2019-10-03, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
gisslandramats (cia-guppen) motivation kan inte underskattas det var en personlig vän som visste förmycket. det var detta hela iran-contra handlade om.

Att gisslan i Libanon var det centrala i hela Iran-Contraaffären är det många som missar.

Jag har själv blivit erbjuden att ta befälet över en svensk FN-skyttepluton vid det skyttekompani som gick in i Libanon 1978 och jag kan mycket väl föreställa mig att de i gisslan inte uppskattade sin situation.

Det var ett stort misstag att lita till israelerna och det gick käpprätt åt skogen också. Förhandling via Sovjetunionen som hade leverage hade gett bättre resultat skulle jag tro.
Citera
2019-10-03, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
enligt google maps är det 350 meter och tar en minut att köra när det är folktomt, och då går kalylen ihop. Jag säger inte att jag tror på detta, bara att här finns något att titta på.
350 stämmer, jag räknade från Regeringsgatan, men rest King Creole låg ca 50 meter öster om bron.
Gör man det på en minut har man kört 21 km/h, vilket också är väldigt långsamt vid en utryckning. Jag skulle nog vilja dubbla farten till åtminstone 40 km/h och då är vi nere på en halv minut, längre än så sträcker jag mig inte, pga att Andersson sade att polisbilen satte full fart, borde det nog handlat om högst 20 s, men din poäng här är att mordtiden skulle vara 23.18-23.19, om man går efter att bankomatklockan visat rätt?
Allt är värt att räkna på förstås, men jag tycker att det mesta talar för att den officiella mordtiden stämmer.

3. Den taxichaufför, som gjorde poliserna på Kungsgatan uppmärk- samma på händelsen, Anders A, har uppgett följande i förunder- sökningen. Han stod och väntade på Kungsgatan vid restaurang ”King Creole”, när han hörde kollegan Anders D:s anrop till växeln om skottlossningen på Sveavägen. Efter det att taxiväxeln bekräftat att polisen var larmad, vilket Anders A uppskattade att det skedde en till en och en halv minut efter Anders D:s anrop, fick han syn på en polisbil på andra sidan Kungsgatan. Han steg ur sin bil, stoppade polisbilen och berättade vad som hänt. Han uppskattade att detta tog ca 20 sekunder, högst en halv minut. Polisbilen satte sedan full fart mot mordplatsen. – Innebörden av detta är att det skulle ha gått 1 minut och 20 sekunder till 2 minuter från Anders D:s anrop till taxiväxeln och polisbilens avfärd mot mordplatsen
Citera
2019-10-03, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Nej, men de är utsatta för påtryckningar från olika håll vilket får det hela att se ut som en cirkus. Förhoppningsvis tar de kontakt med min sagesperson, förhör enligt fastlagda rutiner med och utreder historian. De vet vem jag har fått uppgifterna från.

Menar du att du har sådan information om PU och deras göranden, att du inte här kan avslöja något alls. Dvs att du efter 33 år har hemligheter för dina kollegor på Flashback. Vad önskar du uppnå?
Nej, fram med vad du tror dig veta så att det kan skrutineras här! Hur länge skall vi hålla på?
Citera
2019-10-03, 09:05
Medlem
Citat:
Nej, men de är utsatta för påtryckningar från olika håll vilket får det hela att se ut som en cirkus. Förhoppningsvis tar de kontakt med min sagesperson, förhör enligt fastlagda rutiner med och utreder historian. De vet vem jag har fått uppgifterna från.
Ja, om dom inte följer upp det där, så är ju det avslöjande. Men dom kan ju ha grund, att låtsas som om dom inte gör något med det.
Jag vill tro, att det också finns rätt mycket material som inte är utnyttjad.

Rörande Bernt Carlsson, tänker jag, att den uppgiften om antal initierade, om den är korrekt, är endast moderat intressant. T.ex. kan ju ANC ha infiltrerat militära efterretningen/haft en sympatisör där, eventuellt kan någon hög svensk sosse ha känd till planen. Et lite antal initierade indikerar en mycket professionell organisering, men det vet vi väl redan.
Citera
2019-10-03, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Menar du att du har sådan information om PU och deras göranden, att du inte här kan avslöja något alls. Dvs att du efter 33 år har hemligheter för dina kollegor på Flashback. Vad önskar du uppnå?
Nej, fram med vad du tror dig veta så att det kan skrutineras här! Hur länge skall vi hålla på?

Sorry, småskoletaktiker går inte hem hos mig.

Jag är inte Flashbackollega, jag använder Flashback som en kommunikationskanal inom ramen för dess regelverk.

Vad jag vill uppnå är i detta konkreta fall att PU förhör min sagesperson och sedan är det upp till diskretionen hos sagesperson och dennes juridiska ombud vad som skall göras.

Enkelt uttryckt så finns inte möjlighet att komma till mig privat och dra en historia och tro att jag skulle undanhålla relevanta myndigheter vad jag anser vara av betydelse. Underlåtenhet att handla är inte min melodi.

Min sagesperson har sagt att denne önskar att allt blir offentligt så vi är överens men en del information håller jag tillbaka av säkerhets- och integritetsskäl. Dock inte vid ett formellt förhör av en myndighet men då har jag med mig mitt juridiska ombud.

If you wanna play ball, lets play ball but fair and square.
Citera
2019-10-03, 09:17
Medlem
Citat:

Självklart måste man räkna med, att det fortfarande finns stärka intressen av, att saken inte uppklaras. Att ge ut allt man vet, kan göra arbetet enklare för dessa. Et princip om "anti-sekretess" är därför mycket önskvärt för dom som mörklägger. Som säkerligen är representerade bland "dina kollegor på Flashback".
Citera
2019-10-03, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggatell
Ja, om dom inte följer upp det där, så är ju det avslöjande. Men dom kan ju ha grund, att låtsas som om dom inte gör något med det.
Jag vill tro, att det också finns rätt mycket material som inte är utnyttjad.

Rörande Bernt Carlsson, tänker jag, att den uppgiften om antal initierade, om den är korrekt, är endast moderat intressant. T.ex. kan ju ANC ha infiltrerat militära efterretningen/haft en sympatisör där, eventuellt kan någon hög svensk sosse ha känd till planen. Et lite antal initierade indikerar en mycket professionell organisering, men det vet vi väl redan.

En redan snårig utredning tar lite tid att få på rätt spår och med mitt dokumenterade tillvägagångssätt att publicera vore jag kanske inte rätt person att börja med. Skulle sagespersonen förhöras och beläggas med yppandeförbud så skulle denne inte säga något mer till mig. Det är juridiskt "basics".

Du får gärna reflektera över Bernt Carlsson men just nu har jag inte "tankekraft" att underhålla dina reflektioner. I en annan diskussion kanske men inte just nu.
Citera
2019-10-03, 09:24
Medlem
Till "Utredaren"

Ja, ja, du var lite mer framfusig och meddelsam förr (citat ur gammal inlägg):

"Jag skickade ett mejl till PU och frågade var den var belägen. Vi får se vad dom svarar. Det kan ju vara intressant. PU läser här också och det vore festligt om dom hänvisade till förundersökningssekretess för bankomatens geografiska placering. Hoppas i så fall att dom skickar mejl så att jag kan lägga ut det här."
Citera
2019-10-03, 09:38
Medlem
Citat:
Du får gärna reflektera över Bernt Carlsson men just nu har jag inte "tankekraft" att underhålla dina reflektioner. I en annan diskussion kanske men inte just nu.
Jag tror, att du använder "tankekraften" din bra.
Det relevanta för MOP med BC-"observationen" (om det är en sådan) tycks vara rätt trivialt, och det icke-triviala (hur BC eventuellt har fått veta detta etc) är inte så relevant.
Citera
2019-10-03, 09:46
Medlem
Citat:
Till "Utredaren"

Ja, ja, du var lite mer framfusig och meddelsam förr (citat ur gammal inlägg):

"Jag skickade ett mejl till PU och frågade var den var belägen. Vi får se vad dom svarar. Det kan ju vara intressant. PU läser här också och det vore festligt om dom hänvisade till förundersökningssekretess för bankomatens geografiska placering. Hoppas i så fall att dom skickar mejl så att jag kan lägga ut det här."

Det är skillnad när jag lämnar uppgifter till PU som "förstahandskälla" och följer upp med en mejlfråga och när jag publicerar uppgifter som "andrahandskälla".

Se gärna mvagrippas rannsakande fråga som på ett föredömligt sätt utröner om grunden är första eller andrahandsinfotmation.

Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Vad har du för grund att påstå att Jelena Rennerova skulle kört en gärningsman till flygplatsen???
Citera
2019-10-03, 10:19
Medlem
Citat:
Studera gärna organisationsschemat nedan
https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:The_Assassins%27s_Web.png

Finns det någon möjlighet, att Zetterström rapporterade till, eller var i kontakt med, Medical Intelligence under
Military Intelligence? Och om utförandet utav operationen var rent militärt, finns det kanske ingen dokument eller verklig kunskap i "spåren" Ölvebro utredde.

Vad gäller Rennerovas vänskap med Palmes, är ju det exakt vad man kan förvänta, om JR är någorlunda professionell - vilket allt tyder på att hon är.
Senast redigerad av baggatell 2019-10-03 kl. 10:25.
Citera
2019-10-03, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggatell
Finns det någon möjlighet, att Zetterström rapporterade till, eller var i kontakt med, Medical Intelligence under Military Intelligence?

Och om utförandet utav operationen var rent militärt, finns det kanske ingen dokument eller verklig kunskap i "spåren" Ölvebro utredde.

Vad gäller Rennerovas vänskap med Palmes, är ju det exakt vad man kan förvänta, om JR är någorlunda professionell - vilket allt tyder på att hon är.

Tanken att Zetterström skulle kunna ha haft kontakt med "Medical Intelligence" har aldrig förespeglat mig. Det är ju ganska "nyligen" jag fått uppgifterna så alla möjliga samband är intressanta särskilt som sagesperson har "rötter" i Sydafrika. Märk att jag använder uttryck som är tvetydiga för att inte röja identiteten.

Vad som i så fall skulle vara intressant är rasforskning i samarbete med Karolinska som efterföljare till Rasbiologiska Institutet. Tack för din reflektion.

När militärer är ute i illegala ärenden brukar de vara professionellt medvetna om att inte lämna spår efter sig.

Vad gäller Jelena Rennerova så skall hon betraktas och behandlas på ett rättssäkert sätt. Det står henne fritt utnyttja sina rättsliga möjligheter till invändning från att kommentera här eller anmäla mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in