Du har tidigare skrivit om hur denna tråd påverkar kollegor och klienter, en sak jag har full förståelse för.
Du skriver att det är fritt att spekulera eftersom vi lever i ett fritt land. Tack för den snälla kommentaren. Jag väljer att tro det jag vill, och det gör andra människor också efter att ha läst om denna incident, som slutade med polisingripande.
Sant. Det påverkar eventuellt andra än GM och BO. Det är såklart fritt att spekulera, men just eftersom spekulationer påverkar andra människor, så finner jag det emellanåt det vara rimligt att ifrågasätta vad jag uppfattar vara huvudlösa spekulationer. Någonstans finns det väl även en anständighetsgräns i förhållande till ett brottsoffer. Jag minns att du sagt att vi "inte har samma bild av vem som är BO" i detta, så vi kommer kanske inte så långt i denna diskussion.
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
En polis, kompis Anders, får en knappt synlig skada och polisanmäler (lägligt för HOL som tvistar om vårdnad), att han blivit biten av KL. En sak de flesta personer inte skulle polisanmäla.
En av alla "skador" som HOL och hans omgivning drabbas av utan att det lämnar synliga skador. Torpeder och våldsmän i trappuppgången, som HOL brottar ner, och alltid klarar han sig oskadd.
Ska jag vara helt ärlig så blir jag inte riktigt klok på aktuell situation. Det jag kunnat utläsa är dock att det ter sig väldigt långsökt att man kan dra "homo-slutsatser" av den. I övrigt har jag inte diskuterat denna händelse, varken till förmån för HOL eller KL, just därför att den känns sjukt oklart - till synes även så för domstolen.
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Min fråga till dig är, varför lägger du ner så mycket tid på andra förklaringar än den uppenbara, när en karl med rumpan bar, med bara en skjorta på sig blir tagen på bar gärning av sin fru?
Om det är helt normalt att vara gay eller bi-sexuell, samtidigt som man är gift med en kvinna och har barn, är det ju detta inget som borde ta upp din tid.
Vad jag har för svårigheter med den "uppenbara" förklaringen, har jag redan redogjort för. Läs gärna det inlägget några inlägg upp. Jag kan ärligt säga att jag inte har någon agenda (åtminstone inte medveten...), utan finner det bara så sjukt märkligt hur man kan dra homo-slutsatsen från en mening när alla omständigheter omkring talar för att din "uppenbara" tolkning är helt orimlig. Återigen, se mitt inlägg (eller för all del; strunta i det så avslutar vi här).
Nu kanske jag misstar mig, men de låg väl i separation under denna period? Alldeles oavsett, jag har aldrig uttalat mig om huruvida det är normalt att vara gay under ett pågående eller avvecklande äktenskap. Jag skulle nog iofs säga att det är ganska "normalt", vad det nu har för betydelse.
Oavsett om det föreligger en alternativ sexuell läggning eller inte, så har jag svårt att se vad det får för relevans i sammanhanget. Om det enda man från Erzabets/M-A:s/din sida kan påpeka är "det kanske är en försmådd älskare som har anstiftat tre gånger", så visst, vi har hört det förut, vi fattar. Det finns dock inget som tyder på detta, men för all del, rota du gärna fram alternativa, plausibla GM:s på basis av gay-spåret, så tror jag att många är idel öra (inklusive jag själv).
Du har tidigare skrivit om hur denna tråd påverkar kollegor och klienter, en sak jag har full förståelse för.
Du skriver att det är fritt att spekulera eftersom vi lever i ett fritt land. Tack för den snälla kommentaren. Jag väljer att tro det jag vill, och det gör andra människor också efter att ha läst om denna incident, som slutade med polisingripande.
En polis, kompis Anders, får en knappt synlig skada och polisanmäler (lägligt för HOL som tvistar om vårdnad), att han blivit biten av KL. En sak de flesta personer inte skulle polisanmäla.
En av alla "skador" som HOL och hans omgivning drabbas av utan att det lämnar synliga skador. Torpeder och våldsmän i trappuppgången, som HOL brottar ner, och alltid klarar han sig oskadd.
Min fråga till dig är, varför lägger du ner så mycket tid på andra förklaringar än den uppenbara, när en karl med rumpan bar, med bara en skjorta på sig blir tagen på bar gärning av sin fru?
Om det är helt normalt att vara gay eller bi-sexuell, samtidigt som man är gift med en kvinna och har barn, är det ju detta inget som borde ta upp din tid.
Förslag:
Ta ett chill pill. Begär ut fupen. Läs. Förstå. Återkom med eventuella belägg för rumpan bar m.m.
...
Vi har ett BO som har varit utsatt för otaliga falska anmälningar från en klart galen exfru.
BO har dessutom blivit angripen en gång förut av två män plus att en som blev lejd som torped av exfrun inte vågade för hon var domare och han gick till polisen, men ord stod mot ord.
Vi har en misstänkt anstiftare som fortfarande inte är avskriven som misstänkt.
Vi har en misstänkt skytt som eftersöks som är god vän med exfrun.
(Ursäkta att jag snippade citeringen). Ja det är ganska uppseendeväckande hur man kan/väljer att blunda för alla indicier som pekar åt ett och samma håll, och istället med en dåres envishet framhärda att brottsoffret är homo/bi.
Som jag skrev till M-A för länge sedan. Jag kan kanske förstå någon slags instinktiv vilja att nyansera bilden om man uppfattar KL vara delvis orättvist anklagad (låt oss inte diskutera just detta, då min hållning att sådan uppfattning är en känsla - inte fakta).
Men att då slänga ur sig glåpord mot brottsoffret, eller i vissa fall barnen, tyder på en intellektuell ohederlighet (i bästa fall) eller något oerhört mycket mer cyniskt (i sämsta fall).
Så ni som fantiserar om umgänge på en gaybar slipper ödsla mer av er tid.
Göken var en kvarterskrog för boende och arbetande i närområdet och inte alls någon utpräglad gaybar. De visade att hbtq-personer var välkomna med en regnbågsflagga utanför. Och en och annan i personalen var säkert gay. I övrigt var det en krog bland andra, och klientelet var inte särpräglat på något sätt.
Göken var en kvarterskrog för boende och arbetande i närområdet och inte alls någon utpräglad gaybar. De visade att hbtq-personer var välkomna med en regnbågsflagga utanför. Och en och annan i personalen var säkert gay. I övrigt var det en krog bland andra, och klientelet var inte särpräglat på något sätt.
I all välmening.
TACK!!! Kvarterskrog är det och var det då.
Då det inte går att skicka pm till dig förän efter 30 dagar så tog jag mig friheten att spinna vidare på din sammanställning och snodde lite från den och utvecklade den. Hoppas det var ok.
Här är sammanställningen som jag fick ihop den.
Tyvärr blev texten för lång så jag får lägga den i separat inlägg.
Man har max 10.000 tecken, detta blev 10.535 tecken.
Senast redigerad av Timeout 2019-09-30 kl. 18:41.
Göken var en kvarterskrog för boende och arbetande i närområdet och inte alls någon utpräglad gaybar.
Mittiseptember här är sammanställningen.
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
SAMMANSTÄLLNING 2019-09-28 fri från rena stickspår, lösa rykten och fantasifulla tolkningarna ser det sammanfattningsvis ut så här i nuläget:
Henrik Olsson Lilja advokat, förkortat till HOL är BO, brottsoffer.
HOL har ensam vårdnad för två tonåringar som han har med ex-frun KL.
Paret gick skilda vägar våren/sommaren 2013, HOL ansökte om skilsmässa 2013-10-23 och den var klar 2014-08-13.
(Sedan betänketiden löpt ut har HOL den 21 juli 2014 framställt särskilt yrkande om dom på äktenskapsskillnad. K L har beretts tillfälle att yttra sig i anledning av detta men har inte hörts av inom föreskriven tid. Citat från domen.)
HOL fick ensam vårdnad och barnen direkt 19 dec 2013 efter att soc hotat med omhändertagande av barnen enligt LVU om han inte såg till att skydda dem från KL.
HOL fick besittningsrätt för lägenheten och han och barnen fick bor kvar i hemmet.
Beslutet meddelades 2014-02-10 baserat på muf, (muntlig förberedelse) från 2014-01-28.
HOL är brottmålsadvokat och driver en egen advokatfirma. Firmans inriktning är brottmål och ekobrott.
Några minuter före 9 på morgonen den 6 september sköts HOL med 3 skott i sitt trapphus på Norr Mälarstrand. HOL och GM brottades under det tumult som uppstod och HOL lyckades ta sig ut på gatan blödande från 2 skott mot kroppen och 1 skott mot huvudet.
HOL slog själv larm via en lånad telefon. Grannar och vittnen larmade också 112.
Tillståndet var allvarligt och han opererades men väntades bli helt återställd.
GM flydde från platsen, en svart SUV har setts lämna platsen i hög hastighet.
Trots skadorna kunde HOL berätta för vittnen och sedan för polis om vad som hänt, och han uppgav att KL skulle kunna ligga bakom mordförsöket.
Om inte föreslog han utan vidare specificering någon kopplad till hans yrkesutövning.
Några dagar före mordförsöket avslutades slutgiltigt en långdragen tvist om våningen. Utfallet var till HOL och barnens fördel på så sätt att de får bo kvar i hemmet.
Dock ska HOL ersätta KL för hennes andel med nästan 10 miljoner kronor.
Misstänkt anstiftande MGM till mordförsöket på HOL är exfrun Karin Lilja, förkortat till KL.
KL är inte häktad men fortfarande misstänkt för anstiftan, inte avskriven från misstanken.
KL, kallad "toppjuristen" i media, hade en gång ett lyckat liv med skönhet, man och barn, framgångsrik juristkarriär och ett fint hem.
KL:s föräldrar och syskon är döda, hon har inget fast hem vad vi vet i nuläget.
Hon har inte arbetat på många år, troligen inte sedan dec 2013.
Dessutom har KL ett långvarigt alkoholmissbruk, det framgår av utredningar, flera LOB:ar och orosanmälningar angående barnen. Körkortet är indraget 2018-04-17.
Ovanpå detta har KL dömts för våld mot tjänsteman och våldsamt motstånd flera gånger.
KL fick en felaktig utbetalning på 100.000 kr från en advokatfirma som hon vägrar betala tillbaka och den skulden ligger nu hos Kronofogden med ränta. KL dömdes i en Tredskodom för det.
Toppjuristens osanningar har avslöjats av polis och domstol
Publicerad 12 sep 2019 Larmade om våld: ”Sanningslöst”
En aprilkväll för några år sedan ringde toppjuristen 112 och viskade att ”X slår mig hela tiden.” Larmet orsakade en fullskalig utryckning med ambulans och flera polispatruller. Toppjuristen hittades liggandes på bottenplan i en lägenhetsbyggnad. Hon påstod att hon blivit knuffad nedför trappan.
Men alla poliser som ryckte ut drog, enligt utredningshandlingar Expressen tagit del av, samma slutsats: Hon hade inte utsatts för våld. I anteckningar från förhöret med en av poliserna står:
”Ambulanspersonalen tillfrågades om eventuell skadebild men svarade att det inte fanns något.” Toppjuristen anmäldes för falskt larm angående 112-samtalet och falsk tillvitelse angående utpekandet av en namngiven person som våldsverkare.
Chefsåklagare Jan Pernvis skrev i sina utredningsdirektiv till polisen att toppjuristen ”sanningslöst uttryckt att hon vid tillfället blev slagen” och hon ”genom den oriktiga uppgiften (...) föranlett att onödiga säkerhetsåtgärder vidtagits.”
Förundersökningen lades ned. Inte för att brott inte kunde styrkas utan för att andra inblandade kunde fara illa av fortsatt utredning. https://www.expressen.se/nyheter/krim/toppjuristens-osanningar-har-avslojats-av-polis-och-domstol/ Domar och LOBar:
2013 1:a och 31:a aug LOBad.
2014 finns dokumenterat 1 LOB från 14 april 2014 men det finns flera enligt en dom.
2015 finns 2 LOBar från sommaren.
2017 finns två dokumenterade LOBar, 22 april och 22 maj.
7 LOBar som är dokumenterade men det kan finns flera.
Se inlägg (FB) Kände advokaten Henrik Olsson Lilja skjuten i Stockholm 6/9-2019
KL tvistar mycket och har bidragit till en hel del nedlagda ärenden där hennes påståenden inte kunnat styrkas. Ofta uteblir hon eller svarar inte alls eller oklart eller för sent.
Hon byter advokat ofta och påstår själv att hon har svårt att hitta advokater som inte är jäviga och andra vill inte ta hennes fall.
2014 eller 2015, (olika uppgifter i pressen men troligen 2015), uppgav en man för polisen att KL försökt leja honom för att skjuta HOL. Utredningen lades ner av åklagare Jan Pernvi då det inte gick att bevisa, ord stod mot ord.
2015 Dec när domen i vårdnadstvisten kom 2015-12-07 så blev HOL senare samma månad misshandlad i sin trappuppgång av två män.
En mobiltelefon sträcktes fram mot honom som HOL puttade bort och då blev han misshandlad med slag och sparkar mot huvudet.
Trots ett vittne så las även denna utredning ner av åklagare Jan Pernvi.
Denna händelse ledde troligen till att KL fick kontaktförbud gentemot HOL 2016 i 4 månader.
Några minuter före kl 9 på morgonen den 6 september sköts HOL med 3 skott i sitt trapphus på Norr Mälarstrand.
Kl 10:15 den 6 september gick polisen ut med att de sökte en kvinna upplysningsvis i samband med mordförsöket på HOL en dryg timme tidigare.
Kl 11:30 anlände KL till brottsplatsen i taxi, iförd pyjamas.
Hon legitimerade sig och greps på platsen. KL hävdade att hon inte visste vem som skjutits på hennes exmakes adress.
Då hade Sveriges alla nyhetsförmedlare livesänt utanför byggnaden i timmar med anledning av att en känd advokat skjutits i just det huset.
KL blev anhållen men bevisningen räckte inte för att häkta henne.
KL har troligen raderat alla spår av sig själv på internet. Hon använder kontantkortstelefoner men innehar enligt egen uppgift till kvällspressen en ipad.
KL hade en liten hund, spanieln Ester som hon gav bort med alla papper, till en ägare till en Zooaffär men dock inget påskrivet ägarbyte.
Efter ca 11 månader började KL strula mycket om och med hunden och till slut tog hon tillbaka den 25 jan 2016, stal den enligt Zooägaren.
När Zooägaren försökte ta tillbaka hunden blev hon slagen, knäad och biten.
En tid därefter blev Zooägaren mordhotad av en man angående att få tillbaka hundens papper.
Trots vittnen och tips på vem han var la polisen ner fallet.
Länk till inlägg om Ester: (FB) Kände advokaten Henrik Olsson Lilja skjuten i Stockholm 6/9-2019
Misstänk skytt är Fredrik Olafsen, förkortat till FO.
FO är efterlyst och häktad i sin utevaro för att han uteblev från en rättegång.
I och med att han redan är efterlyst så behövs ingen ny efterlysning göras, han söks av polisen som misstänkt skytt.
FO är en kriminell och knarkande kompis till KL som stämmer in på den i media förmedlade gärningsmannabeskrivningen.
”Ett av vittnena har kunnat beskriva skytten i detalj:
Han uppges vara i 35–40-års åldern och har haft på sig en grå tröja. Vittnen har beskrivit hur tröjan var blodig och hur mannen hade den delvis uppdragen över ansiktet när han lämnade platsen.
I förgripelse mot tjänsteman döms han för uttalandet om en dildo som han tycker den kvinnliga åklagaren ska använda på ett speciellt sätt.
"Fröken åklagare, gå hem och kör in dildon i fittan istället"
Senast redigerad av Timeout 2019-09-30 kl. 19:02.
I all välmening.
KVARTERSKROG var det ja!
Kan du titta på denna livslinje som Flyktbeteende har gjort och om du har något att tillägga eller om något är fel?
Citat:
Ursprungligen postat av Flyktbeteende
Nu har jag försökt sammanställa tidslinjen med lite mer fakta. Kommer posta en uppdatering max 1gång/dag för att inte spamma.
TIDIGARE LIV
1968/11/30 KL föds
1994-1996 Examen från Uppsala Universitet (tråduppgift)
1997 HOL och KL träffas
1998 - 2001 KL arbete Svea Hovrätt.
1998 KL sambo HOL
2002 KL Barn 1
2003 KL Giftermål HOL
2002 - 2007 KL arbete Åklagarmyndigheten
2004 KL Barn 2
2004 Köp lgh Norr Mälarstrand (KL60% HOL40%)
2007 – 2008 KL tjänstledig en period, men tillförordnad rådman i ett fall vid Tingsrätten.
2009 – 2012 KL arbete Svea Hovrätt.
2012
2012/01/12 KL mor död (74år). Testamentet har krav på PL att gå rehab för alkoholism.
2012/07/22 KL far död (76år)
2012/09 Intervention om KLs alkoholmissbruk.
2012/10/09 Första SoL-utredningen av familjeförhållandena (lades ner 2013 feb). Under perioden var det flera SoL-utredningar, men listar inte de övriga.
2013
2013 HOL ansöker om kontaktförbud (nekas)
2013/sommaren HOL flyttar ut
2013/08/01 LOB + Misshandel, ett bett (frikänd, domare Pernvi)
2013/08/31 LOB
2013/10/23 Ansökan äktenskapsskillnad.
2013/12/16 KL anmäler misshandlad av HOL, utsatt för trauma. (HOL frikänd)
2013/12/19 LVU varning och HOL flyr med barnen utomlands över jul.
2013/12 HOL ansöker om ensam vårdnad av barnen
2014
2014/01 KL skulle ha haft jourtjänstgöring vid Svea Hovrätt (Enligt KL)
2014/01/31 Ingen hjärnblödning enligt datortomografi
2014/02/26 KL ansöker om kontaktförbud för HOL (nekas)
2014/03/30 Liten hjärnblödning enligt röntgen. Ca 2-3 veckor gammal.
2014/04/7-21 Två veckor rehabilitering för hjärnblödning
2014/04/14 LOB under rehab, se raden ovan.
2014/08 Äktenskapsskillnad laga kraft
2015
2015/01/5-6 Allvarlig incident mellan KL och barnen. Polisanmäldes och lades ner.
2015/02 KL ger bort hunden Ester.
2015/början HOL ansöker om kontaktförbud (nekas)
2015/03/21 LOB + Våld mot tjänsteman och Våldsamt motstånd (dömd)
2015/sommaren Minst två stycken LOB
2015/? KL eventuell ANSTIFTAN. En man anmäler hos polisen att KL ska ha försökt anstifta mord (lades ner).
2015/12/07 HOL tilldöms ensam vårdnad samt kvarsittningsrätt av lägenhet.
2015/12/ KL eventuell ANSTIFTAN av misshandel av HOL, överfallen i trapphus, slag och sparkar (lades ner).
2016
2016/01/25 KL stjäl tillbaka hunden Ester (enligt Facebook-inlägg)
2016/02 HOL beviljas kontaktförbud
2016/03/07 DOM Våld mot tjänsteman + Våldsamt motstånd (första gången KL döms i domstol)
2016/06/01 Vräkt från lägenhet på Kungsholmen pga inte betalat hyran.
2017
2017/04/22 LOB + Våldsamt motstånd (dömd)
2017/05/22 LOB + Våldsamt motstånd (dömd)
2017/07/06 KL får 100 000kr inbetalat från en Advokatfirma som hävdar att det gjorts av misstag. (dömd)
2017/11/26 KL har skadat huvudet och sys med 4 stygn som inte kan tas bort 12 dagar senare (KL hade inte tvättat håret och all sårskorpa var kvar).
2018
2018/09/26 DOM Våldsamt motstånd x 2
2019
2019/01/08 KL syster död (60år)
2019/04/03 – DOM (Tredskodom, 100000kr felaktigt utbetalt). Domare Hullman?
2019/09/03 KLs överklagan av bodelning avvisas.
2019/09/06 HOL blir skjuten i sitt trapphus kl 9.00
2019/09/06 KL anhålls för ANSTIFTAN 3
2019-09- KL frisläppt då bevis saknas för häktning
2019-09-13 FO uteblir från brottsmålsförhandling i annat mål och blir efterlyst. Kopplas av media ihop med utpekad skytt 18 sep.
Om han blödde mycket från magen/bröstet och höll för såren med händerna är det inte konstigt om han tagit sig i ansiktet/huvudet och avsatt blod där.
Att han skulle ha varit skjuten i huvudet är en trådsanning då han inte verkar uppvisa några skador enligt de som sett honom på stan.
Citat:
Enligt uppgift till Expressen sköts han med flera skott och har träffats i både bröstet och huvudet.
Jo, hon verkar vara en otroligt komplex person som rör sig över hela skalan. Ibland, oftast, fullständigt urspårad. Men vid korta perioder ganska glimrande, enligt en del utsagor.
En sak är säker, lagen kan hon bättre än de flesta. Intervjuerna har också varit smarta. Eller dumsmarta.
Den dag KL fälls för anstiftan lovar jag att göra en pudel här. Hoppas du gör det motsatta
Blir hon friad så beror det på att hon lyckats undvika att lämna graverande bevisning, inte på att hon är oskyldig.
Om han blödde mycket från magen/bröstet och höll för såren med händerna är det inte konstigt om han tagit sig i ansiktet/huvudet och avsatt blod där.
Att han skulle ha varit skjuten i huvudet är en trådsanning då han inte verkar uppvisa några skador enligt de som sett honom på stan.
Precis. Enligt de första dagarnas rapporter var han totalt sönderskjuten. Levern var trasig och vi fick målande beskrivningar hur man åtgärdar allvarliga bukskott. Men redan efter några dagar är han ute på stan.
F b har en tendens att överreagera ibland.
Fast vi lever ju fortfarande i en Rättsstat. Inte i ett land där du bestämmer vem som ät skyldig.
Än sen? Det räcker med ett misstag av åklagaren för att bli friad. Större sannolikhet att en friad är skyldig än att en dömd är oskyldig. Med din logik så är det alltså fel att hävda att någon är oskyldigt dömd, rätten har ju bestämt att den personen är skyldig.
En friande dom innebär endast att bevisen inte räckte för en fällande dom. Det är inte på något sätt en garanti för att den åtalade är oskyldig. I det här fallet är det solklart att Karin Lilja ligger bakom mordförsöket, vare sig det går bevisa eller ej.