2019-09-28, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Alla utom fyra.
Alla EU-länder utom fyra, däribland Sverige, har en maxgräns för häktningstider med restriktioner. Att Sverige saknar en maxgräns har även kritiserats av Europarådet, Amnesty och Human Rights Watch.
https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/interpellationsdebatt/fn-kritik-mot-langa-haktningstider-och-omfattande-restriktioner_H210172

Hårda restriktioner och långa icke tidsbestämda häkningstider är en giftig cocktail. Kanske något att tänka på när vi ojar oss om fysisk tortyr i andra länder. I Sverige görs det med finess utan avslöjande sår , ärr och blåmärken

Ser man på statistiken befinner sig majoriteten i häkte i 40 dagar.
Senast redigerad av Remark 2019-09-28 kl. 22:04.
Citera
2019-09-28, 22:16
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Att HD gett SD kontaktförbud kommer väl endast från SD?
Det är inte HD som ger SD kontaktförbud.
Det är åklagaren som beslutar om det.
Citera
2019-09-28, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Alla utom fyra.
Alla EU-länder utom fyra, däribland Sverige, har en maxgräns för häktningstider med restriktioner. Att Sverige saknar en maxgräns har även kritiserats av Europarådet, Amnesty och Human Rights Watch.
https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/interpellationsdebatt/fn-kritik-mot-langa-haktningstider-och-omfattande-restriktioner_H210172

Hårda restriktioner och långa icke tidsbestämda häkningstider är en giftig cocktail. Kanske något att tänka på när vi ojar oss om fysisk tortyr i andra länder. I Sverige görs det med finess utan avslöjande sår , ärr och blåmärken
Att man ibland kan behöva lång häktningstid kan bero på omfattningen av brottet. Man kan vara tvärsäker på att personen är skyldig och att GM kommer att få livstids fängelse. Tänker exempelvis på Anders Behring Brevik i Norge. Med ett 60-tal mördade och ett bombattentat mot Riksdagshuset så kan utredningstiden behöva vara riktigt lång. I den typen av fall så kan det ta långt mer än 6 månader innan man kan genomföra en rättegång. Personen behöver då kunna vara häktad väldigt lång tid. I andra fall så kan det ta lång tid att fastställa identiteten på GM men att man är säker på att det är rätt person man gripit.

I Norge greps Brevik 22 juli och rättegången inleddes 16 april. Så de kan också ha riktigt långa häktningstider...
Senast redigerad av Mynicname 2019-09-28 kl. 22:32.
Citera
2019-09-28, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja, jo. Säkert bekvämt och hyfsad mat. Men isoleringen från omvärlden och all typ av media, men främst från anhöriga under en mycket lång tid - det är självklart väldigt jobbigt på det psykiska planet. FN och EU har protesterat.

Men GW säger att det är såklart jobbigt för den som sitter där, kanske främst ovissheten. Men för åklagaren är det rätt bra eftersom det "mjukar upp" den som sitter häktad...

Problemet med de långa häktningstiderna är troligen att det är för lite folk som arbetar under mycket högt tryck i polis- och åklagarväsendet.

Vi skulle behöva jourdomstolar. Att rättsväsendet inte stänger för dagen vid 16.00-tiden.
Jourdomstolar är det på helgen då det är häktningsförhandlingar.
Det är ju smällar man får ta att man blir häktad om man misstänkt för brott.
Citera
2019-09-28, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Det är inte HD som ger SD kontaktförbud.
Det är åklagaren som beslutar om det.

Absolut. Nej, jag menar ryktet om att HD utfärdat kontaktförbud till SD att träffa LW. Allt i syfte att lappa ihop SD/HD, jag tror det var för sent av andra skäl än LW.
MEN jag har inte hört annan källa än att SD spridit den utsagan.
Senast redigerad av Remark 2019-09-28 kl. 23:57.
Citera
2019-09-28, 23:03
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Nu är advokat Backman frustrerad gällande Hjärstamordet. Det skriver Stefan Hazianastasiou på NA.se: ”Citat: Polisen har ännu inte fått svar på de nya undersökningar av spår som de skickat in till Nationellt forensiskt center (NFC). Enligt åklagaren finns det ett mycket omfattande skriftligt material som den misstänkte ska ställas mot”
Citat: ”Även en andra person är misstänkt för inblandning i mordet.”

https://www.na.se/artikel/advokaten-om-hjarstamordet-jag-ar-frustrerad-over-att-vi-inte-far-ut-nagot-material

Såklart det är frustrerande men så går ju spelet till eller rättare sagt så ser lagstiftningen ut. Man kan inte bedöma en utredning utifrån hur mycket eller lite information som släpps.

Lite info för dom som undrar eller oroar sig:

”Under utredningen har den misstänkte vidare en fortsatt rätt att fortlöpande ta del av som förekommit vid förundersökningen, detta framgår av 23 kap. 18 § andra stycket rättegångsbalken. Denna rätt är dock inte absolut utan det finns begränsningar som följer av 10 kap. 3 § offentlighets- och sekretesslagensom säger att uppgifter inte får lämnas om det kan vara till men för utredningen.

När förundersökningsledaren (den som leder utredningen) har slutfört utredningen och innan åtal väcks så har den som är misstänkt för brottet rätt att ta del av det som förekommit vid förundersökningen. Den misstänkte har även rätt att begära att förundersökningen ska kompletteras om de anser att det finns någon brist i den 23 kap. 18 a § första stycket.

Källa: Lawline.se

Det låter mycket intressant och lovande att det faktiskt finns ”jättemycket bevisning”. Och att det inväntas mer resultat. De verkar alltså ha fått ihop ett omfattande material.

Det kan inte vara lätt att vara Stefan nu, att inte kunna snacka sig ur eller skoja bort. Verkar finnas en hel del han inte kan trolla bort denna gång, hur smart och spelevinklig han än är.

Jag tror att han har lyckats snärja in sig i sina egna lögner. Och trott att han kunnat överlista eller manipulera förhörsledarna. Vi som läst en del FUP vet ju luriga FL kan vara, hur smådumma de ibland spelar. Jag tror han spelat den rätt i händerna pga av sin grandiosa natur.

Jag har fullt förtroende för Åsa Hiding och hennes team.
Citera
2019-09-28, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Såklart det är frustrerande men så går ju spelet till eller rättare sagt så ser lagstiftningen ut. Man kan inte bedöma en utredning utifrån hur mycket eller lite information som släpps.

Lite info för dom som undrar eller oroar sig:

”Under utredningen har den misstänkte vidare en fortsatt rätt att fortlöpande ta del av som förekommit vid förundersökningen, detta framgår av 23 kap. 18 § andra stycket rättegångsbalken. Denna rätt är dock inte absolut utan det finns begränsningar som följer av 10 kap. 3 § offentlighets- och sekretesslagensom säger att uppgifter inte får lämnas om det kan vara till men för utredningen.

När förundersökningsledaren (den som leder utredningen) har slutfört utredningen och innan åtal väcks så har den som är misstänkt för brottet rätt att ta del av det som förekommit vid förundersökningen. Den misstänkte har även rätt att begära att förundersökningen ska kompletteras om de anser att det finns någon brist i den 23 kap. 18 a § första stycket.

Källa: Lawline.se

Det låter mycket intressant och lovande att det faktiskt finns ”jättemycket bevisning”. Och att det inväntas mer resultat. De verkar alltså ha fått ihop ett omfattande material.

Det kan inte vara lätt att vara Stefan nu, att inte kunna snacka sig ur eller skoja bort. Verkar finnas en hel del han inte kan trolla bort denna gång, hur smart och spelevinklig han än är.

Jag tror att han har lyckats snärja in sig i sina egna lögner. Och trott att han kunnat överlista eller manipulera förhörsledarna. Vi som läst en del FUP vet ju luriga FL kan vara, hur smådumma de ibland spelar. Jag tror han spelat den rätt i händerna pga av sin grandiosa natur.

Jag tror också att han ljuger för dem i polisförhören.
Min mor har ju varit förhörsledare för några mord men jag har inte läst några av hennes förundersökningar.
En misstänkt får ju ljuga i polisförhör och även i domstolen i de förhören.
Spelevinklig tycker jag är ett bra ord för SD.
Citera
2019-09-29, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer

Till skillnad från vissa domedagsprofeter här tror jag dom har massvis på SD och kommer inte ha några som helst problem att få honom fälld. Förmodligen tillräckligt på HD också, minst medhjälp alt. skyddande av brottsling.

Kan bli en bra julklapp.

Jag har hela tiden haft förtroende för ÅH.

( Draifos, du behöver inte fråga "vad som får mig att tro att dom har bevis mot SD").
Senast redigerad av glendale 2019-09-29 kl. 00:14.
Citera
2019-09-29, 00:15
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Att HD gett SD kontaktförbud kommer väl endast från SD?

Var har du sett att det kommer från SD?
Citera
2019-09-29, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Jag tror också att han ljuger för dem i polisförhören.
Min mor har ju varit förhörsledare för några mord men jag har inte läst några av hennes förundersökningar.
En misstänkt får ju ljuga i polisförhör och även i domstolen i de förhören.
❌Spelevinklig tycker jag är ett bra ord för SD.

Du tycker att "spelevink/-lig" är ert bra ord för SD👤

Då undrar jag, på vilket sätt anser du att SD👤 skulle vara en upptågsmakare, det vill säga, en person som älskar att hitta på en massa upptåg, det vill också säga, galenskap så som vanvett, det är det samma som att begå dårskaper. Har du några belägg för att SD👤 tycker om att begå dårskaper, eller vill du bara framföra ännu ett persiflage riktat mot en person / SD👤 / som du verkligen inte känner till på ett sådant sätt att du vet att du har gjort en korrekt bedömning av SD👤 för att tycka till på det viset du gör ?

Vad tycker du då är ett bra ord för HD👤 ?

Mvh/ @JokerⓂ@nnen
Citera
2019-09-29, 00:24
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Absolut. Nej, jag menar ryktet om att HD utfärdat kontaktförbud till SD att träffa LW. Allt i syfte att lappa ihop SD/HD, jag tror det var för sent av andra skäl än LW.
MEN jag har inte hört annan källa än att SD spridit den utsagan.

Så varför väntade HD med att flytta ut och begära skilsmässa
i över ett år efter misshandelsanmälan i jan -17?
Om hon inte ville försöka lappa ihop äktenskapet?
Och varför har de umgåtts så mycket utan barnen efter
skilsmässan om det var för sent?
Vad skulle SD ha att tjäna på att sprida ett sådant rykte?
Dessutom skulle de ju resa till USA för att hitta tillbaka till
varandra.
Senast redigerad av gloriouslife 2019-09-29 kl. 00:27.
Citera
2019-09-29, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Var har du sett att det kommer från SD?

VAR har det INTE figurerat? I denna krets.
Normalt tillhör de två personer och stannar där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in