2019-10-01, 14:02
Medlem
Mongoprofetens avatar
Precis, gärningsmän har mestadels skjutit vid liknande dåd i Finland. Vad jag kan minnas.
Senast redigerad av Mongoprofeten 2019-10-01 kl. 14:12.
Citera
2019-10-01, 14:02
Katso suora lähetys klo 15: Kuopiossa Savon ammattiopistossa väkivallanteko, 1 kuollut, sairaalaan tuotu 10 loukkaantunutta, poliisi käytti ampuma-asetta – Yle seuraa hetki hetkeltä
Poliisi: Epäilty tekijä on tämänhetkisen tiedon mukaan yksi loukkaantuneista.

{Titta live, klockan 15: Våld vid Kuopio Vocational College, 1 död, 10 skadade på sjukhus, polis med skjutvapen - Yle-klocka ett ögonblick
Polis: Enligt aktuell information är misstänkt en av de skadade}

Jo men visst!
Är det på övervakningskamera filmat...
Yrkes skola, trodde varje finne bar kniv som i gamla dagar..
Jobbigt...
Låter som ett mindre blodbad, knivmannen har nog skadat sig på sin egen kniv, finsk polis har normalt inga pistoler bara en slags stångkorv i gummi.
Citera
2019-10-01, 14:03
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MandySkolman
Incel som fått inspiration av Trollhättandådet.

Gissar på att hen säkerligen försökte begå suicide by cop efteråt men det får vi väl reda på rätt snart.

Många av dessa dåd är begådda av copycats som ofta lider av psykisk ohälsa, hamnar i fel tankebanor och inspireras av andra gärningsmän

Bara kolla hur kurvan steg med skolmassakrar efter Columbine och jämföra förövarna. Likadana typer. Ensamma, deppiga snubbar som aldrig fick knulla.

Jag gissar också att det är en incel.

1) En incel-subreddit har nyligen förbjudits.
2) Förövaren har långt hår.
3) Förövaren använder svärd.
4) Förövaren angriper en flicka.
5) Dessutom finns det obekräftade uppgifter på det finska forumet Ylilauta om att gm skulle vara en datanomstuderande.
Citera
2019-10-01, 14:10
Medlem
skunkjobbs avatar
Yrkesskola i ett köpcentrum, frisörskola då eller?
Citera
2019-10-01, 14:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Katso suora lähetys klo 15: Kuopiossa Savon ammattiopistossa väkivallanteko, 1 kuollut, sairaalaan tuotu 10 loukkaantunutta, poliisi käytti ampuma-asetta – Yle seuraa hetki hetkeltä
Poliisi: Epäilty tekijä on tämänhetkisen tiedon mukaan yksi loukkaantuneista.

{Titta live, klockan 15: Våld vid Kuopio Vocational College, 1 död, 10 skadade på sjukhus, polis med skjutvapen - Yle-klocka ett ögonblick
Polis: Enligt aktuell information är misstänkt en av de skadade}

Jo men visst!
Är det på övervakningskamera filmat...
Yrkes skola, trodde varje finne bar kniv som i gamla dagar..
Jobbigt...
Låter som ett mindre blodbad, knivmannen har nog skadat sig på sin egen kniv, finsk polis har normalt inga pistoler bara en slags stångkorv i gummi.

Men stångkorven kan nog hosta:

"Polisen har använt skjutvapen vid tillbudet."
Citera
2019-10-01, 14:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Inte-nog-PK
Jag vet att du anser dig vara expert på incels bara för att du själv råkar vara en, men rimligtvis gör det inte att du vet att det finns "gott om incels" i Finland. Ge en källa på det. Som en finne som har bott hela mitt liv i Sverige, så är det givetvis omöjligt att ha varit en incel, då jag ständigt jagas av svenska kvinnor och även i ganska hög mån av invandrarkvinnor (jag hade för någon vecka sedan t.o.m. ett gäng hysteriskt fnittrande somaliskor i sina tält som följde efter mig i kollektivtrafiken). Av naturliga skäl lär finska kvinnor så klart vara bortskämda med finska män på ett helt annat sätt än andra kvinnor, men jag har svårt att se hur det i sig ändå skulle kunna skapa en massa incels.......

"Enligt vittnet högg gärningsmannen bland annat en flicka i halsen med svärdet"
Citera
2019-10-01, 14:11
Medlem
Kort videosnutt (se längst ned):

https://laitonlehti.net/2019/10/01/v...otuksen-kaaos/
Citera
2019-10-01, 14:13
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Men stångkorven kan nog hosta:

"Polisen har använt skjutvapen vid tillbudet."

Det var härligt att höra, har för mig att dom förlorar värdefull tid att få fram tjänstevapen eller har dom det i sina bilar?
Citera
2019-10-01, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Precis, gärningsmän har mestadels skjutit vid liknande dåd i Finland. Vad jag kan minnas.

Oklart, hört mest gott om finsk polis, dom brukar va rätt bra på hantera vapen.
Citera
2019-10-01, 14:15
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Usch.... Bara hoppas det är en muslim annars kommer Svensk Media trumma hårt på detta i flera veckor om den vita kränkta arga mannen.

Ja nu är man VIT också, tycker inte det stämmer, då är dom svarta troll såfall, på fel sida av Östersjön.
Citera
2019-10-01, 14:16
Medlem
Ringhals3s avatar
Samuraisvärd? Galningar som springer runt med svärd och viftar och hugger har ofta en märklig förkärlek för just samuraisvärd.
Citera
2019-10-01, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
Snubbe med svärd som gått in på en yrkesskola och huggit. Minst en död och ca 10 skadade.

Skolattacker känns vanligare i Finland. Har det inte förekommit ett gäng under åren?

Jo det finns också en ungdomsfilm där en enstöring "ger igen" på en finsk skola. Mycket underliggande frustration i det folket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in