2019-09-28, 14:28
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonipoon
Det kan iofs bero på att 90% av Netflix filmutbud är filmer med produktionsdatum efter 2010. Siffran stiger till 95% om man tar med filmer producerade efter år 2000. Endast 5% av Netflix filmer är från innan år 2000, och procenten sjunker ju längre bak i tiden man går. Finns inte mycket att känna nostalgi för över där.
Jo, nostalgi kommer ju efter 10-20 år. Men det är inte den nostalgiska känslan jag saknar. Det är "nu tittar jag på FILM"-känslan som jag saknar med streaming. Det känns ingenting för mig att se något på netflix. Det är som att göra disken i köket, en plikt för att fylla ut tiden. Att ta fram kvällens VHS-film med familjen från det magra utbudet av 50 VHS-kassetter hemma, det var en känsla det. Jag tror de har med utbudet att göra.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-09-28 kl. 14:32.
Citera
2019-09-28, 14:33
Medlem
Jonipoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Min erfarenhet från CD-åren som började redan 1990, och DVD-åren, säger mig att det inte kommer att existera någon nostalgi kring dem. Naturligtvis ännu värre med streaming, där existerar ingenting att hänga upp sina känslor på. Det sista som har nostalgikänslor verkar vara TV-spel, helst sådana man köpt som kassetter. Vi får se om nerladdade spel ger någon nostalgi. Någon som blir nostalgisk här när han hör ordet Doom? Jag är inte säker.
Svårt att säga, anledningen till att nostalgi för CD-skivor inte riktigt tagit fart ännu beror på att BluRay-skivor och TV-spelsskivor (som visserligen inte är CD-skivor men ser exakt ut som dem i storlek och form) fortfarande säljer bra och används i stor skala över hela världen. Det ryktas dock om att skivan snart kommer att bytas ut mot s.k. flashcards, som är bättre på att komprimera och hantera information. När det väl sker och det inte längre tillverkas BluRay-skivor så kommer nostalgin för skivor kunna uppstå efter sisådär 15 år.
Citera
2019-09-28, 14:38
Medlem
Geomeisters avatar
Hade inget större filmintresse som barn och mina föräldrar har aldrig varit "filmmänniskor" så min nostalgi till VHS är mindre än vad jag skulle önska. Jag minns dock att brorsan ville starta en filmsamling när DVD:n var ganska ny (och dyr). Då blev det VHS. Han köpte väl en 30-40-50 VHS innan han förstod att det var utdöende och meningslöst. Bättre att satsa på DVD.

Är det någon som minns hur mycket VHS var värda när DVD:n tagit över marknaden? Jag har för mig att värdet sjönk rejält väldigt snabbt. Stämmer det? Alltså om jag köpte en vanlig VHS för 149 kronor år 1999. Hur mycket var den värd säg 2002?
Citera
2019-09-28, 14:44
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Svårt att säga, anledningen till att nostalgi för CD-skivor inte riktigt tagit fart ännu beror på att BluRay-skivor och TV-spelsskivor (som visserligen inte är CD-skivor men ser exakt ut som dem i storlek och form) fortfarande säljer bra och används i stor skala över hela världen. Det ryktas dock om att skivan snart kommer att bytas ut mot s.k. flashcards, som är bättre på att komprimera och hantera information. När det väl sker och det inte längre tillverkas BluRay-skivor så kommer nostalgin för skivor kunna uppstå efter sisådär 15 år.
Nostalgin ligger i svårigheten. CD-/DVD-skivor håller för evigt, inklusive boxen, detta förstår alla omedvetet och de kommer därför inte att få något värde. Det spelar ingen roll om man slutar tillverka dem. En obskyr udda CD-samling med värde är otänkbart för mig, efter genombrottet med internet och streaming.

Jag sålde mina egna DVD av Disney Fantasia och Fantasia 2000 på tradera för kanske 7 år sedan. Jag fick 4000 kr för dem, de är någorlunda ovanliga. Nu kostar de 80 kr. De såldes trots allt i 1000-tals ex i Sverige och alla finns kvar, samtidigt som det kommer nya DVDer vart 8e år med samma filmer. Jag har en komplett samling Disney-DVD i första utgåva, försökte sälja den ett tag men det var för sent, kanske år 2015, så den får gå i arv till barnbarnen som udda kult från 00-talet.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-09-28 kl. 14:48.
Citera
2019-09-28, 14:46
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Är det någon som minns hur mycket VHS var värda när DVD:n tagit över marknaden? Jag har för mig att värdet sjönk rejält väldigt snabbt. Stämmer det? Alltså om jag köpte en vanlig VHS för 149 kronor år 1999. Hur mycket var den värd säg 2002?
Vill minnas att det var ungefär som det har varit för många DVD-filmer ett tag nu. Det vill säga att man kunde köpa VHS-filmer minst för halva priset och ofta mycket billigare än så. Många hyrbutiker sålde sina VHS-filmer för en billig peng, en tia styck ungefär - om jag inte minns helt fel
Citera
2019-09-28, 14:51
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Vill minnas att det var ungefär som det har varit för många DVD-filmer ett tag nu. Det vill säga att man kunde köpa VHS-filmer minst för halva priset och ofta mycket billigare än så. Många hyrbutiker sålde sina VHS-filmer för en billig peng, en tia styck ungefär - om jag inte minns helt fel
Dock enbart B och C-titlar för 10 kr. Det såldes aldrig en Gudfadern billigt, och man kunde få en del för dem och t.ex James Bond på VHS på tradera ganska länge gissningsvis år 2005 eller något innan. Nu är VHS-kategorin på tradera totalt utan köp, en VHS är inte värd 1 krona. Det gör att allting slängs nu. Om några år när bara lata eller nördar har kvar sina VHS så kommer de att få ett värde igen, bra eller sällsynta titlar. Ungefär som super-8-filmer som man kan få 50-100 kr för nu, de fanns i butiker fram till kanske 1978 eller så innan de slogs ut av VHS. Super-8 kostade f.ö ca 100 kr/st i affären på 1970-talet, närmare 1000 kronor i dagens penningvärde, för 8 minuter film...
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-09-28 kl. 14:55.
Citera
2019-09-28, 15:20
Medlem
Jonipoons avatar
Citat:
Nostalgin ligger i svårigheten. CD-/DVD-skivor håller för evigt, inklusive boxen, detta förstår alla omedvetet och de kommer därför inte att få något värde. Det spelar ingen roll om man slutar tillverka dem. En obskyr udda CD-samling med värde är otänkbart för mig, efter genombrottet med internet och streaming.

Jag sålde mina egna DVD av Disney Fantasia och Fantasia 2000 på tradera för kanske 7 år sedan. Jag fick 4000 kr för dem, de är någorlunda ovanliga. Nu kostar de 80 kr. De såldes trots allt i 1000-tals ex i Sverige och alla finns kvar, samtidigt som det kommer nya DVDer vart 8e år med samma filmer. Jag har en komplett samling Disney-DVD i första utgåva, försökte sälja den ett tag men det var för sent, kanske år 2015, så den får gå i arv till barnbarnen som udda kult från 00-talet.
CD -och DVD-skivor håller definitivt inte för evigt. De har också en livslängd, dock är den mycket längre än för kassettband som VHS. Dessutom, vad som uppfattas som svårt är en retorisk fråga eftersom konceptet att sticka in en skiva i läsare och sedan behöva trycka ut den, och behöva använda analoga knappar istället för touchscreen mycket väl kan uppfattas som jobbigt för en ung person om 20 år. Och det finns faktiskt mer likheter med VHS och DVD än man inser när det kommer till det praktiska användandet, de är båda två fysiska föremål som du måste resa sig upp ur soffan för att hämta upp, och båda lagras i fodral.

Det är mycket svårare att bli nostalgisk till något som endast existerar som en stream, eftersom man om 10 år inte har kvar en fysisk version av något man streamade idag.
Citera
2019-09-28, 15:21
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Dock enbart B och C-titlar för 10 kr. Det såldes aldrig en Gudfadern billigt, och man kunde få en del för dem och t.ex James Bond på VHS på tradera ganska länge gissningsvis år 2005 eller något innan. Nu är VHS-kategorin på tradera totalt utan köp, en VHS är inte värd 1 krona. Det gör att allting slängs nu. Om några år när bara lata eller nördar har kvar sina VHS så kommer de att få ett värde igen, bra eller sällsynta titlar. Ungefär som super-8-filmer som man kan få 50-100 kr för nu, de fanns i butiker fram till kanske 1978 eller så innan de slogs ut av VHS. Super-8 kostade f.ö ca 100 kr/st i affären på 1970-talet, närmare 1000 kronor i dagens penningvärde, för 8 minuter film...

Vad menar du med "för 8 minuter film"?
Citera
2019-09-28, 15:40
Medlem
nins avatar
Farsan köpte en begagnad VHS-spelare 1983 (tror det var 3-4000 kr) och efter det så var jag helt förtrollad av film. Vi hade en lokal videoaffär i en källare som vi hyrde mycket film i på 80-talet. Sen på 90-talet blev det mest köpa oklippta original från utlandet.

Själv så har jag byggt en egen videobutik i min källare, som ska "efterlikna" videobutiken som jag hyrde i på 80-talet. Självklart så har jag både VHS, betamax och video 2000 i lager, samt moviebox, nya oinspelade band, etc. Är inte helt klart än, har en gammal kassaapparat som en polare köpt åt mig som jag ska hämta, upp med några till hyllor och lite mer posters. Men redan nu så känns det som en 80-tals butik när man går in där.

Självklart så har jag i min gillestuga en Sony 4:3 CRT TV som jag kör VHS, betamax, video 2000 och laserdisc på. Inget nyare än så. Och det är förvånande hur bra bild det är på riktigt gamla filmer. Band som är nästan 40 år som spelar som nya än.
Citera
2019-09-28, 15:43
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Vad menar du med "för 8 minuter film"?
En super-8-rulle innehöll i allmänhet bara 8 minuter film. Stjärnornas krig var bland de sista titlar som kom på super-8, så då fick du bara en scen för 1000 kr ...
Citera
2019-09-28, 15:45
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
CD -och DVD-skivor håller definitivt inte för evigt. De har också en livslängd, dock är den mycket längre än för kassettband som VHS. Dessutom, vad som uppfattas som svårt är en retorisk fråga eftersom konceptet att sticka in en skiva i läsare och sedan behöva trycka ut den, och behöva använda analoga knappar istället för touchscreen mycket väl kan uppfattas som jobbigt för en ung person om 20 år. Och det finns faktiskt mer likheter med VHS och DVD än man inser när det kommer till det praktiska användandet, de är båda två fysiska föremål som du måste resa sig upp ur soffan för att hämta upp, och båda lagras i fodral.

Det är mycket svårare att bli nostalgisk till något som endast existerar som en stream, eftersom man om 10 år inte har kvar en fysisk version av något man streamade idag.
I så fall borde CD-skivor ha ett samlarvärde, de har funnits i 30 år. Men vad jag vet finns det i princip inga CD-skivor som har ett högt andrahandsvärde? Och de kommer aldrig att få det, inte ens när CD inte längre tillverkas utan allting är stream. Det är min teori, som bygger på 40 år av samlande. Jag försökte verkligen samla DVD, men det gick bara i drygt 10 år. De är och förblir bara en bruksvara, som bestick eller tallrikar.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-09-28 kl. 15:47.
Citera
2019-09-28, 15:50
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
En super-8-rulle innehöll i allmänhet bara 8 minuter film. Stjärnornas krig var bland de sista titlar som kom på super-8, så då fick du bara en scen för 1000 kr ...

Nej. Åtta minuters speltid var aldrig en standard öht.
3.5, 15, 20, 30 och 45 var det som fanns.

Inte för att det spelar roll, undrade bara vad du pratade om.

Det om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in