2019-09-03, 09:13
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Kan du eller någon förklara hur man kan skippa att ha en buffert genom att ha kreditkort istället? Har hört det från massor av folk att man inte behöver ha en buffert på 20-30k om man har ett kreditkort istället?

Exempel:
Lars har 0 kr på kontot. Hans Kylskåp gick sönder idag och han behöver ett nytt akut. Då köper han ett nytt med kreditkort och betalar av den skulden vid nästa löning?

Är det så det funkar?

Man skippar iof inte att ha en buffert men man kan ha en mindre sådan och stoppa in mer pengar i investeringar som arbetar istället. Jag har alltid en till två månadslöner i buffert oavsett flera olika kreditkort som ger mer än 4 månadslöner kredit om så skulle behövas.

Hade jag inte haft tillgång till kreditkort hade jag nog inte varit bekväm med mindre än 3 månadslöner i buffert på hederligt sparkonto.
Citera
2019-09-03, 09:56
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Kan du eller någon förklara hur man kan skippa att ha en buffert genom att ha kreditkort istället? Har hört det från massor av folk att man inte behöver ha en buffert på 20-30k om man har ett kreditkort istället?

Exempel:
Lars har 0 kr på kontot. Hans Kylskåp gick sönder idag och han behöver ett nytt akut. Då köper han ett nytt med kreditkort och betalar av den skulden vid nästa löning?

Är det så det funkar?
Människor som säger "jag behöver ingen buffert för jag har ett kreditkort" är precis sådana människor som behöver en buffert.

Du har en buffert för att ha pengar när det verkligen behövs, inte för att köpa nytt kylskåp om det går sönder, där är det lämpligt att ta ett lån tills lönen kommer. Det absolut sämsta du kan göra är att tro att ett lån av en bank (en kreditkortsskuld) är en buffert.
Citera
2019-09-29, 19:39
Medlem
Hej,

Jag spenderar runt 14,000Kr varje månad. Just nu har jag den Norwegian kort med vem jag får 0.5% bonusen. Men jag vill ändra för att jag inte använder Norwegian flygningarna så mycket. Vad är kreditkortet med bättre cashback? Everydaycard?
Citera
2019-09-29, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soderguy
Hej,

Jag spenderar runt 14,000Kr varje månad. Just nu har jag den Norwegian kort med vem jag får 0.5% bonusen. Men jag vill ändra för att jag inte använder Norwegian flygningarna så mycket. Vad är kreditkortet med bättre cashback? Everydaycard?

Shell/Preem Mastercard har också 0,5% bonus men du behöver inte använda bonusen hos dem.
Och sedan har de lite rabatter på drivmedel m.m och någon försäkring.

Passar väl dig lite bättre än Norwegian gissar jag...
Citera
2019-09-29, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riggragg
Shell/Preem Mastercard har också 0,5% bonus men du behöver inte använda bonusen hos dem.
Och sedan har de lite rabatter på drivmedel m.m och någon försäkring.

Passar väl dig lite bättre än Norwegian gissar jag...
Exakt! Men jag kollade Everycard, det är även bättre eftersom man får 1% för livsmedel och 0.5% för övrigt. Och vi alla köper mat...
Citera
2019-09-30, 06:26
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Exakt! Men jag kollade Everycard, det är även bättre eftersom man får 1% för livsmedel och 0.5% för övrigt. Och vi alla köper mat...

Ännu bättre är kreditkort från Komplett Bank.
https://www.komplettbank.se/kreditkort/priser
Alltid minst 1% cashback. Största nackdelen är ett tak på 500 poäng per månad och 2000 poäng per år men med 14000kr/månad borde du inte slå i det taket om du inte handlar för mycket på Internet vilket ger 2% cashback.
Citera
2019-09-30, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Ännu bättre är kreditkort från Komplett Bank.
https://www.komplettbank.se/kreditkort/priser
Alltid minst 1% cashback. Största nackdelen är ett tak på 500 poäng per månad och 2000 poäng per år men med 14000kr/månad borde du inte slå i det taket om du inte handlar för mycket på Internet vilket ger 2% cashback.

Kan man bara köpa på Komplett.se med cashback? I det här fallet det menar att man kan bara använda cashback för elektroniska grejer?
Citera
2019-09-30, 08:54
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Kan man bara köpa på Komplett.se med cashback? I det här fallet det menar att man kan bara använda cashback för elektroniska grejer?

Man kan handla överallt med kompletts kreditkort, det är ett helt vanligt mastercard. Cashbacken kan du använda för att dra av på din faktura, så det blir alltså rena pengar. Helt klart det bästa cashbackkortet i Sverige just nu, med hästlängder. Det kostar dessutom ingenting att ha.
Citera
2019-09-30, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Man kan handla överallt med kompletts kreditkort, det är ett helt vanligt mastercard. Cashbacken kan du använda för att dra av på din faktura, så det blir alltså rena pengar. Helt klart det bästa cashbackkortet i Sverige just nu, med hästlängder. Det kostar dessutom ingenting att ha.

Det är spännande att kunna dra av cashback på min faktura. Jag ville inte tvingas använda Cashback endast på deras webbplats, vilket betyder att jag skulle köpa något som jag inte behöver. Riktig cashback i vår plånbok är kung
Citera
2019-10-02, 18:45
Medlem
Nimars avatar
Nu kan man betala räkningarna med komplett kortet. Hyran gick precis ner med 1% 😁
Citera
2019-10-02, 19:02
Medlem
Komplett-kortet är jättebra, spec för oss utanför storstäderna som älskar näthandel
Citera
2019-10-02, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
Nu kan man betala räkningarna med komplett kortet. Hyran gick precis ner med 1% 😁
Berätta mer!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in