2019-09-25, 13:47
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Man skulle vilja jämföra med liknande studier i de övriga nordiska länderna.
Citera
2019-09-25, 13:48
Medlem
mats_lindqvists avatar
Kan ha att göra med bly i bensin. Att exponeras av bly i bensin under barndom/uppväxt kan leda till problem senare i livet.

Finns studier som antyder ett samband mellan utfastning av bly ur bensin, och nedång i brottslighet 20 år senare. Har inte googlat jättemycket, men skulle inte förvånas om det också finns samband med bly och IQ.

https://www.bbc.com/news/magazine-27067615

"Her results backed the lead-crime hypothesis.

"There is a substantial causal relationship," she says. "I can see it in the state-to-state variations. States that experienced particularly early or particularly sharp declines in lead experienced particularly early or particularly sharp declines in violent crime 20 years later."

IQ-lead correlation
https://today.duke.edu/2017/03/lead-exposure-childhood-linked-lower-iq-lower-status

Crime-lead hypothesis:
https://www.nber.org/papers/w13097.pdf
Senast redigerad av mats_lindqvist 2019-09-25 kl. 13:54. Anledning: Tillägg...
Citera
2019-09-25, 14:22
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mats_lindqvist
Kan ha att göra med bly i bensin. Att exponeras av bly i bensin under barndom/uppväxt kan leda till problem senare i livet.

Finns studier som antyder ett samband mellan utfastning av bly ur bensin, och nedång i brottslighet 20 år senare. Har inte googlat jättemycket, men skulle inte förvånas om det också finns samband med bly och IQ.

Menar du att sedan sent 70-tal sa har vi i norden exponerats for bly? Pa vilket satt da?
Citera
2019-09-25, 14:33
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Födda 1975 bör ha mönstrat ungefär 1993. Visst var det inte så högteknologiskt då men visst fanns det både datorer, internet och miniräknare på den tiden. Hur pass stor inverkan det hade redan då låter jag vara osagt.

En sak jag inte dessutom alls tänkte på när jag skrev mitt första inlägg var i vilket sammanhang datan samlats in. Norge har allmän värnplikt men i praktiken kallas bara 15% in (om man får tro Wikipedia, iaf). Samtidigt kan man också säkerligen utgå från att Norge följer samma trender som i övriga västvärlden där försvarsviljan dalar.

Det kan med andra ord hända att det är så enkelt att yngre generationer helt enkelt på flit underpresterar i IQ-testet för att slippa bli inkallade. Har man tagit det i beaktande månntro när man gjort studien?
Vad jag förstår av artikeln så kan exakt samma siffror hittas i Finland och Danmark, så något har hänt samtidigt i alla tre länderna. Och Finland och Danmark är olika på en hel del sätt t.ex skolan. Sverige är inte med eftersom vi tog bort allmän värnplikt så det finns ingen statistik.

Att "bara" 15% av norska män är uttagna tror jag inte ger något problem i statistiken, det är ändå ett riktigt bra urval. Men visst, om man satt i system att skriva ner sin IQ? Men det borde i så fall vara känt av militären och motverkas på något sätt.

På min tid, slutet av 1970-talet, var det tvärtom viktigt att skriva bra på IQ-testet i mönstringen eftersom man kunde välja bättre tjänster då.
Citera
2019-09-25, 14:36
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mats_lindqvist

https://www.bbc.com/news/magazine-27067615

"Her results backed the lead-crime hypothesis.

"There is a substantial causal relationship," she says. "I can see it in the state-to-state variations. States that experienced particularly early or particularly sharp declines in lead experienced particularly early or particularly sharp declines in violent crime 20 years later."

IQ-lead correlation
https://today.duke.edu/2017/03/lead-exposure-childhood-linked-lower-iq-lower-status

Crime-lead hypothesis:
https://www.nber.org/papers/w13097.pdf
Det faller med att IQ fortfarande stiger i USA, som är ett större billand än Norden. Tvärtom borde USA ligga före oss i IQ-drop. Allt som har med miljön går nog bort som förklaring när man kan påvisa att bröder inom samma familj med samma uppväxt har IQ-dipp från just 1975.
Citera
2019-09-25, 14:38
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Skulle sätta mina pengar på att det beror av livsstilsfaktorer. Hjärnan är plastisk. Även en sjunkande grad av fysisk aktivitet kan säkert påverka resultaten. Förr spelade barnen fotboll, tvingades äta grönsaker och fick bara godis på lördagar nu spelar de TV-spel och äter godis och chips alla dagar i veckan.
Man kan notera att TV och TV-spel knappt fanns kring 1975 men exploderade i användning runt 1990. Just Norden var extra skonat från media, i Sverige hade vi två TV-kanaler och 3 radiokanaler ända fram till ca 1990.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-09-25 kl. 14:53.
Citera
2019-09-25, 14:41
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Det beror på fluorid.
https://www.healthline.com/health-news/can-fluoride-affect-developing-infants-in-utero
Vore makalöst om en enstaka källa var orsaken till IQ-drop. Ganska lätt att forska, t.ex kolla barnfamiljer som växer upp på landet med vanligt friskt vatten och jämför med stadsfamiljer med flour-vatten.
Citera
2019-09-25, 14:44
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Att "bara" 15% av norska män är uttagna tror jag inte ger något problem i statistiken, det är ändå ett riktigt bra urval. Men visst, om man satt i system att skriva ner sin IQ? Men det borde i så fall vara känt av militären och motverkas på något sätt.

Fast alla mönstrar väl ändå?

Jag har själv gjort militärtjänstgöring i Finland och kommer inte ihåg att det skulle ha skett något IQ-test vid själva uppbådet.

Däremot gjordes ett när man varit där en stund, en tid före man bestämde vem som skulle vidare till under- och reservofficersskolan. Det fanns en stor del av beväringarna (mig själv inkluderat) som inte var intresserade av att spendera 12 månader där och därmed fyllde man i en massa bogussvar för att undvika att bli uttagen och därmed fördubbla sin tjänstgöringstid.
Citera
2019-09-25, 14:47
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Fast alla mönstrar väl ändå?

Jag har själv gjort militärtjänstgöring i Finland och kommer inte ihåg att det skulle ha skett något IQ-test vid själva uppbådet.

Däremot gjordes ett när man varit där en stund, en tid före man bestämde vem som skulle vidare till under- och reservofficersskolan. Det fanns en stor del av beväringarna (mig själv inkluderat) som inte var intresserade av att spendera 12 månader där och därmed fyllde man i en massa bogussvar för att undvika att bli uttagen och därmed fördubbla sin tjänstgöringstid.
Alltså motsatt effekt mot i Sverige, du får nackdelar om du skriver bra. Det kan ju allvarligt rucka pålitligheten i statistiken för Finland och Norge och måste naturligtvis undersökas. Räcker med att 5-10% medvetet skriver sämre så får man en liten IQ-dipp.

Å andra sidan uppfyller TS resultatet från andra tester som görs i Sverige, t.ex att dagens studenter klarar mindre och mindre när de börjar i högskolan. Men det brukar förklaras med att svensk skola är sämre. Om det istället är IQ som dippar så kommer misslyckandet i svensk skola i en helt annan dager.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-09-25 kl. 14:54.
Citera
2019-09-25, 15:15
Medlem
mats_lindqvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morrhugg
Menar du att sedan sent 70-tal sa har vi i norden exponerats for bly? Pa vilket satt da?

Det var väl ngt maximum vid den tiden, ca 1980, sedan gick blyexponeringen nedåt, om jag förstått det rätt. Bly tillsattes förr i bensin för att möjliggöra högre kompression mm. i bensinmotorer. Artikeln i DukeToday förklarar koppligne till IQ. Här är en svensk källa...
http://www.imm.ki.se/Datavard/Tidsserier/Bly%20i%20blod.htm

En annan teori om orsaken till nedgången i brottslighet i USA i mitten på 90-talet, är legalisering av aborter i USA efter 1972. Färre oönskade barn->lägre brottslighet 20-25 år senare. Denna effekt har, om jag förstått det rätt, erkänts, men att den är svagare än bly-effekten. Har funnints en vetenskaplig debatt kring detta. https://en.wikipedia.org/wiki/Legalized_abortion_and_crime_effect
Citera
2019-09-25, 18:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Fast det är just detta resultat man använt för att kunna skönja en fallande tendens i resultat. Om det beror på att värnpliktiga är mindre motiverande borde detta komma fram ur psykologiska samtal eller andra sätt att mäta motivering.

Jag skulle säga att jag haft problem med att skapa ett liv jag trivs med. Jag har haft svårt att förstå omvärlden. Det går mycket bättre nu då, men som ungdom var det vanskligt. Samhället Sverige är inte konstruerat för högintelligenta.

Iqn sjunker efter 1975 och de stora invandringskullarna kom just då. Deras barn var aktuella för mönstring långt senare. Pakistanier och indier främst.

Iq mäter just vad det är satt att mäta, dvs. Inte musikalisk förmåga eller verbal intelligens.

...det var ett flertal exempel på olika grad av intelligens, varav musikalitet var ett. Logiskt tänkande respektive lateralt är andra.
Citera
2019-09-25, 21:32
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Min teori är att sänkta kunskapskrav i de nordiska skolorna återspeglar sig i IQ-test. Jag är själv 80-talist och mina syskon är födda på 70-talet; deras skolböcker från högstadiet och gymnasiet är definitivt på en högre nivå än böckerna jag hade. För att inte tala om mina föräldrars... Detta gäller särskilt för matematiska ämnen.

Jag tror faktiskt inte att skolkraven har urholkats i motsvarande grad någon annanstans i världen.
Senast redigerad av Sven-Dufva1 2019-09-25 kl. 21:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in