Citat:
Ursprungligen postat av
Jimpa-89
Hon skaffade ensam vårdnad när hon och barnet flyttade till halmstad från östersund. Pappan tror jag flyttade till skåne och då kapade hon kontakten med honom.
Det krävs MYCKET för att få ensam vårdnad idag, så i så fall skulle jag vilja veta vilka skälen var.
En del mammor gör dock så, att dom vägrar att skriva på för gemensam vårdnad på familjerätten. Om föräldrarna inte är gifta har bara mamman vårdnad när barnet föds, och hon måste skriva på för att pappan ska få del i den. Vägrar hon så kan han gå till Tingsrätten, men det drar ofta ut på tiden, och under tiden hinner mamman flytta så långt bort med barnet att han får svårt att flytta efter (med tanke på sitt jobb, sin släkt, kanske ny kvinna, tidigare barn som han har umgänge med o.s.v.). Så länge som pappan inte har del i vårdnaden, så är det nämligen inte olagligt för mamman att flytta mot hans vilja.
Men enligt dig så "skaffade" hon ensam vårdnad först när hon ville flytta, och då krävs det som sagt starka skäl för att få igenom det idag. Jag skulle säga ÄNNU starkare än förr, p.g.a. att det finns ett jämställdhetsperspektiv hos alla myndigheter som arbetar med barn och föräldrar nu, som säger att pappan är viktig och inte får stängas ute utan grava skäl.