2019-09-28, 09:51
Medlem
För 10-12 år sedan var en bostadsrätt, fortfarande dyrt, men ändå "within reach" för en vanlig knegare. Även i bra områden som Kålltorp och Majorna i Gbg.

Idag är det en utopisk dröm för de som inte har högavlönad partner och/eller är högavlönad själv, givet att du inte får hjälp utifrån (ex. från familjen). Detta trots högre löner och lägre räntor. Priserna har skenat från fundamentat. Det är ju därför det teoretiseras om en bubbla.
2019-09-28, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
I Göteborg är det meningen att de skall bo långt utanför och spendera sina liv med att pendla. Västlänken kommer inte arr göra skillnad. Innerstaden skall reserveras för de fina människorna och de som av politikerna tilldelas ett förstahandskontrakt genom att se får gå före i kön.

Inte alls, varför ljuger du? En tvåa i Frölunda får man för tillochmed mindre än två miljoner. I biskopsgården runt 1.7 miljoner, och då är det riktigt fräscha lägenheter. Även i Kortedala är det relativt billigt. Så en vanlig knegare kan bo 10 minuter från centrum utan problem. Eller är meningen att alla i hela jävla Sverige ska krypavatånd från krogen? Ja då förstår jag att det är bostadsbrist.
2019-09-28, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
För en vanlig knegare är det helt enkelt för mycket pengar att pröjsa, så frågan är hur storstäderna ska klara sig utan "arbetarjävlar"?

Vem ska servera i restaurangen? Vem ska hämta soparna? Var får man tag i ngn vaktmästare etc etc....

En ”vanlig knegare” tjänar runt 25-30tkr brutto. Sparar man bara 3k på den lönen så är det dags att ta en ärlig titt i spegeln och leta sina egna fel än hos övriga samhället.
2019-09-28, 11:48
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
En ”vanlig knegare” tjänar runt 25-30tkr brutto. Sparar man bara 3k på den lönen så är det dags att ta en ärlig titt i spegeln och leta sina egna fel än hos övriga samhället.

Säg det till industrin på Hisingen! Jag blir förvånad om dom inte lägger ner snart pga rekryteringsbrist på kompetent arbetarfolk.

Pendling är snart omöjligt i gbg, nya Tingstadstunneln öppnande kommer generera att den gamla stängs (ett år?) pga renovering samt E6 kungälvsbron stängs 2 1/2 år..

God natt! Industrin Hisingen!
2019-09-28, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Säg det till industrin på Hisingen! Jag blir förvånad om dom inte lägger ner snart pga rekryteringsbrist på kompetent arbetarfolk.

Pendling är snart omöjligt i gbg, nya Tingstadstunneln öppnande kommer generera att den gamla stängs (ett år?) pga renovering samt E6 kungälvsbron stängs 2 1/2 år..

God natt! Industrin Hisingen!

Är det någon ”knegare” som har det bra så är det de som jobbar på Hisingen som lyfter fantasilöner för att stå på en station och skruva lite.

Återigen så är vår situation i Sverige allt annat än optimal, men nu har vi röstat för att avindustrialisera landsbygden och man ska inte bli överraskad över att det ger en reaktion på storstädernas bostadsmarknad. Och du (Greensky) som älskar sjuklövern har röstat på detta.
2019-09-28, 12:34
Medlem
Ungdomar ska akta sig att teckna för bostadsrätter om det innebär hög skuldsättning. Man ska akta sig för förhandsavtal. Min erfarenhet från jorden runt är att innan det är dags att etablera sig så är det bättre att hyra, även om det är dyrt. Som ung ska man vara flyttbar och kunna ta jobb var som helst och säga upp lägenheten.

Det här hysteriska att alla ska äga sin bostad kommer att leda till att samhället går i stå.

Men har man pengar och fast jobb då kan man slå till. Alltså inte förhandsavtal, men ett ägt boende som passar en och där det finns plats att börja utöka familjen.

Varnande exempel.

https://www.svt.se/nyheter/konsument/jag-kopte-lagenheten-av-ren-radsla
2019-09-28, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
För 10-12 år sedan var en bostadsrätt, fortfarande dyrt, men ändå "within reach" för en vanlig knegare. Även i bra områden som Kålltorp och Majorna i Gbg.

Idag är det en utopisk dröm för de som inte har högavlönad partner och/eller är högavlönad själv, givet att du inte får hjälp utifrån (ex. från familjen). Detta trots högre löner och lägre räntor. Priserna har skenat från fundamentat. Det är ju därför det teoretiseras om en bubbla.

Det är intressant att kolla lite i backspegeln...

Citat:
Nya bostäder i gammal stil i Klippan
Bostad
GÖTEBORG: I veckan togs första spadtaget till de nya bostadshusen i Klippan i Majorna på historisk mark.

07:52 - 23 jan, 2006

Här beräknas ägarna till 86 nya bostadsrätter kunna flytta in den 1 april 2007.
Det blir blandande lägenheter, från ettrummare på 43 kvadrat till femrummare i etage på 122 kvadratmeter. Insatserna varierar från 900 000 kronor till 2 245 000 kronor. Avgifterna för boendet ligger mellan 2 800 till 6 730, värme ingår. Samtliga lägenheter är sålda.

[...]

På andra sidan leden har nu detta produktionsstartats av Balder, ca 70% av de 134 bostäderna är sålda, inflyttning 2021.

Citat:
Typ: Flerbostadshus
Upplåtelseform: Bostadsrätter
Pris: 2.195 – 7.995 mkr
Avgift: 2700 – 7300 kr/mån
Boarea: 35 – 162 m²
Antal rum: 1 – 4 rok

Öde skulle jag väl inte kalla det, de gånger jag är där(och köper glass på Triumf glass) så brukar det inte direkt vara öde, den gamla fabriksbyggnaden har även haft rivningskontrakt så det har ju funnits gott om verksamheter, verksamheter och företagare som inte klarar av att betala prime hyra, men det är ju en bra detaljplan. När Stena flyttar sin Tysklandsterminal till ytterhamnarna på Hisingen kommer staden sitta på en värdefull markresurs, det är rätt stora areal.

Citat:
Redaktionen - 23 sep, 2019

Den 23 september inleddes bygget av det helt nya bostadsområdet Fixfabriken i populära och omtyckta Majorna i Göteborg. Med 500 nya bostadsrätter ska det gamla öde industriområdet mellan Vagnhallen Majorna och Älvsborgsbron förvandlas till fyra levande och myllrande kvarter. På kommunens intilliggande mark kommer det även att byggas för handel, skola, förskola och äldreboende

I detaljplanen för Fixfabriken ingår ytterligare 500 lägenheter, dvs totalt 1000 och när allt står klart beräknas Majorna ha vuxit med ca 2 300 invånare. Intresset för nybyggnationerna i Fixfabriken är stort. Att det byggs ett så stort område mitt i en attraktiv stadsdel där många göteborgare vill bo, är efterlängtat. Enligt majornaborna själva beror populariteten på den särpräglade stadssiluetten och varma gemenskapskänslan.

– Jag flyttade till Majorna från Kalifornien 1984, och det Majorna saknade i solsken togs verkligen igen med karaktär. Arkitekturen, folket, mångfalden. När jag köpte min första lägenhet sa jag att det enda sättet jag någonsin lämnar Majorna på är om de bär ut mig i en kista. Jag har nu köpt en lägenhet i Fixfabriken till min son och där finns allt han någonsin kommer att behöva och önska, säger Lisa Ferrazzoli, en av de första som har köpt en lägenhet i Fixfabriken.

[...]
https://www.byggnyheter.se/20190923/21813/nu-har-startskottet-gatt-ny-stadsdel-i-majorna
Senast redigerad av Eaglesandshit 2019-09-28 kl. 16:38.
2019-09-28, 18:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ungdomar ska akta sig att teckna för bostadsrätter om det innebär hög skuldsättning. Man ska akta sig för förhandsavtal. Min erfarenhet från jorden runt är att innan det är dags att etablera sig så är det bättre att hyra, även om det är dyrt. Som ung ska man vara flyttbar och kunna ta jobb var som helst och säga upp lägenheten.

Det här hysteriska att alla ska äga sin bostad kommer att leda till att samhället går i stå.

Men har man pengar och fast jobb då kan man slå till. Alltså inte förhandsavtal, men ett ägt boende som passar en och där det finns plats att börja utöka familjen.

Varnande exempel.

https://www.svt.se/nyheter/konsument/jag-kopte-lagenheten-av-ren-radsla

Såg också klippet, kommer fram som en väldigt sympatisk person. Kan inget annat känna än stort medlidande med honom. Tänker att det hade kunnat hända nästan vem som helst med lite dålig tajming.
Senast redigerad av AnodKatod 2019-09-28 kl. 18:45.
2019-09-28, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnodKatod
Såg också klippet, kommer fram som en väldigt sympatisk person. Kan inget annat känna än stort medlidande med honom. Tänker att det hade kunnat hända nästan vem som helst med lite dålig tajming.

Jag misstänker att det finns många unga som sitter skuldsatta i lägenheter som gått ned i pris efter den hysteriska hypen. Men våra korrupta medier fortsätter att elda på med storyn att det är synd om de som inte kan köpa. Det är synd om de som köpt som SVT denna gång lyft fram. Tack för det SVT. Vi har överutbud på bostadsrätter och brist på hyresrätter men vi har inte bostadsbrist generellt.
2019-09-29, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Inte alls, varför ljuger du? En tvåa i Frölunda får man för tillochmed mindre än två miljoner. I biskopsgården runt 1.7 miljoner, och då är det riktigt fräscha lägenheter. Även i Kortedala är det relativt billigt. Så en vanlig knegare kan bo 10 minuter från centrum utan problem. Eller är meningen att alla i hela jävla Sverige ska krypavatånd från krogen? Ja då förstår jag att det är bostadsbrist.
Jag kommenterade ett inlägg som gällde var folk i servicesektorn skall bo och dessa har inte 25-30 tusen I månaden. Även vanligt med timanställning. Och 2 miljoner är ju en del pengar om man inte blivit helt fartblind. Och det tar mer än 10 minuter från Frölunda.
2019-09-29, 03:43
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak

Det är sanslöst. Stackars unga idag. Själv köpte jag en BR slutet av 90-talet, 40 kvm för 150k. Min månadslön var 14k, årsinkomst alltså 168k. Pendlingsavstånd Sthlm city. Nu kostar samma lägenhet minst 1,6 miljoner, lönen på detta (enkla första lagom okvalificerade kontorsjobbet) nuförtiden torde vara 25k vilket ger årsinkomst på 300k. Det är en stor skillnad på pris kontra löneutveckling. Billiga krediter och slappa låneregler har drivit upp priserna, hade folk inte fått låna så vidlyftigt under budgivningar hade priserna aldrig ökat så mycket. Nu blir det helt klart problem hos banken att få lån.

Precis, ynglingen ska även upp med 240k i kontantinsats. Hur många som roddar runt i servicebranschen har det i unga år.

Och byter objekt, nu till hus som jag sitter i idag..

Ser att värdeökningen helt avstannat. Grannar som säljer får gå ned i pris om inte allt är topprenoverat med nytt tak, fönster, badrum etc, knappt några som budar. Det går inte att ringa banken och få utökat bolån längre för många, det blir inte samma budgivningar. Villaområden a la 70-talsvillamattor. Så har vi 40-talister eller ensamma tanter kvar i kåkar för de tycker det är för dyrt att flytta till BR. Dessa hus är inte värda det prisstatistiken i området säger, bristande underhåll och noll renoveringar. Och de kommer sitta kvar tills de trillar av pinn om inga regler ändras att det blir förmånligare för dem att flytta, husen förfaller ännu mera.

Så min teori är att priser kommer gå ned, för stora massan kan inte finansiera bostadsköp på dagens nivåer, med dagens låneregler (som måste finnas för priserna är så uppblåsta och riskeras blåsas upp ännu mer utan tuffare regler) och pensionärer kan inte köpa nybyggda BR med skyhöga månadskostnader samtidigt som de ska upp med en skyhög reavinstskatt, de låser sig kvar.

Själv var det amorteringsfritt när jag köpte kåken som ökat med en mille
2019-09-29, 06:32
Medlem
Fastighetskraschernas historia från 90-talskrisen och framåt. Lite läsning en regnig söndag.

https://fastighetsnytt.se/2019/09/den-stora-kraschen-1992-och-vagen-tillbaka/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in