Citat:
Ursprungligen postat av
tobes
Födda 1975 bör ha mönstrat ungefär 1993. Visst var det inte så högteknologiskt då men visst fanns det både datorer, internet och miniräknare på den tiden. Hur pass stor inverkan det hade redan då låter jag vara osagt.
En sak jag inte dessutom alls tänkte på när jag skrev mitt första inlägg var i vilket sammanhang datan samlats in. Norge har allmän värnplikt men i praktiken kallas bara 15% in (om man får tro Wikipedia, iaf). Samtidigt kan man också säkerligen utgå från att Norge följer samma trender som i övriga västvärlden där försvarsviljan dalar.
Det kan med andra ord hända att det är så enkelt att yngre generationer helt enkelt på flit underpresterar i IQ-testet för att slippa bli inkallade. Har man tagit det i beaktande månntro när man gjort studien?
Vad jag förstår av artikeln så kan exakt samma siffror hittas i Finland och Danmark, så något har hänt samtidigt i alla tre länderna. Och Finland och Danmark är olika på en hel del sätt t.ex skolan. Sverige är inte med eftersom vi tog bort allmän värnplikt så det finns ingen statistik.
Att "bara" 15% av norska män är uttagna tror jag inte ger något problem i statistiken, det är ändå ett riktigt bra urval. Men visst, om man satt i system att skriva ner sin IQ? Men det borde i så fall vara känt av militären och motverkas på något sätt.
På min tid, slutet av 1970-talet, var det tvärtom viktigt att skriva bra på IQ-testet i mönstringen eftersom man kunde välja bättre tjänster då.