2019-10-02, 22:42
Medlem
Jag fattar inte varfør man gør så???
Jag tror det er mycket psykisk sygdom.
Citera
2019-10-02, 22:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Är inte villkoret för att få kontaktfamilj att den ”behövande” föräldern själv åker och lämnar och hämtar barnet?

??? Nej, naturligtvis inte. Kontaktfamiljen kan komma och hämta. Eftersom det är mer sannolikt att kontaktfamiljen ska ha råd med bil, än att den behövande unga, ensamma mamman ska ha det, så är det nog det vanligaste.
Citera
2019-10-02, 22:49
Medlem
webbutvecklarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testern
... varken du eller någon annan här har en aning om hur pojken hade det. Ingen av er.
Har ingen aning om vad ni får ut av att ens skriva om detta men oavsett vad så är allt det ni vräker ur er bara lösa idéer, påhitt, lögner och fantasier.
Du känner inte oss, och därmed vet du inte hur mycket var och en av oss vet... och du vet absolut inte hur jag känner Al*xandra och E*win... så kom inte och påstå att allt skulle endast vara "lösa idéer, påhitt, lögner och fantasier" bara för att du inte vet vilka som skriver här. Där är en hel del du inte verkar veta, och då snackar jag även om saker som inte har nämts i denna tråd.
Citera
2019-10-02, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Hade hon ensam vårdnad från början? Annars ska det mera till för att pappan ska fråntas vårdnaden mot sin vilja.

Hon skaffade ensam vårdnad när hon och barnet flyttade till halmstad från östersund. Pappan tror jag flyttade till skåne och då kapade hon kontakten med honom.
Citera
2019-10-02, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimpa-89
Hon skaffade ensam vårdnad när hon och barnet flyttade till halmstad från östersund. Pappan tror jag flyttade till skåne och då kapade hon kontakten med honom.
Vet du varför hon kapade kontakten? Det är ju inte så långt mellan dem?
Citera
2019-10-03, 00:52
Medlem
Att få ensam vårdnad betyder ABSOLUT INTE att pappan fråntas umgängesrätt som är varannan helg, några veckor på sommaren mm. Får man stödfamilj istället för umgänge med pappan så är något knas!
Citera
2019-10-03, 01:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimpa-89

Det krävs MYCKET för att få ensam vårdnad idag, så i så fall skulle jag vilja veta vilka skälen var.

En del mammor gör dock så, att dom vägrar att skriva på för gemensam vårdnad på familjerätten. Om föräldrarna inte är gifta har bara mamman vårdnad när barnet föds, och hon måste skriva på för att pappan ska få del i den. Vägrar hon så kan han gå till Tingsrätten, men det drar ofta ut på tiden, och under tiden hinner mamman flytta så långt bort med barnet att han får svårt att flytta efter (med tanke på sitt jobb, sin släkt, kanske ny kvinna, tidigare barn som han har umgänge med o.s.v.). Så länge som pappan inte har del i vårdnaden, så är det nämligen inte olagligt för mamman att flytta mot hans vilja.

Men enligt dig så "skaffade" hon ensam vårdnad först när hon ville flytta, och då krävs det som sagt starka skäl för att få igenom det idag. Jag skulle säga ÄNNU starkare än förr, p.g.a. att det finns ett jämställdhetsperspektiv hos alla myndigheter som arbetar med barn och föräldrar nu, som säger att pappan är viktig och inte får stängas ute utan grava skäl.
Citera
2019-10-03, 01:26
Medlem
Var en invandrarkille som mördade sin 7 åring på Tomtebo i Umeå. Han hade någon sorts personlighetsstörning som det flesta män av det slaget verkar ha. Han fick 18 år. Undrar vad den här mamman får. Får jag sätta mina sista sekiner att det blir vård i 2 år av någon kvinnlig psykiater och sen ut igen.
Citera
2019-10-03, 02:12
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Var en invandrarkille som mördade sin 7 åring på Tomtebo i Umeå. Han hade någon sorts personlighetsstörning som det flesta män av det slaget verkar ha. Han fick 18 år. Undrar vad den här mamman får. Får jag sätta mina sista sekiner att det blir vård i 2 år av någon kvinnlig psykiater och sen ut igen.
det beror ju helt och fullt på vad som har skett.
två år för mord blir det inte.
Citera
2019-10-03, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angesten
Nej, det är nästan alltid kontaktfamiljen som hämtar och lämnar barnet. Detta för att inte belasta föräldrarna samt att det inte ska bli en ekonomisk fråga ifall de har råd att med kontaktfamilj. Kontaktfamiljer har även ofta milersättning i sina uppdrag som betalas ut per resa utöver sitt arvode och ersättning. /soc.tant

Ok, då har det ändrats eller också har olika kommuner olika regler.
Citera
2019-10-03, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
??? Nej, naturligtvis inte. Kontaktfamiljen kan komma och hämta. Eftersom det är mer sannolikt att kontaktfamiljen ska ha råd med bil, än att den behövande unga, ensamma mamman ska ha det, så är det nog det vanligaste.

När det var aktuellt för oss skulle jag ta T-bana och buss ut till fin villaförort med barn i sittkärra. För ett tag sedan, orkade inte det
Citera
2019-10-03, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hicky
Att få ensam vårdnad betyder ABSOLUT INTE att pappan fråntas umgängesrätt som är varannan helg, några veckor på sommaren mm. Får man stödfamilj istället för umgänge med pappan så är något knas!

Ja, pappan går före kontaktfamilj
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in