Citat:
Ursprungligen postat av
Backihallen
Det som talar för SE enl mig är:
* Tiden. Han är på plats den aktuella tiden. Utstämplings tiden från Skandia huset är mycket intressant. 23.19
* Signalementet. Lång mörk rock.
Mössa/Keps med eller utan öronlappar.
Lågskor (Talar för övrigt om ett mord som sker i stundens ingivelse.).
"Springer inte med en yngre mans vighet".
Ingen hals. Bred över ryggen.
Ca 180Cm lång.
Mörka/Grå byxor.
Bra skytt.
Handledsväskan som YN ser
* Vapnet. Med största sannolikhet en Amerikansk Tillverkad revolver av märket S&W. Den har oss veterligen inte hittats. Trots ett stort antal som är provskjutna. Detta kan bero på att vapnet ingick i en samling, av först och främst Amerikanska Vapen. Samlingen tillhör SE:s dåvarande granne.
* Lögner. SE ljuger som en häst travar. SE var ingen mytoman i övrigt, Men i detta ämne ljuger han om mycket. Varför?
* "Hata Slumpen". Vi har inte alla detaljer kring mordet. Dessutom är vittnes uppgifter minst sagt något spretiga. Många teorier om vem eller vilka. Men som jag ser det så är det många punkter som stämmer på SE. Såpass många att jag inte finner någon mer trolig GM.
Troligen Något enögt resonemang av mig men jag tror att man måste Zooma ut lite och läsa mellan raderna i detta fall. Någon GM som stämmer in på alla Vittnes punkter finns nämligen inte.
Hoppas att Vi får reda på vem som har rätt och vem som har fel inom en snar framtid.
Tack för det! Ber om ursäkt att jag hade lite raljerande ton, det är egentligen Thomas P och hans argumentation jag retar upp mig på och så rann det över lite på dig.
Det finns mycket att säga och en del faller inte in under nån av dina punkter, men jag ska ta dina punkter lite kortfattat.
Lång mörk rock. Ja, många säger det.
Lågskor. Är det nån annan än Leif L som sagt det? Inte vad jag minns men rätta mig gärna.
Bred över ryggen. Ja vissa säger det, men det är ingen ovanlig egenskap hos män. Dessutom tycker åtminstone inte jag att SE var särskilt bred över ryggen.
Ingen hals: Lisbeth ja, men det troligaste är att det var Anders B hon såg.
Längd: Stämmer ju men också på mängder av andra män.
Mörka byxor. Återigen stämmer in på mängder av män en kall vinterkväll.
Bra skytt. Det finns det egentligen inget belägg för. Att man gjort lumpen och deltagit i skyttetävlingar tjugo år innan betyder inte att man är en särskilt god skydd. Det finns inga uppgifter om att han ägnade sig åt sådant efter det.
Handledsväskan. Ja om det nu var en sån hon såg. Men låt oss anta det. Då skall SE alltså ha jonglerat både ett rejält vapen och sin lilla väska när han sköt. Eller stoppade han ner väskan i en innerficka för att sen dra upp den på David Bagare?
Vapnet. Att en granne har tillgång till vapen betyder inte tillgång till vapen. Den herren var en seriös och laglydig vapensamlare. Att han ens skulle riskera vapenlicenserna och få problem med rättvisan för att bara så där låna ut en revolver är inte troligt, att han skulle transportera ett vapen in till SE som sett att OP är på stan utan livvakter är ännu mer otroligt. Skulle han riskera sitt rykte, sin licens och frihet för att hans alkoholiserade granne ringer och säger att han har chans att knäppa OP?
Ljuger som en häst travar. Jo, att han inte helt håller sig till sanningen står klart, men huvudfrågan är ju om han fanns på brottsplatsen och om man inte tror det finns en del frågor att besvara.
Hur kan han ge en så träffsäker beskrivning av Lars J vid rätt tidpunkt? (Jag vet en del hävdar från trappan, men det tror jag inte ett dugg på)
Vilket vittne är det som drar i OP:s ben och bestämt hävdar att han ska ligga i framstupa sidoläge, något SE hela tiden har tjatat om var det enda han kunde tänka sig, det enda rätta att göra. Inget annat vittne har sagt något liknande.
Hur vet SE placeringen av AH och SG när de utför livräddning?
Hur vet SE att poliserna var "bryska" mot LP?
Som jag nyss diskuterade här. Vem var det annars som lämnade signalementet ung man i blå täckjacka som var det första signalement som
larmades ut.
Det finns mer men just nu kan jag inte dra mig till minnes, och jag har inte listat det själv. Kanske nån vill fylla på, jag är rätt trött på hela saken.
Dessutom så tror jag faktiskt att SE var nån form av mytoman, åtminstone så tror jag att han med viss lätthet ljög och skarvade när det fick honom att framstå i bättre dager.