Citat:
Ursprungligen postat av
Jonipoon
Svårt att säga, anledningen till att nostalgi för CD-skivor inte riktigt tagit fart ännu beror på att BluRay-skivor och TV-spelsskivor (som visserligen inte är CD-skivor men ser exakt ut som dem i storlek och form) fortfarande säljer bra och används i stor skala över hela världen. Det ryktas dock om att skivan snart kommer att bytas ut mot s.k. flashcards, som är bättre på att komprimera och hantera information. När det väl sker och det inte längre tillverkas BluRay-skivor så kommer nostalgin för skivor kunna uppstå efter sisådär 15 år.
Nostalgin ligger i svårigheten. CD-/DVD-skivor håller för evigt, inklusive boxen, detta förstår alla omedvetet och de kommer därför inte att få något värde. Det spelar ingen roll om man slutar tillverka dem. En obskyr udda CD-samling med värde är otänkbart för mig, efter genombrottet med internet och streaming.
Jag sålde mina egna DVD av Disney Fantasia och Fantasia 2000 på tradera för kanske 7 år sedan. Jag fick 4000 kr för dem, de är någorlunda ovanliga. Nu kostar de 80 kr. De såldes trots allt i 1000-tals ex i Sverige och alla finns kvar, samtidigt som det kommer nya DVDer vart 8e år med samma filmer. Jag har en komplett samling Disney-DVD i första utgåva, försökte sälja den ett tag men det var för sent, kanske år 2015, så den får gå i arv till barnbarnen som udda kult från 00-talet.