Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Jag letade upp lite fler siffror, skadar inte att ha lite mer kött på benen, ett bra underlag underlättar ju också diskussionen.
Dessa är från en Aftonbladet-artikel från 2014 och den baseras på statistik från:
realstars.eu, The U.S. Department of Health and Human Services, FN, FN-organet UNODC:s (United Nations Office on Drugs and Crime), boken Sex Trafficking: Inside the Business of Modern Slavery.
Lite utdrag ur artikeln:
Artikel i sin helhet:
https://www.aftonbladet.se/relationer/a/p69XBj/700-000-saljs-som-sexslavar-i-europa
Så de 4 miljonerna var per år om man ska tro statistiken från dessa organisationer.
I länder som Tyskland, Nederländerna, Frankrike och Spanien kommer de flesta prostituerade från utlandet.
Så hur vet man vem som är frivillig? Med frivillig menar jag, som jag skrivit tidigare i tråden, fri från tunga missbruk, svåra psykiska sjukdomar/tillstånd, trafficking, manipulation, bedrägeri, utblottning, svältande, hemlös, utpressning, tvingad och liknande.
Jag påstår inte att ALLA är tvingade, men en stor andel verkar vara det.
Artikeln är en intervju med Malin Roux där hon får uttala sig fritt utan kritiska frågor om "trafikering". Hon är grundare av organisationen realstars som arbetar mot trafikering och "modernt slaveri". Är hon verkligen objektiv? En journalist som gjort sitt jobb borde väl kunna ställa lite kritiska frågor och fråga efter tillförlitliga källor och inte bara låta henne fritt orera. Men så är det med pressen i det här landet. Tycker du "rätt" får du fritt utrymme att så oemotsagd och framföra ditt budskap. Tycker du fel så ja.. då vet vi alla vad som gäller.
4 miljoner sexslavar per år? Låter väldigt mycket. Det måste jag titta närmare på.
Om det nu var så att det finns 700 000 offer för trafikering i Europa, varför hittar inte polisen dessa? Vad är det stora problemet? Det är klart att trafikering av så stora mängder människor som sen mer eller mindre förslavas är något som skulle läcka och sätta hetl andra avtryck än vad det gör. Precis som Wordwarrior säger, polisen jobbar mot trafikering och dom hittar väldigt lite. Skulle dom göra det om det verkligen fanns så många trafikeringsoffer.
Ett litet citat från realstars hemsida:
"Människohandeln drabbar miljontals människor, mestadels kvinnor och barn.
En del menar att det aldrig någonsin funnits så mycket slaveri som idag och Walk free foundations, Global Slavery Index, uppskattar att så många som 40,3 miljoner befinner sig i en slaverisituation. Globalt beräknas cirka 1,2 miljoner barn vara offer för människohandel."
Så det finns mer slavar nu i europa än under romarikets tid?!?!? kom igen.. vilka dumheter!