2019-09-28, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvampDamp.
Det enda en person utan ”neuropsykiatriska funktionsnedsättningar” får till effekt med elvanse är ett ständigt ältande om att få ”en till elvanse”. De är i princip såpass stimulerande att dem sitter med hörlurarna på sig och utan vetskap ticsar med benen fram och tillbaka. De enda som i min vänskapskrets har reagerat starkt i positiv och funktionsduglig bemärkelse är de med ADHD. Erfarenshetsanknutet svar, kan vara olika från person men summa summarum är ruset bara knarkigt och abstinent för ”vanliga” personer medan effektiviserande för de med ADHD. En abstinent återhämtningsfas av mental karaktär följer emellertid i båda spåren och då en med ADHD tenderar att övertänka och få till en förkärlek till något på direkten kan det på sannolika grunder vara komplicerat för personen med diagnosen.
Då har det inte alls samma verkan som att ta amfetamin trots att alvans innehåller typ det?
Citera
2019-09-28, 02:15
Medlem
SvampDamp.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1234partymyra
Då har det inte alls samma verkan som att ta amfetamin trots att alvans innehåller typ det?
Amfetamin i sin ”renaste” form har ju i regel en annan molekylär struktur och det som säljs på gatan brukar i grund och botten vara en racemat och i vissa fall utblandat eller ytterligare tillsatt med någon annan rusgivande kemikalie. När jag tog amfetamin från gatan och det även i små doser, blev jag inte direkt lugn och avslappnad. Stissig och pillig samt manisk. Sugen efter en till lina var något som ständigt slog mig. Har ADHD.
Citera
2019-09-28, 03:26
Medlem
Sensivs avatar
Citat:
Har en kompis som påstår att om man inte har diagnos och tar Elvans så blir man effektiv och städar ur lägenheten med glädje på ett nafs. Vad säger ni om det?
Well, först och främst så är elvansen inte direkt lugnande eftersom det är en CS preparat. Personer med ADHD har för lite dopamin nivåer i hjärna vilket orsakar rastlösheten och den dåliga koncentrationen. En vanlig person har en normal balans av olika neurotransmittors i hjärnan som t.ex. dopamin. Slutsatsen är att person mer ADHD behöver "lite högre" doser för att bli speedade. Det innebär att det inte spelar någon stor roll mellan adhd patienter och vanliga människor. Båda kan bli speedade på samma sätt. Medicinen gynnar många med ADHD genom att lindra deras rastlöshet som på t.ex. jobbet eller skolan. Längd och vikt är faktorer påverkar effektiviteten av medicinen.
Citera
2019-09-28, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sensiv
Well, först och främst så är elvansen inte direkt lugnande eftersom det är en CS preparat. Personer med ADHD har för lite dopamin nivåer i hjärna vilket orsakar rastlösheten och den dåliga koncentrationen. En vanlig person har en normal balans av olika neurotransmittors i hjärnan som t.ex. dopamin. Slutsatsen är att person mer ADHD behöver "lite högre" doser för att bli speedade. Det innebär att det inte spelar någon stor roll mellan adhd patienter och vanliga människor. Båda kan bli speedade på samma sätt. Medicinen gynnar många med ADHD genom att lindra deras rastlöshet som på t.ex. jobbet eller skolan. Längd och vikt är faktorer påverkar effektiviteten av medicinen.
Den är inte lugnande skriver du först och senare att de med ADHD kan genom alvans minska sin rastlöshet. Är inte det en lugnande effekt då?
Citera
2019-09-28, 14:07
Medlem
Sensivs avatar
Citat:
Den är inte lugnande skriver du först och senare att de med ADHD kan genom alvans minska sin rastlöshet. Är inte det en lugnande effekt då?
Det kallas för "Paradoxical reaction" på engelska. Det är en indirekt effekt på personer med ADHD eftersom singnalsubstansen dopamin stabiliseras till normala nivåer och därför kan personer med ADHD uppleva en lugnande effekt eftersom deras hyperaktivitet minskar pga ökade dopamin nivåer i hjärnan. Läs här: https://childrensmd.org/browse-by-age-group/why-do-stimulants-work-for-treatment-of-adhd/
Citera
2019-09-28, 22:53
Medlem
Sensivs avatar
Den här veckan tog jag ingen paus (under helgen) och nu märker jag att de maniska timmarna man får i början är helt borta. Det spelar ingen roll hur mycket jag återdoserar, får bara mer biverkningar som högtblodtryck, puls och äckliga svettningar. Kan det bero på att jag har sovit dåligt de senaste dagarna? Nu får det bli en lång paus!
Citera
2019-09-28, 23:14
Medlem
Sensivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvampDamp.
Amfetamin i sin ”renaste” form har ju i regel en annan molekylär struktur och det som säljs på gatan brukar i grund och botten vara en racemat och i vissa fall utblandat eller ytterligare tillsatt med någon annan rusgivande kemikalie. När jag tog amfetamin från gatan och det även i små doser, blev jag inte direkt lugn och avslappnad. Stissig och pillig samt manisk. Sugen efter en till lina var något som ständigt slog mig. Har ADHD.
Brukar du ta elvanse dagligen? Nu har jag bara tagit det 5 dagar i sträck och får inga sköna effekter förutom bättre koncentration och fokus. Ingen mani alltså. Känner du igen dig?
Citera
2019-09-28, 23:24
Medlem
Sensivs avatar
Citat:
Brukar du ta elvanse dagligen? Nu har jag bara tagit det 5 dagar i sträck och får inga sköna effekter förutom bättre koncentration och fokus. Ingen mani alltså. Känner du igen dig?
Kan det bero på tolerans ökning?
Citera
2019-09-29, 01:53
Medlem
Svettmumrikens avatar
Har precis påbörjat behandling med Elvanse 30 mg eftersom jag reagerade dåligt på metylfenidat. Bara biverkningar.

Problemet är att jag inte känner så mycket. Inga biverkningar ännu, äter o sover, svettas inte, ingen muntorrhet osv. Är tidigare van vid gatutjack (ren sedan länge) så funderar på hur det "ska kännas" vid terapeutisk dosering. Hur lägger man fram att man behöver mer? I deras ögon är jag oerfaren. Är rädd för att säga fel saker och få Strattera istället...

/En inte lika svettig mumrik
Citera
2019-09-29, 02:04
Medlem
SvampDamp.s avatar
Citat:
Yes, 50mg/dygn, uppehåll på helgerna förutom denna.
Citera
2019-09-29, 02:10
Medlem
SvampDamp.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettmumriken
Har precis påbörjat behandling med Elvanse 30 mg eftersom jag reagerade dåligt på metylfenidat. Bara biverkningar.

Problemet är att jag inte känner så mycket. Inga biverkningar ännu, äter o sover, svettas inte, ingen muntorrhet osv. Är tidigare van vid gatutjack (ren sedan länge) så funderar på hur det "ska kännas" vid terapeutisk dosering. Hur lägger man fram att man behöver mer? I deras ögon är jag oerfaren. Är rädd för att säga fel saker och få Strattera istället...

/En inte lika svettig mumrik
Syftet med behandling av elvanse är att råda bot på de svårigheter du erfarar i vardagen. Koncentrationssvårigheter, bristande ambition, ångestproblematik och övertänkande i negativ riktning. Du ska och kommer inte känna några knarkiga effekter Eller bieffekter som du nämner av 30mg, eller medicinen överlag då det i sådana fall innebär att du överskridit doseringen du inrättats i. Elvanse är extremt beroendeframkallande på så sätt att du vid varje intag framöver kommer jämföra effekterna med den större dosen. Det är så hjärnan funkar. Ha tålamod och be om doshöjning, nämn inte dina kunskaper inom ämnet förutom när det kommer till doshöjning. Framför exempelvis att medicinen funkar i 1-2 timmar och slutar fungera innan lunchen, och att det i sin tur skapar problem med ditt yrke/skola. Du kommer med säkerhet få doshöjning.

Är lite full så ursäktar för möjliga stavfel!
Citera
2019-09-29, 02:12
Medlem
Sensivs avatar
Ingen behöver svara på min fråga eftersom jag dubblade dosen och märkte av effekterna. Ingen bra ide eftersom ju högre dos desto mer biverkningar. Det är nog toleransen som spökar! Dags för en lång paus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in