Absolut. Så är det. Det är också därför som en delgivning sker mot slutet, och efter den så har försvaret möjlighet att komma med vad dom vill ska göras.
Men jag ska rätta mitt inlägg här: Jag skrev snabbt utan att min hjärna hängde. Advokaten får ju viss insyn under förhören också. Mer och mer ju närmare slutet av förundersökningsarbetet.
Det verkar, utifrån advokatens uttalanden, att förundersökningsarbetet fortfarande är en bit ifrån själva slutfasen.
Så har jag uppfattat det också trots det genombrott som uppenbarligen har kommit så är de långt ifrån färdiga för ett åtal.
Hiding har ju komplicerat fallet ytterligare med att få in MGK i spelet också, nu måste ju Hiding neutralisera MGK eller göra henne medskyldig, jag trodde ju på de uppgifter som skrevs i Aftonbladet att Hiding går på "skyddande av brottsling" men Panzer fick mig att tveka om uppgifterna verkligen stämmer, går Hiding för mord för MGK så blir det etter värre med tidsaspekten, då är hon ju fortfande kavr på startlinjen i maratonloppet.
Slutligen för att knyta ihop säcken och återgå till advokatens möjligheter att påverka ett häktningsbeslut, de är som jag skrivit tidigare försvinnande små i och med att åklagaren sitter och håller på det mesta i utredningen, advokaten får ju liksom den misstänkte gissa sig fram på vad de vill veta när de förhör MGM vilket gör det nästan omöjligt att agitera mot vad åklagaren lägger fram som bevis i en häktningsförhandling, de småsmulor som läggs fram kan ju vara i ett stort sammanhang helt betydelselösa men uttryckta ur sitt sammanhang kan de få stor betydelse.
Just det är ju en lösryckt mening möjligen ur sitt sammanhang. Kan ha varit en förstärkning till att han sagt att han är helt oskyldig även om jag också tycker det är ett udda uttalande.
Det är just det som är så farligt, att ta ut en mening ur sitt sammanhang kan ju ge en egentligen oskyldig slutsats en helt annan betydelse, för att fånga vad MGM egentligen menade med det han enligt uppgift har sagt så måste man ju ha hört hela konversationen just för att kunna förstå hela andemeningen.
Lösryckta uttalanden kan ju bli helt skruvade om de tas ur sitt sammanhang.
Det är just det som är så farligt, att ta ut en mening ur sitt sammanhang kan ju ge en egentligen oskyldig slutsats en helt annan betydelse, för att fånga vad MGM egentligen menade med det han enligt uppgift har sagt så måste man ju ha hört hela konversationen just för att kunna förstå hela andemeningen.
Lösryckta uttalanden kan ju bli helt skruvade om de tas ur sitt sammanhang.
Eftersom det är så lite fakta som tillförs tråden gäller det genomgående här. Däremot gäller det knappast under en förhandling. Vi får även begränsad insyn via de knapphändiga uttalanden från advokat och åklagare. Men så är det ju alltid.
Eftersom det är så lite fakta som tillförs tråden gäller det genomgående här. Däremot gäller det knappast under en förhandling. Vi får även begränsad insyn via de knapphändiga uttalanden från advokat och åklagare. Men så är det ju alltid.
Under förhandling?
Menar du under en häktningsförhandling eller när den stora cirkusen har dragit igång dvs. rättegången?
Vad jag opponerade mig över var ju den meningen som förekom hos den du citerade från, den som MGM skulle ha yttrat "de har ingenting på mig", den kan ju låta helskum om man tar den ur sin kontext.
Sätts den i rätt kontext så behöver den inte låta konstig alls, ponera att MGM sa "de har ingenting på mig för jag är helt oskyldig", i det sammanhanget blir det ju inte så märkligt.
Gissar att du syftar på eventet som var i Sundsvall i november?
Då det var delade meningar om LW:s manlige vän hade hoppat
på SD bakifrån eller inte.
Var du kanske där och bevittnade tumultet med egna ögon?
Välkommen tillbaka igen!
Tack , OzzietheOwl 😊.
Ja det var det eventet jag menade.
Nej jag sörjde att Lena tagits ifrån oss ,som gillade henne ,så tanken på att åka på event brydde jag mig inte om .
När Lena försvann ur geocachinggänget så blev allt bara svårmodigt och ledsamt .
För mig var hon muntergöken i sällskapet , typ hon som gick med fanan längst fram i ledet såsom flickan som går längst fram i spetsen på en stor orkester spelar vandrandes på gatan fram .
Hon var allas vår egen rara tamburmajor; som det så fint heter; som ledde oss stigen/gatan fram med sin tamburmajor-stav med ett glatt leende på läpparna.
Du saknas utav oss ; Lena ..❤️
Allt blev förvirrat när hon togs ifrån oss,och sorgen vilar tungt över en del utav oss, inom geocachingen .
Glädjen och skratten ute i skogen har fått sig en törn och inget kommer någonsin bli sig likt igen . Tyvärr .💔
Senast redigerad av landbandy 2019-09-27 kl. 21:03.
Menar du under en häktningsförhandling eller när den stora cirkusen har dragit igång dvs. rättegången?
Vad jag opponerade mig över var ju den meningen som förekom hos den du citerade från, den som MGM skulle ha yttrat "de har ingenting på mig", den kan ju låta helskum om man tar den ur sin kontext.
Sätts den i rätt kontext så behöver den inte låta konstig alls, ponera att MGM sa "de har ingenting på mig för jag är helt oskyldig", i det sammanhanget blir det ju inte så märkligt.
Försökte svara på två saker i samma inlägg. Det ena gällde just den lösryckta meningen från SD där jag gav samma exempel som du.
Den andra att advokaten klagar på bristfällig information, men där jag ändå tror den är mer innehållsrik vid (häktnings-)förhandlingen. Som ligger till grund för domslutet.
Att advokaten aldrig är nöjd med den är snarast legio.
Det blir mest troligt flera förlängda häktningar innan åtal. Det är också vanligt särskilt vid indiciemål. Det har du också förespått.
Ja det var det eventet jag menade.
Nej jag sörjde att Lena tagits ifrån oss som gillade henne så tanken på att åka på event brydde jag mig inte om .
När Lena försvann ur geocachinggänget så blev allt bara svårmodigt och ledsamt så för mig var hon muntergöken i sällskapet , typ hon som gick med fanan längst fram i ledet såsom flickan som går längst fram i spetsen på en stor orkester spelar vandrandes på gatan fram .
Kunde du iaktta någon förändring hos henne över tid eller periodvis?
Försökte svara på två saker i samma inlägg. Det ena gällde just den lösryckta meningen från SD där jag gav samma exempel som du.
Den andra att advokaten klagar på bristfällig information, men där jag ändå tror den är mer innehållsrik vid (häktnings-)förhandlingen. Som ligger till grund för domslutet.
Att advokaten aldrig är nöjd med den är snarast legio.
Det blir mest troligt flera förlängda häktningar innan åtal. Det är också vanligt särskilt vid indiciemål. Det har du också förespått.
Absolut fler omhäktningar speciellt nu när MGK ska in i fallet på något vis.
Att advokaten klagar på bristfällig information är väl inte så konstigt, han/hon ska ju försöka försvara sin klient och får man bara brottstycken som kan vara tagna ur sitt sammanhang att jobba med så blir ju jobbet därefter.
Styrkeförhållandena är fruktansvärt ojämlika, speciellt i en häktningssituation.
Nej jag sörjde att Lena tagits ifrån oss ,som gillade henne ,så tanken på att åka på event brydde jag mig inte om .
När Lena försvann ur geocachinggänget så blev allt bara svårmodigt och ledsamt .
För mig var hon muntergöken i sällskapet , typ hon som gick med fanan längst fram i ledet såsom flickan som går längst fram i spetsen på en stor orkester spelar vandrandes på gatan fram .
Hon var allas vår egen rara tamburmajor; som det så fint heter; som ledde oss stigen/gatan fram med sin tamburmajor-stav med ett glatt leende på läpparna.
Allt blev förvirrat när hon togs ifrån oss,och sorgen vilar tungt över en del utav oss, inom geocachingen .
Glädjen och skratten ute i skogen har fått sig en törn och inget kommer någonsin bli sig likt igen . Tyvärr .💔
Beklagar förlusten landbandy.
Har du även geocachat tillsammans med SD och HD?
Gav mig in i den här tråden och fallet först i förra månaden, och är nu i full färd med inläsning. @MV och @Strof bl.a har delgett tråden både trovärdiga och informativa inlägg.
Ett bra fallexempel som visar på hur pass förslagen en brottsling kan vara. Är väl fullt tänkbart att mgm tänkt i ovanstående banor, han med.
@MV skriver att SD ville träffa LW, ja. Frågan är bara vilken dag han föreslår mötet. Så här skriver @MV: "Lw har på kvällen fått ett meddelande eller samtal strax före kl 23:00 av någon hon kände som fick henne att lämna lägenheten."
Två inlägg av @Medinsyn angående kontakt under kvällen:
"Jodå, SD hade som normalt kontakt med LW den kvällen. Men inte då om att han ville ses.
Detta senare sorterar alltså inte under det jag anger som fakta, men som jag känner mig trygg i."
"Som jag skrev tidigare så berättade han om sina kontakter med Lena på kvällen . Alltså de kontakter som han fortfarande inte har ljugit om utan visat upp chatten på tisdag eftermiddag.
Ni som känner Hanna kan ju försöka fundera ut om hon gråter på jobbet för Stefan, om hon pratar om det öppet, om hon skulle ha gått och pratat om 22OKT. Självklart har hon inte det. Skrattar åt att ni går på TiMis ordbajsande.
Avser nu att lämna för gott igen, men det har ju inte gått så bra hittills."
Vinner han på att dra en lögn här genom att förneka lagrad sms-konversation om att ses? Eller är förslaget framlagt i ett sms, tidigare under veckan? Låt säga att deras sms:ande under kvällen är normalt och att mgm ringer upp LW strax före kl 23.00. Enligt egen uppgift för att önska godnatt och ett "Lycka till på resan".
I själva verket gör de upp om att ses kl 23.30 och mgm har innan dess placerat ut ett verktyg på platsen.
Ett vittne med öppet fönster hör, enligt @MV, en man och en kvinna gå i riktning mot planket. De pratar med varandra och eventuellt har LWs röst kunnat verifieras. - Kan vittnet uppfatta något av vad som sägs?
@MV hävdar också att det är till 100 % klarlagt att mgm har stått på framsidan av LWs bostad och väntat på att hon ska komma ut. - Nyfiken granne som har stått bakom gardinen och spejat?
Masttömningar har bl a visat att SDs mobil har hoppat mellan två master, vilket är möjligt ifall den befinner sig ut mot fp/motorväg. SD själv som har stenkoll på kartor och GPS-positioner uppger att han varit i närheten under kvällen, eventuellt på Apelvägen.
Troligt. (Nästan så att han rätar lite extra på ryggen, sprickfärdig av återhållen stolthet över sitt briljanta intellekt).
En spekulation:
Kan han ha tagit vägarna förbi HD och hämtat något för att använda som mordvapen? Lånat handskar? Tjock tröja? Sedan lämnat det åter, men i tvättat skick? Sagt till HD att du berättar inget, de kommer tro att det är jag som har gjort det. men det begriper du att jag aldrig skulle kunna göra? Det skulle förstöra allt för oss och våra barn. För dig.
Kanske SD nu dragit upp sitt Ess i rockärmen. Mordvapnet hos HD? Det som han lämnade tillbaka med löfte om att hon inte skulle berätta om hans "lån?" Och hon höll löftet. För att hon litade på honom?
Sedan när det knep för honom, berättar han att han vetat om att hon gjort det, hon hade mordvapnet i sitt garage?När de sedan griper henne, förstår hon allt?
De hittar tillhygget hos HD och lögnen om att hon inget vetat, att SD inte varit hos henne och inte lånat något, den ligger nu henne i fatet?
Det kan vara mer avancerat ändå, om jag får gissa. Han kan ha tänkt ut något riktigt "djävligt" i förväg. Samtidigt kanske det ändå inte blev som han tänkt sig, att det blev något improviserat?
Ett trovärdigt scenario där han väver in HD för att ha en säker hållhake på henne framgent. För han vill ju inte att hon öppnar upp sig och babblar hos polisen. Nu måste hon se till att skydda sig själv om hon vill se sina barn växa upp. Priset han får betala är att tvingas umgås med sin fd hustru och arbeta på att få tillbaka hennes förtroende.
- Sjukhushandskar av vinyl?
Vem, förutom @JM, har lagt fram det påståendet?
Är det JM:s citat om föremålet i skogen? Det enda ´´föremål´´ jag vet om är LW:s mobil?
Beklaga förlusten. Det du beskriver om hennes positiva och glada personlighet stämmer väl med det jag uppfattat från andra. Sorgligt är bara Förnamnet.
Bäste JokerMannen.
Ja det blir intressant med de nya analyserna.
❌Hypnogog ( var tvungen att söka på ordet )
Det betyder att vid insomnandet upplever man att någon går förbi eller pratar, ser ansikten mm. Trots att ingen finns i närheten, dvs ingen är hemma.
Det är ju intressant om HD eller SD brukar läkemedel mot detta och om så är fallet, när fick den personen det utskrivet första gången?
Min bästa @Medimera
Det är mycket viktigt att du lär dig läsa utifrån det jag skriver och tidigare har skrivit, annars blir det väldigt ett missförstånd.
Till observandum, jag skrev aldrig "hypnagóg"
Däremot till ovan skrivet, skrev jag "ett hypnagógt medel" ... det vill säga, att vara hypnagóg, eller att uppleva en hypnagogí ... är inte det samma som ett hypnagógt medel.
Explikation, ett så kallat hypnagógt medel, är ett medicinskt preparat som normalt brukas inom läkarvården, ett hypnagógt medel är ett insomnings medel som vanligt vis brukas före narkos, till exempel, pentonál ... oftast i flytande form, förvaras och förekommer i mörkbruna små glasflaskor med tillhörande dropp-pipett.
Exempel, 5 droppar pentonál i en kopp kaffe, ger stark insomnings effekt på kort tid.
Normalt sett förekommer ett hypnagógt medel, som till exempel, pentonál inom operations-avdelningar, vilket i första hand hanteras av en narkos-sköterska, men till observandum, medlet som sådant finns att komma över på annat sätt.
Till nytt observandum, innan jag fördjupar inom detta området gällande / HD👤 / så vill jag att du klargör för mig att du nu har tagit till dig detta skrivna här ovan.
Mvh/ @JokerⓂannen
Senast redigerad av JokerMannen 2019-09-27 kl. 22:24.