2019-10-03, 18:34
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det man kanske kan tänka sig är att insatsstyrkan (rutinerade och tränade poliser, vana vid liknande lägen) kanske inte satt sig i ett läge där det blev (upplevt!) livsfarligt.
Insatsstyrkan sätter sig medvetet i betydligt farligare situationer.

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Men den här trista händelsen krävde att ganska många saker skulle adderas:

1. Erik smiter ut.
2. Erik har pistolen med sig.
3. Någon larmar om "beväpnad person"
4. Det finns indikation (mer än anmälan) att det kan vara allvarligt
5. Patrullen sätter sig i ett farligt läge, utan bra möjligheter att dra sig ur
6. Erik fattar inte läget (hur skulle han det?) utan flashar vapnet för poliserna

Hade EN av dessa punkter inte varit för handen hade det inte gått illa.
Dumheter. Det är föräldrarna och inga andra som bär ansvaret för detta.
Citat:
Ursprungligen postat av CCkane
Jag har ingen lust att träffas av en förlupen kula
Pga outbildad personal
Även utan någon som helst insikt i polisutbildningen så kan garantera dig att de var utbildade i detta.

Man skjuter inte hur som helst mot en person.
Citera
2019-10-03, 18:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Halvmas
Min teori är att han skarvade lite på allt här för att han själv skulle hamna i bättre dager. Vad tror ni andra?

Det finns ett pm i FUP författat av en utav poliserna som talade om att sonen var beväpnad, att han därför blivit skjuten och nu var avliden, där skriver han att pappan bla säger " jag skulle ha kastat den där bössan".

Hans mamma har vid annat sammanhang också berättat om den, att han fick den då han var 5 år, det har dom inte varit sena att framföra.

Kommer dina föräldrar ihåg alla leksaker du hade då du var fem år? För femton år sedan? Hur ofta har man kvar alla leksaker från så långt tillbaka?

För att vara ett föremål som varit " undanstoppat" flera år så verkar dom ha haft ovanligt bra koll på vilket föremål det trots allt rörde sig om.

Och när Eric rotade fram detta föremål, från långt bakom någon garderob någonstans, så borde ju halva lägenheten rivts ut och in, och halva trapphuset vaknat,med tanke på att hans motorik var så dålig enligt modern att man nästintill måste förvånas över att han inte satt i rullstol också( särskilt med tanke på att knappast han heller borde ha vetat vart, eller att det öht fanns)

Men nu vaknade konstigt nog inte ens den som bodde i samma lägenhet.

Faktum är att jag tror du kan vara något på spåren.
Citera
2019-10-03, 18:36
Medlem
Så dom gick fria, (no shit). Allt annat är ett under-statement... Snutarna kommer fan undan med allting... MAMMAS BRÖD!
Citera
2019-10-03, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Insatsstyrkan sätter sig medvetet i betydligt farligare situationer.

Dumheter. Det är föräldrarna och inga andra som bär ansvaret för detta.

Även utan någon som helst insikt i polisutbildningen så kan garantera dig att de var utbildade i detta.

Man skjuter inte hur som helst mot en person.

23 skott varav 3 träffade, valfri förortsgangster hade gjort ett bättre jobb...
Citera
2019-10-03, 18:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Jag måste jobba på min ironi. Trodde aldrig någon skulle ta detta på allvar. Men så blev det.
Alltså detta ovan är ett djupt ironiskt inlägg.

Utvecklingsstörda är inte farliga. Utvecklingsstörda uppfattas inte som farliga av någon. Det kan uppfattas som störande men inte som farliga. Inte ens när dom morrrar GRRRRR! Fattar ni?

Enda gången jag hört talas om någon som varit rädd för en med DOWN syndrom är dessa poliser.
Dom är snälla - inte farliga. Dom behöver inte avrättas.

Det var det jag hade hoppats att en någorlunda smart läsare skulle fatta. Mitt fel

Nej, det du bör jobba med är din verklighetsuppfattning, och din naiva tro att personer med downs syndrom är några slags gosedjur som aldrig kan skada någon, inte ens av obetänksamhet , och inte ens om dom har ett vapen i hand.

Det var andra personer än poliserna som skrämdes av honom, trots att han hade downs syndrom, du tror inte att anledningen varför folk INTE har skrämts utav åsynen av mongoloider i andra sammanhang är för att dom då kanske INTE burit på vapen?

Dessutom, jag träffade, på ett jobb jag hade för många år sedan då och då på somliga personer med olika funktionshinder, bla en hel del förståndshandikappade. Och jodå jag träffade på mer än en mongoloid som kunde få rejäla raseriutbrott, slå sönder saker, ge sig på och bita folk, åter andra fick inte åka någonstans med färdtjänst eller buss utan att assistent var med eftersom det kunde hända att dom gav sig på andra passagerare samt förare.

Personer med downs syndrom kan vara harmlösa, men också aggressiva, och våldsamma av obetänksamhet. Mao precis som människor med 46 kromosomer.

Och ja, man har PRECIS samma jävla rätt till nödvärn om den som hotar en har 46 eller 47 kromosomer, det har noll och ingen betydelse.
Citera
2019-10-03, 18:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det var verkligen tur att det var Eric som man mötte och inte den misstänkt farliga personen som hade hotat med att döda poliser, och med ett automatvapen och handgranater samt försåtsminerad innergård.

Tänk vad smarta och professionella de här poliserna var. De visste vem de riskerade att möta och gjorde som de gjorde, och det gick som det gick.

Livrädda poliser, de hade all anledning att vara det, inte optimalt och direkt dumdristig.

Ja det är klart, helt dumdristigt att leta efter ett vittne/anmälare, och inte ha som syfte att konfrontera en beväpnad person. Det borde ju helt klart vara straffbart att gå bakom ett hörn utan att skicka in en bombrobot och hålla ledningsmöte först.

Eller så kanske man inser att poliser inte kan vara spåkärringar och förutse allt som kan hända, överallt?

Du tror inte det är av en ANLEDNING som poliser har vapen? Just för att oförutsedda och våldsamma händelser kan uppstå utan att man kan göra så mkt åt det?

Skulle vi ha poliser som måste fundera varje gång dom skall gå in på en innergård för att få tag i ett vittne, som skall scanna av hela stadsdelar innan dom kan gå bakom ett hörn osv osv så kommer inte mkt att bli gjort, och medan dom gör detta så skjuter en beväpnad dåre( kanske ett mongo som någon gett ett riktigt vapen och som bara " vill leka" ihjäl några personer) .

Och att man blir rädd för att någon pekar på en med vapen? Tja, det blir alla som har en fungerande amygdala, men det kanske är det mest brottsliga av allt enligt dig, för rädd får man absolut inte bli förrän man fått en kula i sig, eller någon kollega eller två blivit dödad.
Citera
2019-10-03, 18:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stanislaus
Det här åtalet är trams. Hur skulle det kunna vara rätt att skjuta på en person en sekund och sen en sekund senare fel att skjuta ihjäl honom? Så löjligt inskränkt ska inte privatpersoners nödvärnsrätt vara.

Naturligtvis är det trams, att en person som vänder ryggen, som fortfarande håller i ett vapen inte skulle vara ett hot.

Det har ryktats inom polisen att man borde anmäla denna åklagare för " obefogat åtal", lite intressant , ett rykte värt att följa upp och frågan är värd att lyfta iaf tycker jag.

Ska poliser som helt klart bara försvarat sig behöva utsättas för drev och långdragna utredningar bara för att vårat rättsväseende är så sönderdaltat att ingen vågar vara den som tar ett friande beslut? Jag tycker det inte, vad händer nästa gång idioter springer med vapen på stan och det är ett riktigt vapen, och en riktig galning, som tänker använda det? Kommer polis att ens våga agera? Det kan ju hända att det är någon som har någon slags diagnos.
Citera
2019-10-03, 18:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Ja, den oansvarige mannen som lät sin efterblivna unge leka ute om natten och skrämma vettet ur folk påstår detta. Om det är sant vet bara han, men det förändrar inte det faktum att muppen inte blivit skjuten om han varit på sitt rum istället för att hota poliset mitt i natten.

Rent moraliskt är det 100% pappans fel att det gick som det gick, juridiskt inte lika solklart men jag tror att poliserna kommer att bli friade helt.

Precis, sen undrar jag om dessa två föräldrar kanske borde stämt av sina historier mot varandra innan , kanske något man kan konsultera foliehattarna att göra en studie i och sen är det bara att " separera målsägandena från varandra också", med modell ala Töllborg

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Qoq1xQ/pappan-motte-polisen-innan-eric-torell-skots

Citat:
Vid fyratiden på morgonen den 2 augusti 2018 vaknade Eric Torells pappa och upptäckte att den 20-årige sonen, med Downs syndrom och autism, rymt hemifrån. När sonen var yngre hade han då och då rymt, men nu var det ett bra tag sedan sist.

– Han slutade med det sista året, så jag blev väldigt förvånad när jag vaknade den dagen och såg att han gått ut.

"...sista året..." och då är det bara att släppa garden, och vaknade på morgonen och upptäckte då att sonen hade rymt? Han hade alltså lika gärna kunnat sova sig igenom alltihop

Småbarnsförälder som jag själv är så ser jag ju gärna till att det helst INTE händer ens EN gång att min dotter ränner iväg utan att jag är med, hon har börjat krypa, snart kommer hon att börja gå, man får ju liksom räkna med att FÖREBYGGA vissa saker.

Straffrättsligt kan dom inte hållas ansvariga nej.
Citera
2019-10-03, 18:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Svårt för poliser att träffa målet på det aktuella avståndet, bör ha varit lika svårt för Eric att träffa någon polis. Risk finns alltid, men livrädd, nja, på det avståndet och tre mot en.

Faktum är att polis kan tvingas skjuta verkanseld även i miljöer där det inte är optimalt, men du kanske menar att dom istället skall låta en gärningsman skjuta på dom först innan dom får avfyra sina vapen i nödvärn om det inte är på månen eller nått dom befinner sig.

Svårt att träffa ja, men du menar att dom i det läget kallt skall räkna med att fru fortuna är framme när någon pekar på dom med ett vapen , dessutom kan olika vapen ha olika precision och här bedömde dom ju att det var ett vapen större än deras eget, någon nämnde att dom tyckte det verkade vara en hagelbrakare han hade också, och med en sådan får du ju lite större träffbild, vilket är anledningen till varför den används vid insatser då man kan mötas av tex hundar.
Citera
2019-10-03, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CCkane
23 skott varav 3 träffade, valfri förortsgangster hade gjort ett bättre jobb...

Kolla om du inte kan låna en luftpistol i bekantskapskretsen och prova sedan själv hur stor spridning du får när du rör dig bortom 10m avstånd. Jag har inte en aning om polisernas skjutavstånd i det här fallet, men jag vet då för mig själv att jag skulle helst inte släppa en "beväpnad" motståndare så nära som 10 meter... Så jag gissar att det var längre än så...
Citera
2019-10-03, 18:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Jag håller med dig, hade pappan haft koll på sin mupp så hade inget hänt. Tänk vad mycket lidande som kunde undvikits.

Nu får tre poliser massa skit helt i onödan, situationen hade ju inte uppstått om pappan tagit sitt ansvar på allvar.

Förstår faktiskt inte ens varför de behöll ungen, man kan ju få reda på tidigt i graviditeten om fostret har grava defekter. En sund reaktion då borde väl bli "gör om, gör rätt" istället för att behålla något som för all framtid kommer vara en belastning för både familj och samhälle?

Att ha en unge som hela sitt liv kommer att behöva hjälp med allt, måste vallas ÖVERALLT, ses efter ständigt och inte kan lämnas ensam någonstans och någonsin, behöver hjälp att torka sig i röven resten av sitt liv osv osv var för för mig och min flickvän otänkbart då vi förra våren nåddes av det glada beskedet att hon var gravid.

Vi pratade igenom saken noga, och var överens att om ungen tex har downs så får det bli abort, nu var det till bådas glädje inte så. Väljer andra föräldrar att trots allt behålla ungen så får dom göra det, helt upp till dom, men då skall man också vara medveten om vad det kommer att innebära för resten av ens liv

Självklart har du rätt, ingen hade ju ringt polisen om killen varit där han skall vara, i tryggt förvar och under kontroll mellan dom fyra väggarna i hemmet. Nu uppstod istället en situation som renderat i lidande för alla, självklart också för poliserna. Man ska nog inte ta ordet " sjuk i huvudet" när man tror att tre poliser, varav två nyexade, med flit väljer att skjuta på en utvecklingsstörd för skojs skull.
Citera
2019-10-03, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bmbamse
Kolla om du inte kan låna en luftpistol i bekantskapskretsen och prova sedan själv hur stor spridning du får när du rör dig bortom 10m avstånd. Jag har inte en aning om polisernas skjutavstånd i det här fallet, men jag vet då för mig själv att jag skulle helst inte släppa en "beväpnad" motståndare så nära som 10 meter... Så jag gissar att det var längre än så...

Då kanske man ska överväga att avbryta om det finns risk att allmänheten tar skada....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in