2019-09-26, 13:27
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Lake Mongo (som jag så kärt kallar den haha) är en film som är högt upp på min lista. Men den går inte att få tag på som du säger. Inte lagligt i alla fall.

Jag vet inte riktigt vart ni letat. Men filmen finns både på Wowhd, amazon och eBay. Den förstnämnda har dessutom fri frakt.
Citera
2019-09-27, 02:22
Jag minns en svensk skräckfilm om en kvinna som förföljde en gammal älskare i hans drömmar. Marianne, hette den och avhandlade temat om maran som kommer man när man sover. Den gillade jag, mest för den otäcka känslan i den.

Jag såg en annan film för ett par år sedan, en skräckkomedi, som var cool och annorlunda, om en kille som behöver pengar desperat och därför går med på att göra helt knäppa saker som en röst i telefonluren betalar honom för att göra. Ett slags spel som uttråkade rika spelar med den lilla människan. En uppföljare på den skulle jag inte ha något emot.

Skräckfilmer om hus som spökar utspelar sig alltid i stora hus, men vad om man gjorde en film på samma tema som utspelade sig i en etta. Det skulle vara en utmaning för en filmskapare.
Citera
2019-09-27, 07:42
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Jag vet inte riktigt vart ni letat. Men filmen finns både på Wowhd, amazon och eBay. Den förstnämnda har dessutom fri frakt.

Lake mungo går bara att få tag på region 1, dvs import från USA. Om man läser omdömen på Wowhd blir man ju riktigt rädd. Vet inte varför du länkar till den bluffsidan.
Citera
2019-09-27, 11:08
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Lake mungo går bara att få tag på region 1, dvs import från USA. Om man läser omdömen på Wowhd blir man ju riktigt rädd. Vet inte varför du länkar till den bluffsidan.

Att behöva köpa filmer som är region 1 är inget ovanligt om man köper eller samlar mer obskyr film. 99% av alla DVD-spelare är eller går att få regionsfria mycket enkelt.

Filmen finns förövrigt på amazon.uk i region 2, om än begagnad.
Citera
2019-09-28, 01:30
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Jag minns en svensk skräckfilm om en kvinna som förföljde en gammal älskare i hans drömmar. Marianne, hette den och avhandlade temat om maran som kommer man när man sover. Den gillade jag, mest för den otäcka känslan i den.
Netflix är på gång med en fransk tv-serie ang denna, eller om den är släppt redan Har inte sett svenska filmen, då den fått så risigt omdöme.
Citera
2019-09-28, 01:44
Medlem
Jag vill se en skräckis som inte är så läskig. Finns det någon sådan?

Inga jumpscares o dylikt. ”Mild skräck”.. finns sånt?
Citera
2019-09-28, 01:53
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pennmustasch

Sleepy Hollow (1999): https://www.imdb.com/title/tt0162661/reference
The Ninth Gate (1999): https://www.imdb.com/title/tt0142688/reference
Citera
2019-09-28, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Sleepy Hollow (1999): https://www.imdb.com/title/tt0162661/reference
The Ninth Gate (1999): https://www.imdb.com/title/tt0142688/reference
Du verkar veta vad jag vill ha. På den nivån ska det vara.

Har sett sleepy hollow, typ 3 gånger och jag gillar den hårt. 👍🏻

Har ej sett ninth gate. Verkar inte gå på netflix så då får jag fulhämta den. Tack som fan. 🙂
Citera
2019-09-29, 11:59
Citat:

Jo jag har sett några light-filmer i mitt pågående maraton. Kan rekommendera Innkeepers. Även Frailty, Session 9, A Dark Song, mf. Finns jättemånga som är mer som thrillers.
Citera
2019-09-29, 23:43
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Du verkar veta vad jag vill ha. På den nivån ska det vara.

Har sett sleepy hollow, typ 3 gånger och jag gillar den hårt. 👍🏻

Har ej sett ninth gate. Verkar inte gå på netflix så då får jag fulhämta den. Tack som fan. 🙂

Återkom gärna när du sett Ninth Gate.
Jag gillade den väldigt mycket.
Citera
2019-09-30, 19:21
Medlem
Reggaemans avatar
Några tips på bra skräckfilmer från 90tal och framåt?
Gärna filmer som får det att krypa under skinnet på en och inte dåliga jumpscare filmer
Citera
2019-10-02, 01:06
Medlem
Kalender-mannens avatar
Såg här om kvällen filmen Zeder från 1983. Då jag har skövlat igenom de mesta inom italiensk horror kändes det som en välsignelse att få lägga vantarna på något man varken sett eller hört om förut.
Zeder är regisserad av Pupi Avati och musiksatt den potenta Riz Ortolani som gjort filmmusik till diverse kända och mindre kända mondo, eurohorror och exploitationfilmer genom 60-talet och framåt.

I Zeder får vi följa journalisten Stefano som av sin flickvän får en begagnad skrivmaskin med en märklig rapport kvar på sin färgband, rapporten avhandlar information om så kallade k-zoner som existerar på vissa platser runt om jorden där tid står stilla, och de döda kan återuppstå. Han blir näst intill manisk och gör allt för att komma till källan av rapporten och börjar försöka leta upp den tidigare ägaren av skrivmaskinen.

Zeder är en sådan där film som man vet inte kommer leda till något extraodinärt men man njuter ändå av varje minut man får spendera i dess typiskt sydeuropeiska atmosfär, allt får ta sin tid på gott och ont vilket gör att man kan sjunka in i det avslappnade tempot och njuta av, för mig, vackra italienska arkitekturen och inredningsstilen som ser mer sjuttiotal ut än åttiotal.
Visst, skådespelet tryter som vanligt i euro horror men färgglada och knasiga karaktärer är vi på den motsatta sidan av. Den blinda och oavsiktligt komiska damen i Zeder-huset, den sluskiga men vänliga bilmekaniker eller det lokala fyllot och allvetande mannen Miko.

Filmen tar sin tid och gör bra ifrån sig under de större delarna. Dock så levererar den dessvärre inte något slut värt att tala om.. men vad spelar det för egentlig roll när det kommer till en sådan här film. Det är ju ändå allt dess för innan som räknas så som uppbyggnaden av mystik, sökandet och den lediga stilen.

3/5 Flinande lik.
Bör ses om man uppskattar mysig, sunkig italiensk thriller/horror.
Senast redigerad av Kalender-mannen 2019-10-02 kl. 01:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in