2019-10-02, 06:37
Medlem
Gtt ngra hller kvar stilen, vi har en gruppering sundbusarna(Kat B man vl kalla dom.)

Dom dressar n med den stilen. Sknt och se den inte r heldd.

SI har gtt fetbort hr med. Men fan vad dom gjort pengar p fotbollssupporter. 😂
Citera
2019-10-02, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken1987
Fyfan det var den fetaste stilen.
Mrkbla jeans, vita sneakers (helst Reebok eller lacoste) lng rmar trja grna s Burberry eller aquscutum kragen stack upp. Knslan nr jag kpte min frsta SI (var 18) hahaha knde mig som nn jvla topboy och klart de skulle flashas.

Rockport hade vertaget ett tag Ang jackor, iaf i sthlm. HBG hade mycket lacoste och Henri Lloyd jackor. Sist men inte minst, kepsen. Viktigaste delen haha, hade alla sorter, mest njd var jag nog ver den helrutiga aquscutum.

En helvit Gant keps satt som en smck ocks. Fan va viktiga klderna d, saknar den stilen, den va riktigt fet.

Man bde fick frgan och frgade flera ggr "r du grabb eller"

Stilen nu r frndrat, ser man till dom f vi har kvar i HBG r det mycket ellesse, Adidas, Adidas skor hller flesta kvar i min den gamla stilen r som bortblst.

Levis och Lee jeans. Vita sneakers som du sa. Lacoste pike, eller burberry/ aquascutum. Vindjackor med SI patchen som folk tog fram till hsten. Till vintern tog man fram den lnga tjocka rockport jackan. Kepsar. Ett annat mrke som folk ofta glmmer r Duffer och sedan s var ju lonsdale inne ett tag.
Citera
2019-10-02, 12:47
Medlem
Francos avatar
Jag vill minnas att Sverigescenen la upp klipp/lnkar frn firmafighter, europa och vrlden. Finns hr ngon som kommer inte p Sverigescenen idag och kan dela?
Citera
2019-10-02, 13:02
Medlem
Finns hyfsat mnga som r 45+ och fortfarande kr den "klassiska" looken med SI, Paul & Shark, Hackett, Barbour, Lyle & Scott, Pringle mm, div sneakers av "rtt mrken" osv.
Tipsextragenerationen vxte ju mer eller mindre upp med detta.
Inga aktiva gubbar iofs, utan mer ute efter att ta ngra l och ha ett sknt hng runt matcherna. Fortfarande med rtt bra koll p lget dock.
Citera
2019-10-02, 13:07
Medlem
Hela DIF hade urtvttade Hacketpike p sommaren ngra r. Diagonala rnder och stoora siffror. Hjlpte vl sifferdyslektikerna att rkna in busarna nr det vankades slaggis. Som vanligt var det ngra som missade att Hacket blev ute. Jttesiffrorna stog ut i lhrnan p arenan. Om man r s tajta polare kan man ju sga till dom att dom r snett ute?
Citera
2019-10-02, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nackrosen
Hela DIF hade urtvttade Hacketpike p sommaren ngra r. Diagonala rnder och stoora siffror. Hjlpte vl sifferdyslektikerna att rkna in busarna nr det vankades slaggis. Som vanligt var det ngra som missade att Hacket blev ute. Jttesiffrorna stog ut i lhrnan p arenan. Om man r s tajta polare kan man ju sga till dom att dom r snett ute?

Hackett
Citera
2019-10-02, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tabernak
Visst r det s. Vi var alla av samma skrot och korn och samma andas barn osv floskler. Den s kallade Gemenskapen inom olika subkulturer r i mngt och mycket en myt (Lasse Strmstedt i filmen G). Men mnga av oss insg det redan dr och d. Andra fick betala ett betydligt hgre pris.

N, det jag egentligen syftade var att mnga inom firmakulturen kunde umgs ver laggrnserna under min aktiva tid, tack vare, eller p grund av, ovannmnda resonemang. Det fanns s mnga gemensamma nmnare.
Pfallande mnga spelade fotboll sjlva. Mnga var hngivna "sitt" lag och gick p alla (eller nstan alla) matcher borta som hemma, inklusive cupmatcher och trningsmatcher, vld var ngot de flesta upplevt fre de blev involverade i firma kulturen, och mnga besatt redan sen tidigare ett visst vldskapital - ett par visade sig vara mera av naturbegvningar, mnga hade haft med polisen att gra innan fotboll/hockey intresset p allvar som supporter kom in - och festandet runt omkring bde helger och matcher fick allt strre betydelse. Fan, till och med musiken spelade stor roll - fr att inte tala om det sjlvklara kldmodet.
Nufrtiden tror jag att killarna har andra gemensamma intressen, och helt enkelt inte har mer eller mindre samma bakgrund som vi hade. Dremot r kanske deras uppvxt lika?

Har ngra polare som drogs in mer n skte sig till det hela. Kom i kontakt med ladd, tjack och annat just via fotbollsbusar. Som s mnga andra tappade dom greppet. Inte en jvel som stllde upp med soffa eller stlar. Mjligtvis timmar p ngon flyttfirma. Dr samlas ju tuggisar och dom som suttit smvoltor. Satt fr att dom smdealade till dom andra busarna eller typiska tjackgrejer. Fr det mesta allts. Fanns en del gubbar med trna i lite mer organiserad brottslighet. Om jag fattat det nu r det mnga frn support och annat? X-gubbar och s?
Sjlv r jag jvligt glad att jag la ner laddet tidigt. Trffar ju trasiga jvlar frn den perioden i mitt liv ibland.
Citera
2019-10-02, 17:25
Medlem
outoforders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nackrosen
Har ngra polare som drogs in mer n skte sig till det hela. Kom i kontakt med ladd, tjack och annat just via fotbollsbusar. Som s mnga andra tappade dom greppet. Inte en jvel som stllde upp med soffa eller stlar. Mjligtvis timmar p ngon flyttfirma. Dr samlas ju tuggisar och dom som suttit smvoltor. Satt fr att dom smdealade till dom andra busarna eller typiska tjackgrejer. Fr det mesta allts. Fanns en del gubbar med trna i lite mer organiserad brottslighet. Om jag fattat det nu r det mnga frn support och annat? X-gubbar och s?
Sjlv r jag jvligt glad att jag la ner laddet tidigt. Trffar ju trasiga jvlar frn den perioden i mitt liv ibland.

Timmar p flyttfirmor var standard.
Citera
2019-10-02, 17:34
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Jag har fljt trden ett tag och skulle vilja tacka Pojken1987 fr flera intressanta inlgg om Helsingborgs sknaste subkultur. Man kan inte nog pongtera hur pass viktiga som Frontline har varit fr utbredningen utav HIF:s supporterkultur eller fr stoltheten bland helsingborgare. Jag har sjlv en del minnen frn fighter mot Aik (ttekulla, p Rsundas lktare), bajen (ngelholm), blvitt (Viskngen, flera yngre-fighter) och Gais (Hjllbo, Viken). Inte smllt uppstyrt s ofta mot Djurgrden av ngon anledning. Skert mnga fler tillfllen som jag inte kommer ihg just nu.

ven om jag hngt mer med tifofolk vid sidan om s saknar ven jag den anglofila stilen. Numera r det sllan som det hnder saker, casualstuket betyder ingenting lngre och p lktaren frekommer ordet "framt" i var och varannan sng. SB som Pojken nmner r tyvrr inte s hrdnackat anglofila.

Just kopplingen till sjlva lktarstdet har varit viktig fr mig. Jag minns bde NKT-resor och trippar med Krnan till avlgsna arenor med mnga ligister p plats. Flera gnger flydde poliser i panik nr vra grabbar drog fram. Det hnde bde p Fredriksskans i Kalmar och p ngon bensinmack en annan resa. Fredriksskans blev ju ven tnt eld p en gng och inslppet stormat.

Klderna minns jag hur jag brukade sukta efter, men d det begav sig hade jag sllan rd med ngra dyra jackor. Det blev nd en eller annan tur till Casual Clothing, men vad man saknade i stil fick man frska kompensera p gatan.

Droger har jag aldrig fastnat fr. Det har aldrig knts viktigt ven om det alltid funnits dr i omgivningarna. Och vem bryr sig egentligen vad andra grabbar vill syssla med? Jag r vldigt liberal.

Numera saknar jag mnga utav de ldre grabbarna som har fallit ifrn. Vi hade en hrlig gemenskap nr Helsingborgs liga var som mest aktiv (d hnde det verkligen saker hela tiden) och faktiskt ser jag mnga utav grabbarna som frebilder. Bde d och nu idag. Jag kan rekommendera firmalivet till de som brinner fr en fotbollsklubb.
Det finns nstan ingenting som jag ngrar utav det som jag har deltagit i. Mjligtvis var det mindre lyckat att dra in tHIFo i en del fighter (eftersom de grabbarna inte var lika hrda som vrat kat C-flje) men som sagt r det vldigt viktigt fr mig att allting mste vara fotbollsrelaterat och kta. Frlorar man s gr man. D r det bara att g vidare, ven om det kan innebra en sjukhusvistelse. Livet fortstter liksom. Och en vacker jvla dag kommer vi att kra lika fult som malm.

Jvlar vad jag saknar vrt samarbete med FCK fr vrigt. Som gst dr knde man sig alltid lika vlkommen, nstan oavsett vad man kom dit med fr folk. Det brukade vara vi mot vrlden, HBG/CPH oavsett hur mycket som andra ligor gnllde ver vrt samarbete. Underbart - och de hade ocks en hel del stabila grabbar. Ingen frnekar att vi hade nytta av det.
Citera
2019-10-02, 18:00
Medlem
11433.08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Levis och Lee jeans. Vita sneakers som du sa. Lacoste pike, eller burberry/ aquascutum. Vindjackor med SI patchen som folk tog fram till hsten. Till vintern tog man fram den lnga tjocka rockport jackan. Kepsar. Ett annat mrke som folk ofta glmmer r Duffer och sedan s var ju lonsdale inne ett tag.

Ja duffer var bra ocks, sldes vl en del p nitty gritty.
Rockports vinterjackor var sjukt skna.
Fan vad mkt rockport man haft...
Det sg nr dom la ner tillverkningen av klder och bara fortsatte med skor.

En rolig berttelse angende kepsar...
I det frsta boxet jag var med p s sprang jag fram frst. Kaxig som f och strst p jorden liksom. Fick dock bgstryk. En kille tar nt kickboxargrepp om min nacke och brjar kna mig i ansiktet tills jag lg. D tar han min nya ralph laurenkeps och kastar sin solblekta gantkeps p mig.

Det var 17 r sen s skammen har lagt sig, s jag bjuder p den.

Och japp, klart man hade mrkbl rockportjacka med texten i nacken ocks.
Senast redigerad av 11433.08 2019-10-02 kl. 18:03.
Citera
2019-10-02, 19:25
Medlem
Rainbowmakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icemachine
Alla vet vl varfr Wisemen hade Acqua Limone, mrket andas vstkust helt enkelt. Hela kulturen och modet med t.ex The Tough Alliance, The Embassy, Studio osv. kunde bara uppst p vstkusten. Det r lite mer solblekt och saltstnk helt enkelt. De som frstr de frstr..

Fr vrigt hade Djurgrdens grabbar vid den hr tiden nstan alltid bl eller grn bomber. AIK grabbarna hade nstan alltid svarta eller bl bomber. Mnga av grabbarna frn Jrngnget och Babyfirman ser nstan likadana ut idag. Bomber fast det r vita sneakers p ftterna.
Fast vid den tiden s hade alla Aqua limone i Gteborg, det va replay jeans , palladium skor och chevignon jacka eller bomber jacka. Det heilades p lktaren och det va allsng till ngon Ultima Thules version av Du gamla du fria och Rttan va p rcket!

Sg nu att det va lngesen du skrev, men den bjuder jag p!
Citera
2019-10-02, 19:52
Medlem
Ser att DIF kraftsamlar infr Gteborg borta. Med tanke p all hets s borde vl ven DFG vga sig ner och Ta ver stan som diffen s vackert kallar det. Ska bli vldigt intressant att se.

I ngra Sidor bak s pratas det om en UN-Kille som har hgerpolitiska sikter och hngde endel med ett tyskt lag. Ngon som vet om han blev utkickad frn UN efter det eller? Han har ju tidigare synts lngstfram p rcket p Norra. I AIKs match hemma mot Gteborg s hade han varken UN-Trja eller syntes p rcket. 🙈🙈
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in