Citat:
Ursprungligen postat av
bmbamse
Självklart kan jag inte svara ja på alla dina frågor.
MEN:
-Jag har ingen synpunkt på att insatsstyrkan finns utspridd runt huset, redo att gå in om behov finns.
-"Kling och klang" skulle ju kunna knalla upp på brokvisten och göra en något lugnare entré... I detta fall var dörren också olåst, vilket ofta är fallet med många av oss "rednecks" och så vitt jag vet är fallet i hela min bekantskapskrets. Tror inte de här trakterna är unika.
Nej. Dörren var inte olåst. Ytterligare en sak som mobben fått felaktigt från en intervju i media. Dörren hade kodlås och poliserna hade koden. Det har jag hört från en poliskontakt. Det förefaller även stämma om man hittar rätt bild på aktuellt hus hos en av de inblandade i sociala media.
DOCK kan man inte till 100% säga innan att koden kommer funka då lagen om allts jävlighet lyder att den misstänkte kommer ha bytt den dagen innan.
Citat:
Ursprungligen postat av
bmbamse
-Barnen har i det fallet mötts av ett par bestämda men sansade poliser, inte en skränande hord.
Insatsstyrkan höjde enligt vad jag hört inte ens rösten när de gick in. Snarare smög dom för att inte väcka någon för tidigt. Det känns naturligt om man inte vill ge någon i huset förberedelse att göra något dumt.
Citat:
Ursprungligen postat av
bmbamse
-Här har MGM, vad jag kan förstå, haft ett halvår på sig att undanröja bevis. Så vad mer har den kvicktänkta hustrun kommit på att spola ned i toan i hasten? Har aldrig varit inblandad i polisiär verksamhet, men har förbrytare högar med bevis liggande framme, lätttillgängligt för att förstöra i händelse av besök från ordningsmakten? Är det så det brukar gå till? Jag skulle själv kunna tänka mig ett knarktillslag, men här är det en död varg... Jag är rätt förvånad om de förvarade den där hemma.
Att bryta sig in i ett hus kan med lätthet ta en bra stund. Trots liten sannolikhet så ger man såklart så liten möjlighet man bara kan att spola ner SIM-kort, minneskort och dylikt.
Du är medveten om att den misstänkte formellt inte blivit underrättad om att han är misstänkt? Med andra ord kan han ha trott att han är safe och därmed ha kvar trofé-bilder på sina tjuvjagade djur.
VET du att frun inte är medveten eller t.o.m inblandad i ärendet? Och då menar jag VET... Inte "rimligtvis borde hon blablabla.. hon verkar vara skötsam blablabla..".
Hagamannen var oxå en hyvens kille utåt.
Och än en gång. VET du att det bara är frun som är skriven där och som har intresse i att skydda den misstänkte?
Citat:
Ursprungligen postat av
bmbamse
-Jag är rätt säker på att polisen vet hur många som är skrivna på den aktuella adressen. Det här brottet skedde inte natten innan tillslag, de har haft god tid att kolla den saken.
Ja? Och om du nu själv INTE vet vilka eller hur många som är skrivna där, varför ifrågasätter du då insatsen?
Citat:
Ursprungligen postat av
bmbamse
-Hela min skepsis till den insatsen är att man skickar IN instsstyrkan i en barnfamilj där pappsen och tillika MGM redan gripits, INTE att den finns på plats. Och vad i helvete ska det finnas för "bevis" som så snabbt skulle kunna förstöras i ett sånt här ärende vilket gäller ett brott som skett så länge sedan.
Se svar ovan.
Med en passus... Du utgår från att insatsstyrkan gått in och levt rövare, vilket är fel. Personer i en insatsstyrka nu för tiden är rekryterade på väldigt mjuka hårdvara. Man pratar väldigt mycket om människovärde och det är viktigt att snabbt kunna skifta mellan att ha hög anspänning till att kunna vara omhändertagande. Den gamla anabola-stereotypen som mobben vill måla upp finns inte på samma sätt längre.
Därav tror jag mycket mer på att skicka in en insatspolis till en barnfamilj än en nybliven wannabe-insatspolis med attitydsproblem född -99 som dessutom blir så stressad innan en husrannsakan att han blir rent av otrevlig att ha och göra med.
Och som du förstår kan man inte göra sådana petningar inför en insats med dagens polisbrist.
Citat:
Ursprungligen postat av
bmbamse
Jag tittar på mina egna "bra-å-ha" högar och pappershögar här hemma och inser att det finns inte en chans i helvete att jag hinner få undan något vid ev. "myndiga" knack på dörren. Och skulle jag ha något att dölja så vore det redan gömt.
Se svar ovan.
Du är inte misstänkt för något brott... Så självklart har du inte koll på vilka saker du snabbt behöver spola om snuten ringer på dörren.