2019-09-27, 13:24
Medlem
Man-At-Armss avatar
Mina minnen från VHS-epoken kan delas in i två perioder:
Första perioden:

Oftast hyrde familjen film enbart när vi barn fyllde år.
Vi lånade däremot flitigt filmer av vänner och bekanta. Och då fick man se det som fanns att se.
Som barn såg jag exempelvis Blodets tron (1957) av Akira Kurosawa. Fattade väl inte så mycket av filmen, men det var ju samurajer med, och vi barn fann komik i filmen.

Ett annat trevligt minne var en granne som gladeligen började låna ut filmer till oss.
Bokhyllan var fylld med VHS-kassetter med filmtitlar. Alla band var numrerade.
Han hade även en pärm med alla nummer samt filmtitlar, så man snabbt kunde hitta den filmen man ville se.

Första piratkopian jag såg var på VHS. En kassett med Terminator 1 och 2.

Lånade en inspelad James Bond-film av min farbror. Efter filmen var det några minuters porrfilm som han missat att spela över.

Andra perioden:

Hyrde VHS oftare och kunde friare välja det jag ville se.
Kopierade hyrda filmer med hjälp av två VHS-spelare. Spelade in allt möjligt.

Slutligen: var jävligt negativ till när DVD-filmer började ta över marknaden - men det blev ju bra till slut

Har ni några minnen från tiden när det var VHS-filmer som gällde?
Senast redigerad av Man-At-Arms 2019-09-27 kl. 13:27.
Citera
2019-09-27, 13:30
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Mina minnen från VHS-epoken kan delas in i två perioder:
Första perioden:

Oftast hyrde familjen film enbart när vi barn fyllde år.
Vi lånade däremot flitigt filmer av vänner och bekanta. Och då fick man se det som fanns att se.
Som barn såg jag exempelvis Blodets tron (1957) av Akira Kurosawa. Fattade väl inte så mycket av filmen, men det var ju samurajer med, och vi barn fann komik i filmen.

Ett annat trevligt minne var en granne som gladeligen började låna ut filmer till oss.
Bokhyllan var fylld med VHS-kassetter med filmtitlar. Alla band var numrerade.
Han hade även en pärm med alla nummer samt filmtitlar, så man snabbt kunde hitta den filmen man ville se.

Första piratkopian jag såg var på VHS. En kassett med Terminator 1 och 2.

Lånade en inspelad James Bond-film av min farbror. Efter filmen var det några minuters porrfilm som han missat att spela över.

Andra perioden:

Hyrde VHS oftare och kunde friare välja det jag ville se.

Slutligen: var jävligt negativ till när DVD-filmer började ta över marknaden - men det blev ju bra tillslut

Vi köpte vår första VHS 1980. Det var fina tider det!
Bla så kunde man hyra b-filmer på minilivs om du minns ? Text Bud Spencer & Terrence Hill filmer.
Citera
2019-09-27, 13:35
Medlem
constants avatar
Citat:
Movieboxarna man hyrde till...

Jag och kompisar hyrde ganska ofta när vi festade och skulle ut. Box och en fullprisfilm, och butiken som låg närmast hade en låda där man kunde plocka med en budgetfilm gratis om man samtidigt hyrde box och fullprisfilm.
Vi försökte få fram den sämsta tänkbara. Det blev som en sport, och jösses vilka filmer det kunde bli. En del blev nästan kultförklarade i umgängeskretsen, och vi hyrde den flera helger i rad.

Minns speciellt en film, en porr-rulle där man fick se en man sätta på en kvinna bakifrån, i femton minuter. Allt filmat från midjan och uppåt och exakt med samma kameravinkel hela tiden.
Citera
2019-09-27, 13:39
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Bla så kunde man hyra b-filmer på minilivs om du minns ? Text Bud Spencer & Terrence Hill filmer.
Ni var tidiga Jag tror vi köpte vår första VHS under tidigt 90-tal.
Minns inte minilivs under den perioden. Det kom dock någon turkaffär som började hyra ut filmer billigt under senare delen av 90-talet. De hade bland annat alla Polisskolan-filmer.

Citat:
Ursprungligen postat av constant
Movieboxarna man hyrde till...

Jag och kompisar hyrde ganska ofta när vi festade och skulle ut. Box och en fullprisfilm, och butiken som låg närmast hade en låda där man kunde plocka med en budgetfilm gratis om man samtidigt hyrde box och fullprisfilm.
Vi försökte få fram den sämsta tänkbara. Det blev som en sport, och jösses vilka filmer det kunde bli. En del blev nästan kultförklarade i umgängeskretsen, och vi hyrde den flera helger i rad.

Minns speciellt en film, en porr-rulle där man fick se en man sätta på en kvinna bakifrån, i femton minuter. Allt filmat från midjan och uppåt och exakt med samma kameravinkel hela tiden.

Det är nog det jag saknar mest med VHS-epoken: Allt skit man såg som blev så roligt att se!

Edit: just det movieboxen som för ofta krånglade hemma
Senast redigerad av Man-At-Arms 2019-09-27 kl. 13:41.
Citera
2019-09-27, 13:55
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Minns inte minilivs under den perioden. Det kom dock någon turkaffär som började hyra ut filmer billigt under senare delen av 90-talet. De hade bland annat alla Polisskolan-filmer.

Det är nog det jag saknar mest med VHS-epoken: Allt skit man såg som blev så roligt att se!

Det var vi. Det var en Hitachi med "Touch knappar" och "mjuk" stängning och öppning av locket. Kostade ofantliga summor på den tiden och vi var dom första i hela villaområdet som hade video.
Citera
2019-09-27, 13:59
Bannlyst
Citat:
Det var vi. Det var en Hitachi med "Touch knappar" och "mjuk" stängning och öppning av locket. Kostade ofantliga summor på den tiden och vi var dom första i hela villaområdet som hade video.

Panasonic här. LYXIGAST.

När lokala ica hade rea på hyrfilmer ENDAST 10 KRONOR! och alla traktens ungar var där för att hyra som fan.

När man väl nåt in så fanns det bara nån turkisk tecknad version av Rambo kvar.

Citat:

Ja, när ica hyrde ut för 10 spänn var helt andra tider än när turken hyrde ut FILEM ÄNDAST 10 kr.

Citat:

Ja. Det var en helt annan grej, idag finns allt, precis allt, och man gnäller på att det tar 2 minuter att sätta igång. Förr fick du ta bussen till närmsta stora stad för att hyra nåt på nåt ställe som hade nåt som liknade ett vettigt utbud, man var tvungen att åka tillbaka med skiten dan där på, och gud nåde den som inte hade spolat tillbaka!

Allt man fick tag på kollade man in, idag avbryter man direkt om det verkar vara dåligt. Samma som med LP vs Spotify.

Och alla myter om filmerna man inte kunde få tag på... Clockwork orange, motorsågsmassakern, huset som gud glömde... fick ni tag på kultrullarna?
Senast redigerad av Myshufvud 2019-09-27 kl. 14:05.
Citera
2019-09-27, 15:17
Medlem
Enzymes avatar
Citat:

Tror vi skaffade VHS någon gång runt 80-81 också. Innan detta hade vi Betamax som enligt många hade bättre bildkvalitet än VHS. Vi körde båda systemen parallellt tills Betamax-maskinen dog efter lång och trogen tjänst. VHS var avsevärt mycket billigare både vad gäller spelare och kassetter.
Citera
2019-09-27, 15:50
Medlem
TheOriginalJulhunds avatar
Citat:

Så gjorde jag också en gång i tiden! Gick till Anderssons Video nästan dagligen då man kunde hyra filmer svinbilligt där och hittade man nåt bra så blev det till att kopiera direkt. Blev ju lite lite billigare än att köpa filmerna, höhö! Sen brukade jag spela in filmer som gick på TV också (har faktiskt kvar några såna i garderoben).

Men det var inte bara filmer jag spelade in. Hände ofta att man bänkade sig framför VH1 och spelade in musikvideor man gillade. Hade ett Playstation 1 också och ibland brukade jag koppla det till VHS-spelaren för att spela in det jag spelade och sen satt jag och kollade på det jag spelat in, men det gjorde jag mest på skoj.
Citera
2019-09-27, 16:27
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myshufvud
Ja. Det var en helt annan grej, idag finns allt, precis allt, och man gnäller på att det tar 2 minuter att sätta igång. Förr fick du ta bussen till närmsta stora stad för att hyra nåt på nåt ställe som hade nåt som liknade ett vettigt utbud, man var tvungen att åka tillbaka med skiten dan där på, och gud nåde den som inte hade spolat tillbaka!

Allt man fick tag på kollade man in, idag avbryter man direkt om det verkar vara dåligt. Samma som med LP vs Spotify.

Och alla myter om filmerna man inte kunde få tag på... Clockwork orange, motorsågsmassakern, huset som gud glömde... fick ni tag på kultrullarna?
Just motoråksmassakern har jag inte sett än i dag. Letade efter filmen som barn, men fick bara tag i någon uppföljare.
Jag var jävligt inne på fredagen den 13:e-filmerna och hade de flesta delar på VHS lagom till DVD-marknaden tog över helt

Citat:
Ursprungligen postat av TheOriginalJulhund
Så gjorde jag också en gång i tiden! Gick till Anderssons Video nästan dagligen då man kunde hyra filmer svinbilligt där och hittade man nåt bra så blev det till att kopiera direkt. Blev ju lite lite billigare än att köpa filmerna, höhö! Sen brukade jag spela in filmer som gick på TV också (har faktiskt kvar några såna i garderoben).

Men det var inte bara filmer jag spelade in. Hände ofta att man bänkade sig framför VH1 och spelade in musikvideor man gillade. Hade ett Playstation 1 också och ibland brukade jag koppla det till VHS-spelaren för att spela in det jag spelade och sen satt jag och kollade på det jag spelat in, men det gjorde jag mest på skoj.
Spelade in en del porrfilm med. Polaren fick hyra. Var för feg för att göra det själv. Han brukade ha p-våfflan under övriga filmer han skulle hyra.

Såg en del filmer som var inspelade i reklamkanaler. Alla var inte så ambitiösa att de stängde av inspelningen vid reklamavbrott, så man sätt där med fjärrkontrollen i handen hela tiden för att spola bort kommande reklamavbrott
Citera
2019-09-27, 16:44
Medlem
Jag bodde hemma tills jag var 20-21 gammal, video fanns aldrig och i hemmet fanns endast en TV. VHS fanns aldrig. Föräldrar skaffade först på slutet av 90-talet (fick sköta inspelning åt dem då de inte visaste hur man programmerade).
Hade kompisar som hade video, dock inte VHS. De hade Betamax eller Video2000 (fanns det mer?) En uthyrare i samhället erbjöd detta. Mycket B-filmer sågs, som Italienska spagettiwestern och amerikanska snutfilmer.

Flyttade hemifrån, utan VHS. Moviebox lösningen utan kabel-TV. Normala filmer som oftast- Men det lilla rummet eller utrymmet bakom skynket drog (dock efter ingen mer fanns i affären). Många svenska filmer blev det. Synd att inte dessa görs idag, eller har jag missat Ridskolan 8 etc.
Citera
2019-09-27, 16:58
Bannlyst
Många minnen. Inga av dem särskilt bra. Spolningen framförallt och det faktum att jag inte fick snabbspola eller pausa med bild (för "det slet på banden") gör att jag inte ser tillbaka på den tiden med nostalgi. Programmera inspelning för de kvällar man inte var hemma.

39-45 spänn för att hyra en film som kanske var OK och kanske var skitdålig...

Allt var inte bättre förr.
Citera
2019-09-27, 17:20
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myshufvud
...
Clockwork orange hyrde jag utan problem i en vanlig filmbutik.
Jag var väl inte direkt beredd på det jag skulle få se...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in