Citat:
Det är sanslöst. Stackars unga idag. Själv köpte jag en BR slutet av 90-talet, 40 kvm för 150k. Min månadslön var 14k, årsinkomst alltså 168k. Pendlingsavstånd Sthlm city. Nu kostar samma lägenhet minst 1,6 miljoner, lönen på detta (enkla första lagom okvalificerade kontorsjobbet) nuförtiden torde vara 25k vilket ger årsinkomst på 300k. Det är en stor skillnad på pris kontra löneutveckling. Billiga krediter och slappa låneregler har drivit upp priserna, hade folk inte fått låna så vidlyftigt under budgivningar hade priserna aldrig ökat så mycket. Nu blir det helt klart problem hos banken att få lån.
Precis, ynglingen ska även upp med 240k i kontantinsats. Hur många som roddar runt i servicebranschen har det i unga år.
Och byter objekt, nu till hus som jag sitter i idag..
Ser att värdeökningen helt avstannat. Grannar som säljer får gå ned i pris om inte allt är topprenoverat med nytt tak, fönster, badrum etc, knappt några som budar. Det går inte att ringa banken och få utökat bolån längre för många, det blir inte samma budgivningar. Villaområden a la 70-talsvillamattor. Så har vi 40-talister eller ensamma tanter kvar i kåkar för de tycker det är för dyrt att flytta till BR. Dessa hus är inte värda det prisstatistiken i området säger, bristande underhåll och noll renoveringar. Och de kommer sitta kvar tills de trillar av pinn om inga regler ändras att det blir förmånligare för dem att flytta, husen förfaller ännu mera.
Så min teori är att priser kommer gå ned, för stora massan kan inte finansiera bostadsköp på dagens nivåer, med dagens låneregler (som måste finnas för priserna är så uppblåsta och riskeras blåsas upp ännu mer utan tuffare regler) och pensionärer kan inte köpa nybyggda BR med skyhöga månadskostnader samtidigt som de ska upp med en skyhög reavinstskatt, de låser sig kvar.
Själv var det amorteringsfritt när jag köpte kåken som ökat med en mille

Precis, ynglingen ska även upp med 240k i kontantinsats. Hur många som roddar runt i servicebranschen har det i unga år.
Och byter objekt, nu till hus som jag sitter i idag..
Ser att värdeökningen helt avstannat. Grannar som säljer får gå ned i pris om inte allt är topprenoverat med nytt tak, fönster, badrum etc, knappt några som budar. Det går inte att ringa banken och få utökat bolån längre för många, det blir inte samma budgivningar. Villaområden a la 70-talsvillamattor. Så har vi 40-talister eller ensamma tanter kvar i kåkar för de tycker det är för dyrt att flytta till BR. Dessa hus är inte värda det prisstatistiken i området säger, bristande underhåll och noll renoveringar. Och de kommer sitta kvar tills de trillar av pinn om inga regler ändras att det blir förmånligare för dem att flytta, husen förfaller ännu mera.
Så min teori är att priser kommer gå ned, för stora massan kan inte finansiera bostadsköp på dagens nivåer, med dagens låneregler (som måste finnas för priserna är så uppblåsta och riskeras blåsas upp ännu mer utan tuffare regler) och pensionärer kan inte köpa nybyggda BR med skyhöga månadskostnader samtidigt som de ska upp med en skyhög reavinstskatt, de låser sig kvar.
Själv var det amorteringsfritt när jag köpte kåken som ökat med en mille

Glöm inte att befolkningen i Stockholm ökat med nästan en miljon sen 90 talet. En inte helt oväsentlig variabel som du verkar försumma.
”Ynglingarna” som jobbar inom service tjänar troligen runt 20-25k. Tar de det lite lugnt med ”resa jorden runt” och alla krogbesök så har de kontantinsatsen till en hyfsad etta två år efter att de tagit studenten och kan flytta från föräldrarna. Det är inte så hemskt svårt. Men ”ynglingarna” ska ha kakan och äta upp den flera gånger om. ”Hitta-sig-själv-resan” i något meningslöst land kostar en del. Krogen kostar. iPhone kostar. Sätter man sprätt på varje krona så får man skylla sig själv.
Senast redigerad av AusnahmeMensch 2019-09-29 kl. 15:10.
Senast redigerad av AusnahmeMensch 2019-09-29 kl. 15:10.