Citat:
I reversen ska det framgå när pengarna skall betalas tillbaka.
Nu vet vi inte om paret har haft besparingar, vilket inte är osannolikt när man har barn och hus. Det finns alltid en risk att det händer saker med hus och att man behöver ha ett reservkapital för oförutsedda händelser.
Men med tanker på att det är stora summor som ska ut varje månad nu för huset, även om ingen bor i det, kommer det bli problem inom en tid om SD inte kan jobba och stå för dessa kostnader.
Det är väl osäkert för HD nu också, med sin stämpel som misstänkt, att kunna flytta tillbaka och ta över huset.
Kan inte säga att jag vet hur jag ska tänka om HDs eventuella inblandning i mordet, men inte kan jag förstå att hon har något att vara glad över. Det finns mindre problem här i världen som skulle kunna göra en nedstämd.
Nu vet vi inte om paret har haft besparingar, vilket inte är osannolikt när man har barn och hus. Det finns alltid en risk att det händer saker med hus och att man behöver ha ett reservkapital för oförutsedda händelser.
Men med tanker på att det är stora summor som ska ut varje månad nu för huset, även om ingen bor i det, kommer det bli problem inom en tid om SD inte kan jobba och stå för dessa kostnader.
Det är väl osäkert för HD nu också, med sin stämpel som misstänkt, att kunna flytta tillbaka och ta över huset.
Kan inte säga att jag vet hur jag ska tänka om HDs eventuella inblandning i mordet, men inte kan jag förstå att hon har något att vara glad över. Det finns mindre problem här i världen som skulle kunna göra en nedstämd.
Jag undrar vad han har för inkomst? Fortfarande anställd?Betalar de ut nåt? Arbetslös? Sjukskriven? Annat får det ju bli SOC och försörjningsstöd.
Avseende ekonomi under häktningstid säger Socialstyrelsens allmänna råd:
” Försörjningsstöd & häkte
Häktade och personer som avtjänar en faktisk strafftid på högst sex månader bör ges ekonomiskt bistånd till den faktiska boendekostnaden under häktningstiden respektive strafftiden om de annars riskera att bli bostadslösa. ”
https://soctanter.malmo.se/fraga/4645
Kriminalvården säger så här om ekonomin under fängelsevistelse:
” Hyra och räkningar
Kriminalvården ger inte ekonomiskt stöd till hyra eller andra utgifter under tiden du avtjänar ditt straff. Ibland är det möjligt att få hjälp med hyran från din kommuns socialtjänst. Kontakta socialtjänsten i din hemkommun för mer information.
Om du ska vara borta en längre tid är det viktigt att kontakta till exempel banken om du har lån eller företag där du har abonnemang för att be om en betalningsplan. Du kan också behöva avsluta eventuella prenumerationer. Det är bra att göra en adressändring så att du får din post till anstalten där du ska avtjäna ditt straff”
https://www.kriminalvarden.se/for-domd-eller-haktad/domd-till-fangelse/infor-fangelsevistelsen/

konstig kommentar av advokaten kan jag tycka!