Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-10-22, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Y kan vara Stefan Glanz, man han är inte mörkhårig https://www.facebook.com/stefan.glantz.5

J: Vi springer fram till mannen och kvinnan, då har Stefan kommit dit. De har lagt honom i framstupa sidoläge.
F: Vem har gjort det?
J: Stefan, ja Stefan har gjort det tror jag det var, hjälp med Lisbet då kanske, det vet jag inte.

källa: FUP 269
Inte helt säkert att KJ vet att det var Stefan, men det var de nog.
Y stämmer på BP när det gäller utstyrseln, men även han var cendré i håret. Dessutom var han ingen yngling och att han skulle ha joxat med huvudet finns inga uppgifter om.

Det är riktigt förvirrat här, och det går egentligen inte att säga vem som var där först.
Folk rörde sig mot platsen från olika håll, och killen i ljus midjejacka som Bengt berättar om kom något före, skulle också kunna vara SG.
Citera
2019-10-22, 20:45
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Inte helt säkert att KJ vet att det var Stefan, men det var de nog.
Y stämmer på BP när det gäller utstyrseln, men även han var cendré i håret. Dessutom var han ingen yngling och att han skulle ha joxat med huvudet finns inga uppgifter om.

Det är riktigt förvirrat här, och det går egentligen inte att säga vem som var där först.
Folk rörde sig mot platsen från olika håll, och killen i ljus midjejacka som Bengt berättar om kom något före, skulle också kunna vara SG.

Stefan G sprang inte över Sveavägen

"Palm satt kvar i sin bil i några sekunder, uppskattningsvis tio - femton sekunder, eftersom han blivit relativt säker på att mannen som låg på gatan var skjuten, och han inte ville riskera att själv bli utsatt för skottlossning. Han satt i bilen tills dess han såg en annan man som kom springande över Sveavägen någonstans söder om den plats där Palm stod, fram till personen som låg på trottoaren. Palm klev då själv ur och sprang över till platsen . Mannen som sprungit över Sveavägen före Palm var i 25-års åldern och Palm vill minnas att han hade burit en vit jacka" (FUP 408)

J: Ja men det kom jag mer på efteråt, det är väl som jag se det nu, som att dom står så här då men sen så kommer, tittar jag bort därifrån och ser någon springa över vägen, jag vet
inte om det är han taxichauffören men det är någon som korsar i alla fall, om han kom från bilen eller något det vet jag inte men springer över vägen fram dit,,,
F: Han springer på Sveavägen alltså?
J: Över vid gatan där .
F: Där ni står alltså?
J: Ja framför oss kommer han och springer,
F: Han springer framför eran bil då, mot den här platsen?
J: Ja, Sen så.,,

källa: FUP 278
Senast redigerad av 299792458 2019-10-22 kl. 20:47.
Citera
2019-10-22, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Blanda nu inte ihop

South African Institute for Maritime Research SAIMR (1)

med

South African Institute for Medical Research SAIMR (2)
Se också
At 50, the SA Medical Research Council is helping redefine democracy - The Daily Maverick (3)
https://www.dailymaverick.co.za/article/2019-04-09-at-50-the-sa-medical-research-council-is-helping-redefine-democracy/
Its predecessor – the South African Institute of Medical Research (SAIMR) – was founded in 1912 at the behest of the Chamber of Mines and the Union government.
(1) South African Institute for Maritime Research SAIMR
https://en.m.wikipedia.org/wiki/South_African_Institute_for_Maritime_Research

(2) South African Institute for Medical Research SAIMR
HISTORYOFTHESOUTHAFRICANINSTITUTEFORMEDICALRESEARC H
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.ajol.info/index.php/samj/article/download/179492/168851&ved=2ahUKEwjjg4_JoqblAhUFwMQBHSINDQkQFjAEeg QIBBAB&usg=AOvVaw3mniG7sJ5FFh6fSDGZeQgG
(3) At 50, the SA Medical Research Council is helping redefine democracy - The Daily Maverick
https://www.dailymaverick.co.za/article/2019-04-09-at-50-the-sa-medical-research-council-is-helping-redefine-democracy/

Det är också intressant om South Africa Institute for Medical Research SAIMR har ägnat sig åt oetiska experiment.
Den första aids/hiv-patienten i Sydafrika sägs ha upptäckts 1982.

Citat:
Ursprungligen postat av Carl1950
Jag tyckte din uppgift om att SAIMR skulle ha nämnts av Victor Ostrovsky var så intressant att jag skummade hans bok The Other Side of Deception igår kväll. Tyvärr blev jag besviken då SAIMR inte nämns någonstans.

Det står "bara" att israeliska läkare assisterade i medicinska experiment i Baragwanath i Sydafrika (sid 188) och att Israel gjorde (oetiska) medicinska experiment ("testing medications") på svarta patienter (sid 236), vilket i o f är intressant. Men inget om SAIMR.

https://www.riksavisen.no/uploads/other-side-of-deception-victor-ostrovsky.pdf
Citera
2019-10-22, 21:03
Medlem
Citat:
Stefan G sprang inte över Sveavägen

"Palm satt kvar i sin bil i några sekunder, uppskattningsvis tio - femton sekunder, eftersom han blivit relativt säker på att mannen som låg på gatan var skjuten, och han inte ville riskera att själv bli utsatt för skottlossning. Han satt i bilen tills dess han såg en annan man som kom springande över Sveavägen någonstans söder om den plats där Palm stod, fram till personen som låg på trottoaren. Palm klev då själv ur och sprang över till platsen . Mannen som sprungit över Sveavägen före Palm var i 25-års åldern och Palm vill minnas att han hade burit en vit jacka" (FUP 408)

J: Ja men det kom jag mer på efteråt, det är väl som jag se det nu, som att dom står så här då men sen så kommer, tittar jag bort därifrån och ser någon springa över vägen, jag vet
inte om det är han taxichauffören men det är någon som korsar i alla fall, om han kom från bilen eller något det vet jag inte men springer över vägen fram dit,,,
F: Han springer på Sveavägen alltså?
J: Över vid gatan där .
F: Där ni står alltså?
J: Ja framför oss kommer han och springer,
F: Han springer framför eran bil då, mot den här platsen?
J: Ja, Sen så.,,

källa: FUP 278
Ja, Stefan sprang inte från västra trottoaren, möjligen att han kan ha rundat taxin om han gick ut genom den vänstra bakdörren och därigenom kommit lite framför Åke L:s bil, och att Bengt P upplevt att han sprungit från västra trottoaren. Annars har vi ytterligare en oidentifierad person som var tidigt framme.
Citera
2019-10-22, 21:03
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Det är riktigt förvirrat här, och det går egentligen inte att säga vem som var där först....

"Göran kan inte beskriva de personer som stod runt personen som låg på trottoaren, men det var samma personer som stod kvar när de kom fram. Han kan bara säja att det var en dam och en kille. Killen hade, tydligen gjort upplivningsförsök för han var alldeles blodig runt munnen. När han kom fram till platsen kom det ytterligare två tjejer som också hjälpte, till med upplivnförsök av den skadade mannen. Killen som var blodig i ansiktet talade om att det sprungit en person från platsen."

källa: FUP 331

Teori: Det var två killer, Stefan G och killen som var blodig i ansiktet
Senast redigerad av 299792458 2019-10-22 kl. 21:06.
Citera
2019-10-22, 21:13
Medlem
Citat:
"Göran kan inte beskriva de personer som stod runt personen som låg på trottoaren, men det var samma personer som stod kvar när de kom fram. Han kan bara säja att det var en dam och en kille. Killen hade, tydligen gjort upplivningsförsök för han var alldeles blodig runt munnen. När han kom fram till platsen kom det ytterligare två tjejer som också hjälpte, till med upplivnförsök av den skadade mannen. Killen som var blodig i ansiktet talade om att det sprungit en person från platsen."

Teori: Det var två killer, Stefan G och killen som var blodig i ansiktet
Det finns en del som pekar på det. Göran borde ha känt igen sin egen kompis Stefan.
Det känns som om det är något som döljs här.
Dessa hjältar som förmodligen var först på mordplatsen stoppades i byrålådan väldigt tidigt.
De förhördes inte ens.
Skulle det kunna vara någon annan än Stefan som gjort konstgjord andning, eller ytterligare någon? Stefan åkte väl vidare till krogen direkt efteråt som jag förstått det (var har jag läst det?) Det gör man inte om man är nerblodad.

Tillägg: Bäsén säger att alla åkte till rest Albatross som planerat, men det betyder inte att den sannolikt blodige Stefan följde med. Han åkte troligtvis hem.
Senast redigerad av MacMackay 2019-10-22 kl. 21:30.
Citera
2019-10-22, 21:22
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Det finns en del som pekar på det. Göran borde ha känt igen sin egen kompis Stefan.
Det känns som om det är något som döljs här.
Dessa hjältar som förmodligen var först på mordplatsen stoppades i byrålådan väldigt tidigt.
De förhördes inte ens.
Skulle det kunna vara någon annan än Stefan som gjort konstgjord andning, eller ytterligare någon? Stefan åkte väl vidare till krogen direkt efteråt som jag förstått det (var har jag läst det?) Det gör man inte om man är nerblodad.

"Björkman säger vidare att när Palme segnat ner och kvinnan är böjd över honom så hör han hur kvinnan uttalar något som Björkman tycker låter som något utländskt språk, men han vet inte vad som sades eller på vilket sätt men han vet att när kvinnan sedan tittade upp så var hon blodig i ansiktet."

källa: FUP 109

"Killen som var blodig i ansiktet talade om att det sprungit en person från platsen."

Senast redigerad av 299792458 2019-10-22 kl. 21:43.
Citera
2019-10-22, 21:25
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det är också intressant om South Africa Institute for Medical Research SAIMR har ägnat sig åt oetiska experiment.
Den första aids/hiv-patienten i Sydafrika sägs ha upptäckts 1982.

Flera verkar ha kännedom.
Bland annat Udo Ulfkotte.
Vad hände med honom?

https://books.google.se/books?id=K8ULCAAAQBAJ&pg=PT74&lpg=PT74&dq=Baragwan ath+mossad&source=bl&ots=OsGjGRLSEh&sig=ACfU3U0ycb JcHiMaGy4lUYUtmRQ1ELwK0w&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwjqx fCqy7DlAhXGwMQBHcsJBHEQ6AEwAHoECAYQAQ#v=onepage&q= Baragwanath mossad&f=false
Citat:
Ursprungligen postat av Carl1950
Jag tyckte din uppgift om att SAIMR skulle ha nämnts av Victor Ostrovsky var så intressant att jag skummade hans bok The Other Side of Deception igår kväll. Tyvärr blev jag besviken då SAIMR inte nämns någonstans.

Det står "bara" att israeliska läkare assisterade i medicinska experiment i Baragwanath i Sydafrika (sid 188) och att Israel gjorde (oetiska) medicinska experiment ("testing medications") på svarta patienter (sid 236), vilket i o f är intressant. Men inget om SAIMR.

https://www.riksavisen.no/uploads/other-side-of-deception-victor-ostrovsky.pdf
Senast redigerad av Gothus 2019-10-22 kl. 21:30.
Citera
2019-10-22, 21:41
Medlem
Citat:
"Björkman säger vidare att när Palme segnat ner och kvinnan är böjd över honom så hör han hur kvinnan uttalar något som Björkman tycker låter som något utländskt språk, men han vet inte vad som sades eller på vilket sätt men han vet att när kvinnan sedan tittade upp så var hon blodig i ansiktet."

källa: FUP 109

"Killen som var blodig i ansiktet talade om att det sprungit en person från platsen."

Ja, och eftersom SG inte sett någon springa så rimmar det illa med att det är han.

Bäsen talar också om en ljushårig man i grå jacka som pekat ut flyktvägen. Tidigt på plats. Kan ha varit samma som Bengt sett korsa Sveavägen.
Citera
2019-10-22, 21:47
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ja, och eftersom SG inte sett någon springa så rimmar det illa med att det är han.

Bäsen talar också om en ljushårig man i grå jacka som pekat ut flyktvägen. Tidigt på plats. Kan ha varit samma som Bengt sett korsa Sveavägen.

Teori: Först vände en ljushårig kille/kvinna i grå/vit jacka Olof på rygg och gjorde konstgjord andning, sedan vände Stefan G, Olof i framstupa/sidoläge, sedan vände Anna H, Olof på rygg och gav honom två hjärtstötar, medan Stefan G påbörjade konstgjord andning.
Senast redigerad av 299792458 2019-10-22 kl. 21:55.
Citera
2019-10-22, 21:54
Medlem
Citat:
Teori: Först vände en ljushårig kille/kvinna i grå/vit jacka Olof på rygg och gjorde konstgjord andning, sedan vände Stefan G, Olof i framstupa/sidoläge, sedan vände Anna H, Olof på rygg och gav honom två hjärtstötar, medan Stefan G påbörjade konstgjord andning.
Teori/höftskott:
Kan det ha varit civilklädda poliser på plats tidigt, som måste döljas av utredningen?
Eventuellt någon av dem som tog upp förföljandet, men var för sent ute?
Citera
2019-10-22, 21:56
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Teori/höftskott:
Kan det ha varit civilklädda poliser på plats tidigt, som måste döljas av utredningen?
Eventuellt någon av dem som tog upp förföljandet, men var för sent ute?

"Och jag har uppgett vid tidigare förhör att jag har sett, när folkmassan kom i rörelse norr och söderut på Sveavägen, när dessa tre personer blev kvar, så är det en figur som har förflyttat sig snabbare än alla andra upp mot Kungsgatan. Jag kan inte avgöra ifall det är en man eller en kvinna, men jag kan avgöra att den människan hade något ljusare kläder på sig"

källa: FUP 180
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in