Citat:
Fast det är väl inte bara global uppvärmning som gjort att vi har bättre skördar nu än före industrialiseringen? Utveckling av grödor, bättre bevattning, bättre maskiner, gödning etc etc måste väl ha gjort sitt till? Och tex. vete växer ju bättre under lite svalare betingelser.
Edit: Jag antar att du också syftar på den ökande Co2-haltens positiva effekter på växtligheten? Att de kan transportera vatten bättre internt i växten och därmed kräver mindre vatten för sin överlevnad och utveckling. Jag vet inte hur positivt det har varit för skördarna, men hur som helst är det flera faktorer som samspelar.
Edit: Jag antar att du också syftar på den ökande Co2-haltens positiva effekter på växtligheten? Att de kan transportera vatten bättre internt i växten och därmed kräver mindre vatten för sin överlevnad och utveckling. Jag vet inte hur positivt det har varit för skördarna, men hur som helst är det flera faktorer som samspelar.
AGA som säljer koldioxid för växthus har på
https://www.aga.se/sv/images/AGA%20Greenhouses%20Brochure%20A4%20SE_tcm586-137961.pdf
ett diagram som visar att växternas förmåga att ta upp koldioxid ökar brant när koldioxidhalten stiger i intervallet 200 till 500 ppm. Jag medverkade en gång i tiden i ett projekt där vi jämförde två växthus. I det där vi tillförde koldioxid fick vi mer än dubbelt så stor skörd. Våra skogar växer idag dubbelt så fort som för hundra år sedan. I takt med att koldioxidhalten stigit har vi tagit fram nya grödor som med mindre koldioxidfångande bladyta producerar mer korn. Dagens åkrar ser inte ut som min barndoms åkrar. I stället för långa strån med små ax växer där korta strån med stora ax. Men det förutsätter att det finns så mycket koldioxid att det korta stråt kan ta upp vad som behövs för att bilda korn. Visst har vi idag bättre maskiner och visst har vi lärt oss hur vi håller undan ogräs och skadedjur men det hjälper inte om inte grödan får den koldioxid den behöver för att växa och mogna.
Vi har anpassat oss till allt bättre koldioxidtillgång. Våra skördar har ökat snabbare än folkmängden. Svält är idag inte ett globalt problem.
Vi överger nu fossila bränslen. Ingen vill ha fotogenlampor när det finns diodlampor. ingen vill ha en kokspanna när det finns värmepumpar. ingen vill ha en bensinbil när det finns självkörande elbilar. stålindustrin byter reduktionsmedel från kol till väte. vindkraft och solkraft är billigare än kolkraft. Vi borde fundera på vad det betyder för jordbrukets koldioxidtillgång.
Om stigande temperatur är ett problem bör vi fundera på hur vi kan hantera det problemet. Att temperaturen stiger innebär att summan av instrålning och geotermiskt flöde överstiger utstrålningen. Den växthuseffekt som ökningen av koldioxidhalten ger är ungefär 1 % av instrålningen. Ett sätt att öka utstrålningen med 1 % är att öka albedon från 33 % till 34 %.
Ren snö ger 80 % albedo. mörk skog ger 15 % albedo. en stor del av albedon är reflexer från moln.