2019-09-26, 12:55
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prayuth
Lena verkar lite orolig över vart det hela brakar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/dOPPW1/kommunerna-krisar--det-ar-pa-blodigt-allvar

Sossarna styr fortfarande många kommuner och i de flesta av dem är det välfyllt med invandrare som lever på bidrag. Hade inte SD varit så totalt inkompetenta på kommunnivå som de är i många fall (dock inte varje kommun) hade vi nog sett SD på flera procentenheter högre nivåer vid det här laget.

Det är sant att SD på kommunal nivå är urusla, hälften av de invalda ledamöterna avgår innan mandatperioden är till ända.
Problemet för SD är att kunna rekrytera kompetent kommunpolitiker är att de mest drivna har tagit plats i riksdagen, och kvar blir bara en massa A-lagare och rättshaverister.
2019-09-26, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ordlista: pessimismen = verkligheten
Ordlista 2.

Optimismen är dödfödd.

Precis som i Filipstad.

Den underliggande opinionen för SD finns i områden som inte gränsar till Danderyds gräddhylla. Den finns bland de som inte kan komma undan konsekvenserna.
Senast redigerad av Mentapesola 2019-09-26 kl. 13:11.
2019-09-26, 12:58
Medlem

Det var en textvägg men jag tror att det vore en bra fråga i det kriminalpolitiska programmet att föra in en punkt om att hets mot folkgrupp ska vara straffbar även om den riktar sig mot majoritetsbefolkningen istället för en minoritet.

Har svårt att se att det inte skulle kunna vara annat än ett gott förslag i dagens läge. Det enda som står emot är ett gammalt JK uttalande.
2019-09-26, 13:03
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engelitz
Just Söder är nog ingen som vill lägga sin röst på. . Tyvärr verkar ju toppen i Sd försöka motverka nya krafter. Det behövs speciellt en stark kvinna som kan få de väljargrupperna att identifiera sig med partiet. . Dessutom är ju kommunalpolitikerna i de större städerna under all kritik. Det finns hur många väljare som helst att hämta i storstäderna, och här har Sd lyckats otroligt dåligt. Nu har de tre år på sig att styra upp nåt vettigt. Der är ju ändå i Göteborg, Malmö, Uppsala och Stockholm den mesta skiten sker, och här borde det ju finnas en fantastisk potential att växa i nästa val om man kunde spela korten rätt.

Jag tycker också att partiet varit väl mjäkigt. De borde kunna dragit mer nytta av årets skjutningar, bomber och mord. .

Absolut. Få dit en kvinna i en av dessa städer.
2019-09-26, 13:07
Medlem
JustZlatans avatar
Nu har Sentio fått helt tuppjuck. 27,5% för SD!
2019-09-26, 13:09
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Det var en textvägg men jag tror att det vore en bra fråga i det kriminalpolitiska programmet att föra in en punkt om att hets mot folkgrupp ska vara straffbar även om den riktar sig mot majoritetsbefolkningen istället för en minoritet.

Har svårt att se att det inte skulle kunna vara annat än ett gott förslag i dagens läge. Det enda som står emot är ett gammalt JK uttalande.
Helt rätt, denna typ av förslag skall läggas fram regelbundet & lyftas fram i sociala medier & liknande, även om man inte tror det går igenom i riksdagen.

Främst för att alla partier som röster emot ett sådant förslag skall lyftas fram i ljuset som svikare gentemot den egna befolkningen. Gärna i reklamkampanjer med bilder på de partiledare som röstat emot.

För att återknyta till tidigare käbbel i tråden.

En kampanj i tunnelbanan med bilder på partiledarna:
Annie, Stefan, Jonas & Isabella tycker att det är ok att din dotter kallas "svennehora"
2019-09-26, 13:09
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Just Söder är nog ingen som vill lägga sin röst på. . Tyvärr verkar ju toppen i Sd försöka motverka nya krafter. Det behövs speciellt en stark kvinna som kan få de väljargrupperna att identifiera sig med partiet. . Dessutom är ju kommunalpolitikerna i de större städerna under all kritik. Det finns hur många väljare som helst att hämta i storstäderna, och här har Sd lyckats otroligt dåligt. Nu har de tre år på sig att styra upp nåt vettigt. Der är ju ändå i Göteborg, Malmö, Uppsala och Stockholm den mesta skiten sker, och här borde det ju finnas en fantastisk potential att växa i nästa val om man kunde spela korten rätt.

Jag tycker också att partiet varit väl mjäkigt. De borde kunna dragit mer nytta av årets skjutningar, bomber och mord. .

Vi får hoppas Louise Erixon hjälper till med att locka kvinnor till SD. Den damen är det ruter i; total avsaknad av konflikträdsla och mer rättfram än de flesta svenska politiker.
2019-09-26, 13:11
Medlem
CombatCows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mekkaniker
Vilket institut låg närmast resultatet i riksdagsvalet?

Valanalysen

Om jag läser det rätt så är Sifo närmast på Sverigedemokraternas siffor. Närmast för alla partier (om man räknar bort undersökning samma dag) var Inizio.
2019-09-26, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Eh? Dansk folkeparti. SD:s blueprint sedan evigheter. Samarbete med Venstre 2001-2011 / 2015-2019. Utdelningen kunde knappast varit större. De har fått mer under den tiden än Sjöstedts V har fått på 102 år.

När partiet etablerades, vem som uppvaktade vem, när det skedde i förhållande till nästa val, huruvida partiet är utskällt eller inte, är totalt irrelevanta omständigheter. Det relevanta är att samarbete kommer till stånd och att SD blir det go-to-parti vars mandat man måste köpa så som Löfven har köpt L:s och C:s till hutlösa priser.

Ingen aning. Vad är kopplingen? Ville du veta vad som var normalt med taktiken att söka samarbete med andra partier, eller kastar du bara in vilka random saker som helst som du stör dig på med SD?

Nej, jag pratar inte om att samarbeta, vilket är helt normalt förfarande. Jag pratar att som stort protestparti med föregivna ambitioner att bli störst och statsbärande komma med helt ensidiga inviter i offentligheten till samma partier som väljarna proteströstar mot.

Vilket parti har någonsin gjort etablerade, komprometterade partier den tjänsten? Jag väntar fortfarande.

Och kom inte och låtsas att du lämnar den dag Paula Bieler talar om att etniskt hat mot svenskar för att det är sådan dära jävla identitetspolitik. Du satt ju snällt och accepterade allt identitetspolitiskt tjat om antisemitism, så du kommer flyta med som en död fisk när någon i auktoritetsställning väl skapat ett nytt status quo. Du kommer givetvis acceptera det anständiga i att även etniskt hat mot vita, svenska kroppar fördöms.

Vi pratade nämligen om att hitta ingångar till den oroade "medelklass" som Ann Heberlein försöker kanalisera och den "gatubild" Ivar Arpi och andra yrvakna borgare närmat sig. Demografi, etnicitet, identitet, tribalism. Och kvinnorösterna.

Faktum är att identitetsvänstern hela tiden haft en bättre förståelse för verkligheten och framtiden än du har. De kommer inte sluta grupprösta bara bör att du lever kvar i en tid då löntagarfonder var den största skiljelinjen i svensk politik och som du inbillar dig kommer återvända om vi bara får lite lägre nivåer på nyinvandringen med hjälp av SD.
2019-09-26, 13:12
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prayuth
Lena verkar lite orolig över vart det hela brakar.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/dOPPW1/kommunerna-krisar--det-ar-pa-blodigt-allvar

Sossarna styr fortfarande många kommuner och i de flesta av dem är det välfyllt med invandrare som lever på bidrag. Hade inte SD varit så totalt inkompetenta på kommunnivå som de är i många fall (dock inte varje kommun) hade vi nog sett SD på flera procentenheter högre nivåer vid det här laget.

Hon har varit väldigt kritisk mot S också på sistone, säger att de bara vill ha makt utan innehåll och att Löfven inte är en entusiasmerande ledare. När AB är kritiska mot S då är de riktigt usla........

SD har ju alltd haft svårt att rekrytera folk eftersom de kunnat bli av med både jobb och familj. I många kommuner är de ganska nya också, de har bättre folk där de varit i många mandatperioder.

Citat:

SD har gått fram i Stockholm, att det gått trögt här är för att svenskarna till stor del varit segregerade från migranterna. I små städer kommer man inte ifrån dem. I Stockholm har de också haft problem med SDU/AfS-falangen som försöker infiltrera och skada partiet.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Här ser jag en potential till en ny viral annonskampanj för SD, i paritet med tunnelbane-kampanjen.
En lite ruta med resultatet av denna undersökning, samt:
Riktiga män röstar på SD!
steg 2:
Män som bryr sig om kvinnor & barn röstar på SD!
PK-hjonen skall trollas.

Ja det skulle nog fungera, kvinnor skulle tänka till. Man vill ju ha en riktig man och ingen MP-hen.

kanske lägga till "Hen röstar på MP". Avmaskulinisera dem. Kastrera MP-männen verbalt.

Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar

Jag minns inte exakt men jag tror de är mot hela lagen faktiskt, de vill nog ersätta den helt.
2019-09-26, 13:19
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Ja, det handlar om att skapa en ny berättelse i samklang med väljarnas vardag. I dialog med väljarna och det svenska folk som känner sig hotat som folk. Alltså själva definitionen av populism, i den koncentriska meningen folk, demos, nation.
Och väl att märka: En berättelse även i samklang med M:s och KD:s väljare. Arpi har talat om förändrad gatubild och Heberlein har ondgjort sig över en "självutplånande medelklass" som inte skyddar sina barn från att rånas.
Tro inte att borgare är färgblinda. De är fega och anpassliga - men inte bortom identitetspolitik. Om bara berättelsen och orden är de rätta.
Ja, hur vinns de svenska kvinnorna?
Svaret är "svennehoran". Att lyfta fram och belysa de specifika, konkreta fallen då svenska tjejer och kvinnor råkar illa ut i sammanhang där deras svenska kroppar var utsatta och i underläge. Jag har många gånger rasat över denna SD:s pliktförgätenhet och inkompetens att inte göra precis det som fungerat så väl för invandringsaktivisterna: Att lyfta fram det individuella offret. Aylan och Hibo.
Tänk om SD-Sölvesborg gjorde etniskt hat mot svenskar till en del av arbetet mot rasism. Inte genom att flumma om "svensk kulturentitet" eller "essens" utan genom att prata om "svennehorans kropp" på samma sätt det talas om bruna och rasifierade kroppar.
Detta skulle skapa samsyn med Heberlein och Arpi och en gemensam, moraliserande berättelse som trumfar och kortsluter motståndarens hjärntvätt av både borgare, sossar och - framförallt - kvinnor. I sina egna kroppar och i egenskap av mammor och mormödrar.

En av svagheterna de styrande paradigmet har är just identitetspolitik och sådant med rasifierade kroppar. SD skall inte ta efter sådant som faktiskt gör att bara 4 % röstar MP trots klimat-hysteri.

Nej SD måste prata svenska till svenskar inte en massa konstiga ideologiska begrepp, det är lika förvirrande som essens. De postar många sådana nyheter där svenskar utsätts på sin Facebook men de skulle kanske kunna ta upp det även i debatter i direktsändning där media inte kan censurera det.

Man kan ta upp exempel på där svenskor blivit våldtagna och förnedrade just för att de är svenskar men man skall inte använda kulturmarxisternas nyspråk utan säga det på ren svenska.
2019-09-26, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
SD har varit uppe på dessa nivåer tidigare men när det sedan närmar sig val så verkar vissa bli nervösa och oroa sig för vad en röst på SD kan ställa till med. Jag brukar fråga de som tvekar: "Hur skulle det kunna bli värre?" Det brukar hjälpa dem att fatta rätt beslut.

Ett extraval känns kanske inte lika allvarstyngt och skulle möjligen få fler tveksamma att ta steget att rösta på SD trots den massiva demonisering de har blivit utsatta för.

7-klövern verkar inte ge upp sin idiotiska strategi så SD kommer att fortsätta sin uppåtgående trend.

Jag kände mig lurad av OI efter valet men har insett att sossarnas fula kampanjer i förorterna orsakade att SD:s seger inte blev större. Nu kan eventuellt Nyans hindra att förortsrösterna blir lika lätta att köpa.

Sossarna tror att de äger landet. Vi måste bli av med dem så fort som möjligt.

Har också funderat på möjligheten till ett extraval, även om mina tankar kanske kan räknas önsketänkande.
L börjar profilera sig med en hårdare retorik mot S, vilket innebär rockad med C i OM.
L kan i detta läge ställa så oförsonliga krav mot S, att man "tvingas" lämna samarbetet.
Svetsarn måste i detta läge även ta med V i det direkta regeringsarbetet, vilket Rödluvan aldrig kan acceptera.

I detta läge finns knappast något annat än ett extraval för att lösa den politiska knuten!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in