Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-29, 22:46
Medlem
Är det någon som har en bra teori om varför Gösta Söderström inte backade från sin med stor sannolikhet felaktiga ankomsttid till mordplatsen?
Prestige?
Kände han på sig att han hade agerat långsamt på mordplatsen ?
Citera
2019-09-29, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Är det någon som har en bra teori om varför Gösta Söderström inte backade från sin med stor sannolikhet felaktiga ankomsttid till mordplatsen?
Prestige?

Kanske för att han var övertygad om att han hade rätt. Det finns ännu inga bevis för att han hade fel.
Citera
2019-09-29, 23:44
Medlem
Citat:
Prestige?
Det är svårt, men det kan ju också ha varit så att han verkligen trodde på det. Jag tror att Gösta var en mycket hederlig och reko person, men kanske mer tagen av stundens allvar än han själv inte i efterhand medger, eller ens förstår.
Han kan ha läst av klockan fel, och det kan ha berott på stress, en mycket snabb titt på klockan i svag belysning eller en kombination. En felställd klocka? Men det har han ju tydligen kollat i efterhand
Han trodde helt ärligt på att klockan visade 23.28, han ljuger inte. Och det är skillnad mellan att ha fel och att ljuga.
Att ingen ifrågasätter varför han som yttre befäl och högst ansvarig inte återkopplade till SBC är svårt att förstå. I stället kritiserar man den polis som troligen gjorde detta; Peter Wikström som bara var en vanlig polis, att han ropat för sent!

Han sprang efter mördaren med dragen pistol, när GS stod nere vid mordplatsen och tydligen inte gjorde så mycket annat.

Anklagelsen om lögn som Bröderna P riktar mot Peter W är magstark, och det är en av flera anledningar till att man tyvärr inte kan ta deras bok på allvar, men i många delar har de gjort ett enormt bra jobb.
Att de som själva granskar en havererad utredning också själva fått tunnelseende är inte bra.
Senast redigerad av MacMackay 2019-09-29 kl. 23:46.
Citera
2019-09-30, 11:02
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Prestige?

Gösta Söderström visar med sin faktaresistenta brist på självkritik i MOP drag av rättshaverism. Hans motstånd mot kvinnliga poliser i yttre tjänst bär samma kännetecken. Han var inom kåren känd som en otydlig insatsledare och som hos många andra medelmåttor kan det leda till rigiditet .
Citera
2019-09-30, 15:29
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sheerluck
Kanske för att han var övertygad om att han hade rätt. Det finns ännu inga bevis för att han hade fel.

Jo, fröken-ur på LAC-bandet är ett av bevisen..
Citera
2019-10-01, 01:03
Medlem
geir44s avatar
Hur går vitnet nicola f i hop med Skandiamannen teorien? Han såg ju ingen andra än Anders b och mötte markerna Palme just vid ingången till 44.
Citera
2019-10-01, 01:59
Medlem
En svensk journalist Jan-Olof Bengtsson ska ha skrivit några artiklar i mars 1990 iDAG om Bernt Carlsson som dog i Lockerbie katastrofen den 21 dec 1988. Jag har hittills inte hittat dessa artiklar, är det någon av er som har läst dem.?
Vad jag bl.a. har hittat är följande om Bernts fästmö Sanya Popovic

https://wikispooks.com/wiki/Sanya_Popovic

Där står:

"Murder of Olof Palme
According to Swedish newspaper Aftonbladet of 30 April 1991, Bernt Carlsson’s American girlfriend, Sanya Popovic, was told by him shortly before the Lockerbie catastrophe:

I am one of the four or five people who know what really happened to Olof Palme.”

Jag tror att ovanstående citat kommer från Jan-Olof Bengtssons artikelserie. Är det någon som vet mer om detta.?

Fler citat:

“In his iDAG newspaper article of 13 March 1990, Jan-Olof Bengtsson reported:

"Kassaskåpet var tomt - The safe was empty"
Who broke the seal to Bernt Carlsson's apartment?”
Citera
2019-10-01, 02:34
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DVDetektiven
Efterlysning:
Vittnesmål om känd högerextremist i bil med kompanjon som vittne iakttag i anslutning till mordet.

Jag vet att jag har den här uppgiften nånstans men f-n vet var, börjar bli desperat. Nån som har en länk, ett papper eller en kladdig servett med info om detta... börjar trötta på mig själv och min oordning.
Mvagrippa du brukar ha koll, känner du igen detta??

Kan det möjligen vara detta:

Ett par som varit på teater gick till sin bil som de parkerat på Wallingatan. Klockan var ca 22.45 på mordkvällen.

Intill deras bil stod en annan bil och i den bilen satt två män. Den ene mannen försökte dölja sitt ansikte.

Ett år senare skrev kvällspressen om EAP och visade då en bild på en av EAP-ledarna..Paret tyckte sig då känna igen mannen på bilden som den man de såg i bilen på Wallingatan på mordkvällen.

Har för stunden glömt hans namn. Hans svaga alibi var att han jobbat på EAP-kontoret till 23-tiden och därefter åkt direkt hem.

Detta med "känd högerextremist" var ett uttryck som media använde. Vid tidpunkten för parets reaktion skrevs det bara om en högergrupp och det var EAP.

Wallingatan 32 är som bekant en känd adress i Palmediskussionen. Där hyrde WACL en lokal och i denna lokal samlades understundom SÅ, CGÖ och deras gelikar för att frambära sina hyllningar till stupade tyska idoler.😎
Citera
2019-10-01, 04:19
Medlem
p.norths avatar
Ett trovärdigt vittne på biografen Grand hävdade att han på mordkvällen sett en av EAP-ledarna inne i foajén, Kerstin T. Men hon förnekade att hon befunnit sig på Grand på mordkvällen. Hon och hennes make Clifford G, även han aktivist i EAP, lämnade strax därefter Sverige och bosatte sig i det så kallade bibelbältet i Salisbury, North Carolina i USA där den kristna högern har ett starkt fäste.
Till samma område i USA flyttade några år senare även Victor Gunnarsson.
Palmeutredningen fick nästan direkt från morddagen in runt 200 tips om personer med anknytning till EAP som kunde varit inblandade i mordet.
Citera
2019-10-01, 04:30
Medlem
p.norths avatar
Dom på på ytan ”befann sig i utkanten av konspirationen”. //vg
Där simmade även Enerström.
Citera
2019-10-01, 07:48
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Prestige?

Värt att notera a windén hade ett quarts ur som bar ovanligt på den tiden. Tiden flöt på ett annat sätt när allas klockor drog sig ett par minuter per dag. Men hade man köpt ett digitalur så såg man till att det gick exakt eftersom det var hela grejen, hela snackisen, kring uret. Han klocka kontrollerades och gick också exakt senare på natten.

Jag gjorde för några år sedan en studie där jag antog att söderström hade rätt att bankomattiderna var rätt och att utstämlingstiden var rätt på SE. Det gick att få ihop det men blev hard-core konspirationsteori minns jag, en del saker föll på plats men som sag inget jag förespråkar
Senast redigerad av heheho 2019-10-01 kl. 07:53.
Citera
2019-10-01, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Värt att notera a windén hade ett quarts ur som bar ovanligt på den tiden. Tiden flöt på ett annat sätt när allas klockor drog sig ett par minuter per dag. Men hade man köpt ett digitalur så såg man till att det gick exakt eftersom det var hela grejen, hela snackisen, kring uret. Han klocka kontrollerades och gick också exakt senare på natten.

Jag gjorde för några år sedan en studie där jag antog att söderström hade rätt att bankomattiderna var rätt och att utstämlingstiden var rätt på SE. Det gick att få ihop det men blev hard-core konspirationsteori minns jag, en del saker föll på plats men som sag inget jag förespråkar

På vilket sätt gick det ihop?
Hade varit intressant och se det upplägget. Finns det i forumet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in