Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-03, 06:27
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Ok, då blir det borderline typ med ett sydländsk utseende.
Tycker att du skriver mkt som är bra.
Men det blir inte per automatik en GM med sydlänskt utseende och en borderlinetyp.
Däremot så är det mkt möjligt att Lisbeth spontant uppfattade honom som det.
First impression last
Citera
2019-09-03, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Haha, jag misstänker att du tror att jag har en dold agenda?

Jag har bara noterat att när argumenten för att LP förväxlar GM med Björkman kommer på tal så blir det väldigt krystat.
Citera
2019-09-03, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Jag har bara noterat att när argumenten för att LP förväxlar GM med Björkman kommer på tal så blir det väldigt krystat.
LP förklarar observationen i hovrätten:

”Jag vet inte hur skadad jag själv är, det är svårt att veta sådant, men jag tittar mig då omkring och får omedelbart syn på en person som står vid hörnet av Dekorima, eller under där, vid färgaffären, vid det avfasade hörnet, och som jag uppfattade orörligt stirrar.
Eftersom jag söker hjälp tittar jag mycket noggrant på den här personen, men jag ser ju omedelbart att jag får ingen hjälp och intuitivt tror jag att jag drar vissa slutsatser”

Det är inte självklart för henne att detta måste vara gm, utan det är en slutsats hon drar efteråt.

Om man sedan lägger på AB:s upplevelse så är det nästan exakt samma bild som återges.
Han står där i sitt chocktillstånd med den blå täckjackan och de stirrar på varandra.

Lisbeths observation är helt klart en missuppfattning av situationen, och detta borde ha stått klart i både tingsrätt och hovrätt, men konfrontera henne med detta faktum vågade man inte. I stället satt man och låtsades att hon sett Christer Pettersson.
Senast redigerad av MacMackay 2019-09-03 kl. 07:52.
Citera
2019-09-03, 09:11
Medlem
Citat:
Lisbeths observation är helt klart en missuppfattning av situationen, och detta borde ha stått klart i både tingsrätt och hovrätt, men konfrontera henne med detta faktum vågade man inte. I stället satt man och låtsades att hon sett Christer Pettersson.

"vågade man inte" - varför skulle man önska det?
Citera
2019-09-03, 10:57
Medlem
Citat:
Ja, Korhonen, Storhöök och mannen i Leninkepsen är ett ämne för sig, och jag har svårt att se hur den mannen kan ha tagit sig till dekorimahörnan i så god tid innan Palme. En efterföljare kanske?

Det jag närmast tänkte på var att två vittnen på mordplatsen (LL och JA) i sina första förhör påstod att AB hade keps, men att uppgiften också senare dementerades, och JA sa att det var en annan man, utan att närmare kunna förklara vem. Jag gissar på SE.

Det verkar alltså troligt att något vittne kan ha burit keps, men att det är mera osäkert vilket huvud den satt på.

Nu var inte dessa två vittnen helt oberoende av varandra, så det kan ha funnits en påverkan dem emellan.

Tycker inte att det finna anledning att tro att AB hade någon annan huvudbonad på sig än den han bar på rekonstruktionsbilderna, men det illustrerar tydligt hur försiktig man ska vara när man tolkar vittnesmålen.
Om vi skulle gå på vad som är sagt av vittnen om AB från halsen och uppåt, så har vi bara CV, LL och JA:s uppgifter att gå på, och den sammantagna bilden av vad de sagt skulle då bli att han hade tjockt ljust hår, mustasch och bar keps, vilket alltså tycks stämma mycket dåligt med den mörkhårige skäggige man med toppluva som vi kan se på fotot.

Då har vi ändå tre vittnen som borde ha varit mindre påverkade av situationen än Lisbeth Palme, och hennes beskrivning av den man i blå täckjacka hon såg vid Dekorima kan också den ha varit helt uppåt väggarna. Kan ha varit, men inte nödvändigtvis.
Om hon under en kort sekvens då hon tittade upp endast såg AB på platsen kan hon ha gjort en konstig koppling med gärningsmannen.
Kanske t.o.m. uppfattat honom som medgärningsman.

Jag var inte så tydlig där. Jag menade inte att AK:s och MS:s man skulle vara gärningsmannen. Det var bara ett exempel på hur en huvudbonad eventuellt skulle kunna uppfattas som en annan typ av huvudbonad.
Som vanligt gör du en gedigen analys, har inget att invända mot den.
Citera
2019-09-03, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Jag var inte så tydlig där. Jag menade inte att AK:s och MS:s man skulle vara gärningsmannen. Det var bara ett exempel på hur en huvudbonad eventuellt skulle kunna uppfattas som en annan typ av huvudbonad.
Som vanligt gör du en gedigen analys, har inget att invända mot den.
Ja, kepsmannen vid grand är ett mycket bra exempel på vittnesmål som kan skilja sig, trots att vi ganska säkert kan säga att det vid flertalet observationer rör sig om samma man beskrivs han väldigt olika. Tror också att han är identisk med flygledarens man.

Stort tack förresten😀
Citera
2019-09-03, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggatell
"vågade man inte" - varför skulle man önska det?
En mycket bra fråga, jag kan inte svara på den, men det finns ett mönster som går igen i hela utredningen, och att CP behandlades därefter är nästan alla som börjat fördjupa sig i fallet överens om. Särbehandlingen av henne går som en röd tråd, och de 50 miljonerna återkommer frekvent när Man vill att Christers vänner ska säga vad man önskar.

Bara en sådan sak som Lisbeth säger här är ju i sig skandalöst. Hon har aldrig ens pekat ut honom som mannen som sköt hennes man, utan allt bygger på ett en diffus minnesbild av en person hon sökt hjälp ifrån och sett under någon sekund.
Än idag råder det trots allt stor enighet om att hon tydligt pekat ut honom som mördare, men det är ju inte sant som du kan se.
Senast redigerad av MacMackay 2019-09-03 kl. 12:21.
Citera
2019-09-03, 12:23
Medlem
Jan Olsson, sjef for GMP-gruppen i Aftonbladet 7.11.2018 "Därför är mordet på Olof Palme inte löst":

Citat:
Hur kan det här mordet klaras upp?
Man måste hitta mordvapnet och vapnet skall i sin tur kunna kopplas ihop med mördaren.
Så ved å smelte om våpenet, garanteres at mordet aldri blir oppklart?
Citera
2019-09-03, 13:29
Medlem
299792458s avatar
Citat:

”Jag vet inte hur skadad jag själv är, det är svårt att veta sådant, men jag tittar mig då omkring och får omedelbart syn på en person som står vid hörnet av Dekorima, eller under där, vid färgaffären, vid det avfasade hörnet, och som jag uppfattade orörligt stirrar.
Eftersom jag söker hjälp tittar jag mycket noggrant på den här personen, men jag ser ju omedelbart att jag får ingen hjälp och intuitivt tror jag att jag drar vissa slutsatser”

Det är inte självklart för henne att detta måste vara gm, utan det är en slutsats hon drar efteråt.

Om man sedan lägger på AB:s upplevelse så är det nästan exakt samma bild som återges.
Han står där i sitt chocktillstånd med den blå täckjackan och de stirrar på varandra.

Nej, LP ser GM "som står vid hörnet av Dekorima, eller under där, vid färgaffären, vid det avfasade hörnet"

https://i.ibb.co/4NGyScm/OP1net.jpg

Signalelementet som hon gav, tillsammans med hennes diagnos av GM, räcker för att identifiera mördaren.
Citera
2019-09-03, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Nej, LP ser GM "som står vid hörnet av Dekorima, eller under där, vid färgaffären, vid det avfasade hörnet"

https://i.ibb.co/4NGyScm/OP1net.jpg

Signalelementet som hon gav, tillsammans med hennes diagnos av GM, räcker för att identifiera mördaren.

Hennes diagnos av GM?
Har dom träffats tidigare eller menar du att hon ställde en diagnos medans hennes man tynade bort efter att ha fått ryggraden bortskjuten?
Citera
2019-09-03, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Jag googlade leninkeps en gång eftersom Anneli K vid Grand sa att mannen bar en sådan och fick upp Jeremy Corbyn iklädd en sådan som jag tyckte illustrerade hur en keps med det stuket i sämre ljusförhållanden kanske skulle kunna uppfattas som en Nicholsonmössa eller en mössa med bred uppvikt kant.
Den här bilden är inte så bra https://imgur.com/V7cdR0e men om man googlar "jeremy corbyn hat" så finns det bättre som inte är uppladdningsbara som första träffar.

Vad tror ni om denna i en rutig modell och kort skärm?
https://en.wikipedia.org/wiki/Stormy_Kromer_cap
https://www.stormykromer.com
Skulle kunna passa för många av vittnenas beskrivning.
Citera
2019-09-03, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calle134
Vad tror ni om denna i en rutig modell och kort skärm?
https://en.wikipedia.org/wiki/Stormy_Kromer_cap
https://www.stormykromer.com
Skulle kunna passa för många av vittnenas beskrivning.

Tja varför inte. Ger den dig några särskilda associationer till personer eller grupper?
Nu vet jag inte vilka vittnen du syftar på, och har lite dåligt minne. Kommer spontant att tänka på Anders D:s beskrivning av blandning mellan Sherlock Holmes hatt och vanlig herrhatt. Den där ser ju lite styvare ut än Leninkepsen vars tyg kan glida ner och i halvmörker kan ge intryck av en uppvikt kant som ju Anders B och även Inge M beskrev. Det var det som var min tanke, att det skulle kunna förklara hur Anders D tycker sig se nåt kepsliknande och dom andra en mössa med uppvikta kanter. Bara en reflektion, möjligen lite långsökt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in