2019-09-22, 16:22
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albax
Jag menar onda i så mening att de försöker prångla ut en "lära" som är hämtat ur en sagobok. Men en del av dem är fortfarande onda när de tvingar på andra en tro, möjligen är de ovetandes detta. Jag tänker på barnen som aldrig får en chans att välja om de skall ha en religiös tro innan föräldrarna tvingar på dem den.

Förr i världen dödades stora mängder människor om de inte erkände att det finns en gud och sedan tillbad den guden. I Sverige hade vi förr i tiden "husförhör" om bilbelns innehåll. Kunde man inte svara väntade ett straff.

Idag krigar eller har vissa länder krigat mot andra länder eller folk. Innan de går ut i krig välsignas soldaterna av deras kyrka.

Nog är religionen ond!
Viss är det så. Självmords bombar komiteén är helt och hållet religiös, könsstympar komiteén är helt och hållet religiös. Listan kan göras lång... Hitchens har på ett mycket bra sätt belyst detta i sin bok "God Is Not Great: How Religion Poisons Everything".
Citera
2019-09-22, 16:29
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, det vore konstigt om man automatiskt blev god bara för att man tror gudar/Gud existerar.
Jag kan ju tro att Bibelns Gud existerar, men vara en massmördare. Enligt demontrams är jag då en god människa.
Precis, vill passa på att citera Einstein: ”Om människor är goda enbart därför att de är rädda för bestraffning och hoppas på belöning, då är vi sannerligen en sorglig skock.”
Citera
2019-09-23, 03:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Viss är det så. Självmords bombar komiteén är helt och hållet religiös, könsstympar komiteén är helt och hållet religiös. Listan kan göras lång... Hitchens har på ett mycket bra sätt belyst detta i sin bok "God Is Not Great: How Religion Poisons Everything".
Exakt!
Citera
2019-09-26, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Ok, så du förstår uppenbarligen inte vad jag pratar om.
Andra organismer än höns lägger ägg.
Ägget utvecklades alltså tidigare än till och med fågelarterna med hundratals miljoner år.
Därför kom ägget före hönan.
Idiot!!! Återigen Idiot!! Vi pratar först och främst specifikt om höna och ägget. Inte om fisken och ägget. Du kan inte komma hit och säga att ägg existerade långt före och inte specificera vilket ägg. Frågan lyder: kom ägget eller hönan först?

Dessutom kom inte ägget först oavsett vilken du i din enfald vill ta som exempel.
Citera
2019-09-26, 21:41
Medlem
Citat:
Din religiösa fundamentalist, vad skönt att höra att jag slipper få något anförtrott från dig. Inte för att vara elak, men du kanske borde uppsöka någon psykolog för att få hjälp med dina vanföreställningar om andra människor som inte tror samma saker som du själv? Går man runt som dig, helt utan att skämmas och intalar sig att alla ateister har horribla och eländiga liv, ja då lider man av en kognitiva dissonans utan dess like. Alla ser det, utom du själv naturligtvis.
Du blir ledsen för att jag talar sanningen. Det spelar ingen roll vad du försöker dig på för att nedvärdera. Jag litar inte på dig och dina gelikar. Ni är onda och förblir onda om ni inte tror på Gud. Så är det och så förblir det.

Jag är frisk till kropp och själ och har ett liv du endast i dina drömmar kan få och allt har jag åstadkommit på egen hand. Den som är psykiskt sjuk är du och dina gelikar.
Citera
2019-09-26, 21:42
Medlem
Citat:
Fakta går att bevisa, var finns bevisen som klarar en vetenskaplig analys för att en medveten "skapare" skapat allt?
Bevisen finns överallt. inom dig, runt om dig och överallt.
Citera
2019-09-26, 21:46
Medlem
Citat:
Jag menar onda i så mening att de försöker prångla ut en "lära" som är hämtat ur en sagobok. Men en del av dem är fortfarande onda när de tvingar på andra en tro, möjligen är de ovetandes detta. Jag tänker på barnen som aldrig får en chans att välja om de skall ha en religiös tro innan föräldrarna tvingar på dem den.

Förr i världen dödades stora mängder människor om de inte erkände att det finns en gud och sedan tillbad den guden. I Sverige hade vi förr i tiden "husförhör" om bilbelns innehåll. Kunde man inte svara väntade ett straff.

Idag krigar eller har vissa länder krigat mot andra länder eller folk. Innan de går ut i krig välsignas soldaterna av deras kyrka.

Nog är religionen ond!

Först och främst är det din tro att religion och tro är hämtade ur en sagobok. Det du anser är sagobok är inte allmän sanningen. Samma religiös bok som du anser är en sagobok är värd mer än världens alla böcker tillsammans. Du har inget att säga till om detta i din enfald gällande andras tro. Din mandat och dina rättigheter gällande vad som är sagobok eller inte tar slut vid dina egna läppar men inte längre. Du i din enfald har ingen som helst rätt att tala om för andra vad som är en sagobok eller inte mer än dig själv.

Hur kristna har behandlat sina medlemmar hör inte hit. Bara detta visar på din låga intelligens. Hade vi diskuterat kristendomen hade jag bemött din okunskap kring detta men nu diskuterar vi Gud. Förstår du skillnaden? Knappast!
Citera
2019-09-26, 21:47
Medlem
Citat:
Bara i religiösa fundamentalisters förvridna och svart/vita verklighetsuppfattning.
Nej, verkligheten är så. Du skulle självklart aldrig vilja erkänna att du är ond. Du är i förnekelse.
Citera
2019-09-26, 21:50
Medlem
Citat:
Man vet att det funnits äggläggande dinosaurier, så uppenbarligen fanns det ägg före hönan din pajas. T ex har man funnit fossilerade dinasaurieägg:
https://en.wikipedia.org/wiki/Dinosaur_egg#/media/File:Zkamen%C4%9Bl%C3%A9_vejce_dinosaura_z_pou%C5% A1t%C4%9B_Gobi,_expozice_N%C3%A1rodn%C3%ADho_muzea _v_Praze_(2007).jpg även denna med embryodelar bevarade: https://en.wikipedia.org/wiki/Dinosaur_egg#/media/File:Citipati_embryo.jpg

Känn dig inte för stolt för att felaktigt tro att du har hjälpt din gelik.

Frågan lyder: Kom hönan eller ägget först? Med detta menas hönsägg, inte dinosaurieägg din lika lågbegåvade idiot! Hur kan du missförstå detta? Vi pratar inte om ägg eller fisk, sparv eller ägg. Vi pratar höna eller ägg. Dvs ägg som kläcks därefter kyckling därefter höns/ tupp. Svårt att förstå? Så jävla dum!
Citera
2019-09-26, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Nej, verkligheten är så. Du skulle självklart aldrig vilja erkänna att du är ond. Du är i förnekelse.
De flesta förnekar någon annans religion/Gud, och är därför ond/omoralisk. Enligt ditt resonemang.
Erkänner du att du är ond?
Citera
2019-09-26, 23:30
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Erkänner du att du är ond?
Fundamentalism 101: Erkänn ALDRIG dina egna fallasier och ignorera ALLTID dina egna hållpunkter.

På så sätt behöver fundamentalisten inte själv syna sina egna retoriska brister. Smart va?...

Resultatet kan liknas vid att spela schack med en duva - den vinner helt enkelt genom att inte spela schack.
Det blir du som verkat som en idiot, som ens föreställt dig att spela schack med en duva.

Ibland undrar jag vilken fundamentalist som är dummast:
Den som inbillar sig att sin gudsbild är perfekt sanning?
Eller den som hävdar att andra människors gudsbilder måste vara dialektiskt bevisbara för att vara giltiga?
Senast redigerad av kvantlogik 2019-09-26 kl. 23:41.
Citera
2019-09-27, 09:00
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Idiot!!! Återigen Idiot!! Vi pratar först och främst specifikt om höna och ägget. Inte om fisken och ägget. Du kan inte komma hit och säga att ägg existerade långt före och inte specificera vilket ägg. Frågan lyder: kom ägget eller hönan först?

Dessutom kom inte ägget först oavsett vilken du i din enfald vill ta som exempel.

Varför är det min uppgift att specificera vilket ägg?

Ägget kom först.
Någonstans mellan 300 till 700 miljoner år sedan.
Den första hönan vi kan hitta ligger någonstans runt 7000 år sedan.

Om vi specifikt tittar på Gallus gallus domesticus, den art du förmodligen hänvisar till så kom ägget fortfarande först eftersom det måste finnas en punkt då arten utvecklades från något som inte riktigt men nästan är den arten, men embryot i ägget är den första hönan som definierades som arten vi talar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in