2019-09-28, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av withnoname
Jag har överhuvudtaget inte ens reflekterat över att göra den bedömningen utifrån den där videon för
videon är allt annat än bra och ljudet är likaså och nu börjar jag bli nyfiken på VARFÖR du har gjort det? Videon är ju helt värdelös för ändamålet och som ljudperson måste jag sampla och dribbla (orka)...Fråga SnakeP eller nån annan istället
Håller med om att kvaliten på videon inte är den bästa och det finns givetvis en anledning till min fråga. Även om det är en bisak vore det intressant med din åsikt innan jag kommer till poängen.
onopono har tidigare skrivit att raset börjar några sekunder innan reportern och kvinnan reagerar (vilket stämmer bra med tanke på att det bör dröja någon sekund innan ljudet når fram). Utan att bry mig om vilka ljud som hörs så håller jag med onopono här. Raset börjar omkring 0:08.
Så snälla ge mig en chans innan jag kommer till min poäng. Håller du med om att raset börjar (mellan tummen och pekfingret) ungefär vid 0:08?
https://youtu.be/U8950hcKZXw
Citera
2019-09-28, 21:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Håller med om att kvaliten på videon inte är den bästa och det finns givetvis en anledning till min fråga. Även om det är en bisak vore det intressant med din åsikt innan jag kommer till poängen.
onopono har tidigare skrivit att raset börjar några sekunder innan reportern och kvinnan reagerar (vilket stämmer bra med tanke på att det bör dröja någon sekund innan ljudet når fram). Utan att bry mig om vilka ljud som hörs så håller jag med onopono här. Raset börjar omkring 0:08.
Så snälla ge mig en chans innan jag kommer till min poäng. Håller du med om att raset börjar (mellan tummen och pekfingret) ungefär vid 0:08?
Ett stort moln bildas nerifrån och upp innan reportern och kvinnan och folk i allmänhet runt paret reagerar på ljuden från kollapsens inledning.

Dvs, det tar längre tid för ljuden att färdas fram till paret/mikrofonen än vad det tar för ljuset (molnbildningen).
Citera
2019-09-28, 21:28
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:

Nja, penthouset föll väl minst 10-15 sekunder innan byggnaden kollapsade och alltså långt innan något kan ha orsakat molnet i filmen. Normal cd ger ytterligare några sekunder från explosion till kollaps, så eventuella explosionsljud från en cd borde hörts och skrämt personerna minst 15-20 sekunder tidigare...
Senast redigerad av SnakePlisssken 2019-09-28 kl. 21:55.
Citera
2019-09-28, 21:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Nja, penthouset föll väl 15-20 sekunder innan byggnaden kollapsade och alltså långt innan något kan ha orsakat molnet i filmen. Normal cd ger ytterligare några sekunder från explosion till kollaps, så eventuella explosionsljud från en cd borde hörts och skrämt personerna 15-20 sekunder tidigare...
Västra penthouse hade bara vikt ner till hälften när global kollaps inleddes.

I fritt fall.
Citera
2019-09-28, 21:55
Medlem
withnonames avatar
Citat:

Om du och Onopono enats om det så tänker jag inte säga emot så visst ok (vi har en bortfiltrerad serie av smällar som borde ha hörts när reportern pratar med kvinnan). Reportern påtalar att hon hört upp till 4 stycken.
Citera
2019-09-28, 22:22
Avstängd
Citat:
Om du och Onopono enats om det
Jag vet inte vad Prudent tror att vi har enats om.

Citat:
så tänker jag inte säga emot så visst ok (vi har en bortfiltrerad serie av smällar som borde ha hörts när reportern pratar med kvinnan).
Den sekvensen hörs och syns i Chandlers video.

Citat:
Reportern påtalar att hon hört upp till 4 stycken.
Är det det klippet du letar efter? Där hon säger att hon hört fyra explosioner?
Citera
2019-09-28, 22:28
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Västra penthouse hade bara vikt ner till hälften när global kollaps inleddes.

I fritt fall.

Och.?
Förutom att du har fel (det är minst 5 sekunder mellan att penthouset helt försvunnit ner i byggnaden tills fasaden börjar falla)
Menar du att penthouset kraschade ner i byggnaden utan cd men resten föll av cd?
Förstår du inte att en vd skulle hörts innan kollapsen - inte efter?
Citera
2019-09-28, 22:41
Medlem
Citat:
Nja, penthouset föll väl minst 10-15 sekunder innan byggnaden kollapsade och alltså långt innan något kan ha orsakat molnet i filmen. Normal cd ger ytterligare några sekunder från explosion till kollaps, så eventuella explosionsljud från en cd borde hörts och skrämt personerna minst 15-20 sekunder tidigare...
Så är det, men i detta fall frågar jag om ungefär vid vilken sekund i filmen som man ser kollapsen och nu är både onopono och whitnoname med på att kollapsen syns i bakgrunden vid ca 0:08 och du säger åtminstone inte emot det så då drar jag slutsatsen att vi alla är överens om ungefär när molnet från kollapsen är synligt i filmen

Fortsättning följer
Citera
2019-09-28, 22:55
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Jag vet inte vad Prudent tror att vi har enats om.

Den sekvensen hörs och syns i Chandlers video.

Är det det klippet du letar efter? Där hon säger att hon hört fyra explosioner?

Nej jag antar att du inte heller vill göra någon form av rasbedömning utifrån den där videon. Det är ju inte att ge sig själv dom bästa förutsättningar.Den där videon har jag gett upp för tillfället för jag tror den var med i en kompilation av många videos jag såg. Nej det här med fyra explosioner är inget jag minns heller.
Citera
2019-09-28, 23:03
Avstängd
Citat:
Och.?
Förutom att du har fel (det är minst 5 sekunder mellan att penthouset helt försvunnit ner i byggnaden tills fasaden börjar falla)
Då har jag i så fall missat det. Har du länk till video där det syns? Om lång, ange tid.

Citat:
Menar du att penthouset kraschade ner i byggnaden utan cd men resten föll av cd?
Förstår du inte att en vd skulle hörts innan kollapsen - inte efter?
Nej, jag menar precis vad jag skriver. Att västra pentahouse ser ut att ha vikt ner till hälften (med reservation för vinkel) när global kollaps i fritt fall inleds.
Citera
2019-09-28, 23:11
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Då har jag i så fall missat det. Har du länk till video där det syns? Om lång, ange tid.

Nej, jag menar precis vad jag skriver. Att västra pentahouse ser ut att ha vikt ner till hälften (med reservation för vinkel) när global kollaps i fritt fall inleds.

Du har sett filmerna många gånger och jag är rätt övertygad om att du kan räkna till 5...
Argumentera för cd om du vill men du får väldigt gärna sluta slösa allas tid på nonsens, trams och upprepningar.

Lycka till!
Citera
2019-09-28, 23:11
Avstängd
Citat:
Nej jag antar att du inte heller vill göra någon form av rasbedömning utifrån den där videon.
Chandlers video visar på ett utmärkt sätt att stora moln börjar välla upp precis innan reportern och övriga personer i videon hör något som får dem att snabbt vända uppmärksamheten mot WTC 7. Ljus (rökmolnet) färdas som bekant hyfsat snabbare än ljud (explosioner?) vilket verkar stämma in på avståndet mikrofonen befinner sig från WTC 7. De dunsar som syns (grafiskt) och hörs när Chandler filtrerar bort de övre frekvenserna kan mycket väl vara ljud från explosioner som också registreras av personerna i videon och av videokamerans audio-upptagning.

Citat:
Det är ju inte att ge sig själv dom bästa förutsättningar.Den där videon har jag gett upp för tillfället för jag tror den var med i en kompilation av många videos jag såg.
Ok, då släpper jag den för nu.

Citat:
Nej det här med fyra explosioner är inget jag minns heller.
Jo, hon (reportern) rapporterar i en annan videosekvens att hon tidigare har hört fyra kraftiga explosioner från WTC 7.

Ska se om jag hittar den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in