2019-09-11, 16:53
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djokoto
Nu passerar min och tjejens ansökan 11 månader, och vårt ärende har en kötid på 7-11 månader. Det känns ganska typiskt att just vi får lång väntetid jämfört med andra. Oerhört frustrerande. Hur vanligt är det att det går över tiden, och hur lång tid kan vi behöva vänta?

Om ni har skickat in all information (bilder, stämplar, pass, lönespec osv) och haft intervju tycker jag ni kan begära att ärendet avgörs. Om de tycker något fattas kommer begäran avslås men har de all info får ni besked inom 4 veckor.

https://www.migrationsverket.se/download/18.1ef19f6e163f45d340aa52/1560842375342/271011%20Request%20to%20conclude%20a%20case_en.pdf
Senast redigerad av gammgubbe 2019-09-11 kl. 16:58.
Citera
2019-09-11, 17:36
Medlem
Snälla kan någon hjälpa mig?

Håller på förbereda tjejen hon e skitnervös osv.

tänkte att jag fyller ett dokument med frågor man kan få på intervjun som hon kan läsa igenom.

Kan någon skriva ner frågor som brukar komma på intervjun ?
Citera
2019-09-18, 18:19
Medlem
Vad är skillnaden mellan att ansöka om besöksvisum och turistvisum? Är det samma personer som sköter dessa eller finns det större chans att mötas under väntetiden genom att försöka med turistvisum?
Citera
2019-09-19, 12:40
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saywhaat000
Vad är skillnaden mellan att ansöka om besöksvisum och turistvisum? Är det samma personer som sköter dessa eller finns det större chans att mötas under väntetiden genom att försöka med turistvisum?

Rekommenderas ej då ambassaden kan säga att hen har ljugit om sin initiala vistelse för att få ett turistvisum när det egentligen behövs ett besöksvisum och därmed nekas visum överhuvudtaget.

Så tänk efter och gör saker och ting rätt från allra första början för annars kan det bita en i röven senare och bita rejält.

Det är lite mer meck att få ett besöksvisum men det är det värt.

Ambassaden sköter bägge typer av visum.
Citera
2019-09-19, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Rekommenderas ej då ambassaden kan säga att hen har ljugit om sin initiala vistelse för att få ett turistvisum när det egentligen behövs ett besöksvisum och därmed nekas visum överhuvudtaget.

Så tänk efter och gör saker och ting rätt från allra första början för annars kan det bita en i röven senare och bita rejält.

Det är lite mer meck att få ett besöksvisum men det är det värt.

Ambassaden sköter bägge typer av visum.
Fått ett annat tips.
Besöka annan person i intilliggande lamd och sedan åka över till sverige.

Någon som gjort detta?

Ambassaden har inte koll på detta
Citera
2019-09-20, 10:06
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Fått ett annat tips.
Besöka annan person i intilliggande lamd och sedan åka över till sverige.

Någon som gjort detta?

Ambassaden har inte koll på detta

Om det nu skall ansökas om att besöka annan person i annat land, varför inte ansöka om att besöka en person i Sverige?
Citera
2019-09-20, 10:55
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:

Om besöket ska vara längre än 90 dagar ska man ansöka om besöksvisum. Besöksvisum (man besöker oftast släktingar då) kan maximalt vara 1 år. Turistvisum gäller max 90 dagar under en 180 dagars period.

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Besoka-Sverige/Fakta-om-visum.html

Jag tror inte du kan köra ansökan om UT pga anknytning och besöksvisum samtidigt - sökande får inte vara i Sverige när beslutet tas. Välj då turistvisum.
Citera
2019-09-21, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Om det nu skall ansökas om att besöka annan person i annat land, varför inte ansöka om att besöka en person i Sverige?
Saken är den att förra gången vi ansökte om besöks visum så blev det avslag pga att de ansåg att risken fanns för att hon inte skulle lämna landet då hon har en ansökan om anknytning igång.
De ansåg inte att hennes barn hade någon betydelse för henne, barnet skulle stanna hos föräldrarna under tiden som "försäkring" för att de inte skulle nojja. Som tur var kunde jag resa den här gången så la ingen tid på att överklaga.

På migrationsverkets hemsida så står det att man har rätt att besöka varandra under handläggningstiden men när man vill göra det så blir man nekad till anledning av denna. Är väl en sosse som ligger bakom den här logiken...

Nu kollade jag inne på Migrationsverkets hemsida och fann en NY lag, det här är ju väldigt intressant eller hur? Det betyder ju att besöksvisum ALDRIG kan godkännas och då ställer man sig frågan vad det kan betyda:
Citat:
2019-07-03

Ansökan om uppehållstillstånd när det redan finns en öppen ansökan om uppehållstillstånd
I ett nytt rättsligt ställningstagande (SR 13/2019) har Migrationsverket klargjort att om det kommer in en ny ansökan om uppehållstillstånd från en person som redan har en öppen ansökan om uppehållstillstånd ska samtliga ansökningar prövas samtidigt. Detta får framförallt konsekvenser för dig som har ansökt om uppehålls- och arbetstillstånd för att till exempel flytta till någon i Sverige, och som ansöker om uppehållstillstånd för besök under väntetiden.

English (engelska)
Skriv ut
Lyssna
Dela
För dig som ansöker om ett uppehållstillstånd, men som redan har en pågående ansökan om uppehållstillstånd på en annan grund kommer Migrationsverket att pröva båda ansökningarna samtidigt. Beslut kommer att tas i det ärende som är mest fördelaktigt för dig, vilket vanligtvis är ansökan om uppehålls- och arbetstillstånd. I de fall du befinner dig i Sverige kommer ansökan om uppehållstillstånd för besök att leda till att ansökan om uppehålls- och arbetstillstånd prövas som en ansökan efter inresa, vilket i många fall kan leda till avslag och avvisning eller utvisning. När ansökan om uppehållstillstånd för besök görs när du befinner dig utanför Sverige kommer beslutet att tas samtidigt som ansökan om uppehålls- och arbetstillstånd, vilket kan innebära att tiden för besöket redan passerat innan beslutet tas.

Om du har ansökt om uppehållstillstånd för besök innan Migrationsverket ändrade bedömningen och ännu inte har fått beslut, har du möjlighet att återkalla din ansökan och få ansökningsavgiften återbetalad.

Resa till Sverige eller förlänga besök trots en pågående ansökan
Om ditt besök eller förlängda vistelse i Sverige inte kan vänta kan du begära att din ansökan om uppehålls- och arbetstillstånd återkallas. Du kommer då att behöva göra en helt ny ansökan om uppehålls- och arbetstillstånd efter att du har återvänt hem från ditt besök i Sverige.

Du kan fortfarande ansöka om visum för att resa till Sverige i kortare tid än 90 dagar. Även du som är viseringsfri och väntar på beslut om uppehållstillstånd kan tillfälligt besöka Sverige. Det är däremot viktigt att du reser ut från Sverige när din viseringsfria tid tar slut för att undvika att befinna dig i Sverige när beslut tas och därmed riskera att få avslag.

Förlängning eller permanent uppehållstillstånd
Det rättsliga ställningstagande påverkar även dig som vill ansöka om förlängning av ditt uppehållstillstånd eller permanent uppehållstillstånd. Eftersom det inte är möjligt att ha två uppehållstillstånd samtidigt kan ett nytt tidsbegränsat eller ett permanent uppehållstillstånd vanligtvis inte beviljas i förtid. Om du har ett tidsbegränsat uppehålls- och arbetstillstånd måste du ansöka om ett nytt tillstånd innan det gamla slutar gälla. Du ska däremot inte ansöka för tidigt då ansökan då riskerar att avvisas.

Hur tidigt du kan ansöka om förlängning beror på vad du ansöker på för grund. Läs mer om vad som gäller för varje ärendeslag under respektive ingång i vänstermenyn.
Citera
2019-09-22, 09:31
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Saken är den att förra gången vi ansökte om besöks visum så blev det avslag pga att de ansåg att risken fanns för att hon inte skulle lämna landet då hon har en ansökan om anknytning igång.
De ansåg inte att hennes barn hade någon betydelse för henne, barnet skulle stanna hos föräldrarna under tiden som "försäkring" för att de inte skulle nojja. Som tur var kunde jag resa den här gången så la ingen tid på att överklaga.

På migrationsverkets hemsida så står det att man har rätt att besöka varandra under handläggningstiden men när man vill göra det så blir man nekad till anledning av denna. Är väl en sosse som ligger bakom den här logiken...

Nu kollade jag inne på Migrationsverkets hemsida och fann en NY lag, det här är ju väldigt intressant eller hur? Det betyder ju att besöksvisum ALDRIG kan godkännas och då ställer man sig frågan vad det kan betyda:

Dina inlägg känns lite röriga och svårt att få helhet då det lämnas lite info här och där.

Du kanske också bör läsa på lite om VIS

https://ec.europa.eu/home-affairs/what-we-do/policies/borders-and-visas/visa-information-system_en
Citera
2019-09-26, 10:34
Medlem
Min flickväns mamma är medborgare i ett europeiskt land som inte är anslutet till EU. Hon är gift med en man som är svensk medborgare sedan mitten av 90-talet och mamman ansökte i början av året om uppehållstillstånd i Sverige.

Det blev inte ens en intervju utan efter 6-7 månader kom meddelandet att det är avslag då det saknas 800 kr i makens månatliga budget. Detta trots att det klart och tydligt står att hennes dotter (dvs min flickvän) som är tillsvidareanställd ekonomiskt kan bistå om det skulle behövas.

Hur går man bäst vidare från detta läge? Överklaga? Ansöka på nytt? Dra in en advokat?
Citera
2019-09-26, 12:47
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acidbalance
Min flickväns mamma är medborgare i ett europeiskt land som inte är anslutet till EU. Hon är gift med en man som är svensk medborgare sedan mitten av 90-talet och mamman ansökte i början av året om uppehållstillstånd i Sverige.

Det blev inte ens en intervju utan efter 6-7 månader kom meddelandet att det är avslag då det saknas 800 kr i makens månatliga budget. Detta trots att det klart och tydligt står att hennes dotter (dvs min flickvän) som är tillsvidareanställd ekonomiskt kan bistå om det skulle behövas.

Hur går man bäst vidare från detta läge? Överklaga? Ansöka på nytt? Dra in en advokat?

Vid turistbesök eller uppehållstillstånd för besök kan sponsorer användas men inte vid ansökan om uppehållstillstånd pga anknytning som det är fråga om här. Då måste anknytningspersonen kunna svara för försörjningen. Ni kan så klart överklaga beslutet och dra in advokater men det kommer sannolikt inte förändra utslaget, bara generera dryga kostnader och kasta bort tid. Om det bara skiljer 800 kr till uppnådd försörjning skulle jag föreslå byta till en mindre och billigare lägenhet så hyran sänks med minst 800 kr. Finns inga minderåriga barn i hushållet räcker det med en 1:a (för två vuxna) med kokvrå.

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Gift-registrerad-partner-eller-sambo/For-dig-som-ar-anhorig-i-Sverige.html

De bör också registrera sitt äktenskap hos skatteverket om det inte redan är gjort.
Citera
2019-09-27, 19:07
Medlem
Jag fick svar ifrån migrationsverket att ansökan ligger i kö till en beslutshandläggare.

Tänkte inte mer på det men har nu för mig att jag läst att det finns olika typer av handläggare men att det endast är beslutshandläggaren som kan avgöra ärendet.

Intervju är gjord som ska ha gått bra enligt min partner.

Kan det betyda att vår ansökan är komplett och nu väntas på att avgöras?

Funderat på att skicka in "önskemål om att få ärendet avgjort nu när 6mån passerar" och väntar ansökningen på en beslutsfattare så bör det ju betyda att ingenting saknas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in