Citat:
Ursprungligen postat av
EastClintfood
...Edit klokt att handla mat när man varit i den lokala förortskrogen och druckit öl
Jag brukar säga att "handla bara när du är hungrig, det blir lite dyrt, men du får mycket godsaker med dig hem".
Angående gravlax: i många recept står det att det är jätteviktigt att inte minska ner på socker och salt. Annars kan matförgiftning uppstå. Ändå står det olika i många recept. Man kan ju fundera över vem som har rätt.
Om gravlax är någonting du äter extremt ofta så är det ju bra att hitta alternativ. Eller så kan du ha i bara lite socker och sedan äta mindre portioner. Om du nu tål honung bättre så ska väl det kunna fungera hur bra som helst.
Jag har diabetes light och käkade LCHF i några år. En del mat, speciellt julmat var hopplöst att få till utan socker. Jag upplevde ändå att om man skötte sig bra till vardags tålde man socker bättre än man gjort tidigare, men bara vid enstaka tillfällen.
Min rekommendation är att du testar med en tredjedel av det socker du brukar använda. Du kan möjligen snegla på finska recept, där är gravlaxen mindre söt än i Sverige.
Socker plus tid kan ibland ge en syrligare smak. Kanske några droppar citron är vägen framåt. Eller så kan du ju göra cheviche i stället!