2019-09-27, 22:14
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
[...] När jag tittar på historik är det tydligt att SD var Generalen i THOS GT och gissar att det var han som stod som mottagare av projektfinansieringen. Lena var med i arrangörsgruppen, men hon kan ha blivit en nagel i ögat för SD, HD, JG som ville bestämma ensamma om pengarna Eller, kan det vara så att SD hade förskingrat en del av projektmedlen för att kunna lösa ut HD från huset när hon ville skiljas? LW förstod detta och hotade med att avslöja honom?
--------------------
Länk till info för nytillkomna i tråden:
www.flashback.org/sp68818747

Det skulle inte förvåna mig alls! Att Stefan hade nallat i syltburken. Huset är ju belånat upp till taknocken och dessutom ytterligare några 100k till i skuld. Det måste varit tufft. 2 barn. Många kostnader för boendet: amortering på huslån, uppvärmning. Säkert avbetalning på bilen (hur gammal var den?).

Och sedan alla dessa utlandsresor för att geocacha, och inte minst: ALLT DETTA BRÄNSLE som gått åt för att köra runt och leta burkar var och varannan dag! Dom har nog haft stora månatliga utgifter. Hanna var ju sjukskriven en hel del. Kanske levt lite på gränsen. Kan vara frestande att dryga ut den kanske skrala kassan...vi får kanske läsa mer om detta i FUP...?
Citera
2019-09-27, 22:25
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, jag var otydlig.
Menade att jag trodde att det som nu stärkte misstankarna var sådant som knöt SD till brottet tydligare genom att knyta honom till brottsplatsen eller direkt till mordet.

Insatsstyrkan fick mig att tro något åt det hållet.
På det stärkta misstankar sedan häktningen.

Såg det först senare att du hade postat transkriberingen av hela intervjun :-))👍🏻

Så är det när man både jobbat och (smyg) läser på fb under tiden och tråden rasslar iväg!
Citera
2019-09-27, 22:26
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Beklagar förlusten landbandy.
Har du även geocachat tillsammans med SD och HD?

Nej jag valde att cacha med Lena och caj*o, de var mina favoriter .
Han var en god och trevlig lite äldre familjefar med en rar fru och geointresserade barn och lyckas göra riktigt snygga gömmor som uppskattades vida omkring bland geocachare.
Han är också en person som bryr sig om folk genom att hjälpa dem i praktiska lägen , som när Lena var skadad kunde hans familj bjuda på mat eller hjälpa Lena att handla .Så hans vänlighet och Lenas spirit var alltid härligt att vara med i .
Citera
2019-09-27, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Nej jag valde att cacha med Lena och caj*o, de var mina favoriter .
Han var en god och trevlig lite äldre familjefar med en rar fru och geointresserade barn och lyckas göra riktigt snygga gömmor som uppskattades vida omkring bland geocachare.
Han är också en person som bryr sig om folk genom att hjälpa dem i praktiska lägen , som när Lena var skadad kunde hans familj bjuda på mat eller hjälpa Lena att handla .Så hans vänlighet och Lenas spirit var alltid härligt att vara med i .

Omtanke, helt enkelt. Förstår att Lena träffade honom via ett jobb hon hade vi flyget för många år sedan, en lång vänskap.
Citera
2019-09-27, 22:42
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Du är medveten att relativt många tror att SD är oskyldig va? Troligen rör du inte dig så mycket bland andra geocachare eller så lyssnar du inte på det örat. Men av det du skrivit om dina ståndpunkter så tror jag att det inte är så många som vill umgås med en person som du.

Det var ett tag sen detta skrevs. Men jag lite nyfiken hur du/ni resonerar nu efter ännu en omhäktning av Stefan, dessutom stärkta misstankar. Och misstankarna mot Hanna kvarstår, medhjälp alt skyddande.

Är ni fortfarande övertygade om deras oskuld? Finns det ingenting som fått er nu i efterhand att undra ens lite t.ex över nåt som hänt, nåt dom sagt eller gjort?

Jag har förståelse för att ni såklart befinner er i en konstig sits, dels hur man ska agera mot dessa vänner, men även gentemot andra bekanta runt omkring som känner till vänskapen.

Jag har ingen avsikt att vara spydig, utan frågan är helt seriöst ställd.
Citera
2019-09-27, 22:45
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Omtanke, helt enkelt. Förstår att Lena träffade honom via ett jobb hon hade vi flyget för många år sedan, en lång vänskap.

Japp , och det är därför jag blir så ledsen att någon kan döda en person .... hon betydde så mycket för många , vi är många som är ledsna över det som hänt och det finns ingen vettig förklaring till varför Lena var tvungen att sätta livet till ?
Citera
2019-09-27, 23:04
Medlem
Citat:
Japp , och det är därför jag blir så ledsen att någon kan döda en person .... hon betydde så mycket för många , vi är många som är ledsna över det som hänt och det finns ingen vettig förklaring till varför Lena var tvungen att sätta livet till ?

Ja, det är naturligt att alla, särskilt de som känner henne sedan länge, tycker det är så ledsamt och oförklarligt. En personlighet definierar en person och är för alltid integrerad i denne.
Senast redigerad av Remark 2019-09-27 kl. 23:11.
Citera
2019-09-27, 23:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Gav mig in i den här tråden och fallet först i förra månaden, och är nu i full färd med inläsning. @MV och @Strof bl.a har delgett tråden både trovärdiga och informativa inlägg.

Roligt att du ger dig in i tråden!
Mycket att läsa, men det viktigaste finns i början. Därefter har det hänt några få saker och just nu verkar det som att vi som varit med från början är mitt inne i en period av repetition!

Citat:
Ett bra fallexempel som visar på hur pass förslagen en brottsling kan vara. Är väl fullt tänkbart att mgm tänkt i ovanstående banor, han med.

@MV skriver att SD ville träffa LW, ja. Frågan är bara vilken dag han föreslår mötet. Så här skriver @MV: "Lw har på kvällen fått ett meddelande eller samtal strax före kl 23:00 av någon hon kände som fick henne att lämna lägenheten."
Lite lustigt att han benämner den personen som "någon" där. Men det inlägget var tidigt i utredningen och kanske MV inte ville gå in på vem?
Hur som helst, så här skriver MV 1/2 -19 (det finns fler sådana inlägg som bekräftar att SD ska ha haft digital kontakt just mordkvällen, även ett där MV hävdar att han var den sista kontakten):

Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Det stämmer att en del av utredningen bygger på att en misstänkt hade problem med att LW var en kvinna som inte gick att styra så enkelt. Och utan att gå in på detaljer så var SD drivande i att få ett möte till stånd mordkvällen. Han nekar bestämt till att ha träffat LW mordkvällen. Men bekräftar att han haft digital kontakt med LW på kvällen. Jag kan inte lämna några detaljer om vad som framkommit men SD kvarstår som huvudmisstänkt och utredarna har följt upp andra utpekade och tips som kommit in utan att kunna avskriva SD från utredningen.

Vad gäller @Medinsyn, så misstänker jag att skribenten är mycket, mycket nära SD. H*n uppger info som visar på en detaljinformation som inte vem som helst kan veta något om. Därför läser jag informationen från den källan med mikroskop och nagelfar varje mening. Det är förmodligen den version SD velat ge sin omgivning och vänner.

Citat:
Två inlägg av @Medinsyn angående kontakt under kvällen:

Vinner han på att dra en lögn här genom att förneka lagrad sms-konversation om att ses? Eller är förslaget framlagt i ett sms, tidigare under veckan? Låt säga att deras sms:ande under kvällen är normalt och att mgm ringer upp LW strax före kl 23.00. Enligt egen uppgift för att önska godnatt och ett "Lycka till på resan".

I själva verket gör de upp om att ses kl 23.30 och mgm har innan dess placerat ut ett verktyg på platsen.

Ja, det kan ju vara så att SD (eller någon annan) placerat ut ett tillhygge i förväg. Man går ju inte gärna med ett större vapen hängande i handen när man knackar på...
Eller så hade han ett mindre med sig.
HD... ja. Får inte in henne riktigt. Men om hon är skyldig kan hon stått och väntat, eller varit den som lockad ut LW från hemmet...

Citat:
Ett vittne med öppet fönster hör, enligt @MV, en man och en kvinna gå i riktning mot planket. De pratar med varandra och eventuellt har LWs röst kunnat verifieras. - Kan vittnet uppfatta något av vad som sägs?

Ja, tänk om vittnet kände igen LWs röst? Och ännu bättre, har hört något av konversationen? Men, det har gått några dagr nnan hon hittas. Och kommer vittnet ihåg vad som sas fem dagar efter? Bra gort att ens minnas att det gått någon utanför för flera dagar sedan. Det får mig att tro ändå att det kanske var uppbragta röster, så att vittnet vaknade.

Citat:
@MV hävdar också att det är till 100 % klarlagt att mgm har stått på framsidan av LWs bostad och väntat på att hon ska komma ut. - Nyfiken granne som har stått bakom gardinen och spejat?
Masttömningar har bl a visat att SDs mobil har hoppat mellan två master, vilket är möjligt ifall den befinner sig ut mot fp/motorväg. SD själv som har stenkoll på kartor och GPS-positioner uppger att han varit i närheten under kvällen, eventuellt på Apelvägen.
Troligt. (Nästan så att han rätar lite extra på ryggen, sprickfärdig av återhållen stolthet över sitt briljanta intellekt).

Ja, antingen granne eller ett barn hemma.

Från AB:

Vid 23-tiden på kvällen sågs hon av en anhörig hemma – nästa morgon var hon inte där.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vMJaq/par-misstanks-ha-mordat-sin-van-och-granne-lena-wesstrom-45

Citat:
En spekulation:

Ett trovärdigt scenario där han väver in HD för att ha en säker hållhake på henne framgent. För han vill ju inte att hon öppnar upp sig och babblar hos polisen. Nu måste hon se till att skydda sig själv om hon vill se sina barn växa upp. Priset han får betala är att tvingas umgås med sin fd hustru och arbeta på att få tillbaka hennes förtroende.

Om han är lika manipulativ som jag misstänker, kan han platsa som MV menar med Arbogakvinnan eller Knutbypastorn. Då kanske han har ännu mer avancerad hållhake på HD, så att hon är riktigt illa ute.

Citat:
- Sjukhushandskar av vinyl?
Vem, förutom @JM, har lagt fram det påståendet?

Inte en alls osannolik teori.
Men vi har (även jag) tidigt diskuterat handskar.
Lite meck att få på sådana just under ett anfall dock, och att ha på sig dom innan i den varma kvällen, kräver att man har händerna i fickorna. Kan se skumt ut om man inte brukar gå så.

Oj, ursäkta för ett fasligt långt inlägg!
Orkar dock inte dela upp det nu.
Citera
2019-09-27, 23:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Är det JM:s citat om föremålet i skogen? Det enda ´´föremål´´ jag vet om är LW:s mobil?

Från AB 19/5-18:
" Hennes mobiltelefon har positionerats till ett område i närheten av bostaden, enligt uppgifter till Aftonbladet."
[...]
"– Det är ett skogsområde med gångvägar där många löptränar och rastar sina hundar. Det finns ingen belysning i området och längs med löparspåren, säger Oskar Forsberg, Aftonbladets reporter på plats.

Kring lunchtid på lördagen gjordes ett fynd.

– Vi har fått uppgifter från allmänhet om ett fynd i skogen som åklagare bedömt är intressant i utredningen. Med tanke på brottets dignitet har man beslutat att upprätta en avspärrning som bevakas av polis i väntan på tekniker, säger Johan Wallenius vid polisens ledningscentral.
"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6n0Wor/foremal-har-hittats-i-sokandet-efter-forsvunna-lena

Om man kollar på google maps och jmf bilder från reportaget, kan man se att området borde vara i skogen bakom SD och UWs hus.
Jag har tidigare länkat bild från google där man kan skymta det vita huset i bakgrunden på bild 1 i reportaget.

Jag tror att det är här:

https://kartor.eniro.se/?c=59.292612,15.180879&z=18&l=aerial&d={%22m%22:[[59.292348,15.181754,%22SD%22,0],[59.29306,15.181485,%22UW%22,0],[59.290189,15.184447,%22HD%22,0]],%22l%22:[[59.292879,15.181153,59.293016,15.180885,59.292961, 15.18037,59.292792,15.180016,59.292452,15.180348,5 9.292468,15.180734,59.292594,15.181217,59.292704,1 5.181303,59.292803,15.181164,null,0]]}

https://www.google.se/maps/@59.2926644,15.181106,3a,60y,327.18h,89.51t/data=!3m6!1e1!3m4!1stvxf2-plPgFzaSsFtqLSZA!2e0!7i13312!8i6656
Citera
2019-09-27, 23:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Tack , OzzietheOwl 😊.

Ja det var det eventet jag menade.

Nej jag sörjde att Lena tagits ifrån oss ,som gillade henne ,så tanken på att åka på event brydde jag mig inte om .

När Lena försvann ur geocachinggänget så blev allt bara svårmodigt och ledsamt .

För mig var hon muntergöken i sällskapet , typ hon som gick med fanan längst fram i ledet såsom flickan som går längst fram i spetsen på en stor orkester spelar vandrandes på gatan fram .

Hon var allas vår egen rara tamburmajor; som det så fint heter; som ledde oss stigen/gatan fram med sin tamburmajor-stav med ett glatt leende på läpparna.

Du saknas utav oss ; Lena ..❤️

Allt blev förvirrat när hon togs ifrån oss,och sorgen vilar tungt över en del utav oss, inom geocachingen .
Glädjen och skratten ute i skogen har fått sig en törn och inget kommer någonsin bli sig likt igen . Tyvärr .💔

Det var mycket fint skrivet!
Man förstår att hon satt avtryck på många personer i sin omgivning och även i geocahingkretsarna!

Ledsen att du förlorat en fin geocaching- vän.

Jag förstår "och inget kommer någonsin bli sig likt igen".
Citera
2019-09-27, 23:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Under förhandling?

Menar du under en häktningsförhandling eller när den stora cirkusen har dragit igång dvs. rättegången?

Vad jag opponerade mig över var ju den meningen som förekom hos den du citerade från, den som MGM skulle ha yttrat "de har ingenting på mig", den kan ju låta helskum om man tar den ur sin kontext.

Sätts den i rätt kontext så behöver den inte låta konstig alls, ponera att MGM sa "de har ingenting på mig för jag är helt oskyldig", i det sammanhanget blir det ju inte så märkligt.

Det är helt klart att vi inte har sammanhanget som meningen och hela samtalet för den delen kom ur.
Som jag minns det finns det ett par skribenter som hävdat att deras källor hört något liknade.

Det som kanske fått deras källor att reagera på detta/dessa uttryck kan ändå vara att det känns underligt och avvikande. Kanske då inte i kontexten: jag är oskyldig?

Annars kanske källan/källorna hade sagt att han sa att han var oskyldig och därför har inget på mig, eller t ex de kommer aldrig att lösa det här så som dom har klantat sig eller något liknade.
Citera
2019-09-27, 23:57
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Från AB 19/5-18:
" Hennes mobiltelefon har positionerats till ett område i närheten av bostaden, enligt uppgifter till Aftonbladet."
[...]
"– Det är ett skogsområde med gångvägar där många löptränar och rastar sina hundar. Det finns ingen belysning i området och längs med löparspåren, säger Oskar Forsberg, Aftonbladets reporter på plats.

Kring lunchtid på lördagen gjordes ett fynd.

– Vi har fått uppgifter från allmänhet om ett fynd i skogen som åklagare bedömt är intressant i utredningen. Med tanke på brottets dignitet har man beslutat att upprätta en avspärrning som bevakas av polis i väntan på tekniker, säger Johan Wallenius vid polisens ledningscentral.
"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6n0Wor/foremal-har-hittats-i-sokandet-efter-forsvunna-lena

Om man kollar på google maps och jmf bilder från reportaget, kan man se att området borde vara i skogen bakom SD och UWs hus.
Jag har tidigare länkat bild från google där man kan skymta det vita huset i bakgrunden på bild 1 i reportaget.

Jag tror att det är här:

https://kartor.eniro.se/?c=59.292612,15.180879&z=18&l=aerial&d={%22m%22:[[59.292348,15.181754,%22SD%22,0],[59.29306,15.181485,%22UW%22,0],[59.290189,15.184447,%22HD%22,0]],%22l%22:[[59.292879,15.181153,59.293016,15.180885,59.292961, 15.18037,59.292792,15.180016,59.292452,15.180348,5 9.292468,15.180734,59.292594,15.181217,59.292704,1 5.181303,59.292803,15.181164,null,0]]}

https://www.google.se/maps/@59.2926644,15.181106,3a,60y,327.18h,89.51t/data=!3m6!1e1!3m4!1stvxf2-plPgFzaSsFtqLSZA!2e0!7i13312!8i6656
Tack för utförligt svar @notknapparen! Mobilen ska ha hittats mellan Vivalla och Hjärsta och området du har markerat ser ut att vara det rätta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in