Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-10-03, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
När militärer är ute i illegala ärenden brukar de vara professionellt medvetna om att inte lämna spår efter sig.
Det jag tänkte på, var att dom svenska poliserna inte kom i kontakt med den militära hemliga tjänsten i Sydafrika. Så, bortsedd från CW, som vi vet ljuger, kan administrativt personell som intervjuats mycket väl ha sagt ungefär vad dom faktiskt visste.

När det gäller Rennerova, är det ju tänkbart, att hon inte vill bidraga till mer uppmãrksamhet om sin eventuella medverkan...
Citera
2019-10-03, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggatell
Det jag tänkte på, var att dom svenska poliserna inte kom i kontakt med den militära hemliga tjänsten i Sydafrika. Så, bortsedd från CW, som vi vet ljuger, kan administrativt personell som intervjuats mycket väl ha sagt ungefär vad dom faktiskt visste.

När det gäller Rennerova, är det ju tänkbart, att hon inte vill bidraga till mer uppmãrksamhet om sin eventuella medverkan...

Sydafrikanska "Military Intelligence" MI skulle aldrig ha kontakt med svenska ordningspoliser i en så känslig operation som MOP. Utom då de vill desinformera eller plantera villospår och dylikt och då skulle de använda "ombud" som exempelvis CW eller Mr 200% Nigel Barnett.

Om du stöter på ett för dig "intressant" namn så kolla upp i organisationsschemat och klarlägg hur de "ser på varandra" i Sydafrikas underrättelsestruktur och då menar jag på beslutsfattande nivå.

Studera gärna organisationsschemat nedan

https://en.m.wikipedia.org/wiki/File...ns%27s_Web.png
Citera
2019-10-03, 18:14
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
350 stämmer, jag räknade från Regeringsgatan, men rest King Creole låg ca 50 meter öster om bron.
Gör man det på en minut har man kört 21 km/h, vilket också är väldigt långsamt vid en utryckning. Jag skulle nog vilja dubbla farten till åtminstone 40 km/h och då är vi nere på en halv minut, längre än så sträcker jag mig inte, pga att Andersson sade att polisbilen satte full fart, borde det nog handlat om högst 20 s, men din poäng här är att mordtiden skulle vara 23.18-23.19, om man går efter att bankomatklockan visat rätt?
Allt är värt att räkna på förstås, men jag tycker att det mesta talar för att den officiella mordtiden stämmer.

3. Den taxichaufför, som gjorde poliserna på Kungsgatan uppmärk- samma på händelsen, Anders A, har uppgett följande i förunder- sökningen. Han stod och väntade på Kungsgatan vid restaurang ”King Creole”, när han hörde kollegan Anders D:s anrop till växeln om skottlossningen på Sveavägen. Efter det att taxiväxeln bekräftat att polisen var larmad, vilket Anders A uppskattade att det skedde en till en och en halv minut efter Anders D:s anrop, fick han syn på en polisbil på andra sidan Kungsgatan. Han steg ur sin bil, stoppade polisbilen och berättade vad som hänt. Han uppskattade att detta tog ca 20 sekunder, högst en halv minut. Polisbilen satte sedan full fart mot mordplatsen. – Innebörden av detta är att det skulle ha gått 1 minut och 20 sekunder till 2 minuter från Anders D:s anrop till taxiväxeln och polisbilens avfärd mot mordplatsen

Jo, det är säkert riktigt min poäng är egentligen att varje gång jag hör att en tid justerats så osäkrar jag min revolver, ofta är det enklaste sant och bankomater går rätt (ja jag vet doks och vitnessmål, menar generellt). Men jag tror själv att officiella tiden är mer trolig men jag tror också att S kan ha fått till 23:29 genom någon variant av det jag beskrev, det är inge svårt...
Undrar om man kan snacka med söderström så lite som 20 sek? Dessutom när man uppskattar tider inför en domstol och en statsminister varit skjuten tror jag man lägger sig på den kortare sidan av intervallet medvetet eller omedvetet (andersson) osv..,
Citera
2019-10-03, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Jo, det är säkert riktigt min poäng är egentligen att varje gång jag hör att en tid justerats så osäkrar jag min revolver, ofta är det enklaste sant och bankomater går rätt (ja jag vet doks och vitnessmål, menar generellt). Men jag tror själv att officiella tiden är mer trolig men jag tror också att S kan ha fått till 23:29 genom någon variant av det jag beskrev, det är inge svårt...
Undrar om man kan snacka med söderström så lite som 20 sek? Dessutom när man uppskattar tider inför en domstol och en statsminister varit skjuten tror jag man lägger sig på den kortare sidan av intervallet medvetet eller omedvetet (andersson) osv..,
Håller med, man ska vara kritisk till allt. Det går naturligtvis inte heller att lita på Anderssons uppskattning av tider, de kan slå lika fel som SE, IM eller AB när de försöker. Plus ett otal andra vittnen som minns fel. Söderström intar nog en hedersplats i det gänget, och den mänskliga faktorns förmåga att styra till det är verkligen stor i detta fall.
Det enda av teknisk natur vi har att gå på är LAC bandet, och om det är manipulerat ör vi helt rökta.
Vi måste också lita på att de verkligen fastställde HL:s bankomatuttag på ett korrekt sätt.
Jag föreställer mig att Sabbatsbergsambulansen ändå hade koll på sina utryckningstider, och Maria Degerman verkar säker på minuterna, och intrycket man får är att hon INTE korrigerar sina tidsuppgifter med LAC bandet, men det vet man ju inte helt säkert heller...

https://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3364&grupp=17507&artikel= 4374157
Citera
2019-10-03, 19:14
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Håller med, man ska vara kritisk till allt. Det går naturligtvis inte heller att lita på Anderssons uppskattning av tider, de kan slå lika fel som SE, IM eller AB när de försöker. Plus ett otal andra vittnen som minns fel. Söderström intar nog en hedersplats i det gänget, och den mänskliga faktorns förmåga att styra till det är verkligen stor i detta fall.
Det enda av teknisk natur vi har att gå på är LAC bandet, och om det är manipulerat ör vi helt rökta.
Vi måste också lita på att de verkligen fastställde HL:s bankomatuttag på ett korrekt sätt.
Jag föreställer mig att Sabbatsbergsambulansen ändå hade koll på sina utryckningstider, och Maria Degerman verkar säker på minuterna, och intrycket man får är att hon INTE korrigerar sina tidsuppgifter med LAC bandet, men det vet man ju inte helt säkert heller...

https://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3364&grupp=17507&artikel= 4374157

Håller med, enligt google skall det ta 5 min att gå sträckan så 2 minuter är dubbel raskt promenadtakt, vilket inte är för fort för en polisbil min inte ovanligt att man ser på stan, om det är något man vill hålla utsikt efter, är det någon som flyr? vart exakt var mordet, något annat att observera, verkar det vara storbråk och förstärkning behöver tillkallas, risk att bli beskjuten, inte konstigt om man glider fram i en så ovanlig situation att någon stoppar polisen och säger att det är skjutning och mord (1986, idag en annan femma).
Citera
2019-10-03, 19:21
Medlem
hehehos avatar
Det sitter en gigantisk radiomast på huset på innergården innanför där mördaren sist sågs. Den verkar äldre än mobileran, SB-grej? udda annars.

(david bagares gata 23 +)
Senast redigerad av heheho 2019-10-03 kl. 19:24.
Citera
2019-10-03, 20:10
Medlem
DVDetektivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
"Ett trovärdigt vittne på biografen Grand hävdade att han på mordkvällen sett en av EAP-ledarna inne i foajén, nämligen Kerstin T. Hon förnekade att hon befunnit sig på Grand på mordkvällen.

Ett par som besökt en teaterföreställning i centrala Stockholm på mordkvällen passerade Wallingatan i närheten av biografen Grand cirka klockan 22.45 på mordkvällen och såg två misstänkta män sitta i en parkerad bil. Den ene mannen försökte dölja sitt ansikte.

Paret kom senare fram till att den ene mannen i bilen var identisk med en av ledarna för en extremistisk organisation. Tidpunkten för deras slutsats – de hänvisade till en bild i tidningen – talar för att den utpekade mannen var en av ledarna för EAP. I kvällstidningarna kunde man just vid denna tid läsa om EAP:s verksamhet i Sverige och bilder visades på EAP-ledare.

Att iakttagelsen skedde på Wallingatan är också intressant med tanke på att en grupp poliser och militärer som starkt ogillade Palme brukade träffas i en lokal på Wallingatan. Männen brukade gå beväpnade även på fritiden och i lokalen lagrades stora mängder vapen."

https://utsikterinsikter.blogg.se/2019/january/brottsanalys-palmemordet-3.html

Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Kan det möjligen vara detta:

Ett par som varit på teater gick till sin bil som de parkerat på Wallingatan. Klockan var ca 22.45 på mordkvällen.

Intill deras bil stod en annan bil och i den bilen satt två män. Den ene mannen försökte dölja sitt ansikte.

Ett år senare skrev kvällspressen om EAP och visade då en bild på en av EAP-ledarna..Paret tyckte sig då känna igen mannen på bilden som den man de såg i bilen på Wallingatan på mordkvällen.

Har för stunden glömt hans namn. Hans svaga alibi var att han jobbat på EAP-kontoret till 23-tiden och därefter åkt direkt hem.

Detta med "känd högerextremist" var ett uttryck som media använde. Vid tidpunkten för parets reaktion skrevs det bara om en högergrupp och det var EAP.

Wallingatan 32 är som bekant en känd adress i Palmediskussionen. Där hyrde WACL en lokal och i denna lokal samlades understundom SÅ, CGÖ och deras gelikar för att frambära sina hyllningar till stupade tyska idoler.😎

Jo det är detta jag tänker på men har för mig att det fanns något mer... hmm kan ha förskönat min minnesbild.
Citera
2019-10-03, 20:47
Medlem
http://www.laddy.se/visa-bild/706/

https://carlnorberg.wordpress.com//?s=palme&search=K%C3%B6r
https://carlnorberg.wordpress.com/page/2/?s=palme&search=K%C3%B6r
Senast redigerad av aktapirenelskling 2019-10-03 kl. 21:17.
Citera
2019-10-03, 21:20
Medlem
DVDetektivens avatar
Citat:
Första utgångspunkt måste vara vittnesuppgifter tagna natten 28 feb 1 mars, innan vittnen fått möjlighet att sova och därigenom sorterat bort viktiga uppgifter i närminnet som sömn annars innebär att man gör.
Nästa steg blir att titta på närhet till brottsplats och tillförlitlighet på vittne.
Första utg punkt ger
Ljubisa Najic
Innan dådet kan eventuellt peka ut övervakning/skuggning.
Anders Björkman
Mörk eller mörkblå stickad mössa som var ihoprullade ett par gånger samt en mörk rockliknande plagg som gick ner till knäna. AB befann sig på 3 m avstånd
Anders Delsborn
...ser delsborn 3 personer, ett par och en man, stå och samtala med varandra... vapnet uppfattad delsborn som ett vapen med ovanligt lång pipa, typ colt. GM ca 180 -185 cm lång. Ej ung. Grå herrhatt, grå Ulster med svarta stänk. Hatt långt neddragen.
Anna Hage
Hon lade samtidigt märke till en man som befann sig ett tiotal meter från den liggande mannen, och springande lämnade platsen. Hon uppfattade denne man - x - som vara medelålders, mörk, och klädd i en 3/4 lång rock eller jacka.
Karin Johansson
Backar upp delar av Anna Hages vittnesmål.
Jan Nilsson
GM sprang som fan. 180 cm 25-30 år ordinär kroppsbyggnad. Brun skinnjacka. Utlänning eller mörk svensk. Såg enbart GM bakifrån.
Egon Enocksson
GM under medellängd, sprang krokigt eller framåtlutat. Klent byggd, smärt rörde sig smidigt. Ganska ung. Vittne befann sig ca 75 m ifrån. När vittne kommer fram till mordplats stannar bil och yngling utan ytterkläder springer fram till mordplats och återvänder sedan till bilen. Yngling 175 -180 cm smal kroppsbyggnad. Mönstrad tröja lågskor mörkt hår sydeuropeiskt utseende. 20 - 25 år
Lars Jeppsson
35-40 år. Keps. Mörk jacka ev dunjacka

Utöver dessa kan Rimborns förhör på natten av Lisbet samt ev inge morelius och Martin Wesslén läggas till. De två senare enbart om de jobbade nattskift och inte sov innan förhör.
Detta betyder inte att övriga vittnes är ointressanta utan bara att de inte förhörts tidsmässigt direkt efter dåd. Enligt mig är ANna Hage och Anders Björkman de två viktigaste vittnena, MEN hur mycket hann vittnen samtala med varandra efter dådet? Påverkade de varandra typ med uttalande som, hade han inte mörk rock, var han inte medelålders...
Det är just anna och Anders som är centrala. Tänk om AB hade varit nykterist? Då hade han tagits på större allvar. LPs vittnesmål initialt tillför noll, hon har sett AB och skymtat GM.
Inge mårelius stärker anna o Anders vittnesmål men omöjliggör inte en alternativ GM. Inge säger 30-40 år på GM. Inge bekräftar också ABs beskrivning vilket ger:
Mörk mössa troligen enligt ABs beskrivning.
Mörk jacka/rock
Det finns en alternativ GM här, en person som dessutom ev återvänder efter dådet för att se resultatet? Och han är 180 cm 20-30 år ordinär kroppsbyggnad och har ev sydeuropeiska drag alt mörk svensk.
Endera ca 40 år om man går på huvudspåret alternativt 25 år när man väger in respektive vittnesgruppering Och med Lj så förändras inte detta då han ser GM snett bakifrån/sidan i dåliga ljusförhållanden. Personligen är GM40 betydligt mer trolig än GM25 om man ser till senare vittnesmål.

Fast nu ca fem år senare säger jag fel, fel, fel som brasse skulle uttrycka det. Det är GM25 som är den troliga (enligt mig, obs) , utredning och privatsparare har sprungit i fel spår.
Idén om en gärningsman i fyrtioårsåldern har lett till allt för många felaktiga slutsatser och teorier, det är dags att släppa den och ta omtag. En gärningsman i 25års åldern är inte på något sätt omöjlig.
Citera
2019-10-03, 21:30
Medlem
Citat:
Håller med, enligt google skall det ta 5 min att gå sträckan så 2 minuter är dubbel raskt promenadtakt, vilket inte är för fort för en polisbil min inte ovanligt att man ser på stan, om det är något man vill hålla utsikt efter, är det någon som flyr? vart exakt var mordet, något annat att observera, verkar det vara storbråk och förstärkning behöver tillkallas, risk att bli beskjuten, inte konstigt om man glider fram i en så ovanlig situation att någon stoppar polisen och säger att det är skjutning och mord (1986, idag en annan femma).

Vad kom du fram till för anledning till att tiden för MOP skulle vara justerad?
Mig slog det att det kanske är därför piképoliserna inte springer David bagares gata ner. Dom skulle väl befunnit just där vid 23:18?
Citera
2019-10-03, 22:38
Medlem
Det finns väldigt många seglivade (o)sanningar som ännu snart 34 år har fått dominera.
Jag lyssande nyss på det senaste poddavsnittet av ”palmemordet” där ämnet Christisn Dahlsgaard och hans kommissariebil 1520 granskas.
Mycket hänvisas till kommunisternas vitbok, vilka också sedermera blev dömda för förtal.
Att Dalsgaard skulle ha varit på David Bagares gata kl 23.23 är en fullständig lögn.
Det ligger i kommunisternas intresse att det skulle vara så, och därför rusar de iväg. De har blivit förblindade av att alla poliser är nazistorienterade och bygger sina anklagelser utefter den utgångspunkten.
De har tyvärr räknat fel på den enkla skolmatematiken att Lars J inte är på David bagares gata kl 23.23, utan allra tidigast 23.25. Den som var vid David Bagares gata23.23 var gärningsmannen.
Dalsgaard kom till David Bagares gata ungefär vid den tidpunkt han uppgett.

Tror inte att kommunisterna medvetet sår villospår, men de har räknat fel, och det beror troligen på en strävan att bevisa sin tes om att alla poliser (utom Gösta Söderström) ingår i en högerextremistisk konspiration.

Tyvärr förvillar dessa ikoniska hjältars felaktiga slutsatser fortfarande debatten. Vi måste dumpa Olle Minell och gänget annars är det stopp och fortsatt rundgång.
Citera
2019-10-03, 23:11
Medlem
Citat:
problemen med tid som fattas för mötesscenario försvinner också.

Även 1520 blir greppbart.

I intervjun med juristkommissionen 1986-07-08) säger Dalsgaard att de väntade några minuter innan de for till platsen, men tar sedan, under ed avstånd från detta av protokollförda yttrande, som han själv måste ha godkänt, och menar på att man omedelbart efter larmet åkte till platsen. Denna körning lär ha gått ganska fort, på mindre än en minut, då det var glest med trafik och man påkallade fri väg genom påslagna blåljus.

Driftsledaren på LAC nämner inte mindre än två gånger samma tidpunkt, 23.29, som uttid för ambulansen.

Citat:
Senast redigerad av MbmA 2019-10-03 kl. 23:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in