svar.
Citera
2019-10-03, 17:38
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:

Jag har haft ett elände att hitta tillförlitliga - eller ens några uppgifter alls om wtc7s våningar under mark, desto mer jag letat har det dock framgått att uppgiften om 5 våningar är helt tokig - troligen bara siter som blandat ihop WTC7 med den nya byggnaden.
Samtliga kassuner utom för kolumnerna 79-81 låg på marknivå. Kassunerna för kolumn 79-81 låg dock under mark på grund av en lastbrygga som byggdes under mark..
Mer än så verkar det helt enkelt inte ha funnits under vare sig ställverket eller utstickande delar av WTC7, så du kan släppa fantasierna om ljuddämpning under marknivå.

Edit - källa, sid D-37: http://s3.amazonaws.com/tt_assets/pdf/WTC_7_Collapse_Analysis_and_Assessment_Report.pdf
Senast redigerad av SnakePlisssken 2019-10-03 kl. 17:56.
Citera
2019-10-03, 18:08
Medlem
Citat:
Jag har haft ett elände att hitta tillförlitliga - eller ens några uppgifter alls om wtc7s våningar under mark, desto mer jag letat har det dock framgått att uppgiften om 5 våningar är helt tokig - troligen en massa siter som blandat ihop WTC7 med den nya byggnaden.
Samtliga kassuner utom för kolumnerna 79-81 låg på marknivå. 79-81 gick dock 1 våning under mark på grund av en lastbrygga som byggdes under mark..
Mer än så verkar det helt enkelt inte ha funnits under vare sig ställverket eller utstickande delar av WTC7, så du kan släppa fantasierna om ljuddämpning under marknivå.
Jag har också letat uppgifter om källare utan att hitta något om 5 våningar under marknivå.

Kan dock tillägga följande:

Kassunerna var fyllda med komprimerad makadam och sedan övergjutna med betong.

Ingen av hissarna i WTC 7 gick lägre än till bottenvåningen.

Åtkomst till wtc 7 via tunnelbanestationen under wtc-komplexet skedde på markplan.

https://doi.org/10.6028/NIST.NCSTAR.1a
Senast redigerad av Prudent 2019-10-03 kl. 18:11.
Citera
2019-10-03, 18:48
Avstängd
Citat:
Den gick ner i en nybyggd kassun precis intill ställverket.
Dock var plan 5-7 väldigt annorlunda konstruerade än övriga plan med mycket kraftigare våningsplan och ett belastningsfördelande system av balkar och fackverk som fördelade belastningen mellan gamla och nya kassuner (dvs mellan de gamla kassunerna som byggdes i samband med ställverket och de nya kassuner som adderades när man bestämde att göra en större byggnad än planerat.
Över våning 7 var dock wtc7 en "normal" stålramskonstruktion.

Om du läser Nists rapport så ser du att byggnaden rasar först vid kolumn 79 upp till penthouse (det östra) och därefter sprider sig kollapsen horisontellt just från plan 7.

Skulle någon kolumn kollapsat under våning 5 hade knappast penthouse kunnat rasa först - då hade hela bärplanen 7-9 stått emellan.
Ok, då lämnar jag eventuella våningar under markplanet för nu. Återkommer om jag hittar något.

Citat:
Ja jag ser att du skriver det igen - varför vill du att jag ska svara på det igen? Har du guldfiskminne eller bara tråkigt?
Har du? Var då?

Igen:

Här hittar du bättre?

Citat:
OK, börjar bli uppenbart att det är fråga om guldfiskminne. Se gårdagens inlägg för svar.
Har du? Var då?

Igen:

Jag hittar heller ingenting om ljuddämpande material, så som sprängmattor.

Här hittar du bättre?

Igen:

Det är ju självklart så att varje seriös studie av ett hypotetiskt ”blast scenario” måste ta hänsyn till att det i så fall måste ha varit ett inside job och att dessa aktörer i så fall bör ha gjort allt som går att göra för att dölja att det var en CD = inside job. Dvs, det är vanvett att i det läget utgå ifrån hur ’ordinära’ CD’s brukar gå till.

Hade man det utgångsläget, menar Du?
Citera
2019-10-03, 18:52
Avstängd
Citat:
Jag har haft ett elände att hitta tillförlitliga - eller ens några uppgifter alls om wtc7s våningar under mark, desto mer jag letat har det dock framgått att uppgiften om 5 våningar är helt tokig - troligen bara siter som blandat ihop WTC7 med den nya byggnaden.
Samtliga kassuner utom för kolumnerna 79-81 låg på marknivå. Kassunerna för kolumn 79-81 låg dock under mark på grund av en lastbrygga som byggdes under mark..

Edit - källa, sid D-37: http://s3.amazonaws.com/tt_assets/pdf/WTC_7_Collapse_Analysis_and_Assessment_Report.pdf
Om nu kolumn 79 användes som ett hypotetiskt ”blast scenario”, varför räknade man då inte på aptering ”under mark”? Åtminstone som ett alternativ?
Citera
2019-10-03, 19:04
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ok, då lämnar jag eventuella våningar under markplanet för nu. Återkommer om jag hittar något. Har du? Var då?
igår 18:59: (FB) 9/11 - WTC/Pentagon/Shanksville m.m - Tråd Nr 2
Även besvarat tidigare..

Citat:
Har du? Var då?
igår 20:21: (FB) 9/11 - WTC/Pentagon/Shanksville m.m - Tråd Nr 2
Citera
2019-10-03, 19:06
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Om nu kolumn 79 användes som ett hypotetiskt ”blast scenario”, varför räknade man då inte på aptering ”under mark”? Åtminstone som ett alternativ?

idag 16:26 (4 inlägg över din fråga): (FB) 9/11 - WTC/Pentagon/Shanksville m.m - Tråd Nr 2
Citera
2019-10-03, 19:28
Medlem
Citat:
Jag fick påpekat för mig via PM att man visst ofta/alltid använder sprängmattor vid cd för att skydda mot splitter, så den punkten blir det troligen också ett Ja på. Jag har dock inte lyckats verifiera detta med säkerhet men återkommer om jag hittar en källa.
Håller med om att sprängmattor är normalt förekommande vid cd.

Sprängmattor och sprängfiltar är konstruerade för att släppa igenom gaser från explosionen, men inte splitter.
Ljudet från en explosion skapas av de snabbt expanderande gaserna...

Citat:
Blasting mats are also used in traditional demolition operations, for example when demolishing high structures close to other constructions. In this form, the purpose of the mats is safety and damage prevention.

The most important benefit of explosive mats is that the air pressure produced by an explosion is easily released, while the mat itself hardly moves at all.

https://www.jowenko.com/en/blasting-mats/
Senast redigerad av Prudent 2019-10-03 kl. 19:55.
Citera
2019-10-03, 19:42
Avstängd
Citat:
Även besvarat tidigare..
Du skrev:
Ja. Normal omfattning för en cd utförd av en av världens kändaste och mest välrenommerade cd-firmor.
Hur menar du att det är ett svar på min fråga?

Här hittar du bättre?
Citat:
Du skriver:
Nej man räknade förstås på hur en cd går till.
Innebär det att du håller med om att NIST’s expertis utgick ifrån en normal helt fredlig och tillåten CD för att ta reda på om en sådan användes för att ta ner WTC 7?

Citat:
igår 20:21: (FB) 9/11 - WTC/Pentagon/Shanksville m.m - Tråd Nr 2
Du skrev:
Jag fick påpekat för mig via PM att man visst ofta/alltid använder sprängmattor vid cd för att skydda mot splitter, så den punkten blir det troligen också ett Ja på. Jag har dock inte lyckats verifiera detta med säkerhet men återkommer om jag hittar en källa.
Självklart så används sprängmattor vid konstruktionsarbeten där sprängarbeten utförs, i synnerhet om det är i tättbebyggda storstadsområden. Men det var inte min fråga:
Jag hittar heller ingenting [i NIST’s rapport] om ljuddämpande material, så som sprängmattor.

Här hittar du bättre?
Har du något svar här, eller vill du som vanligt hellre trolla lite?
Citera
2019-10-03, 19:48
Avstängd
Citat:
idag 16:26 (4 inlägg över din fråga): (FB) 9/11 - WTC/Pentagon/Shanksville m.m - Tråd Nr 2
Nja, i det inlägg jag citerar skriver du så här:
Kassunerna för kolumn 79-81 låg dock under mark på grund av en lastbrygga som byggdes under mark..
Hur ska du ha det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in