Citat:
Nej. Du ser inget penthouse som rasar igenom hela byggnaden. Du ser hur fönster splittras i vågrörelser som du därpå tolkar som indirekt bevis för att östra penthouse rasar igenom hela byggnaden. Det kan var så. Det kan också vara så att sprängladdningar går av i sekvenser. Helt oavsett om nu östra penthouse rasar igenom hela byggnaden så är det fortfarande inte bevis för i så fall vad som orsakade fallet. NIST teori går ut på att bränder orsakade en tvärbalk att tryckas av fästet i kolumnen varpå golvet rasar ner på våningen under som i sin tur rasar ner på våningen under i en kedjereaktion som till slut leder till att kolumnen förlorar stöd i sidled, kroknar, och tappar bärkraften.
1. Även OM NIST hade visat att det faktiskt KAN ha hänt så hade det inte varit bevis för att det faktiskt hände.
2. Nu vet vi att NIST torrlabbade och fuskade fram en liknande sekvens i sin dator och vi väntar fortfarande på att se om det hela hade hänt UTAN att fuska.
3. Vi väntar även på att få se på NIST’s underlag till sagda modell.
4. Vi väntar också på någon form av beräkning/modell som visar att OM nu NIST’s visar på en möjlig initiering av bränder, att det också verkligen var en initiering, i.e. att balkens kollaps leder till den sekvens som går västerut i byggnadens inte stålstruktur och som i sin helhet kollapsar innan ”den yttre stålstrukturen” kollapsar i fritt fall. Inga sådana beräkningar/modeller har presenterats. Endast ett, inevitable. Just so.
Är det imponerande, menar du?
Citat:
Nu är vi där igen.
Vad korrigerade du menar du? Jag skrev "Rakt under ligger den kolumn som enligt NIST rasade först.." Menar du att det skulle vara ett uttalande som "behövde korrigeras"? På vilket sätt korrigerade du det i så fall - var det ÖSTRA penthouset inte rakt över pelaren ifråga?
Jag:
Började rasa ca 5 sekunder innan ...SnakePlisssken:
Helt irrelevant. Det relevanta är hur stor del av den inte strukturen som ligger direkt under. Jag tittade igen och en rimlig skattning är låt säga max i fjärdedel. Resten ligger under västra penthouse, som ju inte hade vikt ner helt i byggnaden när den globala kollapsen inleds.
Rakt under ligger den kolumn som enligt NIST rasade först..Nej. Igen. Det är inte bara den kolumnen som finns rakt under östra penthouse.
Citat:
1. Att den inre östra fjärdedelen av byggnaden kollapsar först är inte vad som diskuteras. Det som diskuteras är om samma kollaps ger stöd åt NIST’s torrlabbade fuskmodell av hur brand orsakade densamma.
Se filmen vi diskuterade ovan t.ex, eller penthouse (det ÖSTRA), och jämförelserna med NISTs kollapsinitiering.
2. Steg två är att analysera i vilken mån den kollapsen i så fall kan ha initierat kollapsen av resten av byggnadens inre stålstruktur.
Citat:
Som sagt, det är fortfarande spekulation.
Menar du på fullt allvar att penthouset (det ÖSTRA) som störtat ner i byggnaden,
Citat:
En liten nick inåt/neråt ≠ hela fasadlinjen säckar ihop.
och när hela fasadlinjen säckar ihop -
Citat:
Inte av den globala kollapsen, nej. Vid en typisk ’imploderande’ CD så sprängs de inre bärande kolumnerna först varpå de yttre sprängs och den globala kollapsen inleds där fasaderna viker inåt mot det tomrum som bildas av den inre strukturens kollaps sekunderna innan.
inte utgör delar av kollapssekvensen?
1. Östra penthouse = inre östra delen av byggnaden.
2. De inre sprängningarna fortsätter västerut = västra penthouse hinner vika ner till hälften.
3. Nicken inåt/neråt i östra delen av taklinjen = antagligen som en följd av ”1”.
4. De yttre kolumnerna sprängs = global kollaps från 0 - fritt fall på bråkdelen av en sekund.
Citat:
Nej, det var förberedande händelser.
Var det helt fristående händelser som bara skedde ändå?
Citat:
Det är NIST’s och NIST-apologeternas teori, ja.
Kanske av brand?
Citat:
Effekter av förberedande sprängningar innan global kollaps initieras.
Kanske nån annan som försökte spränga kåken samtidigt men misslyckades?
Hursomhelst, siffrorna jag utgår ifrån:
The analyses of the video (both the estimation of the instant the roofline began to descend and the calculated velocity and acceleration of a point on the roofline) revealed three distinct stages characterizing the 5.4 seconds of collapse:
Stage 1 (0 to 1.75 seconds): acceleration less than that of gravity (i.e., slower than free fall).
Hursomhelst, siffrorna jag utgår ifrån:
The analyses of the video (both the estimation of the instant the roofline began to descend and the calculated velocity and acceleration of a point on the roofline) revealed three distinct stages characterizing the 5.4 seconds of collapse:
Stage 1 (0 to 1.75 seconds): acceleration less than that of gravity (i.e., slower than free fall).
Citat:
Här inleds global kollaps i fritt fall, ja. Titta på gavlarna som faller exakt samtidigt från 0 - fritt fall på bråkdelen av en sekund med resten av byggnaden.
Stage 2 (1.75 to 4.0 seconds): gravitational acceleration (free fall)
Citat:
Inga invändningar.
Stage 3 (4.0 to 5.4 seconds): decreased acceleration, again less than that of gravity.
Men lägg gärna upp en film där du analyserar och mäter tiden på ditt sätt...
Men lägg gärna upp en film där du analyserar och mäter tiden på ditt sätt...
NIST gör en liten fuling när de inkluderar penthousens rörelser neråt och den lilla nicken inåt/neråt i den globala kollapsen. För att få det att verka som att byggnaden inte föll i fritt fall under ca 2,25 sekunder.
Och kanske än viktigare, NIST förklarar ändå inte hur deras ”stage 2” gick till.
Citat:
Felen hittades snabbt av det kritiska samfundet. Trots det väntar vi fortfarande på en ny utredning som verkligen utreder om WTC 7 (och tvillingtornen) totalkollapsade som de gjorde eftersom sprängmedel/termit användes och om det i så fall var ett inside job.
Att varken du eller någon annan har lyckats hitta ett enda fel i den trots att det gått 18 år.
Citat:
Jodå, jag här läst en hel del av rapporterna. Däremot är jag till skillnad från dig inte självutnämnd expert på strukturella katastrofer utan går helt på läsning av expertis, kritiska till NIST’s pantomimer.
Att inte du gjort det är ju inte så konstigt med tanke på att du inte ens verkar ha öppnat rapporterna, men någon annan borde ju ha hittat nåt.
Citat:
80 Hz är inte särskilt lågt och självklart är mikrofonen ”omnidirectional”. Lite omständigt att vrida den 180 grader varje gång.
Vi tar det väl igen då...
Mikrofonen ser ut att vara en Electro-Voice RE50 - en mycket populär mikrofon bland journalister på fältet (än idag), som exempelvis även användes av CBS-reportrar vid wtc.. Här finns bilder och beskrivning av mikrofonen:
https://hire.audiodept.co.uk/shop/products/wired-mics/electro-voice/electro-voice-re50-omnidirectionl-dynamic-microphone/
http://www.coutant.org/evre50/
Det är alltså en "omnidirectional" mikrofon - en mikrofon som plockar upp ljud lika bra från alla håll, och den tar in i stort sett allt från 80 Hz-13,000 Hz - det är allt annat än en riktad mikrofon och den skulle tveklöst plockat upp ljudet av en explosion mycket bra...
Mikrofonen ser ut att vara en Electro-Voice RE50 - en mycket populär mikrofon bland journalister på fältet (än idag), som exempelvis även användes av CBS-reportrar vid wtc.. Här finns bilder och beskrivning av mikrofonen:
https://hire.audiodept.co.uk/shop/products/wired-mics/electro-voice/electro-voice-re50-omnidirectionl-dynamic-microphone/
http://www.coutant.org/evre50/
Det är alltså en "omnidirectional" mikrofon - en mikrofon som plockar upp ljud lika bra från alla håll, och den tar in i stort sett allt från 80 Hz-13,000 Hz - det är allt annat än en riktad mikrofon och den skulle tveklöst plockat upp ljudet av en explosion mycket bra...
Viktigaste här är emellertid känsligheten som ju ställs in beroende på omgivningen. I storstadsmiljöer så har man låg input = tala nära mikrofonen = starkare impuls så att omgivande ljud blir jämförelsevis mindre starka.
Utöver mikrofon och volym-input så finns det även filter i audio-inspelningen. Här brukar man skära bort lägre frekvenser eftersom dessa inte behövs för mänskligt tal = stora delar av omgivande stadsljus är förhållandevis lågfrekventa.
Citat:
Varför identifierar du mig med ”trutherrörelsen”. Vad är det som får dig att vilja det?
Alltså trutherrörelsen
Citat:
Ah, du har en önskan att ”bunta ihop” mig med något och därpå diskutera med den ”bunten”?
Det är svårt att låta bli att bunta ihop dig
Citat:
Vilket argument ”tar jag” från vem?
med dem du tar dina argument ifrån -
Citat:
Är det ”fullt naturligt” att vilja att ”bunta ihop” mig med något? Genetiskt, rent av?
och fullt naturligt -
Citat:
I en diskussion som handlar om NIST’s utredning av WTC 9/11 och där ni är ett antal som försvarar samma utredning så är epitet helt berättigat. Motsvarande torde då vara NIST-kritikerna på andra sidan.
precis som när du kallar oss andra för NIST-apologeter,
Citat:
Bara när någon använder ”foliehatt-epitet”. Håll med om att det har tappat avsevärt i frekvens sedan ”slemkeps” introducerades.
slemkepsar
Citat:
Som vad? ”Idiot”?
eller liknande..
Citat:
Om jag avser att citera någon ordagrant så brukar jag använda citattecken. Gjorde jag det här, menar du?
Jag frågade när de sagt att de har "bevisat att byggnaderna inte togs ner med sprängmedel/termit i kontrollerade demoleringar" - men då var det något du bara hittade på tydligen.
Senast redigerad av onopono 2019-10-01 kl. 01:07.
Senast redigerad av onopono 2019-10-01 kl. 01:07.