2019-10-03, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atom1c
https://www.youtube.com/watch?v=RsXoAwb-3zw

Alessio Rastani gör bra videos.

-------------------------------------

Ingen kan säga vad du ska göra, det är upp till dig.

Jag personligen tar vinster och återinvesterar när konjukturen vänder uppåt igen.
Hur stora vinster du vill ta är som sagt upp till dig.

Vi är väldigt nära om vi nu inte redan är i en lågkonjuktur, media är väldigt sena med att berätta sånt här.

Jag rör just nu inte några produkter som går dåligt under en lågkonjuktur, du kanske kan titta på sånt som går bra under en lågkonjuktur.

Upp till dig, kolla runt på YouTube för att få inspiration exempelvis Alessio Rastani.

Och om vi nu inte får en lågkonjuktur snart vilket troligen är osannolikt så är det väl bara att återinvestera de man sålt av, man förlorar väl inte så värst mycket.

Handlar om risk management.

Bra talat. Jag och många andra har en enklare ekonomi. Inte en massa aktier, utan fonder. Själv har jag två fonder varav mer än hälften ligger i Sverige indexfond. Två vägar:

-Behålla fonden (då går fondjäveln säkert ner 10 % och man ångrar sig).
-Sälja fonden (ligga likvid, jo tjena då sjunker väl kronan 10 % igen).

Vår krona är inte mycket att lita på. En pizza i Helsingfors börjar bli väldigt dyr.
Citera
2019-10-03, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaAkademien
Aktieportföljen sjönk från 30% till 20% på en dag (igår). Är det dags att sälja av eller ska man hålla i de? Säljer jag nu går jag bra mycket plus.

Är in for the long run men har enbart investeringar i svenska bolag (7st). Utvecklingen har vart positiv länge men nu känns det som att lågkonjunkturen kommer. Vad är risken om ja håller i aktierna genom konjunkturen?

Jag vill inte ha svar från Flashback-eliten och drabbel om invandring.

Är du seriös?

Dags att sälja av var för ett par veckor sedan, nu är det risky, men all data pekar neråt.

Själv gjorde man 3 trades igår, upp 15% på en dag.

Long run eller inte, att hålla i en fallande marknad när ekonomiska rapporter över hela världen är skit, det är bara naivt.
Citera
2019-10-03, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Är du seriös?

Dags att sälja av var för ett par veckor sedan, nu är det risky, men all data pekar neråt.

Själv gjorde man 3 trades igår, upp 15% på en dag.

Long run eller inte, att hålla i en fallande marknad när ekonomiska rapporter över hela världen är skit, det är bara naivt.

Nu börjas det igen.

Ni har sagt att börsen är på väg ner i 5 år snart. Ingen lyssnar på era idiotiska argument längre.

Du spred säkert samma dynga hösten 2018 också. Vad hände sen?

Börsen kommer fortsätta upp efter denna dipp också.

Citera
2019-10-03, 11:58
Medlem
Måste säga att det är ganska intressant att som ny läsa trådar som denna. Sedan jag börjat investera så smått (tvingats ha pengarna på ett sparkontot under ett par år pga annan investering) har jag roat mig med att även läsa gamla trådar för att se hur folk resonerar i olika lägen. Min lilla slutsats är att folk, i goda tider, hävdar att det är lika bra att ligga med 100 % aktier och aldrig sälja. Fortsätt spara i nedgångar, marknaden återhämtar sig osv. Att den sämsta möjliga taktiken är att reagera på varenda liten sväng i kursen.

När omxs sedan dippar 1-2 procent får man höra att bara fårskallar hänger med ned i dippen och fortsätter spara
Citera
2019-10-03, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Nu börjas det igen.

Ni har sagt att börsen är på väg ner i 5 år snart. Ingen lyssnar på era idiotiska argument längre.

Ja sitt still i båten, kommer förmodligen bli bra, räknar med att genius som dig redan är multimiljonärer
Citera
2019-10-03, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ja sitt still i båten, kommer förmodligen bli bra, räknar med att genius som dig redan är multimiljonärer

Ja, det är jag. Frågor på det?

Jag sitter i princip aldrig still i båten, jag köper lågt, säljer högt flera gånger per år. Det är alltid köp- eller säljläge för mig.
Citera
2019-10-03, 12:11
Medlem
Citat:

Jag sitter i princip aldrig still i båten, jag köper lågt, säljer högt flera gånger per år. Det är alltid köp- eller säljläge för mig.
Gissar att du endast varit med de sista 10 åren när börsen konstant stigit och nu tror dig vara Warren Buffet
Citera
2019-10-03, 12:12
Medlem
Citat:

Glömde frågan... räknar du in värdet på bostaden när kallar dig för ”multimiljonär”? I så fall är nästan varenda svensk multimiljonär.
Citera
2019-10-03, 12:53
Medlem
Citat:
Nu börjas det igen.

Idiotargument? Vad i helvete babblar du om. Amerikanska börsen är nästan på samma nivå som den var för 2 år sedan, och börsen här 1 1/2 år sedan. Så hur har det gått för dig gubben lilla?

Jag har inte sagt något om 5 år. Det handlar att köpa vid rätt tillfälle och sälja vid rätt tillfälle, som jag gör, inte hålla.

Du köpte säkert på toppen förra året och sålde på botten.
Citera
2019-10-03, 15:17
Medlem
Själv kör jag en liten portfölj med en ordentlig blandning. Till att börja med använder jag mig av två fondrobotar, Opti och Lysa. Sen har jag även ISK hos Avanza där jag köper enstaka fonder som inte finns hos fondrobotarna. Slutligen har jag en del exponering mot P2P-lending hos Savelend.

Detta ger mig följande exponering:

* Aktier 26%
* Räntor 8%
* Råvaror (Råvarofond hos robotarna) ~2 %
* Hedgefond 12 %
* Guldfonder 23 %
* "Grönt och förnybart"-fond (Aktier det med, men trackar den separat) 4 %
* P2P-lending 15 %
* Likvid 10 %

Så länge vi är i denna begynnande lågkonjunktur går aktier upp när guld går ner och vice versa. P2P går alltid uppåt lite grann, likaså hedgefonden. Portföljen som helhet är upp ca 2 % sen i maj då detta började.

När/Om konjunkturen vänder så viktar jag om och ökar exponeringen mot aktier och drar ner exponeringen mot guld och investerar även likviden i aktier. Har lång investeringshorisont (minst 15 år), siktar på pensionering tidigare än Reinfeldt tänkt.

TS verkar ha 100 % exponering mot aktier, förstår att han är lite nervös dessa dagar.
Citera
2019-10-03, 18:42
Medlem
AberNeins avatar
Citat:
Aktieportföljen sjönk från 30% till 20% på en dag (igår). Är det dags att sälja av eller ska man hålla i de? Säljer jag nu går jag bra mycket plus.

Är in for the long run men har enbart investeringar i svenska bolag (7st). Utvecklingen har vart positiv länge men nu känns det som att lågkonjunkturen kommer. Vad är risken om ja håller i aktierna genom konjunkturen?

Jag vill inte ha svar från Flashback-eliten och drabbel om invandring.

Jag kan ju börja med att säga att delar av nedan inlägg förutsätter en väldiversifierad portfölj, t.ex. en global aktieindexfond, 7 bolag är för lite.

Problemet är att om du ska försöka tajma marknaden behöver du ha rätt två gånger.
Först behöver du veta när nedgången kommer och sälja i tid, bevisligen klarar du precis som alla andra inte av detta, annars hade du inte skapat denna tråd.

Sedan behöver du veta när botten är nådd och det är dags att köpa igen, även detta är helt omöjligt.
I princip ingen klarar konsekvent av detta, rent statistiskt är det bästa att du ligger investerad konstant om du vill tjäna pengar på lång sikt.
Börserna går generellt upp mer än de går ner så oddsen för att tjäna pengar på lång sikt är ju bättre om du aldrig säljer. Risken för att gå miste om pengar om du ligger likvid är större än risken för att förlora pengar om du ligger investerad.

Att dessutom reagera efter att en nedgång redan skett är ju extra märkligt.

Med det sagt, klarar du inte av att på kort sikt förlora pengar ska du inte ligga investerad i aktier eller andra volatila tillgångar överhuvudtaget.

Om någon av alla dessa analytiker, tyckare, forumskribenter m.fl. faktiskt visste när börsen kommer att gå åt helvete hade de inte berättat det för allt och alla, de hade utnyttjat situationen och tjänat pengar istället.

Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Glömde frågan... räknar du in värdet på bostaden när kallar dig för ”multimiljonär”? I så fall är nästan varenda svensk multimiljonär.

Väldigt många Svenssons är per definition multimiljonärer ja men de är ju inte så hjälpta av det då värdet ligger bundet i bostaden och inte bidrar med någon likviditet förrän bostaden säljs. Det är inte alls konstigt att inkludera bostaden när man beräknar sin nettoförmögenhet men det kan ju vara smart att värdera den lågt för att ha lite marginal.

Två miljoner är inte jättemycket pengar idag så med bostad inkluderat betyder det att många faktiskt är multimiljonärer. En miljon år 1960 är ju ca 12 miljoner uttryckt i dagens penningvärde så det är inte konstigt att ordet miljonär och även multimiljonär blivit urvattnade.
Citera
2019-10-03, 19:14
Medlem
AberNeins avatar
Citat:
Ingen här som bajsar ner sig utan det är en högst relevant fråga. Har som tidigare sagt inte vart med om en lågkonjunktur så detta plötsliga ras över alla aktier är för mig något jag inte sett i min portfölj tidigare.

Det ligger i aktiers natur, du får helt enkelt räkna med hög volatilitet när du placerar i tillgångar med hög förväntad avkastning.

Du ska alltså förutsätta att din portfölj i princip när som helst, innan du hinner göra något åt det, kan tappa 50% i värde och det ska du vara ok med. Det är det kortsiktiga priset du betalar för att få väldigt bra chans på god långsiktig avkastning. Du behöver inte tycka om det men det är så det är.

Det är absolut garanterat att det kommer att komma ett flertal nedgångar, börskrascher etc. över din livstid, det är normalt. Normalt i den meningen att det är förväntat och händer med jämna mellanrum.

Jag tycker om att jämföra det med nedan:

Du får två val av bredband, det enda du ska göra med bredbandet är att ladda ner många gigantiska filer, t.ex. 4k bluray-filmer. Det enda du bryr dig om är när alla filmer är klara för du tänker spara dem tills de är klara och sen köra ett film-maraton.

Alternativ 1: Extremt stabil anslutning, alltid 10MB/s nedladdning.
Alternativ 2: Instabil anslutning, ibland 0kb/s ner, ibland 1000MB/s ner men över tid är genomsnittet 100MB/s.

Ovan är skillnaden mellan en icke-volatil lågavkastande investering (t.ex. korträntefond) och en volatil högavkastande investering (t.ex. aktier).

Att bry sig om att alternativ 2 vid något givet tillfälle laddade ner långsammare än alternativ 1 har väl ingen som helst betydelse om vi fick ner filerna snabbare i slutändan med alternativ 2.
För en person som värderar stabilitet och inte har råd med dippar är alternativ 2 inte ett alternativ.

Du får göra en avvägning mellan hur mycket pengar du kan avvara och ha placerat i aktier kontra hur mycket du ska hålla i mer riskfria tillgångar. Pengar som ska användas inom 10 år bör inte vara placerade i aktier. Klarar du inte av att se aktierna sjunka kraftigt i värde utan att sälja dem i panik ska du definitivt inte äga några.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in