Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
I så fall borde CD-skivor ha ett samlarvärde, de har funnits i 30 år. Men vad jag vet finns det i princip inga CD-skivor som har ett högt andrahandsvärde? Och de kommer aldrig att få det, inte ens när CD inte längre tillverkas utan allting är stream. Det är min teori, som bygger på 40 år av samlande. Jag försökte verkligen samla DVD, men det gick bara i drygt 10 år. Nu är de bara en bruksvara.
De har lågt samlarvärde eftersom de fortfarande tillverkas, det är därför. Så fort de slutar att tillverkas till förmån för flashcards (som jag personligen tror endast är några få år ifrån att ta över marknaden) så kommer samlarvärdet att stiga.
Något som dock är annorlunda för VHS-kassetter är att färre har tillverkats genom historien i jämförelse med DVD-skivor. Mycket pga ökad tillgänglighet, samt att gamla filmer fått re-release på DVD och BluRay. Andrahandsvärdet är därför lägre eftersom det finns fler exemplar. Men i takt med att tiden går så kommer ju tillslut fler och fler skivor hamna på soptippen, och ju mer sällsynta de blir desto mer kommer samlarvärdet öka.
Grejen är att du, jag liksom många fler fortfarande använder DVD och BluRay-skivor eftersom de fortfarande tillverkas och säljer och därmed är det bästa du kan få tag på när det kommer till kvalitet. Men så fort flashcards tar över så kommer det hända grejer, det lovar jag dig.
Med det sagt så kommer förmodligen DVD-skivor generellt sett aldrig någonsin få högre samlarvärde än VHS-kassetter, förutom i enstaka fall.