2019-09-27, 10:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Men det var både vittnesuppgifter OCH teknisk undersökning - det sa ÅK ordagrant i telefonintervjun med NA.

EXAKT transkribering:

” Det handlar både om sånt som kommit fram i förhör men också viss teknisk utredning”

https://www.na.se/artikel/misstankarna-har-starkts-mot-45-aringen-ny-framgang-for-aklagaren

Jo, jag var otydlig.
Menade att jag trodde att det som nu stärkte misstankarna var sådant som knöt SD till brottet tydligare genom att knyta honom till brottsplatsen eller direkt till mordet.

Insatsstyrkan fick mig att tro något åt det hållet.
På det stärkta misstankar sedan häktningen.
Citera
2019-09-27, 10:01
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Angående (den eventuella) gråten, en rimlig reaktion i den aktuella situationen när handfängslen låstes upp, och kanske i synnerhet om man är oskyldig. Hon skrev ju också "Kanske inbillade jag mig" så ytterligare spekulationer om det känns inte meningsfulla.

Det är lönsamt att inbilla sig saker som reporter. Det blir mer spännande artiklar då. En suck från SD kan lätt förvandlas till en snyftning.
Citera
2019-09-27, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Provläs till 08:41.

Från NA, där Christina Eriksson spekulerar: "Vågar vi tro nu att mordet kommer att lösas?"

https://www.na.se/artikel/christina-eriksson-vagar-vi-tro-nu-att-mordet-kommer-att-losas

Stenhård fasad....vad ska man tänka om SD?
Där sitter han på sannolika skäl och spelar tuff...hur klarar han det, har han inget samvete alls?
Vad säger han när bevisen läggs fram framför honom?
Är han så duktig på att improvisera lögner?
Citera
2019-09-27, 10:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Provläs till 08:41.

Från NA, där Christina Eriksson spekulerar: "Vågar vi tro nu att mordet kommer att lösas?"

https://www.na.se/artikel/christina-eriksson-vagar-vi-tro-nu-att-mordet-kommer-att-losas

En annars stenhård fasad.
Jag funderar varifrån Christina Eriksson har fått det?
Har hon varit med som reporter och/eller pratat med sina kollegor som rapporterat fallet?

Christina Eriksson, tycker mig sett att hon skriver krönikor om fallet, kanske inte som kriminalreporter "på plats"?

Och är det inte så som man kan tänka, när man sett SDs geocachingloggar, en stenhård fasad?

Så lite (och så sent) om saknaden av LW, så glada och som "ingenting har hänt alls" i mitt liv, i LWs liv. Mycket "fika", "bullar", "kramar", "tack för cachen" , "efterloggningar", FTF", "event" och "resor".

Så kan man också tänka när några i tråden berättar om att de fått höra att SD sagt att "de har inget på mig annat än anmälningarna", och "de kommer aldrig att lösa det här" (obs, trots citatationstecken är det fritt ur minnet).

Även det lilla leende som reportern skrev om vid häktningsförhandlingen efter insatsstyrkan tagit honom. För det känns verkligen inte som ett tillfälle man ler på, hur oskyldig du än må vara. Det finns ett glapp där mellan vad han förstår att människor förväntar sig av honom i den situationen och vad han gör.

Vad är det han tänker när han står där?

Att han ska visa dom hur lugn han är, att han är oskyldig?
Att han vet att "de inget har på honom"?
Kan han känna sig generad?

Jag misstänker att de flesta människor kan få en obehaglig känsla när de ser en person som står i en rättssal, misstänkt för ett allvarligt mord, inför en häktningsförhandling, och ler.

Ja. Jag tror också att han är iskall.
Om han nu snyftade inför rätten när han blev av med bojorna, då var det nog för han insåg allvaret.
Sin egen situation.
Sig själv.

Jag skulle vilja veta om någon sett honom gråta, snyfta (äkta tårar) för L*enas död, hennes hemska brutal mord. Har HD sett honom snyfta till? JG?
Citera
2019-09-27, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Med tanke på det oerhört omfattande förundersökningsmaterialet, är det när det kommer till åtal en något ojämn kamp mellan parterna på det viset att åklagaren har kunnat följa fallet från start, har haft ett antal personer till sin hjälp både vad gäller utredare men också NFC, rättsmedicin, och andra instanser som varit behjälpliga i utredningen.

För försvaret som bara fått små bitar av förundersökningen serverade med hänvisning till förundersökningssekretess är det försprång som åklagaren har naturligtvis enormt.

Jag vet sedan tidigare fall, att försvaret arbetar även de i team vid så här omfattande och komplexa fall. Men de saknar alla de resurser som åklagaren och samhället har. De kan inte själva göra förhör med vittnen, de kan inte göra brottsplatsundersökning eller få tester/analyser gjorda på NFC.

Mycket material ska läsas in, analyseras av försvaret inför en rättegång.

Jag vet att man som misstänkt kan påtala saker som man vill att utredningen ska titta på, men man kan inte kräva det.

Jag funderar på var SD hade för något i rockärmen som han ville spara på?
Han har nog plockat fram det i nuläget?

Visst är det en ojämn kamp, jag tycker iallafall som det ser ut att försvaret alltid
får för kort tid på sig.
FUP:et kanske kommer att vara på 2000-2500 sid, plus en "slask" som jag tror
blir uppåt kanske 3000 sid. Gissar.
Krävs en hel del för att läsa in det.

Det är som du säger att försvaret kan komma med önskemål om tillägg i FUP:et.
Det är ÅK som bedömer om det ska godkännas.

Kan väl lägga till att FUP:et inte på något vis är en "sanningsbibel" utan en
partsinlaga skriven av ÅK å polis för att få ett underlag till ett som ÅK tycker
hållbart åtal.
Som det ser ut så blir det nog ett åtal ändå, då får vi intressant läsning.

Det ser inte i nuläget ut som om det va ett Ess han hade i ärmen.
Citera
2019-09-27, 10:53
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Med tanke på det oerhört omfattande förundersökningsmaterialet, är det när det kommer till åtal en något ojämn kamp mellan parterna på det viset att åklagaren har kunnat följa fallet från start, har haft ett antal personer till sin hjälp både vad gäller utredare men också NFC, rättsmedicin, och andra instanser som varit behjälpliga i utredningen.

För försvaret som bara fått små bitar av förundersökningen serverade med hänvisning till förundersökningssekretess är det försprång som åklagaren har naturligtvis enormt.

Jag vet sedan tidigare fall, att försvaret arbetar även de i team vid så här omfattande och komplexa fall. Men de saknar alla de resurser som åklagaren och samhället har. De kan inte själva göra förhör med vittnen, de kan inte göra brottsplatsundersökning eller få tester/analyser gjorda på NFC.

Mycket material ska läsas in, analyseras av försvaret inför en rättegång.

Jag vet att man som misstänkt kan påtala saker som man vill att utredningen ska titta på, men man kan inte kräva det.

Jag funderar på var SD hade för något i rockärmen som han ville spara på?
Han har nog plockat fram det i nuläget?

Efter slutdelgivning, så får försvaret begära vilka utredningsinsatser som helst, och i stort sett alltid genomförs dessa, så länge de inte tydligt anses att de är meningslösa. Det är en viktig rättsprincip att det är så. Advokater brukar klaga ändå. Det ingår liksom i deras spel.
Citera
2019-09-27, 10:58
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Kan du inte ställa just den frågan i ett mail till Lena Kih*l? Skulle vara mycket intressant att se vad hon svarar.

Vi vet ju båda nyttan av dokumentation(ammunition).

Jag ska be en vän kontakta LK:s chef Pett*r Arn*back (e) istället och be hen fråga varför de inte kommit ut med någon publik sammanfattning om avslutade projekt för -18 ännu. De har ju tidigare publicerats under det första halvåret. Varför har inte LK fått till en sammanfattning för 2018? Hon har ju lyckats med det tre år tidigare med hjälp av Yv*nne Hanesk*g (o).

THOS GT pågick under två år. Projektet är avslutat, men inte ett ord nämns i de tre publikationer om avslutade projekt som finns att ladda hem online från Region Örebro. Det är inte märkligt eftersom projektet inte var avslutat när de publikationerna gjordes, det märkliga är att det inte finns någon publikation ute för avslutade projekt 2018. Vad beror det på?

Förvaltningschefen PA:s ord från projektsammanfattning:
Region Örebro län ska följa upp att medel utnyttjas för avsett ändamål och i
överensstämmelse med föreskrivna villkor.
En uppföljning av avslutade projekt genomförs löpande och sammanställs
varje år. Av uppföljningen framgår vilka resultat projekten uppnått när det
avslutas i relation till syftet. Dessutom följs upp vilka aktiviteter som
genomförts avseende de genomsyrande perspektiven.

När jag tittar på historik är det tydligt att SD var Generalen i THOS GT och då gissar jag på att det var han som även stod som mottagare av projektfinansieringen. När SD fått frågor om summor har han på Fb skrivit att han svarar på det i *PM. Varför är han hemlig om summor?
*: www.bildtagg.se/bild/d2ok7i0nrqhgcto1qszxawo

L*ena var med i arrangörsgruppen för THOS GT, men hon kan ha blivit en nagel i ögat för SD, HD och JG som ville bestämma ensamma om pengarna? Eller, kan det vara så att SD hade förskingrat en del av projektmedlen för att kunna lösa ut HD från huset när hon ville skiljas? LW förstod detta och hotade med att avslöja honom?

--------------------

Länk till info för nytillkomna i tråden:
www.flashback.org/sp68818747
Citera
2019-09-27, 10:58
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Jo, jag var otydlig.
Menade att jag trodde att det som nu stärkte misstankarna var sådant som knöt SD till brottet tydligare genom att knyta honom till brottsplatsen eller direkt till mordet.

Insatsstyrkan fick mig att tro något åt det hållet.
På det stärkta misstankar sedan häktningen.

Att SD är bevisad knuten till brottsplatsen kan vi nog vara säkra på, och att det presenterats för försvaret vid det här laget. Däremot omedelbart till själva utförandet av mordet; det är uppenbarligen inget som försvaret fått ta del av (om sådan bevisning just nu finns är också osäkert).

Edit: Observera att brottsplats inte endast behöver innefatta FP/MP.
Senast redigerad av Netherworld 2019-09-27 kl. 11:01.
Citera
2019-09-27, 11:29
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag ska be en vän kontakta LK:s chef Pett*r Arn*back (e) istället och be hen fråga varför de inte kommit ut med någon publik sammanfattning om avslutade projekt för -18 ännu. De har ju tidigare publicerats under det första halvåret. Varför har inte LK fått till en sammanfattning för 2018? Hon har ju lyckats med det tre år tidigare med hjälp av Yv*nne Hanesk*g (o).

THOS GT pågick under två år. Projektet är avslutat, men inte ett ord nämns i de tre publikationer om avslutade projekt som finns att ladda hem online från Region Örebro. Det är inte märkligt eftersom projektet inte var avslutat när de publikationerna gjordes, det märkliga är att det inte finns någon publikation ute för avslutade projekt 2018. Vad beror det på?

Förvaltningschefen PA:s ord från projektsammanfattning:
Region Örebro län ska följa upp att medel utnyttjas för avsett ändamål och i
överensstämmelse med föreskrivna villkor.
En uppföljning av avslutade projekt genomförs löpande och sammanställs
varje år. Av uppföljningen framgår vilka resultat projekten uppnått när det
avslutas i relation till syftet. Dessutom följs upp vilka aktiviteter som
genomförts avseende de genomsyrande perspektiven.

När jag tittar på historik är det tydligt att SD var Generalen i THOS GT och då gissar jag på att det var han som även stod som mottagare av projektfinansieringen. När SD fått frågor om summor har han på Fb skrivit att han svarar på det i *PM. Varför är han hemlig om summor?
*: www.bildtagg.se/bild/d2ok7i0nrqhgcto1qszxawo

L*ena var med i arrangörsgruppen för THOS GT, men hon kan ha blivit en nagel i ögat för SD, HD och JG som ville bestämma ensamma om pengarna? Eller, kan det vara så att SD hade förskingrat en del av projektmedlen för att kunna lösa ut HD från huset när hon ville skiljas? LW förstod detta och hotade med att avslöja honom?

--------------------

Länk till info för nytillkomna i tråden:
www.flashback.org/sp68818747
Det är mycket bra att du försöker nysta i detta.
Tänk om en del av förklaringen till mordet finns här.
Det är verkligen konstigt att LK inte vill lämna ut information.
Citera
2019-09-27, 11:31
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Från NA Intervju med åklagre Åsa Hiding efter SD:s omhäktningsförhandling idag 26/9-19:
.....

ÅH: "Ja, Tingsrätten har gjort en bedömning av den bevisning som jag har lagt fram här idag som har till kommit sen tidigare tillfälle, och då gör dom bedömningen att misstankarna har stärkts."
Det blir lite rörigt med förhandlingen igår. Åklagaren säger alltså till NA att det är tingsrätten, eller dom, som gör bedömningen att misstankarna nu har stärkts. P4 menar att det är rådmannen som anser att misstankarna har stärkts:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=7307519
Citera
2019-09-27, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det blir lite rörigt med förhandlingen igår. Åklagaren säger alltså till NA att det är tingsrätten, eller dom, som gör bedömningen att misstankarna nu har stärkts. P4 menar att det är rådmannen som anser att misstankarna har stärkts:

Att det inte enbart är ÅKs värdering får man väl utgå ifrån. Om just det haft någon inverkan.
Citera
2019-09-27, 12:07
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det blev lite fel med "dom" men annars är det inte konstigt.
Vid häktningsförhandlingar är det en person (rådmannen) som beslutar.
Alltså är det rådmannen som anser att misstankarna har stärkts.
Men eftersom rådmannen representerar Tingsrätten så kan det inte vara fel att skriva att Tingsrätten gör bedömningen att misstankarna har stärkts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in