2019-09-29, 17:12
Medlem
Mekkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lydholm
Har för mig att huvudargumentet mot att inte bärga Estonia eller ta upp kropparna var att det skulle vara alldeles för psykiskt påfrestande för personerna som utförde jobbet.

Ines Uusmann hette väl sosseministern som ansvarade för detta beslut?

Hänvisade inte sossarna till den norska olyckan tidigare där oljeplattformen Alexander Kielland förliste och som var väldigt psykiskt påfrestande för räddningspersonalen med alla döda och vanställda människor? Rätta mig om jag har fel någon.

Låter ju helt otroligt även om det inte skulle förvåna mig. Vi är alltså helt okej med att utbilda människor till att delta i krig och spränga folk i luften, vi har människor som jobbar med att skrapa bort lik från tågspår, håva upp folk som lösts upp i ett badkar eller blivit dränkta i en gödselcistern., människor som jobbar med att titta på barnporr där spädbarn blir brutalt penetrerade osv osv. Varför skulle Estonia vara så mycket värre?
Senast redigerad av Mekky 2019-09-29 kl. 17:16.
Citera
2019-09-29, 17:16
Medlem
FarbrorAgges avatar
Förteckning över centrala personer under och efter Estoniakatastrofen:

http://www.estoniasamlingen.se/content.aspx?idx=11&ex=y
Citera
2019-09-29, 17:22
Bannlyst
När man läser denna tråd så slås man av en sak: antingen så sitter här många idioter och skriver eller så sitter här många från nåt psyops-förband och skriver.
För alla måste väl begripa att det är något väldigt skumt med att hälla betong över ett vrak.
Citera
2019-09-29, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mekky
Låter ju helt otroligt även om det inte skulle förvåna mig. Vi är alltså helt okej med att utbilda människor till att delta i krig och spränga folk i luften, vi har människor som jobbar med att skrapa bort lik från tågspår håva upp folk som lösts upp i ett badkar eller dränkt i en gödselcistern, tittar på barnporr där spädbarn blir brutalt penetrerade osv osv. Varför skulle Estonia vara så mycket värre?
En av teorierna som finns till varför man var så snabb och hård med dykförbudet är att det var något radioaktivt med i den "hemliga" lasten, så det kan faktiskt vara så att det är livsfara att dyka där under längre perioder, vilket även skulle förklara varför man är så emot att ens dokumentera båten där den ligger.

Men man har ju vägrat svara på vad som faktiskt fanns med, och det enda vittnen sett var elektronik, men det finns misstankar om att det var delar av eller en hel kärnreaktor av något slag.
Citera
2019-09-29, 17:26
Medlem
Fenstabilisatorn på M/S Estonias styrbordssida träffades av en U-båt, sen var det godnatt.
http://www.itdemokrati.nu/msestonia/page10.html
Citera
2019-09-29, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Bogvisiret är det enda som bärgats och det går att inspektera om man vill
https://digitaltmuseum.se/search/?aq=topic%3A%22Bogvisir%22

Men med konstruktionen så var hela tanken att det var rampen som skulle hålla båten tät, inte bogvisiret, därför är det rampen som egentligen är av intresse.

Eller skicka ner lite radiostyra ubåtar som kan filma varenda centimeter av båtens utsida, det kostar inte så mycket och kan göras med en relativt liten besättning. Problemet är att det är strängt förbjudet och olagligt, bara att kolla på tyskarna som varit där nu som man dragit igång världens cirkus för att jaga, även fast Tyskland inte ens skrivit på överenskommelsen om gravfriden.

Det skulle inte ens kosta mycket att bevisa att det gått till som man sagt att det gjort, men man vill inte ens göra det, det finns företag som skulle göra det gratis för att bevisa sin kompetens, men om dom ens försöker så ska dom jagas till världens ände. Det är löjligt.
Rampen är inte byggd för att kunna motstå vågkraft..den är helt platt och är bara gjord för att köra fordon på.
Citera
2019-09-29, 17:36
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badaren
När man läser denna tråd så slås man av en sak: antingen så sitter här många idioter och skriver eller så sitter här många från nåt psyops-förband och skriver.
För alla måste väl begripa att det är något väldigt skumt med att hälla betong över ett vrak.
Det är mycket trollning, det är en sak som är säker.

Estonia kan bärgas på bara några veckor om det beslutas. Varför skulle man inte göra det!?
Citera
2019-09-29, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mekky
Låter ju helt otroligt även om det inte skulle förvåna mig. Vi är alltså helt okej med att utbilda människor till att delta i krig och spränga folk i luften, vi har människor som jobbar med att skrapa bort lik från tågspår, håva upp folk som lösts upp i ett badkar eller blivit dränkta i en gödselcistern., människor som jobbar med att titta på barnporr där spädbarn blir brutalt penetrerade osv osv. Varför skulle Estonia vara så mycket värre?

Ja precis. Hittade nyss en dokumentär på Youtube om spelet kring regeringens beslut om att inte bärga, och det hela är inget annat än en stor skandal och ett hån mot alla anhöriga! Tänk att de var nere med dykare som filmade minst hundra döda kroppar, men som de struntade i att bärga. Oförklarligt!

https://youtu.be/jLBU2iSeWTw
Citera
2019-09-29, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Rampen är inte byggd för att kunna motstå vågkraft..den är helt platt och är bara gjord för att köra fordon på.
Den är heller inte byggd av plast, det är inte en klen konstruktion som går sönder katastrofalt direkt av lite vågor, det borde tagit mer än 30min. Jag säger inte ens emot att det gick till precis som det är sagt, jag tycker bara det är väldigt konstigt att man tvärvägrar att plocka fram bevis för det.
Citera
2019-09-29, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Den är heller inte byggd av plast, det är inte en klen konstruktion som går sönder katastrofalt direkt av lite vågor, det borde tagit mer än 30min. Jag säger inte ens emot att det gick till precis som det är sagt, jag tycker bara det är väldigt konstigt att man tvärvägrar att plocka fram bevis för det.
Ja...men med det snabba förloppet så var det nog mer vatten som kom in snabbt på bildäck än bara ett läckage vid ramptätningen.
Här har nåt totalhaveri antagligen skett.
Citera
2019-09-29, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Jag kan se att rätt rimligt skäl till detta föreligger.
Du hamnar lätt i ett prioriteringesproblem när du börjar bärga kroppar i och med vetskapen att du inte kommer få upp alla. HUR motiverar du för de anhöriga vars kroppar du inte får upp att det var värt att bärga alla andra kroppar, men att det av olika anledningar inte går att bärga dessa? Var drar du gränsen - ponera på att du ganska enkelt fått upp alla kroppar utom EN, för det krävs att du lyfter upp fartyget - är det värt att lägga många miljarder på att bärga EN ENDA kropp?

Det var denna gränsdragning man fruktade - och det var inget hypotetiskt scenario - utan det var på förhand givet att man inte skulle hitta alla... Man ville dels undvika konflikten mellan anhöriga som fått offer bärgade och anhöriga som inte fått det, dels mellan myndigheter och anhöriga som inte fått sina offer bärgade.
Svårare än så var inte det beslutet.

Okej. "Svårare än så var inte det beslutet" ... Kan inte du berätta hur båten sjönk också?
Citera
2019-09-29, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motarbetar
som du säger, vad skulle han tjäna på att ljuga? Varför göra sig själv till åtlöje när han sitter på en mycket hög kunskap i ämnet? Köper inte det. Han går ut och visselblåser för att han vill att sanningen ska komma fram och för att människor ska få reda på det han vet. Vi få hoppas den tyska båten som låg över Estonia nu kan få fram bra bilder på vraket som kan ta oss vidare.

Men finns ju frågetecken kring hans story, som exempelvis att båten han påstod sig dyka ifrån inte var loggad på platsen.

Vem vet, kanske har han fått betalt för att ljuga? Kanske har han intresse av att det inleds en ny utredning?

Jag säger inte att han ljuger, absolut inte. Men jag önskade bara att han hade någonting som styrkte hans story.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in