2019-08-17, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omakha96
Fan, tänkte ansöka till tjejen UT men hört att man måste vänta tills vigseln blivit registrerad i skatteverket, kan man intr ansöka och skicka in vigsel intyg från hemlandet.

För ringde skatteverket och dom sa det är 3 månaders väntetid för få en handläggare... och vill ju ansöka om UT nu så allting ska gå fort.
Vi hade samma problem fast en annan registrering som behövdes innan, skulle också ta 3mån.

Men eftersom vi visste att migrationsverket är slöa så chansade vi.
1. Skickade in uppgifterna till skatteverket
2. Skickade in ansökan om sambo till migrationsverket.

Efter nästan exakt 2mån så blev skatteverket klara och efter 2,5mån så fick tjejen mail om att komma på intervju. Inte hört något om den saken så "genvägen" gick som planerat.

Vi tänkte såhär: Det värsta som kan hända är att migrationsverket är snabbare och klagar på detta men då får vi bara ansöka på nytt. Det var värt en chansning eftersom det fan inte skulle spela någon roll, allt fanns redan på papper men behövde bara registreras..
Citera
2019-08-18, 17:09
Medlem
Tjejens pappa har ansökt om uppehållstillstånd för ett halvår sedan. Allt gjort från honom och hans svenska frus sida (frugan är från samma land i Balkan men bott i Sverige i över 20 år).

Idag kom det ett mail att ärendet är avgjort, men det framkommer ingenting om det blivit beviljat eller inte utan det kommer tydligen via brev eller "via ambassaden dom ansökte via".

Dom ansökte online, så hur länge kan dom vänta sig att brevet dröjer? Det som är märkligt är att han inte blivit kallad till intervju. Är det olycksbådande eller finns det fall där man inte blir det?
Citera
2019-08-20, 18:58
Medlem
Ansökte precis om UT men skumma var stog inget om att bifoga bilder osv bara dokument på vigsel o lönespec osv
Citera
2019-08-21, 09:49
Medlem
Har ett problem, ansökte och skrev jag har hyrt ut min bostadsrätt tills min tjej flyttar till sverige så ska vi bi ihop där.

Migration sa jag kommer bli nekad för det...

Går det om man kickar ut hyresgästen om nån vecka och sen ringer till migrationsverket och säger har nu flyttat in i min egna lägenhet kan ni ändra det o fylla in det i ansökanen. eller e det för sent nu.

Tänkte saker och ting kan ändras o ville flytta till min egna lägenhet igen..
Citera
2019-08-21, 20:50
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acidbalance
Tjejens pappa har ansökt om uppehållstillstånd för ett halvår sedan. Allt gjort från honom och hans svenska frus sida (frugan är från samma land i Balkan men bott i Sverige i över 20 år).

Idag kom det ett mail att ärendet är avgjort, men det framkommer ingenting om det blivit beviljat eller inte utan det kommer tydligen via brev eller "via ambassaden dom ansökte via".

Dom ansökte online, så hur länge kan dom vänta sig att brevet dröjer? Det som är märkligt är att han inte blivit kallad till intervju. Är det olycksbådande eller finns det fall där man inte blir det?
Nej det är helt normalt, kommer få besked via post och ambassaden där den sökande har varit på besökt.

Ja, det är lite märkligt att de ej blide kallad till intervju. Om det är olycksbådande? Varför tro du det?
Citera
2019-08-21, 20:52
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omakha96
Har ett problem, ansökte och skrev jag har hyrt ut min bostadsrätt tills min tjej flyttar till sverige så ska vi bi ihop där.

Migration sa jag kommer bli nekad för det...

Går det om man kickar ut hyresgästen om nån vecka och sen ringer till migrationsverket och säger har nu flyttat in i min egna lägenhet kan ni ändra det o fylla in det i ansökanen. eller e det för sent nu.

Tänkte saker och ting kan ändras o ville flytta till min egna lägenhet igen..

Du kan lämna in olika uppgifter, så länge ärendet ej avgjort.
Kan du säga upp din hyresgäst så snabbt? Kan bli svårt, men göra en deal med din hyresgäst kanske?
Citera
2019-08-22, 18:22
Medlem
Någon som anlitat Jurist vid överklagan och fått utdelning för det, eller kanske känner till liknande fall?

Fått höra att det kan vara klokt men vill nog se lite exempel på positiva resultat ifall man skulle ta den vägen vid möjligt avslag.
Citera
2019-08-23, 13:24
Medlem
Så jävla tråkigt, min flickväns mamma fick avslag häromdagen på ansökan om uppehålls- och arbetstillstånd. Detta trots att hon är gift med mannen hon planerat att flytta ihop med. Anledningen var att det saknades 1000kr per månad för att försörja henne. Det stod även något om att man ansåg att det såg ut som hon endast ville återförenas med sin familj (dvs dottern). Märkligt då hon även har andra barn som bor kvar i hemlandet.

Hur som helst är maken sjukpensionär och från samma land men flyttade hit för 40 år sedan, det är väl inte dom bästa förutsättningarna men han har utan problem råd att försörja henne om det skulle behövas, även om hon med väldigt stor sannolikhet lätt kan få jobb inom sin bransch här.

Nu måste vi så fort som möjligt hjälpa henne att överklaga och jag behöver er hjälp! Både jag och min tjej har fast anställning och stabil inkomst, och går så klart gladeligen in som säkerheter om man kan göra så (alltså att vi hjälper till med pengar om det skulle behövas).

Hur gör vi nu detta på bäst och på ett sätt som är största chans att lyckas? Läste någonstans att man måste göra det inom tre veckor så vi måste börja planera och verkställa så fort som möjligt. Bör man anlita jurist som någon frågade ovan?

ALLA tips är välkomna, detta är katastrof på så många plan. Tack fina människor.
Citera
2019-08-23, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saywhaat000
Vi hade samma problem fast en annan registrering som behövdes innan, skulle också ta 3mån.

Men eftersom vi visste att migrationsverket är slöa så chansade vi.
1. Skickade in uppgifterna till skatteverket
2. Skickade in ansökan om sambo till migrationsverket.

Efter nästan exakt 2mån så blev skatteverket klara och efter 2,5mån så fick tjejen mail om att komma på intervju. Inte hört något om den saken så "genvägen" gick som planerat.

Vi tänkte såhär: Det värsta som kan hända är att migrationsverket är snabbare och klagar på detta men då får vi bara ansöka på nytt. Det var värt en chansning eftersom det fan inte skulle spela någon roll, allt fanns redan på papper men behövde bara registreras..

Ansöker nu och vi vigde oss bara för några dagar sen, ringde skatteverket och fick chockbesked att det tar 4-8 veckor som du sa. Vi har redan väntat tillräckligt länge med att göra ansökan till migrationsverket, vi kan inte dröja på det längre. Vad tycker du? Det finns tom en fråga om vi har registrerat det på skatteverket. Borde jag bara ta "nej" och sen som kommentar (vilket kommer automatisk som "varför" då man säger nej") skriva att vi har ansökt och det kommer antagligen långt innan de har kollat på det?
Visst får man vänta längre om man inte kompletterat allt men det är ju också lite konstigt att de ens lägger en sån fråga tänker jag.

EDIT: Såg just detta
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Du kan lämna in olika uppgifter, så länge ärendet ej avgjort.
Kan du säga upp din hyresgäst så snabbt? Kan bli svårt, men göra en deal med din hyresgäst kanske?

Då antar jag att det gäller det jag skrev tidigare i detta inlägg? Man kan bara följa upp då skatteverket har registrerat?
Senast redigerad av AlTaheer 2019-08-23 kl. 13:49.
Citera
2019-09-02, 19:02
Medlem
Hur lång tid tog det för er att få en handläggare?

En polare sa att så fort man får en handläggare så går allting fort o blir klart. Att det är kö tiden att få en handläggare som tar tid..

efter att ni ansökte, hur lång tid tog det tills ni fick en intervju tid
Citera
2019-09-09, 15:23
Medlem
PomLs avatar
Hur lång tid tog det för er från att ni skickade in ansökan tills det att ni behövde visa upp dokument gällande inkomst och bostad? Vad är fördelen med giftermål förutom att det styrker att relationen är seriös, påverkar det t.ex. handläggningstiden något?

Mvh
P
Citera
2019-09-11, 11:59
Medlem
Nu passerar min och tjejens ansökan 11 månader, och vårt ärende har en kötid på 7-11 månader. Det känns ganska typiskt att just vi får lång väntetid jämfört med andra. Oerhört frustrerande. Hur vanligt är det att det går över tiden, och hur lång tid kan vi behöva vänta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in