2019-10-02, 16:03
Medlem
SvenskaAkademiens avatar
Aktieportföljen sjönk från 30% till 20% på en dag (igår). Är det dags att sälja av eller ska man hålla i de? Säljer jag nu går jag bra mycket plus.

Är in for the long run men har enbart investeringar i svenska bolag (7st). Utvecklingen har vart positiv länge men nu känns det som att lågkonjunkturen kommer. Vad är risken om ja håller i aktierna genom konjunkturen?

Jag vill inte ha svar från Flashback-eliten och drabbel om invandring.
Citera
2019-10-02, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaAkademien
Aktieportföljen sjönk från 30% till 20% på en dag (igår). Är det dags att sälja av eller ska man hålla i de? Säljer jag nu går jag bra mycket plus.

Är in for the long run men har enbart investeringar i svenska bolag (7st). Utvecklingen har vart positiv länge men nu känns det som att lågkonjunkturen kommer. Vad är risken om ja håller i aktierna genom konjunkturen?

https://www.youtube.com/watch?v=RsXoAwb-3zw

Alessio Rastani gör bra videos.

-------------------------------------

Ingen kan säga vad du ska göra, det är upp till dig.

Jag personligen tar vinster och återinvesterar när konjukturen vänder uppåt igen.
Hur stora vinster du vill ta är som sagt upp till dig.

Vi är väldigt nära om vi nu inte redan är i en lågkonjuktur, media är väldigt sena med att berätta sånt här.

Jag rör just nu inte några produkter som går dåligt under en lågkonjuktur, du kanske kan titta på sånt som går bra under en lågkonjuktur.

Upp till dig, kolla runt på YouTube för att få inspiration exempelvis Alessio Rastani.

Och om vi nu inte får en lågkonjuktur snart vilket troligen är osannolikt så är det väl bara att återinvestera de man sålt av, man förlorar väl inte så värst mycket.

Handlar om risk management.
Senast redigerad av Atom1c 2019-10-02 kl. 16:27.
Citera
2019-10-02, 16:26
Medlem
constants avatar
Citat:
Aktieportföljen sjönk från 30% till 20% på en dag (igår).
Hur menar du då? Hur mycket sjönk kursen på det du har?
Citera
2019-10-02, 16:40
Medlem
SvenskaAkademiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Hur menar du då? Hur mycket sjönk kursen på det du har?
Utvecklingen totalt genom portföljen sjönk 10%. Så i snitt mellan 5-15% i förlust på varje aktie. Använder Avanza så då kanske du vet vad jag menar.
Citera
2019-10-02, 16:49
Medlem
SvenskaAkademiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atom1c
https://www.youtube.com/watch?v=RsXoAwb-3zw

Alessio Rastani gör bra videos.

-------------------------------------

Ingen kan säga vad du ska göra, det är upp till dig.

Jag personligen tar vinster och återinvesterar när konjukturen vänder uppåt igen.
Hur stora vinster du vill ta är som sagt upp till dig.

Vi är väldigt nära om vi nu inte redan är i en lågkonjuktur, media är väldigt sena med att berätta sånt här.

Jag rör just nu inte några produkter som går dåligt under en lågkonjuktur, du kanske kan titta på sånt som går bra under en lågkonjuktur.

Upp till dig, kolla runt på YouTube för att få inspiration exempelvis Alessio Rastani.

Och om vi nu inte får en lågkonjuktur snart vilket troligen är osannolikt så är det väl bara att återinvestera de man sålt av, man förlorar väl inte så värst mycket.

Handlar om risk management.
Tack jag ska kolla på klippet. På jobbet just nu.

Nej självklart kan ingen säga exakt vad jag ska göra. Eftersom det kan sjunka betydligt mycket mer och vice versa blir det svårt att avgöra kanske. Söker efter generella råd.

Äger bara fastigheter, telekom och livsmedel.

Aktiepriset på mina aktier har stigit med nästan 200SEK per aktie. Risken är väl att de inte blir värda något om jag håller kvar dem. Men samtidigt om jag håller ut så har jag ju en inköpskurs jag gör vinst på om jag överlever konjunkturen? Eller tänker jag fel nu? (Detta förutsätter att priset blir dyrare efter krash)?

Släpper bolag utdelning även när det går dåligt?
Vad vinner jag på att hålla ut genom konjunkturen?
Citera
2019-10-02, 16:58
Medlem
Vansterpartiets avatar
Varför äger du en portfölj som rör sig 10% när den breda marknaden rör sig 1% när du besitter nerver likt en flicka på spökvandring?
Citera
2019-10-02, 18:25
Medlem
Citat:

Sälj innan det stora raset kommer, lägg pengarna i guld fonder och vänta ut konjekturen.
Day trader
Citera
2019-10-02, 18:41
Medlem
Duerfs avatar
Sålde fonder för ett sjusiffrigt belopp 13/9. Sedan dess har kurserna gått ner 6.5%.
Citera
2019-10-02, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benjanorge
Sälj innan det stora raset kommer, lägg pengarna i guld fonder och vänta ut konjekturen.
Day trader

Även guld är nog inne i lite av en bubbla. Har väl gått upp 18% på några månader. Jag har inget bra svar på hur man bör investera sina pengar just nu men jag tror att guld är riskabelt.

Själv sålde jag S&P 500 indexfond för ett par millar igår men har kvar ungefär lika mycket i en internationell lågvolatilitetsfond. Funderar på om jag skulle investera i hyresfastigheter (inte i Sverige) och hyra ut till studenter. Eller kanske ha kvar lågvolatilitetsaktier och fortsätta pumpa in pengar varje månad och då köpa ”på rea” under nedgången. På tio års sikt går nog börsen definitivt upp ändå.
Citera
2019-10-02, 18:56
Medlem
Köp nu när det är billigt. Det kommer att gå upp igen snart. Missa inte den uppgången för den blir grym.
Citera
2019-10-02, 19:06
Medlem
Wigilantes avatar
Mina sjönk bara från 400 till 375k typ. Inget märkvärdigt..
Citera
2019-10-02, 19:22
Medlem
Det är nu man ska köpa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem