Citat:
Ursprungligen postat av
MacMackay
Om tensonmannen är för oss helt okänd, så bör det också ha varit han som var bakom Palmes vid kiosken vid Adolf Fredriks kyrkogata.
Kanske var han bara någon stalker som fått en knäpp idé att gå efter Palme?
Kanske är detta den riktiga berättelsen om Alf Lundin, som tyckte att han hade något han ville berätta, men utan att förknippa sig med så knasiga göromål som han faktiskt var ute i?
Helt oskyldigt trots allt.
Eller någon annan knäppgök?
Alf Lundin var väl inte på Sveavägen på mordkvällen? Han erkände ju att han ljugit när polisen pressade honom.
Ja, jag får också tanken att mannen som LN i kiosken såg är samme man som KN såg från fönstret och NF såg vid Skandia.
Trots de vaga signalementen.
Eftersom KN sa att mannen "försvann " ungefär mitt på Sveavägen tror jag han sneddade in mot östra trottoaren och befann sig ute vid trottoarkanten när paret Palme kom från Sari-stoppet.
Därefter följde han efter dem söderut längs trottoarkanten. Tensonmannen.
Sträckan Skandia-Götabanken saknar vittnen om paret Palme och Tensonmannen. Vad hände där? Hade Ölvebro&Co trots allt rätt? Gick Tensonmannen förbi dem, rundade reklampelaren och väntade sista sekunderna.
AB missade honom av okänd anledning. AB hade ju inget skäl att särskilt notera en man som hastigt passerade honom.
Före 23.20 visste ingen att paret Palme troligen skulle passera Dekorima. Mordplatsen var ett mycket sent beslut styrt av Palmes rörelser. Detta gav flyktvägen. Ett riskfyllt projekt. Men tydligen ansåg GM att risken var värd att ta.
Om GM skjutit vid Grand eller längs Sveavägen utan flyktväg var han en amatör.
Inväntandet av minst dåliga mordplats utifrån de givna förutsättningarna tyder på analysförmåga och sinnesnärvaro i en psykologiskt mycket pressad situation.
Därmed inte sagt att han var en yrkesmördare men han var skickligare än en amatör. Jag är inte mannen att avgöra vilken bakgrund han hade men ordet spanare har använts. Polis, militär, Säpo?
Ölvebro hade fel på en punkt. Han anklagade fel man. Men händelseutvecklingen kan stämma. Vi får ingen klarhet förrän mordet är löst om det nu inte finns okända vittnen som såg GM/Palme mellan Skandia och Götabanken.
IM hävdade sent att GM rundat reklampelaren och släntrat fram till Dekorima. Trots allt sant?
Jag vill understryka att GM:s vandring längs Sveavägen inte måste betyda att han var en ensamagerande GM. Han agerade ensam sista delen av operationen och andra kan ha övervakat Palme från bostaden till Grand.
Jag tror Säpos övervaknings-PM stämmer. Liten grupp, 3-4 pers.