2019-10-02, 19:54
Medlem
SoSolds avatar
Vad många missar, är ju att någon faktiskt köper vad du säljer. I alla bolag du säljer. Är samtliga av de köparna sämre investerare än Du, som måste fråga om råd via Flashback?
Senast redigerad av SoSold 2019-10-02 kl. 19:58.
Citera
2019-10-02, 22:18
Medlem
SvenskaAkademiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Varför äger du en portfölj som rör sig 10% när den breda marknaden rör sig 1% när du besitter nerver likt en flicka på spökvandring?
Är det all input du har att tillföra i tråden? Jag frågar eftersom jag tidigare inte genomlevt en lågkonjunktur. Det gör min fråga högst relevant.
Citera
2019-10-02, 22:19
Medlem
SvenskaAkademiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benjanorge
Sälj innan det stora raset kommer, lägg pengarna i guld fonder och vänta ut konjekturen.
Day trader
Vad riskerar jag om jag behåller aktierna?
Citera
2019-10-02, 22:21
Medlem
SvenskaAkademiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wigilante
Mina sjönk bara från 400 till 375k typ. Inget märkvärdigt..
Nej egentligen inte, har som sagt mellan 5-15% ras på aktierna, men att de alla sjönk samtidigt tyder ju på en negativ tendens.

Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Det är nu man ska köpa.
Vad är fördelen med det? Risken är väl att det sjunker ännu lägre och att man förlorar? Jag har tidigare alltid handlat när aktien är i en nedåtgående trend men detta plötsliga ras gör att man blir fundersam på hur man skall agera.
Citera
2019-10-02, 22:22
Medlem
SvenskaAkademiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensindunken
Varför har vissa ens aktier/fonder om man börjar bajsa ner sig när det går lite utför?
Ingen här som bajsar ner sig utan det är en högst relevant fråga. Har som tidigare sagt inte vart med om en lågkonjunktur så detta plötsliga ras över alla aktier är för mig något jag inte sett i min portfölj tidigare.
Citera
2019-10-02, 22:41
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Även guld är nog inne i lite av en bubbla. Har väl gått upp 18% på några månader. Jag har inget bra svar på hur man bör investera sina pengar just nu men jag tror att guld är riskabelt.

Själv sålde jag S&P 500 indexfond för ett par millar igår men har kvar ungefär lika mycket i en internationell lågvolatilitetsfond. Funderar på om jag skulle investera i hyresfastigheter (inte i Sverige) och hyra ut till studenter. Eller kanske ha kvar lågvolatilitetsaktier och fortsätta pumpa in pengar varje månad och då köpa ”på rea” under nedgången. På tio års sikt går nog börsen definitivt upp ändå.

Guld i en bubbla? Herregud....
Citera
2019-10-02, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaAkademien
Är det all input du har att tillföra i tråden? Jag frågar eftersom jag tidigare inte genomlevt en lågkonjunktur. Det gör min fråga högst relevant.
Det brukar historiskt sett vara väldigt svårt att ha rätt timing.
Men jag kör en annan strategi.
Eftersom att det är främst Västvärlden som sitter i skiten pga. sina låga styrräntor och höga skuldsättning så har jag viktat min portfölj till marknader som Ryssland, Baltikum och till viss del även andra emerging markets.
Utöver det sitter jag även med obligationer denominerade i lokal valuta i samma områden.
Jag har inte mer än några procent utav min portfölj i Europa/USA, och de innehav jag har är defensivt.
Det känns för mig tryggare även om det är kontraintuitivt för den gemene investeraren.
Sedan sitter jag även på en rejäl lass ädelmetall och en viss andel likvid.

Jag tror att denna portfölj kommer klara sig hyvsat bra oavsett hur den globala marknaden går framöver.
Blir det krash så går jag in med likvid och säljer av en andel ädelmetall om det blir vettigare prisnivåer i Europa/USA.
Citera
2019-10-02, 23:16
Medlem
SvenskaAkademiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flakflak
Det brukar historiskt sett vara väldigt svårt att ha rätt timing.
Men jag kör en annan strategi.
Eftersom att det är främst Västvärlden som sitter i skiten pga. sina låga styrräntor och höga skuldsättning så har jag viktat min portfölj till marknader som Ryssland, Baltikum och till viss del även andra emerging markets.
Utöver det sitter jag även med obligationer denominerade i lokal valuta i samma områden.
Jag har inte mer än några procent utav min portfölj i Europa/USA, och de innehav jag har är defensivt.
Det känns för mig tryggare även om det är kontraintuitivt för den gemene investeraren.
Sedan sitter jag även på en rejäl lass ädelmetall och en viss andel likvid.

Jag tror att denna portfölj kommer klara sig hyvsat bra oavsett hur den globala marknaden går framöver.
Blir det krash så går jag in med likvid och säljer av en andel ädelmetall om det blir vettigare prisnivåer i Europa/USA.
Men vad blir fördelarna med att ha ett ägande utanför Sverige när man själv är i Sverige? Har bara för någon vecka sedan tagit tag i det och har lagt in 1/3 av allt sparande i en Rysslandfond. Främst för att tillväxten ser att bli bättre än i Sverige några år framöver. Det är ju egentligen en marknad man kanske inte ska investera i långsiktigt. Och ädelmetaller har alltid kännts som en meme för mig.

Vilka fördelar har jag om det kraschar här och portföljen är viktad.
Citera
2019-10-02, 23:18
Medlem
Vad tror ni om att justera om till en preferred stock-ETF med utdelning kring 5-6% och kanske REITs till saker och ting lugnar ner sig (efter brexit, nästa amerikanska presidentval osv)?
Citera
2019-10-02, 23:54
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Nej egentligen inte, har som sagt mellan 5-15% ras på aktierna, men att de alla sjönk samtidigt tyder ju på en negativ tendens.

Vad är fördelen med det? Risken är väl att det sjunker ännu lägre och att man förlorar? Jag har tidigare alltid handlat när aktien är i en nedåtgående trend men detta plötsliga ras gör att man blir fundersam på hur man skall agera.
Det tyder väl snarare att dina aktier korrelerar enligt given sats, jag antar att du hade någon aktie som gick bättre osv? Om du kan hämta vinst så köp konjunkturståliga alt utländska bolag (som inte korrelerar med Sverige då givetvis).
Citera
2019-10-03, 05:59
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Aktieportföljen sjönk från 30% till 20% på en dag (igår). Är det dags att sälja av eller ska man hålla i de? Säljer jag nu går jag bra mycket plus.

Är in for the long run men har enbart investeringar i svenska bolag (7st). Utvecklingen har vart positiv länge men nu känns det som att lågkonjunkturen kommer. Vad är risken om ja håller i aktierna genom konjunkturen?

Jag vill inte ha svar från Flashback-eliten och drabbel om invandring.

Om du inte pallar med att börsen går ned tre dagar i rad så skall du inte vara på börsen.
Citera
2019-10-03, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Köp nu när det är billigt. Det kommer att gå upp igen snart. Missa inte den uppgången för den blir grym.
Ja. Däremot kan den nog dröja ett bra tag. Trumps tullkrig med Kina måste nog svalna lite, först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in