2019-09-28, 15:51
Medlem
nins avatar
Fick min senaste filmleverans i torsdags. 6 st video 2000, 2 st betamax och en VHS.

Bild
Citera
2019-09-28, 15:54
Medlem
Jonipoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
I så fall borde CD-skivor ha ett samlarvärde, de har funnits i 30 år. Men vad jag vet finns det i princip inga CD-skivor som har ett högt andrahandsvärde? Och de kommer aldrig att få det, inte ens när CD inte längre tillverkas utan allting är stream. Det är min teori, som bygger på 40 år av samlande. Jag försökte verkligen samla DVD, men det gick bara i drygt 10 år. Nu är de bara en bruksvara.
De har lågt samlarvärde eftersom de fortfarande tillverkas, det är därför. Så fort de slutar att tillverkas till förmån för flashcards (som jag personligen tror endast är några få år ifrån att ta över marknaden) så kommer samlarvärdet att stiga.

Något som dock är annorlunda för VHS-kassetter är att färre har tillverkats genom historien i jämförelse med DVD-skivor. Mycket pga ökad tillgänglighet, samt att gamla filmer fått re-release på DVD och BluRay. Andrahandsvärdet är därför lägre eftersom det finns fler exemplar. Men i takt med att tiden går så kommer ju tillslut fler och fler skivor hamna på soptippen, och ju mer sällsynta de blir desto mer kommer samlarvärdet öka.

Grejen är att du, jag liksom många fler fortfarande använder DVD och BluRay-skivor eftersom de fortfarande tillverkas och säljer och därmed är det bästa du kan få tag på när det kommer till kvalitet. Men så fort flashcards tar över så kommer det hända grejer, det lovar jag dig.

Med det sagt så kommer förmodligen DVD-skivor generellt sett aldrig någonsin få högre samlarvärde än VHS-kassetter, förutom i enstaka fall.
Citera
2019-09-28, 15:57
Medlem
nins avatar
Det finns en hel del äldre CD-skivor som är värda mycket pengar.
Citera
2019-09-28, 16:03
Avslutad
Min familj satsade på fel häst och skaffade Betamax.
Kul att hyra film när det bra utbudet alltid stod i VHS-hyllan medan det oerhört klena Betautbudet stod i något hörn och skämdes.
Citera
2019-09-28, 16:17
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonipoon
Något som dock är annorlunda för VHS-kassetter är att färre har tillverkats genom historien i jämförelse med DVD-skivor.
Bara ett detalj-påpekande. Du kanske är född före VHS-åldern? När VHS slog igenom stort 1984 efter motorsågsmassakern på TV så fanns VHS att köpa överallt, i vanliga affärer t.ex. Jag tror Aladdin från Disney såldes i 100.000 ex i VHS. DVD är inte i närheten av detta.
Citera
2019-09-28, 16:20
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Nej. Åtta minuters speltid var aldrig en standard öht.
3.5, 15, 20, 30 och 45 var det som fanns.

Inte för att det spelar roll, undrade bara vad du pratade om.

Det om det.
Jag är ingen expert. Men nej nej, det vanliga super-8-formatet fanns i en box som var ca 12 cm bred, den rymde 8 minuter film typ en Kalle Anka-kortis. Jag vet enstaka filmer där man fick 3-4 delar i 3-4 rullar = 32 minuter. jag har sett kataloger från tiden, de innehåller enbart 8-minutersfilmer.

Länka gärna till en auktion på t.ex tradera med en super-8 på 45 minuter. Jag har svårt att se att det ens var fysiskt möjligt.
Citera
2019-09-28, 16:21
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Fick min senaste filmleverans i torsdags. 6 st video 2000, 2 st betamax och en VHS.

Bild
Sjukt snygga. Visa en enda DVD-box med samma känsla...
Citera
2019-09-28, 16:23
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonipoon
De har lågt samlarvärde eftersom de fortfarande tillverkas, det är därför. Så fort de slutar att tillverkas till förmån för flashcards (som jag personligen tror endast är några få år ifrån att ta över marknaden) så kommer samlarvärdet att stiga.
Det har inte bara med tillverkning att göra. LP-skivor hade mastodont-värde, som ökade, ända från 1980 och framåt. Det berodde på att många LP-skivor inte återutgavs, när de var slut i butiken var de slut. Och att första-tryckningarna var finare och bättre, till skillnad från DVD-tryckningar som ofta är bättre än första utgåvan. Sällsynthet och kvalitet ger samlingsvärde.
Citera
2019-09-28, 16:27
Medlem
nins avatar
En bild på halva min "topplista" hylla. Bilden är taget i våras så det är lite annorlunda filmer där nu.
Bild
Citera
2019-09-28, 16:28
Medlem
Tok-Franss avatar
Lånade nyss filmen vägvisaren från biblioteket, Fick vänta någon dag då den fanns på en filial.
Började känna en viss oro för vilket format filmen skulle ha, Tog en stund innan jag fick loss en avkodare. Nostalgin var total när filmen började och ränderna i rutan sköljde fram och tillbaka.
Citera
2019-09-28, 16:30
Medlem
Jonipoons avatar
Citat:
Bara ett detalj-påpekande. Du kanske är född före VHS-åldern? När VHS slog igenom stort 1984 efter motorsågsmassakern på TV så fanns VHS att köpa överallt, i vanliga affärer t.ex. Jag tror Aladdin från Disney såldes i 100.000 ex i VHS. DVD är inte i närheten av detta.
Även om det kanske "känns" så för dig så stämmer det inte, och det finns statistik på det:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_films_in_the_United_States

Det finns betydligt fler DVD-filmer som sålt över 10 miljoner exemplar än VHS-filmer. Dessutom, den mest sålda DVD-filmen sålde 38 miljoner exemplar (Hitta Nemo) medan den mest sålda VHS-filmen sålde 32 miljoner exemplar.

Visserligen finns det bara statistik från USA, men med tanke på att amerikanska konsumenter hade mer pengar på 80 och 90-talet än resten av världen, samt att den globala marknaden i utvecklingsländer har kommit ikapp under 2000-talet när DVD började ta över, så tror jag att statistiken bara talar mer för DVD globalt sett. Väldigt få i t.ex. Kina kunde köpa VHS på 80-talet, medan många kineser under 2000-talet kunde köpa DVD eftersom ekonomin blivit så mycket bättre.
Citera
2019-09-28, 16:32
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Jag är ingen expert. Men nej nej, det vanliga super-8-formatet fanns i en box som var ca 12 cm bred, den rymde 8 minuter film typ en Kalle Anka-kortis. Jag vet enstaka filmer där man fick 3-4 delar i 3-4 rullar = 32 minuter. jag har sett kataloger från tiden, de innehåller enbart 8-minutersfilmer.

Länka gärna till en auktion på t.ex tradera med en super-8 på 45 minuter. Jag har svårt att se att det ens var fysiskt möjligt.

https://www.bgavideo.com/hur-mycket-smalfilm-har-jag/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in