2019-10-03, 15:26
Medlem
ehurus avatar
Psykisk störning är inte samma sak som psykisk sjukdom. "Sjukdom" kan mediniceras för bättring men medicin fungerar inte för att bota "störning". En psykisk störning är något man präglats med efter känslomässig vanskötsel sedan mycket tidiga år i livet. Har man sedan väl utvecklats till psykopat, patalogisk narcississt eller landat i en borderlinepersonlighet så är den där för livet. Dessa människor vägrar att ta till sig all form av terapi/behandlig vilket "vården" tilldelar dem istället för medikamenter.

Den här unge mannen har i sin handling visat att han är långt, långt ut på störningsmätaren och det skulle vara ytterst förvånande om han inte blir inlåst av vården över oöverskådlig tid.

Någon nära honom under hans tidiga år och uppväxt bär ansvar för att han utvecklat den störning som framkallade vansinnesdådet.
Citera
2019-10-03, 15:27
Medlem
Sleipner08

Fan vad du svamlar. Sluta spela besserwisser och yttra dig bara när du är säker. Du ställer till oreda i tråden med det du postar, som är inkorrekt information.
Citera
2019-10-03, 15:28
Medlem
ehurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norfinswe
Wow, visste inte att man kunde söka på det sättet och medlem sedan 2011 (nej jag har inte downs)

It's a brand new world, whoop!
👍
Citera
2019-10-03, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Han är under konstant utredning. 4 veckor är för att ge domstolen underlag i sitt beslut om dom.

Han kommer troligen bli kvar inom sluten rättspsykiatrisk vård och inte återföras till häkte då det föreligger vårdbehov nu och häkte kommer förvärra situationen.

Han kan lika gärna få påbörja den vård han behöver han han inte försvåra utredningen och inte heller avvika.

Transport till rättegång åter till vård efter rättegångsdagen under hela tiden rättegång pågår och fram till dagen då dom faller samt tiden för lagakraftvunnen dom.

När dom vinner lagakraft överförs han till permanent plats som lär bli i Stockholmsområdet så kontakt med familjen underlättas då det kommer vara en del av vården.
Låter väldigt troligt det du beskriver. Han bör ju stanna där tills domen sker om nu vårdbehovet är så pass stort att han bedöms ha en "allvarlig psykisk störning".

Jag försökte f ö få ut lite av handlingarna från tingsrätten. De skriver att den kommer endast ges ut i pappersformat eftersom den nu sekretessbelagts och måste maskas. Så jag avstår från det. Den är på 40 sidor btw. Och jag misstänker att det mesta har maskats.
Citera
2019-10-03, 15:31
Medlem
Det heter "allvarlig psykisk störning".

Har man det i det här landet så råder " fängelseförbud" vilket innebär just det. Man får vård istf fängelse. Inga eventuella tidsgränser finns.
Citera
2019-10-03, 15:37
Medlem
Eastmancolors avatar
Hur som helst är jag ingalunda övertygad om att den misstänkte skulle lida av någon allvarlig psykisk åkomma eller vara skyldig.
Citera
2019-10-03, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shitpommesfrites
Det heter "allvarlig psykisk störning".

Har man det i det här landet så råder " fängelseförbud" vilket innebär just det. Man får vård istf fängelse. Inga eventuella tidsgränser finns.
Hans föräldrar måste ju ha vetat att flera proppar har gått i skallen på honom..om inte hela proppskåpet.
Citera
2019-10-03, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det behöver du inte vara. Du är bara ett troll som hela tiden säger tvärtemot alla andra, fr o m är det bara att vifta bort dig. "Åkomma"? Ja ja.

Om du kommer med någon fakta en enda gång så kommer jag rita kryss i taket.

Kom det någonsin fram ett skäligt motiv för detta mord?
Citera
2019-10-03, 15:40
Medlem
Vidare

MGM har alltså genomgått den större rättspsykiatriska undersökningen på Rättsmedicinalverket på Helix i Flemmingsberg.

Utslaget i den undersökningen är en rekomendation till rättsinstansen ( i det här fallet tingsrätten) om att hen var kocko i kolan vid tillfället för brottet.

Det har hänt att domstolen inte lystnar på RMV.
Citera
2019-10-03, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Hans föräldrar måste ju ha vetat att flera proppar har gått i skallen på honom..om inte hela proppskåpet.

Med mina 20+ år inom branschen....

Sätter 1000 på autismspektrumstörning (läs aspergers syndrom).
Citera
2019-10-03, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starxgvs
Kom det någonsin fram ett skäligt motiv för detta mord?
Det finns ett troligt motiv och det lär i så fall komma fram i tingsrätten när förhandlingen börjar. Men inget officiellt nej.
Citera
2019-10-03, 15:55
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är flera psykiatriker och andra professioner som är inblandade i detta, i en fyraveckors observation 24/7 samt samtal. Så vi skall nog kunna lita på att det inte slarvas.
Du kan ju inte ha följt den första utredningen av Breivik som var en fullständig skandal. Man beskrev honom som psykotisk helt utan grund (allt pekade mot autism) bara för att utredarna ville han skulle ha psykos.
Vid det uppmärksammade fallet var det två utredare. Gissar att det bara är en nu även om det finns många namn knutna till institutionen.
En stor del av dessa veckor går ut på att vårdare och arbetsterapeuter berättar hur han uppför sig generellt och är av låg kavalite.

Jag gissar på autism. Statistiskt brukar det handla just om autism (så brett som vi definierar det idag "autismspektrum" är en paraplydiagnos).
I så fall lider han inte av en allvarlig psykisk störning. En vuxen skulle alltså dömas till fängelse (det är dock inte ovanligt att autister utvecklar psykoser).
Nu har vi väl inga ungdomsfängelser? Dessutom kan man tycka att vårdbehovet är stort och skulle göra nytta även om han "bara" har ett neuropsykiatriskt funktionshinder och visste mycket väl vad han gjorde.
Senast redigerad av godhetsaposteln 2019-10-03 kl. 15:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in