2019-09-26, 16:29
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
I reversen ska det framgå när pengarna skall betalas tillbaka.

Nu vet vi inte om paret har haft besparingar, vilket inte är osannolikt när man har barn och hus. Det finns alltid en risk att det händer saker med hus och att man behöver ha ett reservkapital för oförutsedda händelser.

Men med tanker på att det är stora summor som ska ut varje månad nu för huset, även om ingen bor i det, kommer det bli problem inom en tid om SD inte kan jobba och stå för dessa kostnader.

Det är väl osäkert för HD nu också, med sin stämpel som misstänkt, att kunna flytta tillbaka och ta över huset.

Kan inte säga att jag vet hur jag ska tänka om HDs eventuella inblandning i mordet, men inte kan jag förstå att hon har något att vara glad över. Det finns mindre problem här i världen som skulle kunna göra en nedstämd.

Jag undrar vad han har för inkomst? Fortfarande anställd?Betalar de ut nåt? Arbetslös? Sjukskriven? Annat får det ju bli SOC och försörjningsstöd.

Avseende ekonomi under häktningstid säger Socialstyrelsens allmänna råd:

Försörjningsstöd & häkte
Häktade och personer som avtjänar en faktisk strafftid på högst sex månader bör ges ekonomiskt bistånd till den faktiska boendekostnaden under häktningstiden respektive strafftiden om de annars riskera att bli bostadslösa. ”

https://soctanter.malmo.se/fraga/4645

Kriminalvården säger så här om ekonomin under fängelsevistelse:

Hyra och räkningar
Kriminalvården ger inte ekonomiskt stöd till hyra eller andra utgifter under tiden du avtjänar ditt straff. Ibland är det möjligt att få hjälp med hyran från din kommuns socialtjänst. Kontakta socialtjänsten i din hemkommun för mer information.
Om du ska vara borta en längre tid är det viktigt att kontakta till exempel banken om du har lån eller företag där du har abonnemang för att be om en betalningsplan. Du kan också behöva avsluta eventuella prenumerationer. Det är bra att göra en adressändring så att du får din post till anstalten där du ska avtjäna ditt straff”

https://www.kriminalvarden.se/for-domd-eller-haktad/domd-till-fangelse/infor-fangelsevistelsen/
Citera
2019-09-26, 16:31
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Inte helt otroligt, borde inte MGK sitta häktad då?

För det är ju ett hyfsat grovt brott trots allt.

Lite osäker, men kan det vara så att brottets karaktär inte anses grovt nog att uppnå ett minimistraff på två års fängelse? Om det bedöms ligga någonstans mellan böter och två år uppfyller det väl inte häktningskraven?
Citera
2019-09-26, 16:35
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Lite osäker, men kan det vara så att brottets karaktär inte anses grovt nog att uppnå ett minimistraff på två års fängelse? Om det bedöms ligga någonstans mellan böter och två år uppfyller det väl inte häktningskraven?

Bra tänkt, vad är minimistraffet för "skyddande av brottsling", om det gäller ett så pass allvarligt brott som mord tycker ju åtminstone jag att det borde vara ett kännbart fängelsestraff.

Knepigt läge känns det som för Hiding, hur fett är MGK insyltad egentligen.
Citera
2019-09-26, 16:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Intressant kommentar från Sh.Holmes:

Citat
”Om HD blev förvånad över USA resan, så blev jag iaf ännu mer förvånad när hon sjukskrev sig och reste till Holland med SD...”

Hon är verkligen beroende när det gäller GC. Hur många gånger har hon sjukskrivit sig från jobb bara för att geocacha?

Undrar på vilken prioplats ungarna kommer..?

Nu vet jag inte om jag grabbar tag i ett halmstrå, allt för att få fotfäste i tillvaron, som skulle kännas alltför obegriplig om HD var inblandad i mordet genom samförstånd med SD.

Men åklagaren har alltså uttalat i AB idag:
"– Misstankarna kvarstår – hon är delgiven misstankar om mord alternativt skyddande av brottsling. "[...]

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RR8ow2/triangeldramat-runt-lena-wesstrom-
omanskligt-resonemang

Jag har ju hela tiden tyckt att SD verkar ha suddat och berättat sin version, slirat på sanningen, skrivit nytt och agerat "bläckfisk". Obs detta är min egen uppfattning och känsla. Inte fakta.

Jag tänker att han kan ha styrt inte bar JG utan även HD i denna plan att försöka sudda ut motivbilden.

Hans version är nu att han och HD har nu en bra relation. Det finns ingen anledning, inget motiv att döda LW.

Titta, vi åker till USA; vi reser till Holland, vi geocachar. Hur bra som helst har vi. Titta HD LER. Hon är glad och nöjd.

Varför skulle jag/vi göra något mot LW då?

(Spekulation)
Citera
2019-09-26, 16:37
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det får vi nog inrikta oss på. Vi får så länge spekulera kring smulorna digitala spår samt vad NFC ,s analyser månne vara.
Dvs tillbaka på ruta ett. Vågar man gissa att nästa händelse blir HD,s häktande??

Hoppas nu att det inte blir någon långbänk av detta, risken finns ju i och med att det förmodligen är endast indicier som de har att jobba med.
Citera
2019-09-26, 16:38
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
För att ytterligare understryka allvaret i det fick vår vän Helge Fossmo livstid för anstiftan..
Men den troligen verkliga anstiftaren, Kristi brud, klarade sig utan straff.
Helge var nog bara ett mellanled i anstiftan.
Citera
2019-09-26, 16:41
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Jag tror som du att Hiding begär åtalsförlängning. Hon väntar på besked från NFC gällande HD.
Det kan nog dra ut ännu längre tror jag.

Du som har juridisk koll

Vad händer vid rättegång om en person ska vittna och är både anhörig och medåtalad?
Vittnar hon alls? Vittnar hon under ed eller ej?
Som tex HD i detta fall.
Citera
2019-09-26, 16:49
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja att fasaden rämnat kan jag hålla med om. Allt skulle nog vara perfekt i det Davidssonska hemmet och trädgården. Och de försökte nog leva upp till sinnesbilden av den lyckade, aktiva, sunda familjen.
I ett villakvarter blir det ju en automatiskt kontroll, alla har ett öga på grannarnas hus och leverne.

Misskötsel av gräsmattan eller ommålning till turkos veranda kan nog orsaka fullskaliga krig

Inte helt otroligt att vissa medlemmar i supportgänget JÄRNGÄNGET nu gnisslar tänder

Det känns som om SD och järngänget
anser att LW fick ta konsekvenserna
av att ha ”förstört SDs och HDs äktenskap”.
Och därigenom även deras ekonomi.
Som att de lägger all skuld på LW.

Jag tror att det kan vara motivet för
mordet och därför ville de inte att
bodelningen skulle bli känd.
Senast redigerad av gloriouslife 2019-09-26 kl. 16:51.
Citera
2019-09-26, 17:01
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det känns som om SD och järngänget
anser att LW fick ta konsekvenserna
av att ha ”förstört SDs och HDs äktenskap”.
Och därigenom även deras ekonomi.
Som att de lägger all skuld på LW.
Det innebär i så fall att de ser SD som en viljelös person som inte kan ta egna beslut (låter LW bestämma) och inte heller kan ta ansvar för sina handlingar.
Citera
2019-09-26, 17:05
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Anledningen till att SD idag har en god relation till sin dåvarande fru kanske beror på att han tog livet av Lena som frun ville? konstig kommentar av advokaten kan jag tycka!

Ja det hänger inte ihop!
Ett resonemang som skulle kunna föras av en 5-åring

Dessutom reagerar jag på citatet från advokatens överklagande: ”På vilket sätt det skulle gynna NN att ta livet av målsäganden”

Det låter ju som att ÅK menar att det INTE handlade om mord som begåtts i tillfälligt vredesmod utan att ”någon form av planering” funnits...?
Citera
2019-09-26, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Men den troligen verkliga anstiftaren, Kristi brud, klarade sig utan straff.
Helge var nog bara ett mellanled i anstiftan.

Fast kristi brud var ju skitsnygg såklart hon klarade sig.
HD och JG däremot ser ju ut som skälve fan.
Tippar på att JG blir näste att plockas in, han hjälpte till med det han kunde för att sopa igen spåren för SD.
Skyddande där med, bombsäker.
Citera
2019-09-26, 17:17
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ville47
Fast kristi brud var ju skitsnygg såklart hon klarade sig.
HD och JG däremot ser ju ut som skälve fan.
Tippar på att JG blir näste att plockas in, han hjälpte till med det han kunde för att sopa igen spåren för SD.
Skyddande där med, bombsäker.
HD's tårta på näsan går väl att trolla bort med lite smink... det är det hennes inre man ska vara rädd för.. Lite Jon*a Henningsson över henne.
HD kanske har ett hjärta trots allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in