2019-09-30, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonitaPietila
Säg som det är istället kompis: du gillar inte judar och är lite kränkt. Om vi tar det därifrån blir det enklare för dig.
Nej, din slutsats saknar helt grund. Jag gillar inte etnisk rensning, brott mot de mänskliga rättigheterna eller historieförfalskning.

Det är det här som sionisterna pysslar med och har pysslat med sedan åtminstone slutet av WWII.

Judar = ett folk som bekänner sig till den judiska tron.

Sionister = personer som vill ha en judisk stat på palestinskt land och i många fall på allt land mellan Eufrat och Nilen och som de legitimerar med selektiv läsning av sina religiösa skrifter.

Det finns som bekant fler kristna sionister än judiska diton och en mycket stor andel av världens judar är inte alls sionister.

Skärp dig.
Citera
2019-09-30, 21:25
Medlem
BonitaPietilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Nej, din slutsats saknar helt grund. Jag gillar inte etnisk rensning, brott mot de mänskliga rättigheterna eller historieförfalskning.

Det är det här som sionisterna pysslar med och har pysslat med sedan åtminstone slutet av WWII.

Sionister = personer som vill ha en judisk stat på palestinskt land och i många fall på allt land mellan Eufrat och Nilen och som de legitimerar med selektiv läsning av sina religiösa skrifter.

Det finns som bekant fler kristna sionister än judiska diton och en mycket stor andel av världens judar är inte alls sionister.

Skärp dig.

https://www.jpost.com/Israel-News/90-percent-of-Israeli-Jews-call-themselves-Zionists-Herzl-Day-poll-finds-454347

Din definition av sionism är irrelevant och det vet du. Sluta låtsas, antisemitfitta.
Citera
2019-09-30, 22:02
Medlem
Citat:

Skärp dig.

Bra skrivet. Helt befängt att dra alla över samma kam. Personligen hoppas jag att många länder förbjuder omskärelse av omyndiga pojkar. Då kan man enkelt skilja religiöst fanatiska judar från andra.
Senast redigerad av ManManne 2019-09-30 kl. 22:10.
Citera
2019-09-30, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonitaPietila
https://www.jpost.com/Israel-News/90-percent-of-Israeli-Jews-call-themselves-Zionists-Herzl-Day-poll-finds-454347

Din definition av sionism är irrelevant och det vet du. Sluta låtsas, antisemitfitta.
Det finns mycket fler judar i diasporan än i Israel. Det finns mer än dubbelt så fler kristna sionister är judiska diton.

- Anti-semitism = fientligt inställd till alla judar enkom för att de är just judar.

- Anti-sionism = kritiskt inställd till sionism som politisk rörelse och ideologi.

Dvs, jag är aversivt inställd till sionister av samma skäl som att jag är aversivt inställd till antisemiter.

Samma pack.
Senast redigerad av onopono 2019-09-30 kl. 22:48.
Citera
2019-10-01, 06:59
Medlem
Citat:
Det finns mycket fler judar i diasporan än i Israel. Det finns mer än dubbelt så fler kristna sionister är judiska diton.

- Anti-semitism = fientligt inställd till alla judar enkom för att de är just judar.

- Anti-sionism = kritiskt inställd till sionism som politisk rörelse och ideologi.

Dvs, jag är aversivt inställd till sionister av samma skäl som att jag är aversivt inställd till antisemiter.

Samma pack.

Mycket bra sammanställning! Utifrån valresultaten i Israel är jag själv nyfiken hur många av judarna som kan klassas som sionister. Vänsterrörelsen är väl traditionellt dom enda som är emot ockupationen och dom fick väl marginellt med röster?
Citera
2019-10-01, 07:46
Medlem
Jag Skrev för några dagar sen detta inlägg men har inte fått något svar eller kritik från forumets sionister

Citera
2019-10-01, 07:48
Medlem
Fick inte med mitt inlägg

Fins ju olika framtida scenarier för konfliktens lösning.
Nuvarande situation
https://sv.wikipedia.org/wiki/Västbanken

Område A kontrolleras helt av Palestinska myndigheten, både vad gäller civil kontroll som säkerhetskontroll. Området upptog ursprungligen cirka 3 % av Västbanken, exklusive östra Jerusalem (första fasen, 1995).[10] År 2013 omfattade område A formellt cirka 18 % av Västbanken. Israels försvarsmakt avvisade förbudet mot att tillträda området under Operation Defensive Shield 2002 och går in i området regelbundet, oftast på natten, för att genomföra räder för att gripa misstänkta militanter.[11] I området ingår åtta städer, inklusive deras omgivande regioner, nämligen Nablus, Jenin, Tulkarem, Qalqilya, Ramallah, Betlehem, Jeriko och 80 % av Hebron,

Så 18% av vb teritorium kontroleras av de Palestinska myndigheterna
Exl. Östra Jerusalem som Israel anekterat men Israelisk Militär gör regelbuna rasier i område , Resterane 82% av vb kontroleras av Israel ej medräknat östra Jerusalem .

Vad det någon som sa/jämförde lite med Apartheid Syafrika?
( Nu får väll forumets sionister spasmer)
Jag vet att det är lite överdrivet men....

Sen fundering om vem / vad menas med en Jude?
Enl Judarna och deras skrifter (ungefär Gamla Testamentet i Bibeln) så är en Jude en person f öd av en Judisk kvinna.
Enl källor som jag inte hittar nu så var drygt 80% av judarna run år 1 (lär ju inte finnas något år 0)
Har bytt dator och fölorat länken men i Bra Böckers värdshistoria nämns det.
Så nu kommer frågan varifrån kom dessa Judar?
Detta var altså före de Judiska upproren krigen mot Rommarna
https://en.wikipedia.org/wiki/Jewish–Roman_wars
Kan det inte vara så att många av dessa Judar eller deras föräldrar elller hmm farföräldrar konverterat till Judendomen från de Romerska/Grekiska eller .......religioner?
Varför tar jag upp detta jo för Sionismensk viktigaste mantra är ”vi återvänder bara hem”.
Det fins ju svarta Etiopiska Judar, Jemenitiska Judar, Ashkenaziska judar (Östeeuropeiska Judar) mfl
Blona vit; Svarta........Judar skulle alla dessa härstamma från de i Palestina /Israel under den tidiga Antiken boende Judar?
Alla dessa har rätt att bosätta sig i Israel men inga PalestinaAraber tillåts återvända till deras gamla hem där deras familjer bott i tja minst 1000 år.
Jo ja vet att andra folk / grupper har blivit fördrivna (Minst 15 milj Tyska födrevs från Polen, Sovjetunionen, Tjeckien . Ungern...)
USA mfl länders fördrivning av urinvånare.
Ett av de värsta exempelna är den 100 % utrotningen av Tarsmaniens urinvånare.
https://en.wikipedia.org/wiki/Aboriginal_Tasmanians

Sen varför skapades staten Israel, tja tanken hade ju funits länge bland Judana spec i öst europas Ashkenaziska judar..
Under 1800 talet ökade Judarnas rättigheter spec i väst och nordeuropa.
Men sen i slutet av 1800 talet kom det lite som en bomb den Antisemitiska rättegången mot den franska officeren av judisk härkomst Dreyfus.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dreyfusaffären

Då samlades en del Juar i Basel
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sionis...organisationen
Där beslutademan att Judarna måste ha ett eget land, styrt av Judar men var.......Palestina var ju första valet hmm (har läst nånstans att den superrika Juiska bankir familjen Rothschild erbjöd sig att lösa Osmaska riket ekonomiska problem om dom tillät Judisk invanring till Palestina)
Men dom tackae nej.
Då funderade man på Uganda, Argentina, mfl men tanken dog bort fram till 2 a värlskriget då UK s utrikesminister Balfour skrev ett brev till Walter Rothschild att han var positiv till att skapa ett Judiskt hem i det då fortfarane Osmanska (Turkiska) området senare kallats Palestina.
Området var uppdelat i flera Osmanska Provinser

Käre Lord Rothschild,
Det bereder mig stor glädje, att regeringens vägnar överbringa Eder följande deklaration av medkänsla med de judiska sionisternas strävanden, vilka har blivit underställda och bifallna av kabinettet:
"Regeringen ser med välvilja på en i Palestina upprättad nationell hemvist för det judiska folket och kommer att på bästa sätt bemöda sig om att underlätta verkställandet av denna avsikt, under den otvetydiga förutsättningen att intet må göras som kan inverka menligt på de mänskliga eller religiösa rättigheterna hos befintliga icke judiska samhällen i Palestina, eller de rättigheter och den politiska ställning som åtnjuts av judar i något annat land."
Jag skulle vara tacksam om Ni ville göra denna deklaration veterlig för den Sionistiska federationen.

Eder tillgivne
Arthur James Balfour

Tja den den Britiske Utrikesministern lovade altså ett Osmanskt område för Judisk kolonisering.
Det var ju inte så ologiskt bara några årtionen tidigare genomfördes
https://en.wikipedia.org/wiki/Scramble_for_Africa
Ska vi lova bort tja Estland till Zigenarnna/Romerna Estländarna kan väll flytta till Finlan OBS Ironi

Någa andra ev lösningar är ju att Israel anekterar VB och Gazza och med samma rättighetersom skyldigheter för alla invånare i den nya staten Judar som icke Judar fast då upphör ju Israel att vara en spesifik Judisk stat. Fast Golan måste dom nog så småningom återlämna till Syrien.

Anars utrym alla Bosätningarna på VB och bygg någon form av förbindelse mellan Gazza och VB väg eller kanse bättre Järnväg.
Problemet med Hamas måste ju först lösas hur...... Money Talks men...
Jerusalem kan ju vara huvudstad för Israel och den nya Palestinska staten litesom på Cypern

Rapportera
Citera+ Citera

2019-09-27, 15:43
Citera
2019-10-01, 13:49
Medlem
Jag bör kanske återigen för säkerhets skull tillägga att jag inte är för att Israel ska upphöra som stat eller att alla judar ska fördrivas från vad som var/är Palestina. Det jag vill är att företrädare för staten Israel erkänner den etniska rensningen av Palestina och därmed sitt brott mot mänskligheten. Att företrädare för staten Israel ber det palestinska folket och världens folk om ursäkt/förlåtelse för det och att man förbinder sig att inleda en process i FN’s regi där det palestinska folket med efterlevande på bästa möjliga sätt kompenseras/rehabiliteras för det här.

Hur det i detalj ska se ut vet jag inte. Men jag vet att så länge inte det här görs så kommer konflikten att fortsätta och därmed palestiniernas lidande som följd av det.

- Tvåstatslösning där gränserna återgår till FN’s förslag, 1947.

- Enstatslösning där samtliga invånare i det som var mandatet Palestina (inklusive hemvändande flyktingar) får delta i en folkomröstning om den nya statens konstitution, namn, etc.

Det här måste få ett slut.
Citera
2019-10-01, 21:19
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag bör kanske återigen för säkerhets skull tillägga att jag inte är för att Israel ska upphöra som stat eller att alla judar ska fördrivas från vad som var/är Palestina.

Det är ju det palestinierna själva vill. Du vill att Israel skall släppa in alla palestinier som vill döda eller fördriva alla israeler och utplåna Israel. Och det kan du säga och tycka är helt rimligt utan att vara antisemit.
Citera
2019-10-02, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är ju det palestinierna själva vill. Du vill att Israel skall släppa in alla palestinier som vill döda eller fördriva alla israeler och utplåna Israel. Och det kan du säga och tycka är helt rimligt utan att vara antisemit.
Läs mitt inlägg igen. Finns det någonting där som ens antyder att jag vill något som du påstår här?
Citera
2019-10-02, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738

Om du verkligen anser att det är fel att döda och fördriva - så se dig i spegeln. För exakt det du kritiserar har Israel utfört gradvis sedan 1947 - och det pågår just nu. Varför skulle Palestinierna INTE vilja få bort Israel när det är uppenbarligen är helt ömsesidigt? Skörda frukterna (dvs hatet) av Israels vidriga politik istället för att gnälla och skylla på någon annan.

Jag har tidigare ansett gröna linjen som rimlig vid en eventuell lösning. Men onoponos kommentar om FNs delningsplan 1947 har fått mig på andra tankar.
Citera
2019-10-02, 07:08
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Om du verkligen anser att det är fel att döda och fördriva - så se dig i spegeln. För exakt det du kritiserar har Israel utfört gradvis sedan 1947 - och det pågår just nu.

Om det är så ömsesidigt, varför tillåter Israel palestinier jobba i Israel och inte vice versa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in