2019-09-28, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det har diskuterats här i tråden om SD hade andra kvinnor vid sidan av HD och LW men det enda som har framkommit är att han försökte skicka sexuella inviter men ingen var intresserad. Du kan väl berätta mer?

Har inte så mycket fakta att gå på tyvärr men han skåpade ut alla de andra rundmagade geocacharna som också trånade efter softis. Kanske inte vara någon större bedrift? Jag överdrev nog med häradsbetäckare, charmknutte kanske passar bättre.
Citera
2019-09-28, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Efter du inte vet vad projektet gick ut på hur kan du veta att det är "småsummor"?

Allt är relativt... vad menar du med småsummor? För SD som tjänar så mycket (enl dig)?

Erfarenhet och rimlighetsbedömning.
Citera
2019-09-28, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tror inte han är civilingenjör. Gick inte han bara teknisk linje på gymnasiet? Ska man studera vidare till ingenjör är det naturvetenskapliga linjen som gäller.

Han är på sin höjd en högskoleingenjör vilket inte är i närheten av en civilingenjör.

Finns båda på Mälardalens högskola, SD finns på Linkedin.
Senast redigerad av 314Pi 2019-09-28 kl. 09:06.
Citera
2019-09-28, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Ändå verkar han inte tänkt på att betala av på huslånen.
Han och HD har varit tillsammans många år och då är det i min värld rätt konstigt att ha så mycket lån kvar på huset.
Det vanliga är att man betalar av på lån om man har råd med det.

Inte alls ovanligt att man väljer att inte amortera. Äldre generationen gjorde det, den yngre inte. De får mer pengar till konsumtion. Inflationen höjer i alla fall priset på huset så det kan säljas med en liten vinst.

Realisationsvinst beskattas med 22% så att göra stora vinster på ett hus när man blir gammal och få skatta bort massor är kanske inget perspektiv som lockar. Ha mer pengar nu och slippa skatta så mycket senare kan vara lika bra.
Citera
2019-09-28, 09:22
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Vanliga huslån på flera miljoner är i dag inget problem om man har normala inkomster. Du verkar helt ut tiden. Byggbranschen, civilingenjör, projektledare, 60 000:- i månaden kanske, allra minst!

Dom har råd att resa och köra bil några extra tusen mil för att cacha och ha kul även om han var tvungen att betala ganska mycket till f.d. hustrun och barnen.

Så detta är hur SD-sekten bestämt sig
för att bemöta bodelningen?

Har SD betalat de 550 000 kr till HD?

Det måste väl gå att ta reda på hans
årsinkomst i taxeringskalendern?
Senast redigerad av gloriouslife 2019-09-28 kl. 09:26.
Citera
2019-09-28, 10:04
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är helt klart att vi inte har sammanhanget som meningen och hela samtalet för den delen kom ur.
Som jag minns det finns det ett par skribenter som hävdat att deras källor hört något liknade.

Det som kanske fått deras källor att reagera på detta/dessa uttryck kan ändå vara att det känns underligt och avvikande. Kanske då inte i kontexten: jag är oskyldig?

Annars kanske källan/källorna hade sagt att han sa att han var oskyldig och därför har inget på mig, eller t ex de kommer aldrig att lösa det här så som dom har klantat sig eller något liknade.

Eller också tycker källorna till uttrycket förbannat illa om MGM?

Det är ju också en parameter man måste ta med i beräkningen, källornas personliga förhållande till MGM.
Citera
2019-09-28, 10:11
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Så detta är hur SD-sekten bestämt sig
för att bemöta bodelningen?

Har SD betalat de 550 000 kr till HD?

Det måste väl gå att ta reda på hans
årsinkomst i taxeringskalendern?
Om man vill betala så fungerar det antagligen med Ratsit också.
Citera
2019-09-28, 10:12
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Faktum kvarstår Sverige har unikt långa häktningstider i syfte att "mjuka upp det häktade" använder GW som auktoritet i det påståendet.
Det vet jag.
SD är inne på sin andra månad och det är ännu inte i närheten av den tid det brukar ta.
Citera
2019-09-28, 10:13
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Nu är advokat Backman frustrerad gällande Hjärstamordet. Det skriver Stefan Hazianastasiou på NA.se:

Citat:
”Jag är frustrerad över att vi inte får ut något material”
Citat:
– Det är så att det gått ett år och fem månader sedan han greps första gången. Utredningen har pågått hela tiden. Vi har inte fått ta del av några handlingar i ärendet, säger Ingvar Backman.
Citat:
Åsa Hiding anser inte att hon undanhåller något material som hon borde släppa på.

Citat:
Polisen har ännu inte fått svar på de nya undersökningar av spår som de skickat in till Nationellt forensiskt center (NFC). Enligt åklagaren finns det ett mycket omfattande skriftligt material som den misstänkte ska ställas mot.
Citat:
Även en andra person är misstänkt för inblandning i mordet.

https://www.na.se/artikel/advokaten-om-hjarstamordet-jag-ar-frustrerad-over-att-vi-inte-far-ut-nagot-material
Citera
2019-09-28, 10:16
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, nu blev det kanske ännu mer förvirrande. Först hade vi alltså tingsrätten, dom, och rådmannen. Och nu lägger du till rätten, rättens ordförande, han och domstolen.

Men egentligen är alltså allt det här en och samma person då?
I tingsrätten sitter det personer som beslutar och dömer. De kallas i dagligt tal för domare. Rådman är titeln för en ordinarie domare i en underrätt (tingsrätt eller förvaltningsrätt) i Sveriges domstolsväsen.
Det är alltså domaren som beslutar och dömer. Hänger du med?
Citera
2019-09-28, 10:31
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Inte alls ovanligt att man väljer att inte amortera. Äldre generationen gjorde det, den yngre inte. De får mer pengar till konsumtion. Inflationen höjer i alla fall priset på huset så det kan säljas med en liten vinst.

Realisationsvinst beskattas med 22% så att göra stora vinster på ett hus när man blir gammal och få skatta bort massor är kanske inget perspektiv som lockar. Ha mer pengar nu och slippa skatta så mycket senare kan vara lika bra.
Det stämmer i och för sig.
Det kan också bero på att de som upplevde finanskrisen på 90-talet förstår att priserna kan gå ner ordentligt.
Det är inte kul att sälja sin bostad men ändå ha lån kvar att betala av på.

Även då var det bostadbrist och ingen trodde att priserna kunde gå ner.
I Stockholmsområdet var prisnedgången 20-40 % och det kan hända igen.
Citera
2019-09-28, 10:40
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
I tingsrätten sitter det personer som beslutar och dömer. De kallas i dagligt tal för domare. Rådman är titeln för en ordinarie domare i en underrätt (tingsrätt eller förvaltningsrätt) i Sveriges domstolsväsen.
Det är alltså domaren som beslutar och dömer. Hänger du med?
Jag förstår inte varför ni hela tiden skall snurra till det med en massa olika titlar och formalia.

Är det oklart (eller kanske rentav känsligt) vem den här personen är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in