2019-09-23, 19:36
Medlem
EastClintfoods avatar
Perkele, köpte hem salongsberusad 1.5kg färsk laxsida med skinn har för mig att såna skall först frysas in i några dygn, sen kan man grava.. enligt recept på nätet så står det inget om det, och att ha socker i, är den nödvändig? min mage pallar ej för socker eller spannmål.

tanke min var att grava mittensidan med salt och dill.. låta det stå i kylen i nåt dygn, vända på då och då
Senast redigerad av EastClintfood 2019-09-23 kl. 19:38.
Citera
2019-09-23, 19:42
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Perkele, köpte hem salongsberusad 1.5kg färsk laxsida med skinn har för mig att såna skall först frysas in i några dygn, sen kan man grava.. enligt recept på nätet så står det inget om det, och att ha socker i, är den nödvändig? min mage pallar ej för socker eller spannmål.
Odlad lax behöver du inte frysa in.

Angående socker när du gravar, så ger det mycket av smaken. Men det finns annat du kan göra av lax utan socker.

Ett alternativ kan vara att gå på ett recept med rimmat lax, som normalt innehåller mindre socker.
Senast redigerad av constant 2019-09-23 kl. 19:45.
Citera
2019-09-23, 19:48
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Odlad lax behöver du inte frysa in.

Angående socker när du gravar, så ger det mycket av smaken. Men det finns annat du kan göra av lax utan socker.

Kanske bäst att jag avvaktar tills imorgon, då gå till affären och köpa det som fattas.. Och ja norsk odlad lax är det. Funderar på om magen tål honung, kunde väl ersätta det istället för socker

Edit skulle morötter funka? a la julienne.. den ger ju en viss sötma men vet inte om det passar till lax, lök vore för mycket, rödbetor missfärgar, och så har kålroten sin säregna smak. hmpft.. får fundera vidare
Senast redigerad av EastClintfood 2019-09-23 kl. 19:53.
Citera
2019-09-23, 20:21
Medlem
En sidofråga angående kylskåp, vissa skåp har ju grönsakslådor längst ned men många grönsaker ska inte ligga för kallt utan enligt vissa ska dessa placeras högst upp i skåpet.
Har ej mätt tempen i mitt kylskåp men bör man isåfall placera kött/färskvaror i grönsakslådorna istället om de nu ska ligga så kallt som möjligt? Har inte riktigt förstå vinsten med "grönsakslådor", eller är dessa för luftfuktighetens skull?
Citera
2019-09-23, 20:34
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01
En sidofråga angående kylskåp, vissa skåp har ju grönsakslådor längst ned men många grönsaker ska inte ligga för kallt utan enligt vissa ska dessa placeras högst upp i skåpet.
Har ej mätt tempen i mitt kylskåp men bör man isåfall placera kött/färskvaror i grönsakslådorna istället om de nu ska ligga så kallt som möjligt? Har inte riktigt förstå vinsten med "grönsakslådor", eller är dessa för luftfuktighetens skull?

Hmm bra fråga, jag har faktiskt funderat över det nån gång i bakfyllan när man såg nån grönsak blivit frysskadad.

Ibland kan det dyka upp mögel av fuktigheten därnere, som med brudarna
Citera
2019-09-23, 21:33
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

tanke min var att grava mittensidan med salt och dill.. låta det stå i kylen i nåt dygn, vända på då och då
Både sockret och saltet tror jag bidrar till konserveringen. Borde nog gå att skippa sockret och ta extra mycket salt istället men jag misstänker att din anrättning blir ettersalt och inte speciellt god.
Citera
2019-09-23, 21:44
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Både sockret och saltet tror jag bidrar till konserveringen. Borde nog gå att skippa sockret och ta extra mycket salt istället men jag misstänker att din anrättning blir ettersalt och inte speciellt god.

misstänker det oxå, därav man funderar på vissa rotsaker som ersättningsmedel .

testa sig fram
Citera
2019-09-24, 10:58
Bannlyst
Citat:

Det går fint att rimma lax utan socker.
Gnid in både skinnsidan och ”kött”sidan med salt, rivet citronskal och dito limeskal. Lite ingefära om du gillar det kickar upp smaken.
Plasta in laxen och lägg i kylen, vänd på den efter ett dygn och låt den ligga ett dygn till.
Sockerfritt och riktigt smarrigt!
Citera
2019-09-24, 11:49
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

testa sig fram
Fast rotsaker ersätter väl inte sockrets konserverande verkan?
Citera
2019-09-24, 12:44
Bannlyst
Citat:

testa sig fram

Grava med rotsaker?
Hur menar du?
Citera
2019-09-24, 16:12
Medlem
EastClintfoods avatar
Vetefasen har ju rimmat rostbiff med rotsaker i samt kryddor som peppar, lagerblad men till laxen har man väl inte saltlake till.. får väl köra enbart med salt, dill och vitpeppar och hoppas på det bästa

Edit klokt att handla mat när man varit i den lokala förortskrogen och druckit öl
Senast redigerad av EastClintfood 2019-09-24 kl. 16:23.
Citera
2019-09-24, 17:22
Medlem
Citat:
...Edit klokt att handla mat när man varit i den lokala förortskrogen och druckit öl

Jag brukar säga att "handla bara när du är hungrig, det blir lite dyrt, men du får mycket godsaker med dig hem".

Angående gravlax: i många recept står det att det är jätteviktigt att inte minska ner på socker och salt. Annars kan matförgiftning uppstå. Ändå står det olika i många recept. Man kan ju fundera över vem som har rätt.

Om gravlax är någonting du äter extremt ofta så är det ju bra att hitta alternativ. Eller så kan du ha i bara lite socker och sedan äta mindre portioner. Om du nu tål honung bättre så ska väl det kunna fungera hur bra som helst.

Jag har diabetes light och käkade LCHF i några år. En del mat, speciellt julmat var hopplöst att få till utan socker. Jag upplevde ändå att om man skötte sig bra till vardags tålde man socker bättre än man gjort tidigare, men bara vid enstaka tillfällen.

Min rekommendation är att du testar med en tredjedel av det socker du brukar använda. Du kan möjligen snegla på finska recept, där är gravlaxen mindre söt än i Sverige.

Socker plus tid kan ibland ge en syrligare smak. Kanske några droppar citron är vägen framåt. Eller så kan du ju göra cheviche i stället!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in